Jag älskar fysikdemos

Skägg.
10 Chambers
Jag älskar fysikdemos

Om det är något framsteg inom datorspel jag håller kärast är det fysiksimulationerna. Jag minns hur jag kunde sitta och leka med tidiga teknikdemos från Nvidia i timmar och hur hakan spräckte marmorgolvet när #Valve visade upp Source-motorn för första gången.

Därför sitter jag med öppen mun när Physx visar upp deras senaste vattensimulationsteknin.

#blogg


signatur
Medlem
Jag älskar fysikdemos

Sweet. -körs på ett GTX 580 står det, men för att kunna få någon användning av det i spel så krävs det väl minst 2 st 580's varav det ena är dedikerat till att cruncha fysikberäkningarna.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ohyggligt vackert, längtar efter att se sånt där i spel.

Medlem

Inte illa alls. Men tror tyvärr det kommer dröja länge innan man ser detta i spel. Allt för många som av olika anledningar inte kommer implementera såpass bra grafik/fysik än.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Inte illa alls. Men tror tyvärr det kommer dröja länge innan man ser detta i spel. Allt för många som av olika anledningar inte kommer implementera såpass bra grafik/fysik än.

Det kommer ju vara som det mesta med ny fysik, det används för att snygga till och inte direkt vara funktionellt.

Sett detta tidigare, i 3d program och demos, men bollarna som simulerar rörelse blir allt mindre och snabbare allt som datorn blir snabbare och effektivare.
Just akvariet så syns det att bollarna inte är tillräckligt små för att se ut som riktigt vatten då det inte sipprar ut det sista så snabbt som det skulle gjort på riktigt, utan dom fastnar i glaset, hade dom dynamiskt ändrat storlek så dom går igenom dom springor som finns mellan glas splittret.
Ett sätt hade varit att ha mindre bollar längst upp och större längre ner, då kunde man också kunna få till öppna hav utan att det är för mycket att ta till beräkning, men det är nog långt dit.

Medlem

Riktigt imponerande faktiskt. Bland de bättre vätskesimuleringar jag sett faktiskt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av TruB:

Det kommer ju vara som det mesta med ny fysik, det används för att snygga till och inte direkt vara funktionellt

Nja, beror väl på spelet. I de flesta är det väl som du säger, men det finns spel där man t ex kan interagera med objekt i spelet. För att till exempel knuffa ned spelare med fällor eller liknande.

Om nu användandet av en mer avancerad fysikmotor ökar, så kommer förhoppningsvis antalet spel med lite mer innovativa lösningar öka också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av TruB:

Det kommer ju vara som det mesta med ny fysik, det används för att snygga till och inte direkt vara funktionellt

Nja, beror väl på spelet. I de flesta är det väl som du säger, men det finns spel där man t ex kan interagera med objekt i spelet. För att till exempel knuffa ned spelare med fällor eller liknande.

Om nu användandet av en mer avancerad fysikmotor ökar, så kommer förhoppningsvis antalet spel med lite mer innovativa lösningar öka också.

Ditt exempel är rätt "gammalt", den fysiken användas i hl2 och redan då var inte så ny. Men tänk dig tyg eller cloth animation som finns i spel som MirrorsEdge, eller smoke som i BatmanAsylum, eller hår i TombRaider, bara moshi moshi fin grafik och ingen direkt funktion till det.
Men Det kan säkert komma spel där man med cloth ska göra något, som att sätta fast saker i det utan att det går sönder, eller leda smoke, eller hår simulator(?). Men det tar alltid en iteration innan det kommer, tills dess, moshi moshi grafik och hype.

Medlem
Skrivet av TruB:

Ditt exempel är rätt "gammalt", den fysiken användas i hl2 och redan då var inte så ny. Men tänk dig tyg eller cloth animation som finns i spel som MirrorsEdge, eller smoke som i BatmanAsylum, eller hår i TombRaider, bara moshi moshi fin grafik och ingen direkt funktion till det.
Men Det kan säkert komma spel där man med cloth ska göra något, som att sätta fast saker i det utan att det går sönder, eller leda smoke, eller hår simulator(?). Men det tar alltid en iteration innan det kommer, tills dess, moshi moshi grafik och hype.

Så sant så. Mitt exempel var ganska kasst, men jag hoppas du fick min poäng i alla fall.

Jag menade helt enkelt att fysiken kan användas i diverse problemlösning, eller få till effekter som annars inte var möjliga, som hittills inte har skapats.

Ett scenario:

Man skall ta sig över en torkad flodbädd, fienden är på fälten på båda sidor. Du släpper på vattnet från en damm, vattnet som forsar ned sopar bort sanden där den drar fram och bildar en fåra i flodbädden. Du stänger av vattnet igen och kan sedan använda fåran som skapats som ett skydd när du springer till andra sidan.

Ok, kanske inte heller världens bästa idé, men i alla fall ett lite mer udda exempel. (Har inte stött på det i ngt spel iaf.)

Huvudpoängen är i alla fall att det skulle kunna gå att skapa mycket som hittills endast har gjorts med skriptade sekvenser (eller inte gjorts alls ). Och göras snyggare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar