Dataspel och bibliotek - Vad tycker du?

Medlem
Dataspel och bibliotek - Vad tycker du?

Vi är 2 studenter på Högskolan i Borås som vill ha onlinespelare 20+ åsikter om bibliotek. Vi skriver vår kandidatuppsats om onlinespelares syn på bibliotek och är tacksamma för er medverkan.
Här nedan finns ett antal diskussionsfrågor som vi gärna hör era åsikter om.
Vi kommer inte att använda era användarnamn så ni kommer att vara anonyma i själva uppsatsen men tänk på att det är ett öppet sökbart forum. Tråden kommer att vara öppen i ca 1 vecka.
Tack på förhand för er medverkan!

Mer information

Diskussionsfrågor:

Är viktigt att det finns bibliotek i samhället? Varför och för vem?

Besöker ni bibliotek? Vad gör ni i så fall där?

Om ni inte besöker bibliotek, varför inte?

Har det hänt att ni vänt er till biblioteket angående ert spelande eller för att delta i någon aktivitet? Ge gärna exempel.

Vad är kultur för er? Ge gärna exempel!
Är dataspel kultur?
Är bibliotek kultur?

Skägg.
10 Chambers

Har det något att göra med detta eller är det bara ett sammanträffande?


signatur
Medlem

Är viktigt att det finns bibliotek i samhället?
I och med Internets utbredning och att digitala källor används allt mer, så minskas bibliotekets betydelse. Idag är det, i alla fall för mig, mer en källa till äldre litteratur. När det kommer till facklitteratur så har det ingen betydelse alls, då allt finns på webben. När man tänker på att det som finns digitalt också är uppdaterat och böckerna inte uppdateras så bidrar det till bibliotekens minskade betydelse ännu mer.

Varför och för vem?
Finns väl fortfarande många som hellre läser en bok i pappersformat än i t ex en läsplatta. Vilka det är? Det kan vara vem som helst, väldigt varierande.

Besöker ni bibliotek?
Ytterst sällan.

Vad gör ni i så fall där?
Böcker som inte går att få tag på i digitalt format. Möjligen tidingar om jag letar efter en specifik artikel eller ett specifikt nummer.

Om ni inte besöker bibliotek, varför inte?
Det mesta finns på webben.

Har det hänt att ni vänt er till biblioteket angående ert spelande eller för att delta i någon aktivitet? Ge gärna exempel.
Nepps.

Vad är kultur för er? Ge gärna exempel!
Kultur är för mig allt från målningar, skulpturer, musik, sättet att leva på, sättet att tänka på, traditioner, matlagning och i princip allt - hur samhället ser ut och fungerar in i minsta detalj.

Är dataspel kultur?
(Du menar datorspel?) Ja, det är en del av kulturen. Vilka dator-/ TV-spel som vi spelar reflekterar vilka som bor i landet. Även om datorspel har en relativt liten roll, så är det också en del av hur vi lever och hur vi är.

Är bibliotek kultur?
Nej. Eller nja. Det är en samlingsplats för saker som har med kultur att göra, men är väl inte kultur i sig. Fast det är klart, om ett land har en hög andel biblioteksbesökare i förhållande till genomsnittet för andra länder så kan man väl säga att deras (relativt) höga biblioteksbesökande är en del av deras kultur.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är viktigt att det finns bibliotek i samhället? Varför och för vem?
Det har historiskt sett varit viktigt, biblioteken fyller en funktion som nu även internet fyller. Ett onlinebibliotek skulle vara bättre på alla sätt och vis i mina ögon förutsatt att innehållet är detsamma. Det viktiga är att vi har en informationsbank, om det är i form av ett traditionellt bibliotek eller något annat har ingen betydelse.

Besöker ni bibliotek? Vad gör ni i så fall där?
Otroligt sällan . Om jag gör det så är det för att jag letar efter någon bok som jag inte lyckades hitta online eller så vill jag komma bort och plugga eller läsa ostört.

Vad är kultur för er? Ge gärna exempel!
Det mesta som har skapats för vårt höga nöjes skull eller som på annat sätt ska få oss att känna något. Någonting som speglar våra tankar, idéer och värderingar och inte bara fyller en grundläggande funktion.

Är dataspel kultur?
Självklart. Spel är artistiska skapelser som ofta omfattar aspekter från flera olika former av kultur och media. Alla de element du finner i en film, tavla, musik eller vad som helst kan du finna i spel.

Är bibliotek kultur?
Ett bibliotek är en samlingsplats för kulturella verk och kunskap. Byggnaden i sig själv måste inte vara det men den kan självklart spegla kulturen och arkitekturen som man finner i samhället där det är beläget. Biblioteket fyller en funktion först och främst, precis som penna och papper som också är till stor hjälp vid skapande aktiviteter

Medlem

Är viktigt att det finns bibliotek i samhället? Varför och för vem?
Jag tycker det är bra att det finns riktiga böcker, både fiktion och faktaböcker.
Det är bra för till exempel studenter men också för äldre som vill läsa eller lära sig saker som inte använder internet. Givetvis bra för alla åldrar men dom flesta använder enbart internet.

Besöker ni bibliotek? Vad gör ni i så fall där?
Nej, har inte besökt något bibliotek sen jag gick i grundskolan.

Om ni inte besöker bibliotek, varför inte?
Dom få fysiska böcker jag läser köper jag online, utöver det läser jag bara böcker på min Kindle numera.

Har det hänt att ni vänt er till biblioteket angående ert spelande eller för att delta i någon aktivitet? Ge gärna exempel.
Jag spelade Myst på bibliotekets dator när jag var 8-9 år eller nåt sånt, utöver det nej.

Vad är kultur för er? Ge gärna exempel!
Kultur för mig är saker som skapas av människor för människors nöje som konst, spel, tv, mat, dans osv.

Är dataspel kultur?
Ja.

Är bibliotek kultur?
Nej, men böcker etc inuti ett bibliotek är det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har det något att göra med detta eller är det bara ett sammanträffande?

Det var ett väldigt lyckat sammanträffande. Inget vi hade inte koll på innan, men tack för länken!

Medlem

Flera av er skriver att ni inte besöker biblioteket, eller väldigt sällan. fanboyen ger förslag på att onlinebiblbiotek skulle vara mycket bättre, om innehållet var detsamma. Hur skulle ett sådant kunna se ut och fungera? Har ni några tankar/önskemål kring det?

Conthox, du skriver att vilka datorspel vi spelar ger en bild av vilka som bor i landet.
Kan du förklara mer hur du menar?

Vi är också intresserade av att höra om det finns något som skulle göra att ni besökte
biblioteket oftare?

Medlem
Skrivet av AnnaKlara:

Flera av er skriver att ni inte besöker biblioteket, eller väldigt sällan. fanboyen ger förslag på att onlinebiblbiotek skulle vara mycket bättre, om innehållet var detsamma. Hur skulle ett sådant kunna se ut och fungera? Har ni några tankar/önskemål kring det?

Conthox, du skriver att vilka datorspel vi spelar ger en bild av vilka som bor i landet.
Kan du förklara mer hur du menar?

Vi är också intresserade av att höra om det finns något som skulle göra att ni besökte
biblioteket oftare?

Ett online-bibliotek skulle inte behöva vara annorlunda från redan existerande tjänster. Staten köper in X antal licenser som sedan kan bindas till en persons "bibliotekskonto" under önskad tid. Det skulle kunna liknas vid vilken prenumerationstjänst som helst, kostnadsfri eller inte. Hittar man ett verk som man gillar särdeles mycket så kan man antingen köpa en licens via dem eller vidarehänvisas till lämpligt ställe.

På det här sättet kan jag låna en bok när jag är ute och vandrar i skogen om jag så vill, ljudböcker inkluderat. För en ytterligare peng kan man erbjuda VIP-tjänster så som utökad lånetid, förtur, andra former av media m.m.

Det finns få saker som skulle kunna få mig att gå till biblioteket oftare. Nu för tiden läser jag mest på engelska och utbudet vid mitt lokala bibliotek är begränsat. Om jag så önskar kan jag tanka en pdf- eller epub-fil direkt till min läsplatta, dator eller mobil på några sekunder, ljudböcker och film går på X antal minuter. Varför ska jag då ta mig ~2-3km för att leta efter något som förmodligen inte ens finns där?

Det enda positiva med biblioteken är att de har en del dokument och böcker som ännu inte finns i digital form, detta ger dem inte nödvändigtvis ett existensberättigande. Fokus nu bör ligga på att tillgängliggöra gammalt material online och utforma en central databas innehållande Sveriges biblioteks samtliga verk.

Medlem
Skrivet av AnnaKlara:

Vi är 2 studenter på Högskolan i Borås som vill ha onlinespelare 20+ åsikter om bibliotek. Vi skriver vår kandidatuppsats om onlinespelares syn på bibliotek och är tacksamma för er medverkan.
Här nedan finns ett antal diskussionsfrågor som vi gärna hör era åsikter om.
Vi kommer inte att använda era användarnamn så ni kommer att vara anonyma i själva uppsatsen men tänk på att det är ett öppet sökbart forum. Tråden kommer att vara öppen i ca 1 vecka.
Tack på förhand för er medverkan!

Mer information

Diskussionsfrågor:

Är viktigt att det finns bibliotek i samhället? Varför och för vem?
Ja, så människor utan internet har tillgång till information som alla borde ha möjlighet att ta del av

Besöker ni bibliotek? Vad gör ni i så fall där?
Väldigt sällan, när man kanske behöver kurslitteratur eller speciella böcker som inte finns tillgängliga gratis på internet.

Om ni inte besöker bibliotek, varför inte?

Har det hänt att ni vänt er till biblioteket angående ert spelande eller för att delta i någon aktivitet? Ge gärna exempel.
Nej

Vad är kultur för er? Ge gärna exempel!
Allt är kultur, såsom text och bilder. däribland blir då böcker, tavlor, filmer och även då deras elektroniska motsvarighet.

Är dataspel kultur?
datorspel är oftast som en bok med story osv, det är grafik som är skapad av någon och räknas som kultur. Det kan även vara nått som väldigt många tagit del av och kan då räknas till vårt kulturarv

Är bibliotek kultur?
Ja , den innehåller alla kulturella saker som böcker osv. Men även hur biblioteket ser ut är kulturellt för den återspeglar hur människorna en viss tid tänkte och tyckte. Beroende på vilka böcker som finns tillgängliga.

Medlem

Har ni några ytterligare tankar? Är det något som vi inte frågade om som kan vara intressant?

Vi tänkte stänga ned denna tråd på fredag och om någon av er inte vill att era svar ska användas i vårt arbete behöver vi veta det innan dess.

Annars får vi tacka så mycket för era svar, det har varit mycket givande!

AnnaKlara

1
Skriv svar