OBS Läs! Kalenderbugg i gamla ps3 modeller.

Medlem
OBS Läs! Kalenderbugg i gamla ps3 modeller.

Något skumt inträffar i och med månads skiftet i gamla tjocka ps3 modeller.

Du kan inte logga in på psn, samt att du troligtvis inte kan starta spel. Folk har rapporterat om att dom försökt starta ett spel och maskinen krashar. Inte nog med det så försvinner då också alla trophies för just det spelet.
Sony jobbar på problemet.

http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-Network/Un...

http://neogaf.net/forum/showthread.php?t=388872

http://twitter.com/SonyPlayStation

Har inte vågat dra igång min ps3a för att testa detta. Men det låter som ett dåligt aprilskämt som kom för tidigt.

Edit: Enligt vissa så inträffar detta problem även om maskinen är offline. Ska starta min gamle trotjänare och se hur den mår. Återkommer med update.

UPDATE:
-Kan bara bekräfta att detta inte är ett skämt. Min ps3 har ställt om sig till den 1/1 2000. I listan med alla spel och demos från psn står det nu "skadade data" istället för vad spelet heter. Vissa spel syns fortfarande. Jag har enligt min maskin inga trophies alls, detta kan ju eventuellt bero på att man inte kommer åt psn alls just nu.
Flera av mina sparfiler är också helt väck.
Maskinen verkar ha återgått till fosterstadiet, då alla teaman jag hade är borta och maskinen botar upp med original temat. Detta känns rent ut sagt jävligt olustigt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Fan vad skumt, jag spela senast igår och då funka allt som vanligt... Är det från och med 1a mars eller vadå?

Medlem

Japps. Stämmer bra.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Var skit här med.... hoppas de fixar det.

Medlem

Detta stämmer, har precis samma problem och tycker det är helt oacceptabelt att man kan vara så klantig..:)

Knäppte på PS3an och kom inte in på PSN, och märkte att alla mina nerladdade spel (som jag betalt för!) bara var markerade som skadad data...soft, har hur mycket saves som helst på massvis av spel som säkert är helt borta nu.

Skiter personligen i Trophies men det är ju folk som är galna i sånt, ganska jobbigt att förlora i så fall.

Hoppas verkligen att de löser detta på något sätt.

Min klocka med har ställts om till 1/1 2000.

Jag har alltid klagat på min xbox och dess problem, och framhållit hur mycket mer stabil PS3 känns.
Den här blundern är ju dock enorm och påverkar massvis med människor..

Jag hade min PS3a igång under skiftet av månad, så jag har inte märkt av några problem... Jäkligt störande ändå, nu blir man ju rädd för att stänga av den.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Det lustiga är att en kompis ps3 pajade för några dar sen och i äkta skadeglädje anda så skrattade vi andra åt honom.

Gues who laughs now? Han kommer givetvis få sin reparerad och framflyttad till ett datum efter buggen så att allt funkar. Får väl skylla mig själv :evil:

Medlem

Konstigt att det enda som hände mitt ps3 ör att den bara ställde om datumet, jag kunde spela GTA4 och Pure demot.

Inaktiv

Suttit och läst både här på Fz,forum och N4g.com/ps3 men beslutade ändå att testa att sätta på min Tjooockis ps3.

Dock så drog jag ut internet sladden bara för "i fall att" och tryckte med skakigt finger och tillsammans med en kort bön att det inte skulle bly YLOD igång maskinen.

Och till min förvåning (efter vad alla andra skriver)
Så funkar min 80Gig ps3 köpt förra hösten: dvs 2009 perfekt.
Datumet e där det ska va ( Det är den 2a idag va? ) och tiden stämmer lika så (med 1-2 min godo)

Har spelat alla mina demos jag hade och dom funkar bra.
Sitter nu och lirar Darksiders (90min) demot och funkar lika bra det.

Dock ska det sägas att jag INTE satt i nätsladden i ps3an än, utan gör det när jag först ser att psn e uppe igen.

Men tänkte bara skriva detta så ni med tjockis ps3or vet att har ni köpt era runt hösten 2009 och framåt så tror jag det funkar.

Dock e det erat val om ni ska starta den MED eller UTAN nätsladd i.

Har dock inte testat Heavy Rain än och sätt om det funkar.
Ska göra det efter jag klarat DS demot nu så återkommer med info om det.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Det som oroar mig mest är alla dessa så kallade trasiga filer som ps3an listar under spelen och temaväljaren. Hur kan ett datumfel orsaka fysiska fel på hdd´n?
Samt att flera sparfiler gått upp i rök, inte det minsta roligt.
Är en trophy nerd, men dom är jag inte så rädd för att dom är väck. Lär bara vara att synka med deras server när allt hoppar igång igen ifall dom är väck lokalt. Om nu inte deras server säckat också....OH du grymma värld i så fall!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Va fan!!!

Man blir så jävla trött asså. Och frågan här som jag ställer mig är, hur ska man fixa detta? Min PS3:a klarar ju inte av att koppla upp sig på nätverket längre, så det är ju knappast något jag lär få åtgärdat inom den närmsta tiden.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

40 gig versionen och här går inte starta ModernWarfare för att spelet inte kan ladda ner tropies. Det gick dock uppdatera spelet, men som sakt, inte spela ens kampanjen.

GTA 4 fungerar men det går självklart inte spela online därför att jag inte kan kontakta psn, webbläsaren fungerar dock.

Min klocka ställdes också tillbaka 10 år men ställde tillbaka den men fortfarande fungerar inget. Jag vet inte hur det gick med sparade spel.
Är de korrupta blir jag besviken och kommer kräva återköp för inköpspris som kompensation för åratal av slit för att få till mina spaningar.


signatur

Det var detta...

Nu, 19:32, så kan jag inte komma in på PSN, samt alla mina trophys till BF:BC är borta, MEN(!) tiden har inte ändrats.
Undrar vad Sony kommer göra för det är ju inte lite människor som har fått det här problemet...

SONY UPDATE!
http://blog.us.playstation.com/2010/03/latest-info-on-playsta...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Fan vad skönt att jag valde att sätta mig vid datorn idag....
Jag tänker inte röra min ps3a förens Sony har gått ut med att dom verkligen har fixat problemet:P

Medlem
Skrivet av Zeus1337:

Fan vad skönt att jag valde att sätta mig vid datorn idag....
Jag tänker inte röra min ps3a förens Sony har gått ut med att dom verkligen har fixat problemet:P

+1

Ganska lustigt problem som man kan tycka inte borde hända. Alla äldre PS3-modeller har ju varit som tickande bomber.

Jävligt trist ifall man skulle bli av med alla sina sparade spel och all annan övrig personlig data.
Köpta spel/teman/etc. är ju ingen större fara eftersom det ändå går att ladda ned igen. Trophys borde ju också gå att synca tillbaka eftersom de fortfarande finns kvar när man loggar in på PSN i datorn.

Är fortfarande osäker på ifall min PS3 var på under tiden felet uppstod. Har automatisk avstängning på min efter en timme utan användning och jag minns inte riktigt vad klockan var när jag slutade lira igår. Vågar hur som helst inte slå på den förrens allt ska vara i sin ordning då min modell ska vara en av de drabbade (CECHK04).

Tråkigt att sånt här ska kunna ske, men sånt man får leva med antar jag. Ska bli intressant att se hur Sony sköter detta. Man har ju hittills varit väldigt snål med informationen.

Medlem

Jag har inte haft några problem alls med min ps3, jag har dock vart bortrest några dagar nu så jag har inte vart inne på mitt ps3 kanske därför jag klarat mig. Ska kolla när jag kommer hem igen ifall allt fortfarande är som det ska.

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

Suttit och läst både här på Fz,forum och N4g.com/ps3 men beslutade ändå att testa att sätta på min Tjooockis ps3.

Dock så drog jag ut internet sladden bara för "i fall att" och tryckte med skakigt finger och tillsammans med en kort bön att det inte skulle bly YLOD igång maskinen.

Och till min förvåning (efter vad alla andra skriver)
Så funkar min 80Gig ps3 köpt förra hösten: dvs 2009 perfekt.
Datumet e där det ska va ( Det är den 2a idag va? ) och tiden stämmer lika så (med 1-2 min godo)

Har spelat alla mina demos jag hade och dom funkar bra.
Sitter nu och lirar Darksiders (90min) demot och funkar lika bra det.

Dock ska det sägas att jag INTE satt i nätsladden i ps3an än, utan gör det när jag först ser att psn e uppe igen.

Men tänkte bara skriva detta så ni med tjockis ps3or vet att har ni köpt era runt hösten 2009 och framåt så tror jag det funkar.

Dock e det erat val om ni ska starta den MED eller UTAN nätsladd i.

Har dock inte testat Heavy Rain än och sätt om det funkar.
Ska göra det efter jag klarat DS demot nu så återkommer med info om det.

Blir svårt att starta utan nätsladd då din ps3 kräver spänning för att starta.

Dock så spelar det ingen roll om du startar med nätverkskabeln i eller ur då felet ligger i maskinen och inte något du får genom psn.

Medlem

Tycker man är väldigt dåliga med att gottgöra de drabbade på Sony. Förvisso var det "bara" en dag som vi gick utan tv spelandet, men jag tycker ändå man borde försöka kompensera oss drabbade på något sätt.

Nu har jag förstått det som att många av oss ändå kunde spela spel, men fick upp en error rutan när de skulle ladda tophysen, men jag kunde inte spela något av spelen jag provade.

När man, som jag ändå gör, använder PS3:an till allt i hemmet, så var det här inte bara en minor inconvinient, det var fan ett helt stillastånd i mitt hem. (PS3:an är min BD och DVD spelare, Musikspelare, tv spelsspelare.) och jag fick error vad jag än försökte göra på ps3:an.

Då duger det på något sätt inte att man ber om ursäkt för de eventuella problem vi upplevt.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Tycker man är väldigt dåliga med att gottgöra de drabbade på Sony. Förvisso var det "bara" en dag som vi gick utan tv spelandet, men jag tycker ändå man borde försöka kompensera oss drabbade på något sätt.

Nu har jag förstått det som att många av oss ändå kunde spela spel, men fick upp en error rutan när de skulle ladda tophysen, men jag kunde inte spela något av spelen jag provade.

När man, som jag ändå gör, använder PS3:an till allt i hemmet, så var det här inte bara en minor inconvinient, det var fan ett helt stillastånd i mitt hem. (PS3:an är min BD och DVD spelare, Musikspelare, tv spelsspelare.) och jag fick error vad jag än försökte göra på ps3:an.

Då duger det på något sätt inte att man ber om ursäkt för de eventuella problem vi upplevt.

Herregud, det handlar om drygt en dag. Hur mycket du än använder din PS3 dagligen finns det väl annat du kan hitta på eller är du fastväxt i soffan? Så jäkla hemskt är det inte.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Herregud, det handlar om drygt en dag. Hur mycket du än använder din PS3 dagligen finns det väl annat du kan hitta på eller är du fastväxt i soffan? Så jäkla hemskt är det inte.

Vi har alla olika intressen och behov. Finns ingen anledning att fråga någon om han "är fastväxt i soffan". Känns bara barnsligt.
Jag anser väl inte att Sony måste kompensera oss som drabbades. Deras tjänst är gratis och har funkat perfekt sen releasen av ps3. Så för egen del gjorde denna bugg mig irriterad mest för att Sony var så tysta under hela dygnet. När dom väl tog bladet från munnen så konstaterade dom fakta som resten av världen hade räknat ut c:a ett halvt dygn tidigare. Dom gjorde heller inget för att fixa det, utan räknade kallt med att allt skulle lösa sig vid midnatt. Vilket det som tur var gjorde.
Så jag är lite kluven här. Har alltid gillat Sonys produkter. Dom har har alltid känts stabila och kvalitativa. Men efter denna bugg och deras tystnad kring det hela så har mitt förtroende för Sony fått sig en törn.
Kan låta löjligt, men det är inte löjligare än att fråga folk om dom inte kan hitta på något annat att göra än spela på sin dyrt köpta konsol under ett dygn.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Spectral:

Herregud, det handlar om drygt en dag. Hur mycket du än använder din PS3 dagligen finns det väl annat du kan hitta på eller är du fastväxt i soffan? Så jäkla hemskt är det inte.

Först och främst så är det inte upp till dig att kommentera mängden tid jag spenderar i min soffa framför min TV.

Det råkar vara så att jag har ett jobb där jag jobbar skift, är borta en vecka, sen hemma en vecka, och den veckan, när man inte har något alls att göra för att resten av världen jobbar, och man hade tänkt spendera dagen framför ett TV spel, så är det JÄVLIGT trist om det inte funkar.

Och nu ska här påpekas att det var inte så att jag inte kunde spela online eller dylikt, jag kunde inte spela alls, och kunde inte titta på filmer heller för den delen.

Och nu när Sony marknadsförst PS3:an som maskinen som ska göra "allt" så blir det jävligt fel när en bugg slår ut alla funktioner, och man inte gör något alls åt saken. Bara hoppas att skiten ska lösa sig självt.

Nu menar jag inte att man ska få ett gratis spel eller något, men lite mer än "we're sorry for the inconvinience" kan man väl ändå begära när man pröjsat 5000 :- för en maskin som lägger av lite när den känner för det.

Det bör ändå ligga i Sonys intresse att deras kunder känner att de blir omhändertagna, inte bara undanskyfflade, för jag är i alla fall inte så pass Sonylojal att jag blint köper deras produkter.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Spectral:

Herregud, det handlar om drygt en dag. Hur mycket du än använder din PS3 dagligen finns det väl annat du kan hitta på eller är du fastväxt i soffan? Så jäkla hemskt är det inte.

Vi har alla olika intressen och behov. Finns ingen anledning att fråga någon om han "är fastväxt i soffan". Känns bara barnsligt.
Jag anser väl inte att Sony måste kompensera oss som drabbades. Deras tjänst är gratis och har funkat perfekt sen releasen av ps3. Så för egen del gjorde denna bugg mig irriterad mest för att Sony var så tysta under hela dygnet. När dom väl tog bladet från munnen så konstaterade dom fakta som resten av världen hade räknat ut c:a ett halvt dygn tidigare. Dom gjorde heller inget för att fixa det, utan räknade kallt med att allt skulle lösa sig vid midnatt. Vilket det som tur var gjorde.
Så jag är lite kluven här. Har alltid gillat Sonys produkter. Dom har har alltid känts stabila och kvalitativa. Men efter denna bugg och deras tystnad kring det hela så har mitt förtroende för Sony fått sig en törn.
Kan låta löjligt, men det är inte löjligare än att fråga folk om dom inte kan hitta på något annat att göra än spela på sin dyrt köpta konsol under ett dygn.

Det är ungefär lika barnsligt som att klaga på Sony och nästintill kräva nån slags kompensation för att en grej slutat fungera i 24h. Var istället glada över att skiten fixades på ett eller annat sätt.

Är man i sånt behov av att en sak man köpt ska fungera/vara hel i all evighet kanske man ska tänka sig lite för innan man köper något skapat av människor? Människor har och kommer alltid att göra fel.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Är man i sånt behov av att en sak man köpt ska fungera/vara hel i all evighet kanske man ska tänka sig lite för innan man köper något skapat av människor? Människor har och kommer alltid att göra fel.

Det har du helt rätt i.
Ville inte låta otrevlig i min motkommentar till dig. Blir bara lite irriterad när man blir klassad som en halvidiot bara för att man inte för igång sitt tv-spel.


signatur

“All thinking people are atheists.”

1
Skriv svar