25 x 22 meter...

Medlem
25 x 22 meter...

Jag har dom senaste veckorna följt serien Vikings från History Channel. Helt outstanding i mitt tycke även om vissa saker inte är perfekta.
Serien handlar om den danske vikingen Ragnar Lodbrok som sägs vara son till sveakungen Sigurd Ring. Han gjorde sig känd genom att plundra Frankrike och England och därigenom göra sig ett namn i historien.
Serien är snyggt gjord men kameraarbetet känns lite ogenomtänkt ibland och man hoppar i tiden ganska mycket utan att visa det på ett bra sätt.
Gustav Skarsgård gör rollen som en av Ragnars vänner, "trädviskaren" Floke och man märker att han har en lite teater bakom sig än många andra i serien.

Nu till det jag vill skriva om, det senaste avsnittet som heter "Sacrifice" och nedan bilden kommer det att vara lite spoilers...

I avsnittet bestämmer Ragnar sig för att bege sig, med sin familj och träl/munk, på en lite resa över helgen...
Anledningen till detta är att han tror att hans agerande trotsat gudarna och dom bestraffat honom och hans fru för detta. Exakt varför och hur och allt sånt, se serien...
Man beger sig till Upsala tempel för att, som vanligt vart 9:de år, offerfesta lite.
Detta fick ju mig att slänga mobilen åt sidan och ge serien 100% av min tid, att man skulle involvera lilla Sveriges heligaste plats som dessutom inte är långt från min hemtrakt i en stor amerikansk produktion kändes ju helt... awesome!

Att man sedan förlagt miljön till norska fjordlandskap som allt annat i serien och det lilla detaljen att hednatemplet såg ut som en norsk träkyrka brydde jag mig föga om...
Ragnars lilla "hittegods" från ett engelskt kloster, munken Athelstan, har under dom senare avsnitten mer och mer distanserat sig från sin kristna tro för att ta in mer av den hedniska asatron och det annorlunda leverne som dessa nordbor har. Vad Athelstan inte riktigt förstått helt och hållet är hans roll under helgen...
Just den här konfrontationen mellan asatroende vikingar och dom kristna boskapen gör väldigt mycket för serien.
Som när Ragnar och hans glada gäng besöker en engelsk herres middag för att genast kalasa i sig maten som ställs fram till tonerna av psalmer och bön från dom kristna.
I många fall letar sig ett leende fram på en begeistrad tittare...

Upsala tempel enligt Carl Larsson.

Uppsala tempel omskrivs av Adam av Bremen, en herre som skrev ett och annat om nordborna och deras leverne. Hur historiskt korrekt han var är en annan fråga då mycket av informationen var via hörsägnen...
Lite axplock av Adams uppfattningar om nordborna:

"Svenskarna saknar inget med undantag av det högmod som vi älskar eller rättare tillber. Allt som bara har med tom fåfänglighet att göra, såsom guld, silver, präktiga hästar, bäver- och mårdskinn, saker som vi beundrar till vanvett, räknar de som ingenting: Det är bara i fråga om kvinnor som de inte känner någon måtta: var och en har allt efter möjligheter två eller tre hustrur samtidigt, men de som är rika eller hövdingar har otaliga."

"De söner som de får räknas som äktfödda. Med döden straffas däremot den som har samlag med nästas hustru eller våldtar en jungfru eller plundrar grannens egendom eller gör honom orätt. Även om nordbor utmärker sig för gästfrihet, ligger svenskarna ett steg före. De räknar det som den värsta skam att neka resande gästvänskap, ja, det härskar en ivrig kapplöpning om vem som anses värdig att mottaga gästen. Där visas denna all möjlig vänlighet och så länge han önskar stanna förs han hem till den ena efter den andra av värdens vänner. Sådana vackra drag finns det bland deras sedvänjor."

"Svenskarna består av många stammar som utmärker sig i såväl i styrka som i beväpning, förutom att de är lika framstående krigare till häst som till sjöss. Därför ser man att de har makt att hålla ordning på de andra nordiska folken. De har kungar av gammal släkt, men deras makt begränsas av folkens vilja. Vad alla gemensamt bestämt det ska kungen stadfästa, såvida inte hans uppfattning verkar bättre, då kan de stundom, om än ogärna, följa den. I fredstid passar det dem utmärkt att på detta sätt vara jämlika, men i krig lyder de blint konungen eller den som han sätter över dem som den dugligaste."

"De klarar sig med det de får från sin boskap, i det att de använder dess mjölk till föda och ullen till kläder. Därför fostrar landet mycket tappra krigare som oftare angriper än själva blir angripna, för de har inte förvekligats genom rikliga skördar. De lever på god fot med svenskarna, men ibland angrips de, dock inte ostraffat, av danskarna, som är lika fattiga som de själva. De är också mest förnöjsamma och sätter största värde på enkelhet och måtta i både mat och seder."

Så, rent faktamässigt då...
1926 hittade Sune Lindqvist ett antal stolphål under en arkeologisk undersökning av Gamla Uppsala kyrka. Han tolkade dessa som rester av ett forntida hednatempel, då kyrkor ofta restes på hedniska platser i hopp om att lokalbefolkningen skulle glömma bort vilken gud det var som tillbads där. Efter en rekonstruktion 1952 antog man att byggnaden skulle varit 25 x 22 meter men 1967 övergavs teorin om ett hednatempel för en mer medeltida byggnad. På senare tid visar dock tester att jordlagret där stolparna hittats härrör från järnåldern men vad som verkligen stått där är fortfarande okänt.
Källorna för ett hedniskt asatempel talar om blot och fester i det fria, Adam av Bremen liknade platsen med en slags utomhusteater, vilket kan förklaras med Uppsala högar.
Kring dessa kungshögar stod det flera långhus som antas ha varit ovanligt utsmyckade och byggda i terrasser och innehållit stora trägudar.

1087 tog dock den ärofyllda eran i vår historia slut då kung Inge den äldre, antagligen senil och dement, dräpte sin svåger Blot-Sven.
...får jag någonsin en son skall hans namn vara Blot-Sven.
Inge var den nionde kungen efter Olof Skötkonung, den förste kristna kungen.
Blot-Sven var inte kristen...vilket ledde till lite tråkiga släktträffar...
Han var en av huvudfigurerna i den sista offentliga kulten tillägnad asatron och med hans död dog också vikingatiden. Asatron levde för visso kvar ända in på 1900-talet i Sverige, bönderna tyckte visserligen att det var trevligt med kyrkobesöken på söndagarna men vad skulle en stackars ensam Gud kunna göra åt den dåliga sådden, lika bra att offra en höna bakom knuten också...för säkerhets skull...

Något helt annat, Michael Bay har nu gått ut och officiellt bett om ursäkt för en av sina filmer... att han valde just Armageddon kändes dock lite udda...

http://www.imdb.com/news/ni51885701/?ref_=hm_nw_tp_t2

#blogg

25 x 22 meter...

Bra iakttagelser, jag har inte sett serien än, men ska göra det. Jag har ju för tusan jobbat på ett vikingamuseum en gång


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bay.. Fy fan..

Bad Boys 3 (rumored) (announced)
2014 Untitled Transformers Sequel (pre-production)
2013 Pain & Gain
2011 Transformers: Dark of the Moon
2009 Transformers: Revenge of the Fallen
2007 Transformers
2005 The Island
2003 Bad Boys II
2001 Pearl Harbor
1998 Armageddon
1996 The Rock
1995 Bad Boys

En diger lista på kvalificerat förbannat skit. Och detta är bara filmer som han regisserat. Bara Pearl Harbor borde ju straffas som brott mot mänskligheten.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar