"Ich bin ein Berliner"

Medlem
"Ich bin ein Berliner"

Nästan 20 grader varmt, vindstilla och saurkraut överallt.

Vem sade citatet ur titeln? Pluspoäng till den som vet vart texten "Der Himmel über" går att läsa.

Diktatorer och ledare, målade på betongblock från den fallna muren.

Checkpoint Charlie, den gamla gränsen mellan Östra och Västra Berlin.

#blogg

Medlem
"Ich bin ein Berliner"

Var det inte någon amerikansk president under ett tal någonstans nere i Germanien?

Btw, du skrämde livet ur mig med den titeln. Jag tyckte det för en stund stod "Belieber" och inte "Berliner".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Var väl JFK?

Medlem
Skrivet av Vonyx:

Var väl JFK?

Korrekt!

Medlem
Skrivet av conthox:

Var det inte någon amerikansk president under ett tal någonstans nere i Germanien?

Btw, du skrämde livet ur mig med den titeln. Jag tyckte det för en stund stod "Belieber" och inte "Berliner".

Haha, näru. Kommer inte att hända.

Har du semster?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Har du semster?

Nja, tog en dag ledigt och tänkte fira min egen födelsedag utomlands. Träna högstadietyskan och läsa på lite om det senaste världskriget och 70- och 80-talets Berlin.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Har du semster?

Nja, tog en dag ledigt och tänkte fira min egen födelsedag utomlands. Träna högstadietyskan och läsa på lite om det senaste världskriget och 70- och 80-talets Berlin.

Låter riktigt nice det, ha så kul


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Berliner är en bakelse om någon undrar, vad för JFK trodde att han var en bakelse vet jag inte men, kan ha nåt med CIA's MKUltra program att göra.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Har du semster?

Nja, tog en dag ledigt och tänkte fira min egen födelsedag utomlands. Träna högstadietyskan och läsa på lite om det senaste världskriget och 70- och 80-talets Berlin.

Låter riktigt nice det, ha så kul

Tack!

Medlem
Skrivet av Tunguska:

Berliner är en bakelse om någon undrar, vad för JFK trodde att han var en bakelse vet jag inte men, kan ha nåt med CIA's MKUltra program att göra.

Japp, det stämmer bra. Syltmunk för att vara exakt (mycket gott). Rykten fanns att det var felstavat i det förberedda talet, men det är precis som Wikin säger, kontextuellt och grammatiskt rätt och kan jämföras med " Jag är en Skåning". Kennedy läste det fonetiskt dessutom, det var en duktig karl.

Medlem

Jo, JFK var en riktigt skarp kille, han ska tydligen vart bra på "speed reading" nåt som han nog hadde nytta av.

1
Skriv svar