Pirater tvingas leva livet som sönderpiratad utvecklare

Flakmonkey
Pirater tvingas leva livet som sönderpiratad utvecklare

Hittade som av en händelse ett blogginlägg skrivet av en utvecklare som ligger bakom spelet Game Dev Tycoon. Spelet i sig är precis vad det namnet antyder nämligen en "simulator" där du ska ta hand om en spelstudio. Detta innebär att du får får designa spel, marknadsföra dem och allt annat som hör till ett liv där du försöker hålla en firma på fötter. Utöver detta måste du också tampas med något som många verkliga utvecklare tvingas kämpa mot: piratkopiering. Detta i säg är förstås kul, men det som gjort det ännu lite intressantare i just det här spelet är att de har lagt in en lite överraskning till de som valt att piratkopiera Game Dev Tycoon.

Utvecklarna valde nämligen att på eget bevåg släppa en crackad version av spelet där de ändrat koden en aning. Detta öppnade möjligheten för att se hur många som faktiskt piratkopierat spelet (över 90%!) samtidigt som de kunde ge piraterna en bit av sin egen bittra medicin. I takt med att deras påhittade företag växer i popularitet så börjar de också drabbas allt hårdare av piratkopiering. Det hjälper inte hur många spel med toppbetyg de släpper. Spelen läcker och piratkopieras ändå utan att de fiår så mycket som ett öre tillbaka.

Reaktionerna på det här är riktigt roliga. I flera fall kontaktar piraterna utvecklarna och frågar om råd för hur de ska komma till bukt med problemet. Hur ska de kunna hålla företaget på svarta siffror och få mat på bordet samtidigt som de ska kunna utveckla högkvalitativa spel när alla bara piratkopierar?

En fascinerande liten studie måste jag säga och både rolig och skrämmande på samma gång.

Läs mer här

#blogg

Moderator | Testpilot
Pirater tvingas leva livet som sönderpiratad utvecklare

Awesome!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

haha !!! bäst!

Medlem

Jag köper alla mina spel numera eftersom jag upptäckte STEAM för några år sedan. Så även om jag är böjd att säga att det är fel att ladda hem torrents på crackade spel så gör de likväl en tankevurpa: Ett piratat spel betyder inte en missad försäljning. Av flera anledningar. Bland annat har en massa gamers lärt sig att de flesta produkter är överhypade och recensioner är köpta. Så enkelt är det. Därav tankar många hem det för att testa (jag har också gjort detta och var det värt det så har jag köpt spelet). Men att de förväntar sig att vi köper grisen i säcken när de beter sig som de gör är nästan löjeväckande. Tyvärr så drabbas även Indieutvecklarna av att EA/Activision spottar på oss som faktiskt vill ha bra kvalitetsspel och är beredda att betala för oss.

En intressant sidoeffekt av ex DRM är ju att i stort sett så drabbas bara de legitima kunderna. Piraterna laddar ner en crack på 5 minuter och det är löst.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey
Skrivet av azynkron:

Jag köper alla mina spel numera eftersom jag upptäckte STEAM för några år sedan. Så även om jag är böjd att säga att det är fel att ladda hem torrents på crackade spel så gör de likväl en tankevurpa: Ett piratat spel betyder inte en missad försäljning. Av flera anledningar. Bland annat har en massa gamers lärt sig att de flesta produkter är överhypade och recensioner är köpta. Så enkelt är det. Därav tankar många hem det för att testa (jag har också gjort detta och var det värt det så har jag köpt spelet). Men att de förväntar sig att vi köper grisen i säcken när de beter sig som de gör är nästan löjeväckande. Tyvärr så drabbas även Indieutvecklarna av att EA/Activision spottar på oss som faktiskt vill ha bra kvalitetsspel och är beredda att betala för oss.

En intressant sidoeffekt av ex DRM är ju att i stort sett så drabbas bara de legitima kunderna. Piraterna laddar ner en crack på 5 minuter och det är löst.

Varje piratad kopia är inte en missa försäljning men de som påstår att ingen piratad kopia är en missad försäljning lurar bara sig själva. Jag vet inte hur många bekanta jag har som spelar klart spel de laddat ner och sen hävdar att "Jag skulle aldrig köpt det". Det är som att bara för att man intalar sig själv att det inte var värt pengarna så är det okej att spela klart ett spel (eller spela det länge).

För mig är det egentligen rätt enkelt. Antingen så betalar du det den som gjort produkten i fråga begär. Ibland är det 500 kr, ibland 0 och oftast finns det ett demo du kan ta del av. Sen är det bara att ta ställning till om man vill köpa det eller inte. Vill man inte ja då spelar man det inte överhuvudtaget.

Det är på tok för många som gömmer sig bakom argument om dumma EA, Activision, Nintendo, Sony, Microsoft, Apple, etc etc etc istället för att bara erkänna att man är snål och kanske ännu värre att man ser sig som någon form av rättskämpe när man piratkopierar. Att man står upp mot ett förtryck som om det vore Nordkorea eller någon annan diktatur. Jag menar de levererar inte precis den underhållning som jag vill ha på exakt det sättet jag vill ha, stackars mig! Varför inte bara erkänna att man vill äta kakan och ha den kvar istället?

Men men, jag tyckte iaf det här var ett kul grepp från utvecklarna även om det uppenbarligen inte hade önskad effekt eftersom de som piratkopierade spelet inte fattade vinken utan kontaktade utvecklarna och bad om hjälp för att ta sig längre i ett spel de inte betalat för. Men det är klart, de hävdar säkert att spelet inte var värt pengarna, så då kan de ju fortsätta spela ändå med gott samvete

"The page you are looking for is temporarily unavailable.
Please try again later..."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey

Hög belastning, fick det ett par gånger jag också. Men nu finns ju nyheten på förstasidan, utan så mycket som ett tipstack

Medlem

Haha, riktigt fint initiativ. Hoppas att det blir en liten ögonöppnare för en del.

1
Skriv svar