Det skadliga i att min-maxa ditt spelande

Skägg.
10 Chambers
Det skadliga i att min-maxa ditt spelande

Är du en min-maxare? Jag hörde uttrycket första gången när jag spelade #Star Wars: Knights of the old Republic och för en som redan hade problem med att inte titta i precis varenda kruka/tunna/låda i spel blev det direkt skadligt. Lätta tvångstankar? Jag har dem.

Sedan dess har rollspel alltid lirats med den tanken ständigt gnagande i bakhuvudet, samtidigt som det har stört mig. Jag skulle vilja ha en mer avslappnad syn på mitt digitala alter ego men väljer jag en väg måste jag köra den ända fram till det oundvikliga stupet. Har jag gjort ett inledande Paragon-val i #Mass Effect så är det linjen jag väljer, genom hela serien. Tvångsmässigt.

[eos_image="694447;w455"]Han dog grindingdöden[/eos_image]
Dagens spel är ju dessutom väldigt duktiga på att ställa oss inför sådana val. Gäller det inte karaktärsdrag så är det vapen som kan uppgraderas. Så nu måste jag hitta alla salvagelådor i #Tomb Raider så att jag kan se till att utrustningen inte saknar något. Alla mätare ska vara fulla till bredden.

Därför är det väldigt irriterande att "Galactic Readyness" vägrar passera 50 procent i #Mass Effect 3 om jag inte tar mig an det mediokra multiplayerläget. Vilket jag kommer göra för jag har väldigt svårt att ta mig an slutstriden om den mätaren inte är full. Något som i slutändan kommer att skada min spelupplevelse eftersom jag måste blanda det roliga med det tråkiga, för att få ha mer roligt.

Hur stört är inte det?

#blogg


signatur
Medlem
Det skadliga i att min-maxa ditt spelande

OCD kan uttrycka sig på många olika sätt. En del öppnar och stänger skåp i all oändlighet hemma, för att ens komma utanför dörren. Varför skulle loot-mani vara annorlunda? Eller så är det bara den normala samlarmanin som gör att den stora massan dras till World of Warcraft .

phi
Medlem

Jag är definitivt en "min-maxare". Varför gimpa sin karaktär och vara halvkass på allt istället för jättebra på en sak?

Loot-mani lider jag av också. Håller på med Borderlands 2 med brorsan och han kan knappt hålla sig för skratt när vi är mitt uppe i en strid och så drar jag iväg på ett sidospår, femtioelva kilometer därifrån bara för att jag ser något grönt som lyser. Must-loot-that-shit.

Redaktör
Ponny

Vi borde starta en stödgrupp.

– Hej jag heter Fredrik och är en min-maxare.
– Hej Fredrik!
– Nu har jag inte min-maxat på tre månader.
– Är det sant?
– Nä.


signatur

En Bamseponny av folket

nj
Medlem

Men Calle, har du hittat all ost i Skyrim än?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nj:

Men Calle, har du hittat all ost i Skyrim än?

Jag har inte ens börjat på det spelet...


signatur
Medlem

Jag börjar bli allvarligt beroende av att loota i DayZ.. Det kan ju vara något riktigt kul i någon av barackerna.. Så även om man dött 50-11 gånger när man blivit floodad av zombies så tar girigheten överhanden.

Jag känner med dig, lootbroder.. jag känner med dig


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag har medvetet sluta spana in guider och dylikt för mmo:s och rpgs (fast måste erkänna att jag ibland "fuskat" och kikat på något jag inte lyckas lösa själv).

Har funderat mycket på det du pratar om... Har stört mig väldigt också då jag nästan tvångsmässigt måste plocka allt / maxa allt / köra bästa builden etc etc... är jag sämre på The witcher 2 för att jag inte skaffar de "bästa" karaktärsdragen i spelet? Nej. Går spelet inte att klara för att jag inte kör "bästa" builden.. Nej. Det gäller kanske inte lika mkt i mmo:s där man nästan förväntas köra fotm builds annars duger du inte..

Ändrade dock inställning för något år sen och fick säga till mig själv att "nej.. nu räcker det.. spela spelet så som du egentligen tycker är roligt Björn". Det har faktiskt funkat.. ganska bra iaf ;P

Har ej korreläst detta.. hoppas it makes some sense.

Medlem

Multiplayer-läget i ME3 är inte mediokert! Det förefaller lätt så, men spelar du med folk du har kul tillsammans med, så blir det skitkul.

Jag nådde 7736 galactic readiness som mest, och då hade jag scannat alla system till 100%, gjort alla sidequests och alla DLC's, vunnit alla arena-kombinationer på Citadel strip, hade alla val rätt i de tidigare spelen. Sedan föll allt på att jag råkade ta renegade en gång, och hade för lite paragon för det sista paragon-valet i spelet... Suck. Tillbaka till ritbordet!

Jag minmaxar absolut. Speciellt i MMO, spelar t.ex flyff med fulldex.. 180+ dexterity, 15-16 på strength, stamina och intelligence. Men hey, vad gör man inte för maxat critical rate och rate of fire?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Ja det är stört , att utforska varenda litet rum i tex: Deus Ex , Dishonored eller Tomb raider har ju sina fördelar för både uppgraderingarna i spelet och skills.

Jag brukar också följa min max guider på Gamefaqs.com då jag lirar nåt spel , dock har jag en regel och det är:

Aldrig 1a genomspelningen!

Minns faktiskt precis som du då man min maxade i KOTOR för att bli hur överlägsen som helst , det var kul.

Just nu följer jag guider för att hitta de bästa vapnen och rustningarna i min 2a genomspelning av Witcher 2 .. hur kul som helst!

Medlem

Jag lider utav samma problem, jag har inte spelat ut Mass Effect 3 än pga jag inte har tillräckligt med poäng för att få det bästa slutet och jag vill inte spela multiplayern. Det hade ju varit en sak om mätaren stannar på den procent man kommer upp till men när mätaren sjunker när man inte spelar så blir jag ju trött

ZF
Medlem

TR var nått i hästväg, halvt omöjligt att hitta vissa grejer ens med fusk..

förbannat bra spel dock, utöver några dryga buggar. sålänge det inte är på nivå Fallout så..

Medlem

Wow vad det här stämmer in på mig. Jag är en min-maxare av rang.

Så fort ett spel "erbjuder" för många vägval blir jag galen. Femtioelva saves senare, när jag testat alla olika val, går jag vidare. Dock fortfarande halvmissnöjd, men den elaka misstanken att jag inte valt det mest optimala.

Nuförtiden, när speltiden inte direkt är extrem i alla lägen, så trivs jag faktiskt bäst i linjära spel. Eller lite spontan COOP med en polare (som råkar vara snudd på värre min-maxare än jag själv som tur är!).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Jag får lite hjälp när jag letar datacrons i SW-TOR


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är sådär till viss del, men jag brukar ge mig själv ett visst utrymme där jag låter impulser härja fritt också - jag vet med mig att jag gärna hamnar i ett fack med min karaktär.

det där med samlandet tar alltid överhanden för mig, jag vet med mig att jag är sentimental på den fronten och dessutom så måste jag spara på saker utifall de skulle vara användbara någon dag - vilket de sällan är. Jag är en sådan som klarar sista bossen med 300 potions kvar.

Medlem

Känner tyvärr igen mig totalt där också, antar att vissa har liknande "problem" med achievements också. Lyckad eller misslyckad speldesign?

Medlem

Darksiders blev det spel som tog min min-max-oskuld. Jag hade visserligen redan innan tendenser till att vilja utforska varenda vrå/väg/område, särskilt i rpg:n, men jag hade aldrig brytt mig om achievements/loot/easter eggs m.m innan jag började spela Darksiders. Som tur var fastnade jag aldrig för tvåan, och hinner inte spela lika mycket annat nu för tiden heller, tur är väl det.

EDIT: Dock kom Guild Wars 2 med sin Map Completion, och då fanns det inget annat än 100%. Skadad är man, vare sig man vill det eller inte.

1
Skriv svar