Call of Duty kan ge dig bättre korttidsminne

Robot
Call of Duty kan ge dig bättre korttidsminne

Forskare på Leidens Universitet i Nederländerna har gjort en studio på spelare och icke-spelare. Det blev ett intressant resultat.


Medlem
Call of Duty kan ge dig bättre korttidsminne

Pga alla cutscenes också då förmodar jag?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......

Finns det som FPS?


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......

Nu missar du själva poängen som görs. Det är inte för att man måste sitta och komma ihåg en massa saker utan för att det i actionspel som CoD händer så mycket och du måste reagera snabbt som det förbättras.

Man skulle lika gärna kunna ta BF3 eller Unreal som exempel, men CoD är väl ganska välkänt av många. Det har även visats i studier att folk som spelar actionspel har bättre uppmärksamhetsförmåga.

Tex finns det en studie som är rolig att se som även gått på TV som roligt klipp när man blir tillsagd att räkna passningar mellan ett gäng som spelar boll. Helt plötsligt kommer en björn in och dansar i mitten, och väldigt få ser björnen. Av folk som spelar FPS var andelen betydligt högre som såg björnen.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......

Var inte så negativ. För en gång skull så är FPS spel bra, istället för det där vanliga tugget om att vi spelare eventuellt är tränande massmördare.

Inaktiv

Men alla vet att man våldtar tjejer och mördrar invandrare när man spelar FPS spel för det har dom lärt oss...

Jävligt nöjd över sånna här studier för allt annat är alltid efterblivet.

Medlem
Skrivet av fall:

Men alla vet att man våldtar tjejer och mördrar invandrare när man spelar FPS spel för det har dom lärt oss...

Jävligt nöjd över sånna här studier för allt annat är alltid efterblivet.

Alla studier är bra eller bättre. Dock svingar många i favör till vars sponsorpengarna kom ifrån i slutändan.

Medlem

Lite som att springa i skogen kanske man måste vara på helspänn. Säkert lika bra hjärngympa med spel.

ELF
Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av ivanhoe68:

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......

Finns det som FPS?

Slit fram valfritt gevär ur din pengaficka. Vips, du har nu en kompis mindre och får dessutom en tur till fängelset.
Det positiva i det hela är ju dock att du vann spelet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Folk är barnsliga som vanligt.

"Åh nej nånting positivt om CoD, det får inte hända!!!!"

Medlem

Äntligen något positivt. Jämt massa tjat om att våld i spel skulle vara dåligt trots att de gång på gång misslyckas med att bevisa det. Kul att se en annan vinkel på det

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av ivanhoe68:

Call Of Duty?

Då tror jag att "Finns i sjön" ger oss ett bättre korttidsminne.......

Finns det som FPS?

Så klart att det finns eller väldigt nära på i alla fall.

CoD of Duty: Premier FPS Fish In A Barrel Simulator
http://youtu.be/ye91aFh_fH4

Medlem

Det är väl inte så förvånande egentligen. Många spel tränar ju hjärnan på ett eller annat sätt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Korrelation = / = kausalitet. Det kan lika gärna vara så att de personer som dras till spel har bättre korttidsminne i grunden. Är man bra på någonting är det också rimligt att man håller fast vid det.

Medlem

nämner cod men inte cs:go vilket vart bevisat för flera år sedan dvs. om du spelade det competetive.

Medlem

Kanske dags att börja spela BF3 igen då. Det har stått och samlat damm i några månader nu.

Geeks Gaming

ja devsen lider i alla fall av de.. hmm.. vi gör ett nytt spel... vi måste göra något vi aldrig gjort förut.... JA NU VET JAG... vi gör ett modern warfare game JA!!!!!

Medlem

Jag har spelat CoD sen MW2, kört multi extremt mycket i blops och blops 2, nått prestige 1 i mw 2 och 3 men jag är tamig*** fortfarande lika tandspridd.

Medlem

Vad handlade denna artikeln om nu igen?

Avstängd

de kan vara så eftersom de e fast phase men dock så ändrar inte de på faktumet att COD gör samma skit i ett annat namn varje år

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Korrelation = / = kausalitet. Det kan lika gärna vara så att de personer som dras till spel har bättre korttidsminne i grunden. Är man bra på någonting är det också rimligt att man håller fast vid det.

Jag håller med. Eftersom att artikeln skulle kosta mig 35 euro att köpa så avstår jag från att uttala mig alls om resultatet, men det man får ta del av i videon samt de publicerade nyhetsartiklarna säger mig i princip ingenting. Själv är jag dessutom smått kritisk till användandet av termen "korttidsminne" då det finns en hög andra teorier om hur minnet fungerar. Har man tagit hänsyn till såna aspekter eller har man gjort ett antagande att Atkinson & Shiffrins minnesmodell är "rätt"? Kanske, kanske inte.

Jag ursäktar att det blev lite väl mycket paragrafryttare. Det är svårt att ligga lågt när två områden som intresserar mig möts..
Mitt kritiska öga is watching you, forskning!

1
Skriv svar