Gammal fråga säkert: men vad är skillnaden mellan ps3 slim och tjockis?

Inaktiv
Gammal fråga säkert: men vad är skillnaden mellan ps3 slim och tjockis?

Som tråden heter så är det säkert en gammal fråga nu.

Allra minns nu när ps3 har varit ute på marknaden ett tag och alla "tjockis" ps3or har bytts ut mot dom nya "slim" ps3orna näst intill..

Har dock nu en polare som är intresserad av att köpa en ps3a, dock vet han inte än om han ska köra på en tjockis (som mig) eller en ps3 slim.

Han frågade mig vad skillnaden är mellan dessa.
Och det ända svaret jag kunde ge han va:
"Dom drar mindre el"

Så nu frågar jag er oxå: vad är det för skillnad på en tjockis ps3 och en slim? Förutom att den drar mindre ström?

Lite Frågor:

* E den snabbare än en tjockis?

* Hur är kylningen i dom? (dvs hur bra e fläkten?)
(tänker på ps2 som inte hade någon alls och dog oftast efter 1-2 månader lol...

* Går dom sönder enklare än en tjockis?
(dvs överhettning, ylod m.m)


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Som du själv sa så är den mindre och drar mindre el.

Dessutom skal tydligen kylningen vara lite bättre vilket leder till att dess fläktar inte behöver gå lika hårt och skall således vara tystare än tjockisen. Fast jag har då aldrig störts av ljudnivån på den gamla så det är nog marginellt.

Mer skillnad än så är det inte så det bästa råd jag kan ge till någon som tänker köpa ps3 är att köpa den man tycker är snyggare. Alternativt om man får den ena mycket billigare.

Personligen hade jag tänkt byta till slim men efter att ha sett en på nära håll och insett hur sjukt ful och billig den känns jämnfört med den gamla så behåller jag med glädje min tjockis!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

snabbare? hur menar du då?
självklart är det samma prestanda på dom båda, kul för folk som har tjockis ps3 och inte kan spela framtida ps3 titlar för dom bara funkar på slim?

slimmen har inte bakåtkompatibilitet, vilket dom senare tjocka inte heller har iofs.
men min tjocka från release dagen har mjukvaru bakåtkomp. (såvida inte nån firmware update har tagit bort det, kunde inte köra ICO för nån månad sen, när jag faktiskt spelade och klarade ut det på min ps3a för 2år sedan snart)

sen har den ju fulare knappar oxå
nästan helt ovärt o köpa bara för det..

sen är den väll lättare men.. vart ska folk bära sina ps3or igentligen?
jag har som sagt en tjock, och den hade jag med mig till och från Japan i min ryggsäck.
tänkte man göra sånna resor ofta, så kan jag föreslå slim..

Medlem

Min gamla 60gb klarar inte att skicka HD ljud via bitstream till min stärkare, Det klarar dock Slim av.
Efter lite tester och mina egna bedömningar så är bilden under bd uppspelning något grynigare på slim än på tjockisen.

Tycker också att slim låter mer än tjockisen.
Sen saknar slim kortläsare, ett antal usb uttag osv. som den första generationen av ps3or hade.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

ja just de, bara 2 usb kontakter och inge kortläsare ja
kortläsare är väll mer eller mindre nödvändigt (kan va kul o sticka in SD kortet från sin psp i ps3an och föra över filer dock)

men bara 2 usb uttag blir de lite trångt när man vill ladda kontroller, headset och vad man nu vill ha ikopplat. eyetoy, arkadstickor osv

Medlem

Finns ju USB hubbar!

Men när det gäller tjocka PS3 så är det bara första generationen (känd som 60gb versionen) som har bakåtkompatibilitet, fler än 2 usb och kortläsare. Alla senare modeller har 2 usb och inget mer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

äh vafaan, säg åt han o köpa en tjock ps3, samma maskin fast i en större, snyggare, lyxigare förpackning som gör att hans vardagsrum kommer se dyrare ut!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Vet nån vart man kan köpa ps3 tjockis fortf då :)?


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Det finns väl stöd för linux i de tjocka också?

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

Vet nån vart man kan köpa ps3 tjockis fortf då :)?

Förrutom vår vän blocket
Finns många affärer som fortfarande har dessa i lager. Ett snabbt sök på pricerunner.se gav 5st ställen som säljer för under 4000, billigaste 3184:-

Dock har jag inte handlat från de flesta av dessa så det kan jag inte gå i godo för.

Men finns säkert många fler som har dem också.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det finns väl stöd för linux i de tjocka också?

Stämmer bra det.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

Vet nån vart man kan köpa ps3 tjockis fortf då :)?

www.tradera.se

Säkrare än blocket.

1
Skriv svar