Region och ränder

Medlem
Region och ränder

Undra om dehär med region på spel är i USA och undrar om jag kan köpa spel till min 360 här?Har hört nåt om region på spelen och sen om ränder på tvn?Nån som vet nåt?Spel de handlar om är NFL 09.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Inaktiv

Som jag förstått det finns det både regionslåsta och regionsfria spel. Med tanke på att EA normalt är rätt så konservativa skulle jag gissa att NHL är det senare (d.v.s. låst).

Ränder på tvn? Tror att detta kanske handlar om PAL (där L:et står för Lines), NTSC och SECAM. Det är olika standarder som används på olika ställen i världen (där vet jag att Sverige(Europa) använder annan standard än USA och Asien).

Dock har jag inte helt hundra koll här, men det kanske finns någon på forumet som vet mer?

Medlem

många spel är regionsfria idag men jag är intehelt 100 vars man kan kolla vilka som är det. dock så kan man köpa regionsfria spel på www.play-asia.com

har själv inte haft nåproblem med ränder


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vet nån hur man kollar om de är regionsfria?Va in på gamestop och de sa att nyare tv apparater spelar de ingen roll på (Linjerna asså).


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Vet nån hur man kollar om de är regionsfria?Va in på gamestop och de sa att nyare tv apparater spelar de ingen roll på (Linjerna asså).

De står på baksidan om dom är regionsfria eller inte.

På BF:BC står de "For use only with Xbox 360 entertainment system with 'PAL' designation."


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:
Skrivet av yoyisy:

Vet nån hur man kollar om de är regionsfria?Va in på gamestop och de sa att nyare tv apparater spelar de ingen roll på (Linjerna asså).

De står på baksidan om dom är regionsfria eller inte.

På BF:BC står de "For use only with Xbox 360 entertainment system with 'PAL' designation."

nej det står inte på fordralen om dom är regionsfria.
Jag har tex köpt Overlord, Colin mcrae dirt och The Darkness från www.play-asia.com
jag köpte under kategorin "Asian version no region protection" och alla spel utom The Darkness var pal som jag fick
The Darkness stog det NTSC/J på

och det står på baksidan "For use only with Xbox 360 entertainment system with 'PAL' designation."
även fast dom är regionsfria.

på The Darkness står det på nått asiatiskt språk så där ser man inte
men dom skulle nog inte våga sälja spelen som regionsfria om dom hade varit PAL-låsta.

EDIT: här hitta jag en lista på play-asia vilka regioner som gäller på vissa spel.
http://www.play-asia.com/paOS-00-3-xbox360_compatibility_guid...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bara för att klargöra så är PAL och NTSC TV-standarder och har mig veterligen inget att göra med regionsskyddet som är en funktion inbyggd i konsolen (ungefär som med en vanlig DVD-spelare). Har man en hyfsat modern TV ska det inte vara några problem att köra NTSC-spel förutsatt att de är regionsfria. Jag tror dock inte att det finns någon märkning på spelen som visar om de är det.

1
Skriv svar