Hur bra är Xbox 360 egentligen?

Inaktiv
Hur bra är Xbox 360 egentligen?

Hej,

Först av allt, jag är medveten om att det redan finns en tråd om vilken konsol som är bättre - Xbox 360 eller Playstation 3.

Eftersom att den tråden är drygt 2 år gammal och på 2 år har en massa hänt inom spelvärlden, eller hur?

Jag har länge funderat på att köpa ett Xbox 360. Verkar vara en schysst konsol. Vänner som äger en 360 är nöjda med den. Fast, vilken variant skall man egentligen välja - Arcade eller Elite?

Vad jag vet, är det väl hårddisken som skiljer? Viktigt för mig är att konsolen ska bära på en HDMI-port, eftersom att jag ska koppla in konsolen till min datorskärm (saknar TV). Läste på Wikipedia att Microsoft kommer att lansera en ny variant under namnet "Super Elite", stämmer detta?

So far so good. Men att spela mot andra på nätet kostar pengar, vad jag har förstått. Runt 50 kronor i månaden, om jag inte minns fel. Fast hos PS3-användare är detta helt gratis? Har Microsoft så bra kvalité att de vågar ta betalt för en sådan tjänst?

Ja, det är vad jag är lite osäker på. Sen är det ju grafik, speltitlar som är ganska avgörande. Men, det sägs att 360 och PS3 är ganska så lika.

Vet ni om ifall Microsoft är på gång med en ny konsol inom den närmaste tiden?

Tack!

Inaktiv

Hej Mineralvatten,

Vilken plattform som är bättre är givetvis en smaksak.

Jag har alldeles för lite erfarenhet av Playstation 3 för att uttala mig om hur den fungerar men jag kan bara delge varför jag valt 360 och jag upplever den.

Mitt val baserades på ett antal spel som var/är exklusiva för Xbox såsom Mass Effect, Gears of War och Forza-serien. Jag vet inte riktigt om PS3 har någon riktig killerapp (Uncharted eller Killzone kanske?).

Xboxlive har fungerat mycket bra för mig och jag har egentligen aldrig haft några problem. Live delen är minst halva upplevelsen i vissa spel (ex Battlefield Bad Company, Gears of war eller Forza motorsport) och om Du kan spela med folk Du känner är det ett plus. Kolla vilken konsol som är övervägande bland dina vänner och ta med det i ditt beslut. Kan inte uttala mig om hur mycket mer Du får för Dina 40 - 50 kr på XBL jämfört med PSN.

När det gäller den grafiska biten kan jag inte säga att jag sett några större skillnader mellan Xbox och PS.

Om Du väljer Xbox hade jag satsat på Elite (kan inte bekräfta något vad gäller en superelite). Den stora HDD kommer väl till pass. Xboxen tenderar att låta lite när man spelar från Skiva och att lägga över spelen på HDD kan minska volymen. HDMI tror jag är standard nu (?). Dessutom kan det finnas nedladdningsbart material du vill ha och då är det skönt med mycket utrymme (har själv 20 gb och det börjar bli trångt).

PS3:an har givetvis också sina fördelar. BlueRay är ju lite fränt och hårvarustabiliteten är (som jag förstår) bättre på PS3. RROD har ju tyvärr varit alldeles för frekvent (har själv skickat in min en gång). Med detta sagt måste jag också säga att jag var främst ute efter en spelkonsol (separat BlueRay spelare är helt ok för mig) och att Microsoft skötte det bra när jag skulle skicka in min Xbox.

Vet inte om Du blev så mycket klokare, men lycka till med ditt val.

Medlem

Det enda jag har hört om nya konsoler är rykten om att det skulle dyka upp 2011/2012 däromkring. Om man betänker att det för exempelvis 360 finns mycket planerat under 2010, såsom Natal, så tycks det som att nästa generation ligger i alla fall två år fram i tiden.

Jag äger både en 360 och en PS3. Jag gillar båda två, men det blir mest att jag spelar på min PS3. Visst har Microsoft en bra onlinetjänst, men inte tillräckligt bra för att jag inte ska köpa alla multiformatspel med onlinestöd till PS3. Att lägga ut 50 spänn extra i månaden för att titta på Microsofts snyggare interface känns inte riktigt värt det för min del.

I övrigt har jag svårt att se skillnader på det båda i fråga om prestanda och grafik. Jag har inte så bra öga för sådant. Tycker båda två presterar mycket bra.

Medlem

Om man kollar riktigt noga så har PS3 lite fördel i hårdvaran och i ps3 så har 1080p fullt stöd, utbytbar hårdisk, upp till 500gig, processorn är ett snäpp vassare. PS3 slim låter väldigt lite och inehåller wifi gratis, till xbox 360 måste man köpa till det, blueray, 7.1 pcm(7 kanals ljud) imot xbox 360 5.1 pcm?

PS network/store fungerar utmärk och det håller på att tillkomma en musiktjänst(gratis). PSN är gratis fast spel får man givetvis köpa

Du kan stream bild från datorn till ps3'n, Man har kunnat instalera linux,

Så mycket stabilare än xbox 360 RROD, ps3 må ha yrod men det häner "nästan" aldrig, dock har rrod fixats i de nyare versionerna av xbox.

Xbox 360 har inte längere bättre speltitlar, enligt någon undersökning så har ps3 fler bättre spel. Killzone, grandturismo, resistance, UNCHARTED, ratchet and clank(hyffsat), god of war, MAG (256 spelare online), the last guardian och demon souls. Det här är spel som enligt min åsikt är eller kommer/kan bli bra.

PS3 är en betydligt bättre mediebox i mina ögon och har blueray.
Om du tycker att sådant här är nödvändigt för en console så är ps3 ett kap.
Men om du föredrar att köra med vänner så titta vad dem använder för console

ALLT det här är min åsikt, om du inte tycker om dem så är det bara att skriva varför "DU" tycker att xbox 360 är en bättre console

Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Men, det sägs att 360 och PS3 är ganska så lika.

Så lika att det är löjligt. Det går att diskutera vem som har bäst online och exklusiva titlar till döds, men det mest för att de är så jävla identiska att det är töntigt.
Allt är online på båda konsolerna, så skaffa den som flest kompisar har så kommer du känna dig nöjd. Nästan alla bra spel är multiplat, Xbox Live värd 50 för röst-chatten, och diggar du Blu-ray är PS3 värd sitt högre pris.

Inaktiv

Jag har kört 360 ganska mycket hemma hos kompisar, men jag föredrog ändå ps3. Det var därför att:
1. När har en maskin vill jag att den ska funka, jag skulle inte orka lägga in den på lagning
2. Jag tittar mycket på film så blueray var ett enormt plus och så kan spelutvecklarna göra så mycket på blueray diskar som dom inte kan med vanliga dvd's
3. Den låter väldigt lite jämfört med en 360
4. Nu kostar en slim 120gb ca. 3000kr. Ett bra pris eftersom den billigaste blueray spelaren kostar ca 1000 kr.
5. Fri live kostnad
6. Bättre spel ( enligt mig )
7. Sixaxis kontrollen. Den har inte används mycket ännu men man får hoppas att dom utnyttjar den bättre i framtiden.
8. Som en pc-spelare tyckte jag det var ganska svårt att navigera i menyerna på xbox 360. Men men, det är baa en vanesak
9. Snyggare design

Medlem
Skrivet av Lusen:

Jag har kört 360 ganska mycket hemma hos kompisar, men jag föredrog ändå ps3. Det var därför att:
1. När har en maskin vill jag att den ska funka, jag skulle inte orka lägga in den på lagning
2. Jag tittar mycket på film så blueray var ett enormt plus och så kan spelutvecklarna göra så mycket på blueray diskar som dom inte kan med vanliga dvd's
3. Den låter väldigt lite jämfört med en 360
4. Nu kostar en slim 120gb ca. 3000kr. Ett bra pris eftersom den billigaste blueray spelaren kostar ca 1000 kr.
5. Fri live kostnad
6. Bättre spel ( enligt mig )
7. Sixaxis kontrollen. Den har inte används mycket ännu men man får hoppas att dom utnyttjar den bättre i framtiden.
8. Som en pc-spelare tyckte jag det var ganska svårt att navigera i menyerna på xbox 360. Men men, det är baa en vanesak
9. Snyggare design

Köper man en ny xbox 360 nu så är chansen att den går sönder lika stor som en PS3 om jag inte minns helt fel

Medlem
Skrivet av LyktstolpeN:
Skrivet av Lusen:

Jag har kört 360 ganska mycket hemma hos kompisar, men jag föredrog ändå ps3. Det var därför att:
1. När har en maskin vill jag att den ska funka, jag skulle inte orka lägga in den på lagning
2. Jag tittar mycket på film så blueray var ett enormt plus och så kan spelutvecklarna göra så mycket på blueray diskar som dom inte kan med vanliga dvd's
3. Den låter väldigt lite jämfört med en 360
4. Nu kostar en slim 120gb ca. 3000kr. Ett bra pris eftersom den billigaste blueray spelaren kostar ca 1000 kr.
5. Fri live kostnad
6. Bättre spel ( enligt mig )
7. Sixaxis kontrollen. Den har inte används mycket ännu men man får hoppas att dom utnyttjar den bättre i framtiden.
8. Som en pc-spelare tyckte jag det var ganska svårt att navigera i menyerna på xbox 360. Men men, det är baa en vanesak
9. Snyggare design

Köper man en ny xbox 360 nu så är chansen att den går sönder lika stor som en PS3 om jag inte minns helt fel

Det där stämmer inte riktigt,
ps3an går sällan sönder,
360n däremot går fortfarande sönder även på nya modeller,
ser i stort sett aldrig nån nämna att deras ps3 pajar här på FZ,
medans det är en del 360 ägare som har nyinköpta maskiner som lägger av.

MS skulle nog behövt att bygga om sin 360,
Sony gjorde ju en slim av ps2 och ps3 vilket gjorde dom strömsnålare och förbättrade,

360n skulle nog behövt en rejäl ombyggnad också,
då hade den blivit mindre, billigare och bättre konstrurerad.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Det där stämmer inte riktigt,
ps3an går sällan sönder,
360n däremot går fortfarande sönder även på nya modeller,
ser i stort sett aldrig nån nämna att deras ps3 pajar här på FZ

Det rapporteras om en del trasig PS3-maskiner också, och bara för att användare här på FZ kanske inte gör det så betyder det ju inte att det aldrig händer. Hur många det är gentemot nya versioner av 360 vet jag inte, men det händer fortfarande.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

"According to estimates by warranty provider SquareTrade, the PlayStation 3 failure rate is 10.6%, the Xbox 360 failure rate is 54.2%, and the Wii failure rate is 6.8% as of 17th of August 2009."

Källa

Medlem

Däremot lär väl den statistiken även räkna med den första generationen av 360-maskiner. Är ju absolut inte lika stor risk att en enhet går sönder nu, jämfört med tidigare.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Däremot lär väl den statistiken även räkna med den första generationen av 360-maskiner. Är ju absolut inte lika stor risk att en enhet går sönder nu, jämfört med tidigare.

Ne verkar vara runt 27% på nya 360. Men fortfarande 360 som failar mest av dagens konsoler.

Medlem

Xbox 360 köper man för att spela online.
Playstation 3 använder man för resterande.

'nuff said.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Xbox 360 köper man för att spela online.
Playstation 3 använder man för resterande.

'nuff said.

Och vad är det för fel / problem med att lira ps3 online då ?

Har haft 360 i några år och även ps3,
märker inget bättre eller sämre på xbox eller ps3 onlinespelande.

Medlem

Jag äger ps3 och är väldigt nöjd. Anledningen till att det blev PS istället för Xbox är för att psn är gratis. Ett ps3 må kosta mer men efter du köpt det tillkommer inga extra utgifter för att få ut det mesta av konsolen.

Vad det gäller prestanda och sånt så ska väl PS vara lite bättre? Hur som helst så spelar det ingen större roll i dagsläget då spelen ser ut likadana på båda konsolerna. Dock så tror jag att mot slutet av denna era av konsoler så kommer nog PS att bli bättre då den har lite mera kraft att ge än Xbox vilket nog kommer ge oss PS spelare ett belåtet flin för i slutändan är ju PS bäst;)

Mitt tips är att köpa den konsol som dina kompisar har för det blir betydligt roligare. Skulle det nu vara så att dom inte spelar på konsol så vill jag lägga ett gott ord för PS då det blir billigare.

Medlem
Skrivet av visan:

Jag äger ps3 och är väldigt nöjd. Anledningen till att det blev PS istället för Xbox är för att psn är gratis. Ett ps3 må kosta mer men efter du köpt det tillkommer inga extra utgifter för att få ut det mesta av konsolen.

Vad det gäller prestanda och sånt så ska väl PS vara lite bättre? Hur som helst så spelar det ingen större roll i dagsläget då spelen ser ut likadana på båda konsolerna. Dock så tror jag att mot slutet av denna era av konsoler så kommer nog PS att bli bättre då den har lite mera kraft att ge än Xbox vilket nog kommer ge oss PS spelare ett belåtet flin för i slutändan är ju PS bäst;)

Mitt tips är att köpa den konsol som dina kompisar har för det blir betydligt roligare. Skulle det nu vara så att dom inte spelar på konsol så vill jag lägga ett gott ord för PS då det blir billigare.

Den visan lät bra.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Xbox 360 köper man för att spela online.
Playstation 3 använder man för resterande.

'nuff said.

Finns inga nackdelar med PS3's onlineläge.
Xbox 360 kostar att lira online, det skulle jag kalla en nackdel isf. Sluta trolla.

Inaktiv

Jagvar hemma hos en kompis häromdan och körde 360, men det var tre saker jag störde mig på som en ps3 ägare
1. Jag tyckte den lät väldigt mycket, det är säkert en vanesak men jagär van att jag bara hör spelets sound.
2. Dom analoga spakerna var vädigt sega, kontrollen var skönare men det tog så lång tid att ställa in siktet på dom.
3. Precis som wii, tycker jag att interfacet känns lite barnsligt, det ser "välkomnande" ut, men jag föredrar det lite mer vuxnare hos ps3 ( ska jag säga som är 14 år )

Medlem
Skrivet av Failbox:

Varför ?
Köpa en maskin som kostar onlne låter som en dammsugare och pajar hela tiden,
kom och köööp.
lol.

Man köper den för spelen och inte hur den låter, dessutom låter den inget alls då man installerar spelet och kör via hårddisken. Kostnaden för online är ca. 40 kr i månaden, mycket? pajar hela tiden? Har haft min i 3 år och funkar alltid lika bra.

Förstår inte heller varför du är inne i xbox forumet då du verkar hata den

Medlem

Vad kontrar en PS3 ägare nu då månne?

Allvarligt, räcker det inte med sånt här skit snack nu eller?
Nu har troligen "Minneralvatten" fått sina svar som han sökte och de är väl 'nuff said?


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Att fråga vilken konsol man ska köpa är som att fråga vilken musik man ska lyssna på.

Inaktiv

Håller med, nu borde han fått sina svar. Mina inlägg var till för att hjälpa, inte för att argumentera

Medlem

Köp PS3,,, microsoft bannar sina trogna användare.

KoP
Medlem
Skrivet av metuz:

Köp PS3,,, microsoft bannar sina trogna användare.

Inte då. Är själv trogen användare. Ja just ja.. har inte chippat boxen.. kanske därför man är kvar (men polaren blev bannad i förra veckan.. sicken pirat).

Medlem

Nu när Zune har kommit till Xboxen så kan man säga att It's awesome :> Hyra högupplösta filmer för en billig slant det är sweet det. Jag tycker att 360:n är en bättre maskin än PS3:an.

Medlem
Skrivet av Loading:

Nu när Zune har kommit till Xboxen så kan man säga att It's awesome :> Hyra högupplösta filmer för en billig slant det är sweet det. Jag tycker att 360:n är en bättre maskin än PS3:an.

Samma sak kommer till ps3 nu i november,
fast vi i norden får vänta tills början av 2010.

Fast vi slipper ju betala extra för att se på fiilm,
alla dom som är utan guldl live måste skaffa det för att kunna hyra film,
inte så kul kanske för dom.

Medlem
Skrivet av Hizzi:
Skrivet av Loading:

Nu när Zune har kommit till Xboxen så kan man säga att It's awesome :> Hyra högupplösta filmer för en billig slant det är sweet det. Jag tycker att 360:n är en bättre maskin än PS3:an.

Samma sak kommer till ps3 nu i november,
fast vi i norden får vänta tills början av 2010.

Fast vi slipper ju betala extra för att se på fiilm,
alla dom som är utan guldl live måste skaffa det för att kunna hyra film,
inte så kul kanske för dom.

Det var mig ett jäkla gnäll på att man måste betala för att få använda tjänsten. Anledningen till att man inte betalar på ps3an är ju för att Sony tar betalt för varje gb som tankas från spelskaparna själva.

Rätt intressant det där med att medan 360n lägger till fler stöd så tar ps3an bort mkt utav det stöd de hade innan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av visan:

Mitt tips är att köpa den konsol som dina kompisar har för det blir betydligt roligare. Skulle det nu vara så att dom inte spelar på konsol så vill jag lägga ett gott ord för PS då det blir billigare.

Ett bra råd tycker jag.

Eftersom mycket av diksussionerna har handlat om hur live tjänsterna fungerar kanske denna kan vara av intresse (någorlunda neutral jämförelse mellan XBL och PSN):
http://www.platformnation.com/2009/09/23/xbox-live-versus-pla...

Medlem

Xbox har överlägset bäst internetservice och community, och hyfsat med hästkrafter. På pappret är prestandan lägre om man jämför med PS2, men p.g.a att programmering till playstation tydligen ska vara så omständigt så är grafiken oftast likvärdig.


signatur

Metal is best served heavy.

12
Skriv svar