CD Projekt-anställd gillar Playstation 4

Robot
Medlem
CD Projekt-anställd gillar Playstation 4

Jag vet inte vad jag längtar mest efter, PS4 eller att konsolportar äntligen kommer bli bra på PC

All hail x86!

Medlem

Bara det faktum att de - idag, ett knappt år innan det släpps - kallar det "high-end PC" innebär ju förmodligen att den vid släpp bara kommer vara en "PC". Sett till hur X360 och Ps3 presterar åtta-nio år efter släpp finns det förstås hopp, men jag minns hur överlägsen konsolerna var PC-plattformen när de väl släpptes 2004.....

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Bara det faktum att de - idag, ett knappt år innan det släpps - kallar det "high-end PC" innebär ju förmodligen att den vid släpp bara kommer vara en "PC". Sett till hur X360 och Ps3 presterar åtta-nio år efter släpp finns det förstås hopp, men jag minns hur överlägsen konsolerna var PC-plattformen när de väl släpptes 2004.....

Inte riktigt, Xbox 360 släpptes 2005 och PS3 2006 (2007 i Sverige)

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Jag vet inte vad jag längtar mest efter, PS4 eller att konsolportar äntligen kommer bli bra på PC

All hail x86!

Det blir minst sagt lika kontroversiellt, redan om ett eller två år.

Inaktiv

High-end är nog att ta i lite. High-end ser jag som en 680 eller bättre, vilket man, med hjälp av unreals demo, kan se att PS4 inte riktigt når.

Medlem

Grafiken är ju ändå helt ok. Gör man bra spel så kommer inte grafiken vara i vägen. Och RAM minnet kommer ge oss mer utav det goda på långsikt. Men jag skulle inte vilja kalla det high end, Jämfört med en PC så är tyvärr PS4 flera tekniker efter. PC for the win.

Medlem
Skrivet av nils45:

Grafiken är ju ändå helt ok. Gör man bra spel så kommer inte grafiken vara i vägen. Och RAM minnet kommer ge oss mer utav det goda på långsikt. Men jag skulle inte vilja kalla det high end, Jämfört med en PC så är tyvärr PS4 flera tekniker efter. PC for the win.

En ny och dyr PC har bättre hårdvara på papperet men med alla flaskhalsar och begränsningar som kommer med PC-arkitekturen så är det inte så enkelt att få ut prestandan till spelarna alla gånger.

Det är väl först när andra generationen spel dyker upp till next-gen konsolerna som vi kan se hur hårdvaran kan stå upp mot PC.

Inaktiv

Om PS4 ska ens få lov att jämföras med PC, vill jag se den här konsolen klara av annat än 30 fps i 720p, då går den att jämföra med en fem år gammal PC. När det går att leverera över den föråldrade 1080p och i 3D, då är konsolen uppe fjolårets PC-prestanda.

Frågan är, klarar den det? Senaste Tech-demo mellan PS4 / PC i UE4 testet...redan där är konsolen bevisad sämre på flera punkter (och en PC är ju SÅÅÅ sämre eftersom den har en massa andra saker i bakgrunden alltid).

En konsol är alltid en konsol, att jämföra den med en "high-end PC" är ett otroligt underhållande argument.

Medlem

Utvecklarna gör så klart allt för att få den konsol som de ska utveckla sina framtida spel till att framstå som bra.

Om inte konsolen överträffar en dator i 10 000kr-klassen vid release så är det absolut inget märkvärdigt.

ELF
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag vet inte vad jag längtar mest efter, PS4 eller att konsolportar äntligen kommer bli bra på PC

All hail x86!

Fast, det är ju dags för x64. x86 börjar bli uråldrigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av nils45:

Grafiken är ju ändå helt ok. Gör man bra spel så kommer inte grafiken vara i vägen. Och RAM minnet kommer ge oss mer utav det goda på långsikt. Men jag skulle inte vilja kalla det high end, Jämfört med en PC så är tyvärr PS4 flera tekniker efter. PC for the win.

En ny och dyr PC har bättre hårdvara på papperet men med alla flaskhalsar och begränsningar som kommer med PC-arkitekturen så är det inte så enkelt att få ut prestandan till spelarna alla gånger.

Det är väl först när andra generationen spel dyker upp till next-gen konsolerna som vi kan se hur hårdvaran kan stå upp mot PC.

Men detta är och förblir en otrolig överdriven myt. En highend dator från 2006 tex 8800gtx/gt med q6600 presterar i stort sett alltid mycket bättre än en xbox360 och ps3, idag så som för 6år sedan.

Den lilla extra fördel med prestanda konsolerna får i och med att dem håller sig till en slags hårdvara försvinner snabbt när man väl kollar på hur mycket dem redan ligger efter i start. Tex ett 8800gtx kan ju köra Crysis i 720p på high settings och få runt 40-50fps, medans konsol versionerna såg ut som skit, med hälften av jungeln avskalad och kämpade med att få 30fps.

Och den skillnaden i prestanda är ju knappast mindre när väl andra generationens spel hinner släppas eftersom ny pc hårdvara släpps, där tom billiga grafikkort kan totallt utklassa "next-gen" konsolerna, något som kanske redan hinner hända när väl ps4 släpps.

Ett argument hade ju varit att det är billigare och smidigare med konsol, men det känns ju inte heller sant när man väl börjar räkna på vad spelen i snitt kostar i jämförlse och hur jävla mycket krångel med online pass bs och updates konsolerna börjar få.

Aja det finns ju åtminstone riktigt många grymma unika exklusiva titlar att se fram emot så som... ehm... hmm... nevermind konsoler är mest bara skit idag (sad but true).

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Bojkott:

Jag vet inte vad jag längtar mest efter, PS4 eller att konsolportar äntligen kommer bli bra på PC

All hail x86!

Fast, det är ju dags för x64. x86 börjar bli uråldrigt.

x64 är bara en påbyggnad av x86 och inte en helt ny arkitektur. Det officiella namnet för x64 är x86-64. Vad gäller Xbox vet jag inte, men PS4 kommer i alla fall bygga på x86-64 för att möjliggöra 8GB RAM.

Medlem
Skrivet av Prexun:

High-end är nog att ta i lite. High-end ser jag som en 680 eller bättre, vilket man, med hjälp av unreals demo, kan se att PS4 inte riktigt når.

Du vet väll att Unreal Demot är lite BIASSED? De använder två olika versioner av demot, med två helt olika ljuskällor, Det finns mer skillnader än bara detta. Dvs det är ett riktigt dåligt exempel. Dvs det finns väldigt stora artistiska skillnader på demot.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-unreal-engin...

Citat:

"The biggest changes actually came from the merging of two separate cinematics, the original Elemental and the extended Elemental we showed at PS4's launch event. Each had different sun directions and required some compromises to join them. This resulted in some major lighting differences that aren't platform related but were due to it being a joined cinematic. Another effect, in the original you could see the mountains through the door where in the merged one we made the view through the door white since the mountains outside were no longer the same. Same deal with the mountain fly by. The old mountain range doesn't exist in the new one. These changes from the merge make direct comparisons somewhat inaccurate.

Med detta sagt en high end PC kommer alltid utklassa en konsol, men det är få som har high end PC's och om du är villig att alltid spendera 3-4k+ vart annat år för att hålla den uppe så kan du ju alltid göra detta. Det är ungefär vad CD projekt anställda sa, det finns för många olika konfigurationer och ett fåtal av dom klarar av att presentera spelet som de vill att det ska visas.

Medlem

Så en anställd tycker att PS4 är intressant? Jaha? De är väl människor de också. Finns kanske någon som gillar SimCity och Diablo 3 i deras team också. Säger ingenting dock.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men detta är och förblir en otrolig överdriven myt. En highend dator från 2006 tex 8800gtx/gt med q6600 presterar i stort sett alltid mycket bättre än en xbox360 och ps3, idag så som för 6år sedan.

Den lilla extra fördel med prestanda konsolerna får i och med att dem håller sig till en slags hårdvara försvinner snabbt när man väl kollar på hur mycket dem redan ligger efter i start. Tex ett 8800gtx kan ju köra Crysis i 720p på high settings och få runt 40-50fps, medans konsol versionerna såg ut som skit, med hälften av jungeln avskalad och kämpade med att få 30fps.

Detta lär vi ju få veta om något år.

...om det nu spelar så stor roll - huvudsaken är väl om spelen är roliga eller inte?

Lite mer om hur PS4 fungerar jämfört med en PC: http://www.gamasutra.com/view/feature/191007/inside_the_plays...

Medlem

jag skulle inte vilja kalla ps4 high end från vad vi fått höra, mina kablar till datorn min har mer kraft fan än det vi hört, dock så är det då bra mycket dyrare än en konsol också då, Anyway det som är väldigt positivt är ju ialla fall att vi äntligen kanske kan få bra portade spel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Margy:
Skrivet av nils45:

Grafiken är ju ändå helt ok. Gör man bra spel så kommer inte grafiken vara i vägen. Och RAM minnet kommer ge oss mer utav det goda på långsikt. Men jag skulle inte vilja kalla det high end, Jämfört med en PC så är tyvärr PS4 flera tekniker efter. PC for the win.

En ny och dyr PC har bättre hårdvara på papperet men med alla flaskhalsar och begränsningar som kommer med PC-arkitekturen så är det inte så enkelt att få ut prestandan till spelarna alla gånger.

Det är väl först när andra generationen spel dyker upp till next-gen konsolerna som vi kan se hur hårdvaran kan stå upp mot PC.

Men detta är och förblir en otrolig överdriven myt. En highend dator från 2006 tex 8800gtx/gt med q6600 presterar i stort sett alltid mycket bättre än en xbox360 och ps3, idag så som för 6år sedan.

Den lilla extra fördel med prestanda konsolerna får i och med att dem håller sig till en slags hårdvara försvinner snabbt när man väl kollar på hur mycket dem redan ligger efter i start. Tex ett 8800gtx kan ju köra Crysis i 720p på high settings och få runt 40-50fps, medans konsol versionerna såg ut som skit, med hälften av jungeln avskalad och kämpade med att få 30fps.

Och den skillnaden i prestanda är ju knappast mindre när väl andra generationens spel hinner släppas eftersom ny pc hårdvara släpps, där tom billiga grafikkort kan totallt utklassa "next-gen" konsolerna, något som kanske redan hinner hända när väl ps4 släpps.

Ett argument hade ju varit att det är billigare och smidigare med konsol, men det känns ju inte heller sant när man väl börjar räkna på vad spelen i snitt kostar i jämförlse och hur jävla mycket krångel med online pass bs och updates konsolerna börjar få.

Aja det finns ju åtminstone riktigt många grymma unika exklusiva titlar att se fram emot så som... ehm... hmm... nevermind konsoler är mest bara skit idag (sad but true).

Vet inte vad du menar me krångel med online pass och uppdateringar...har haft ett ps3 i många år nu och aldrig haft några krångel med detta. Tycker det är mer krångel med pc och denna always online skiten *cough* Simcity *cough* och att visst du kanske tycker alla konsoler mest är skit, men jag och många andra gillar konsol. ;p

Medlem

Bla bla snack snack hype hype... vi får se hur bra konsollen är när den väl släpps. Klart att de inte säger att konsollen är slö, gammal och seg då de vill hypa och promota den så mycket det går. Och en PS4 kommer alltid löna sig framför en PC om man bara vill ha något billigt som kör spelen utan krångel, men om en gamer vill ha lite alternativ till högre kvalitet, prestanda och funktioner så kommer en PC alltid vara att föredra. Annars funkar en konsoll alldeles utmärkt.

ELF
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Bojkott:

Jag vet inte vad jag längtar mest efter, PS4 eller att konsolportar äntligen kommer bli bra på PC

All hail x86!

Fast, det är ju dags för x64. x86 börjar bli uråldrigt.

x64 är bara en påbyggnad av x86 och inte en helt ny arkitektur. Det officiella namnet för x64 är x86-64. Vad gäller Xbox vet jag inte, men PS4 kommer i alla fall bygga på x86-64 för att möjliggöra 8GB RAM.

Så sant, men petitesser det där.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Som en high-end PC.... I ungefär ett år!

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

Exakt, optimeringen är det viktiga. Jag betalar hellre runt 6000-7000 för en PS4 som supportas i ca 7 år än en "high-end" pc för 20000 som blir gammal efter 4-5 år.

Medlem

Finns det något högre än high end? Om inte så jämför de alltså ps4 med riktiga bestar som exempelvis kör dubbla 690. Jag har ett gtx670 OC i min dator, och den anser jag vara i medium-segmentet. Om ps4 kickar min dator så är det nog dags för en uppgradering, fylld av skam.

Medlem

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Skrivet av Redstar:

Sen kan man ju snacka optimering av spel, det har dock inget med prestanda att göra. Bara för att ett spel ibland flyter bättre på konsoll så betyder det ju inte att konsollen har bättre prestanda.

Nä men om alla spel optimeras så de flyter bättre på en konsoll än på en high end PC. Tycker du ändå PCn är kraftfullare?

Visst den har mer teraflops men den kan inte använda dom till anledningen att vi skriver på den här sidan...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Prexun:

High-end är nog att ta i lite. High-end ser jag som en 680 eller bättre, vilket man, med hjälp av unreals demo, kan se att PS4 inte riktigt når.

Nu var det ju dock så att Unreal demot för PS4 var skapat med 4GB ram i åtanke istället för 8 som utvecklarna inte trodde den hade från början. Därav troligen den sämre grafiken i just PS4 testet.

Medlem

En PS4 kör utan OS. Allt körs bare metal, direkt på grafikkortet. Man programmerar assembler direkt på hårdvaran. Sånt går ofantligt mycket snabbare än att programmera mot DirectX som sen accessar en drivrutin som bla bla.

Därför utklassar en spelkonsol en PC med exakt samma hårdvara.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför blir det alltid massa tjafs så fort nån säger att PS4 är kraftfull?

Vi har ju sagt tusen gånger att spelen kan optimeras mycket mer till PS4 en till PC.

Verkar som alla med high end-pc kissar i byxan när något annat kallas high end

Riktigt så är det inte, men det är irriterande att dom nämner vissa saker som uppenbart inte stämmer, allt för att grädda på moset.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

En PS4 kör utan OS. Allt körs bare metal, direkt på grafikkortet. Man programmerar assembler direkt på hårdvaran. Sånt går ofantligt mycket snabbare än att programmera mot DirectX som sen accessar en drivrutin som bla bla.

Därför utklassar en spelkonsol en PC med exakt samma hårdvara.

Nej, du har fel.

Dom flesta spelen som görs i dag görs på en PC-maskin. Man skalar sedan ner texturer och liknande så det fungerar på konsoler också. Det programeras sällan direkt mot någon bestämd hårdvara, konsoler har dessutom drivrutiner och OS också. Man optimerar däremot mot viss hårdvara i slutskedet och konsoler kan få en fördel emot 10 åriga PC-maskiner eller så i det fallet. ( Oftast inte, om man tittar på fps )

Det är en seglivad myt som har sin grund i ett missförstånd när John Carmac berättade att PC:s har ett visst "overhead", för flera år sedan. Man missade att poängtera att det var snabbare redan då, trots detta.

En konsol har alltid inneboende begränsningar.

Men det är inget tvivel att det är positivt för både konsolspelare och PC-spelare att det kommer ny konsolhårdvara!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

123
Skriv svar