Gearbox uttalar sig om stämningen för falsk marknadsföring

Robot
Gearbox uttalar sig om stämningen för falsk marknadsföring

Aliens: Colonial Marines har inte varit ett lätt kapitel för varken Sega eller Gearbox. Nu ger Sega sin syn på stämningen.

#sega, #gearbox-software, #aliens-colonial-marines


Medlem
Gearbox uttalar sig om stämningen för falsk marknadsföring

Är faktiskt på Gearbox sida i detta. De LOVADE aldrig att spelet skulle se ut EXAKT så när det släpptes, de bara visade hur de såg ut just för tillfället.

Sen att jag personligen gillade spelet och blev underhållen av det är en annan femma.

Skrivet av xScaryKidx:

Är faktiskt på Gearbox sida i detta. De LOVADE aldrig att spelet skulle se ut EXAKT så när det släpptes, de bara visade hur de såg ut just för tillfället.

Sen att jag personligen gillade spelet och blev underhållen av det är en annan femma.

Jo, men det var inte vad folk mindes, vilket de visste om, annars hade folk inte blivit upprörda.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"Tramsiga" Jag tycker det var en välförtjänt stämning. Falsk marknadsföring bör inte tas lätt på.

Sen kan det hända att spelet blivit bättre efter patchande (ingen aning)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ooooooo... vad folk kommer bli arga nu. Inte smart av Gearbox och/eler Sega att vara kaxiga mot sina kunder när de redan är ilskna som bin


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Hmm. "saknar förtjänst" och "förtjänstlöst"? "saknar grund" och "grundlöst" brukar det väl heta i domstolsärenden? Jag anar en "svengelsk" direktöversättning...
Jag brukar inte gilla när spelare/utvecklare/utgivare slår varandra i huvudet med lagböcker, men detta projekt har definitivt blivit misskött av någon, så det är kanske inte så konstigt att det blev så här.

Medlem

L4D 1 bör bli stämda imo.

"We promise to bring you new guns, new infected, new maps" (inte ett exakt citat).

Medlem

Är väldigt ledsen över gearbox uttalande... men jag är ett stort fan av Borderlands... Vet inte hur jag ska ta det här jag :I

Medlem
Skrivet av Kuci:

L4D 1 bör bli stämda imo.

"We promise to bring you new guns, new infected, new maps" (inte ett exakt citat).

Var inte allt nytt i L4D1 eftersom det var just första delen i spelserien?

Medlem

Tycker stämningen har en bra grund att stå på då de använde trailern, som baserade sig på en äldre "bättre" version av spelet, till reklam och faktiskt skrev "actual gameplay". Fattar inte varför spelindustrin och en stor skara folk i allmänhet tycker att spelindustrin ska få någon konstigt frikort från detta när andra industrier skulle ha blivit lynchade av sina kunder.

"Nä, men den där presentationen och all den där statistiken var påhittad så maskinen ni får från oss kommer inte ens klara av 50% av det som vi lovade er och visade er."

Jobbat på företag där de köpt in maskiner och verkligheten har varit det jag beskrev ovan. Företaget som sålt maskinerna har fått betala stora vite och annat tjafs för att deras produkt inte hållit vad de har lovat och främst visat.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Arga nördar stämmer företagen för att spelet inte är identiskt till promo-klippen om spelet, och några schysters tror sig kunna vinna åtalet mot spelföretagen.. Skamligt värre, nördarna bör krypa tillbaka bakom stenarna de bor, och hålla käft.

Du är mer än välkommen att följa ditt råd själv också


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hm, Kotaku och Aftonbladet har en hel del liknelser.

Jag vet inte vilket straff Gearbox förtjänar. Det är ju ganska uppenbart att en hel del kod och upplevelse har raderats i den slutgiltiga produkten.
Skammen får dom iaf leva med, vilket jag nöjer mig med då jag inte ens har köpt spelet. Dissade själv spelet ett par månfaser innan dess release då de släppte nån trailer för att det såg väldigt överhypat ut.

Medlem

De har helt rätt egentligen. Spel förändras och i längre utvecklingar kan företagen ibland börja om.
Om de ska bli stämda för att ha delat med sig av bilder/filmer innan spelet ens var klart så får de väl lägga ner E3, Gamescom o allt vad det heter. Vem vågar visa upp sitt ofärdiga spel om de riskerar att bli stämda när spelet sedan släpps pga att de enligt kunderna förändrat eller tagit bort för mycket?

Medlem

Only in america, landet där man kan stämma folk för precis allt.
Visserligen delvis förståeligt i detta fall men det är ju ändå skrattretande hur absurt hela U.S.A är.. "common sense" existerar liksom inte.

Medlem
Skrivet av Dryn:

De har helt rätt egentligen. Spel förändras och i längre utvecklingar kan företagen ibland börja om.
Om de ska bli stämda för att ha delat med sig av bilder/filmer innan spelet ens var klart så får de väl lägga ner E3, Gamescom o allt vad det heter. Vem vågar visa upp sitt ofärdiga spel om de riskerar att bli stämda när spelet sedan släpps pga att de enligt kunderna förändrat eller tagit bort för mycket?

Kolla på videon jag länkar ovan, Randy säger inte en enda gång att vad som visas inte är från spelet utan snarare så använder han detta för att sälja spelet. Det är skillnad på att visa upp något från ett spel och tydligt markera att vad som visas inte är från spelet medan Randy gör raka motsatsen. Sedan så är det inte ofta något som visas upp på E3 är bättre än den slutliga produkten, kan inte dra mig till minnes att detta någonsin skett då tidiga utgåvor av spel rent grafiskt varit sämre än den färdiga versionen.

Använder man ordet "actual gameplay" så är det inte fråga om något annat än falsk marknadsföring om spelet sedan visar sig vara helt annorlunda.

Medlem

Det dummaste Gearbox eller Sega fick för sig vara att göra en arcade shooter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kuci:

L4D 1 bör bli stämda imo.

"We promise to bring you new guns, new infected, new maps" (inte ett exakt citat).

Fast det har det ju fått också?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Arga nördar stämmer företagen för att spelet inte är identiskt till promo-klippen om spelet, och några schysters tror sig kunna vinna åtalet mot spelföretagen.. Skamligt värre, nördarna bör krypa tillbaka bakom stenarna de bor, och hålla käft.

Problemetr att man knappt fick se någon som helst gameplay än just trailern, då förväntar sig alla det fast eventuellt ännu bättre.

Varför gråter du så mycket i tråden? Låt folk tycka som de vill utan att de ska bli kallade nördar..
Om någon bör hålla käften är det du och din barnsliga attityd.

Problemet är att dom tydligen skrev att det var "actual gameplay" alltså så slutprodukten skulle se ut.

Inte att det egentligen var "alpha gameplay", där innehållet kan ändras väldigt mycket.

Nu har jag varken sett demot eller trailerna på länge men hade det stått att det var alpha fotage och att det skulle kunna ändras så hade man kunnit slippa allt detta.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Problemet är att dom tydligen skrev att det var "actual gameplay" alltså så slutprodukten skulle se ut.

Inte att det egentligen var "alpha gameplay", där innehållet kan ändras väldigt mycket.

Nu har jag varken sett demot eller trailerna på länge men hade det stått att det var alpha fotage och att det skulle kunna ändras så hade man kunnit slippa allt detta.

Står dock work in progress i vänstra hörnet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Är faktiskt på Gearbox sida i detta. De LOVADE aldrig att spelet skulle se ut EXAKT så när det släpptes, de bara visade hur de såg ut just för tillfället.

Känns dock inte riktigt ifall det rättfärdigar vad dem gjort i spelares ögon. Oftast brukar dem säga att det kommer förbättras, man förväntar sig att det ska förbättras. Även ifall dem inte direkt säger det så är det förväntat av Spelutvecklare att jobba på spelet och förbättrar det.

Ifall dem nu inte gör det och det ser sämre ut. Då är det ju fel, ingen vill ha en sämre produkt när man tydligt med bevis kan säga att den har sett bättre ut.

Jag tycker det var dåligt gjort och riktigt skitigt. Jag hoppas för dem som inte var nöjda att dem fixar/fixat ACM.

Medlem

det ska sättas ett exempel så det avråder fler utgivare etc att göra såhär .. tryck ner dom hårt!

Inaktiv
Skrivet av xScaryKidx:

Är faktiskt på Gearbox sida i detta. De LOVADE aldrig att spelet skulle se ut EXAKT så när det släpptes, de bara visade hur de såg ut just för tillfället.

Sen att jag personligen gillade spelet och blev underhållen av det är en annan femma.

Den reklamen du ser på TV/internet, ingen LOVAR där heller att produkten ser EXAKT likadan ut när du får den. Förstår du likheten?

Tråkigt med vissa kommentarer här, Sega har uppenbarligen lurat sina kunder och ändå blir dom försvarade av vissa "gamers".

Läs mer här:

Earlier this month, SEGA agreed to add a disclaimer to trailers stating that they are not reflective of the final product. The Wii U version of the game was later canceled.

http://www.ign.com/articles/2013/04/03/sega-adds-disclaimer-t...

http://www.ign.com/articles/2013/05/03/gearbox-sega-sued-over...

http://imgur.com/QyR4adq

Bevis nog? Plus allt annat man kan googla upp på en fem minuter. Det räcker väl med ofärdiga halva spel och tveksam marknadsföring inom spelbranschen, ska vi nu även få se direkta lögner?

Medlem

"Vi fortsätter att stödja spelet och kommer försvara rätten för underhållare att dela deras verk-under-utveckling-framsteg utan att behöva oroa sig för tramsiga rättstvister."

Sure thing, det är väl ingen som har sagt något om. Men det är ju just det, "utveckling-framsteg". Från videon till slutprodukten är det ljusår baksteg.

Det här är att slå en spik till i kistan hos fansen Gearbox.


signatur

Nämen!

Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av eddie the eagle:

Problemet är att dom tydligen skrev att det var "actual gameplay" alltså så slutprodukten skulle se ut.

Inte att det egentligen var "alpha gameplay", där innehållet kan ändras väldigt mycket.

Nu har jag varken sett demot eller trailerna på länge men hade det stått att det var alpha fotage och att det skulle kunna ändras så hade man kunnit slippa allt detta.

Står dock work in progress i vänstra hörnet.

Om det står det så tror jag inte att man(dom som köpt spelet) kommer vinna i rätten då det visar att det var ofärdigt när demot visades. Sen att det släppta spelet ser sämre ut är nog en annan sak då folket ändå köpte spelet trots att det stod work in progress.

Om det är etiskt är frågan men domstolen kommer nog gå på spelets linje om dom har ett bra försvar.

Medlem

Det lilla jag vet så använder www.sega.com sig fortfarande av "gammla" bilder/filmer på sin sida.

Medlem

Är det så jävla överkurs att ta lite ansvar istället för att slingra sig hela tiden ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Kuci:

L4D 1 bör bli stämda imo.

"We promise to bring you new guns, new infected, new maps" (inte ett exakt citat).

Fast det har det ju fått också?

Nej det har det inte?

Medlem

det är en femma att göra en trailer som darksiders II tycker ni ska kolla trailern sen kolla på colanial marines så ser ni skillnaden.

Dom bröt emot så många saker att ingen har förtroende för dom längre, att falsk marknadsföring existerar jo,visst klart fasiken gör det det i allt idag.

Men till en viss gräns,dom bröt den gränsen 3 gånger om med deras trailer.

Tittar själv och gemför med andra spel, bara titta för jag tvivlar ni ens har sett actual gameplay och trailern.

Hade ni nu gjort detta, så hade ni aldrig sagt sådan korkad sak(ursäkta ordspråket)

Men verkligen det räcker att vi har babyprylar med sjuhelvetes priser och saker som manipulerar folk till köpa det.

Klart man ska fasiken vara självkritisk.

Men kan vi inse faktum, att det finns gott om idioter som blir lurade om och om och om igen och köper skit hela tiden.

Och detta har varit accepterat sen när fan då? 30-40 år sedan? amerikanarna började med det?

Att det ens är tillåtet idag är skrämmande för mig,

När du ser en trailer till en film som ska komma till bioduken visar dom vad som faktist finns i filmen.

Vad Colonial hade, vart "actuall gameplay" och visade ingame ingine på saker och ting, där jättemycket inte stämde för fem öre.

Såfall ska där stå "gameplay in Engine, gameplay have been altered for Viewer"

Så vanliga puckon förstår.

Men samtidigt måste man ju också vara känslig inom detta ämnet då det också är consumerns uppgift att se sig för här.

Så att det bara är sega/gearbox vore helt galet, tycker dom ska mötas på vägen och behöva betala till ett litet rimligt sätt så andra företag inte vågar detta.

Kolla war z ett spel du KÖPER! där du måste köpa saker i spelet för kunna spela det.

Detta är nästan värre, och hade hellre sett dom stämmda dock.

12
Skriv svar