Arnroths krönika - Tekniken som fiende

Robot
Arnroths krönika - Tekniken som fiende

Teknik och spelande går ofta hand i hand men många av oss är inte intresserade av det som sker bakom skärmen, bara upplevelsen som förmedlas på den.

#bioshock-infinite, #simcity, #ea, #diablo-iii


Medlem
Arnroths krönika - Tekniken som fiende

Personligen älskar jag att hålla på med datorer, felsöka problem och allt annat som har med dem att göra, sen när jag inte gör sådana saker så spelar jag allt jag får tag på

Medlem

Jag har alltid haft problem med LAN, Hamachi och ibland även vanliga anslutningar när det kommer till spel. Har bytt dator, antivirus, öppnat portar, bytt routrar, flyttat(!), bytt ISP och pratat med support men alltid är det något.

Mitt värsta exempel är Company of Heroes som jag köpte strax efter släpp efter att ha testat singelplayer i en "demoversion". Kunde inte ansluta till några andra spelare och kunde därmed aldrig starta en multiplayermatch. Försökte lösa det med allt ovanstående men inget ville funka. Ett år senare nämnde en vän att de hade patchat spelet just för folk med mitt problem. Försökte logga in bara för att se att jag var bannad, utan att någonsin kunnat koppla upp spelet...

Medlem

som MrPeters säger så är det ju extremt roligt att lösa problem när det kommer till datorer. Men sen är det jädrigt gött när allt fungerar och man bara kan starta något utan att behöva tänka på en enda inställning.


signatur
Medlem

Det största hotet mot att spela är next gen. 2020 är allt QT-events.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Medlem

Köp konsol o kontrol, välj spel, koppla in i tv och spela. O wait, det är 90 talet, and I miss you..

Medlem
Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Njaa, du kan ju inte extrapolera din vänskapskrets kunskaper att gälla alla Jag hade ett helvete när jag fick min första dator men var ung och hade inte mycket bättre för mig så tvingades lära mig hur jag fixade saker. Alla mina vänner som spelar har verkligen inte samma koll, agerar ofta support åt dem.

Medlem

nog har jag ett teknikintresse för datorer,konsoler och motorer
Men känner dock ej att dessa är relevanta när jag spelar, Vill jag spela ett spel så är ju fokus på spelupplevelse och inte som sagt den teknik bakom spelet

Medlem
Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Där har du fel, jag är själv absolut ingen höjdare på teknik och många av mina vänner är likadana.

Tror de flesta som är bra på teknik är även gamers men långt ifrån alla gamers är bra på teknik.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Själv älskar jag när saker uppdateras. Då blir de i allmänhet bättre. Modda, lösa problem och fixa med allt är nästan lika kul som själva spelet.

Och jag älskar att ha ett tekniskt öga till spel. Jag tänker mer som en moddare än en spelare, reflekterar över upplösningen på texturer, vilka sorters pixel shaders de använder och om de inte kunnat lägga på nån liten extrafunktion för inlevelsens skull.

Medlem

Superkonsumenterna har talat.
"Mata oss, vi vill inte behöva laga maten själv."

ELF
Medlem

Även om jag är tekniskt lagd så är det oerhört irriterande med alla dessa saker som envisas med att lägga till sig i autostart. Snälla, låt användaren själv få välja vid installation om programmet ska startas automatiskt.

Skrivet av KatOne:

Själv älskar jag när saker uppdateras. Då blir de i allmänhet bättre. Modda, lösa problem och fixa med allt är nästan lika kul som själva spelet.

Och jag älskar att ha ett tekniskt öga till spel. Jag tänker mer som en moddare än en spelare, reflekterar över upplösningen på texturer, vilka sorters pixel shaders de använder och om de inte kunnat lägga på nån liten extrafunktion för inlevelsens skull.

Är lagd åt samma håll. När jag satt på en 100 MB/s lina så hoppades jag nästan på en patch varje gång jag startade ett multiplayerlir. Men nu när jag sitter på en slö 2 MB/s lina så hytter jag med näven mot skärmen varje gång just spelet jag ska spela uppdateras.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Bästa krönikan hittills, enligt mig. Skrattade igenkännande flera gånger framför datorn. Med den stora skillnaden att jag tycker om att mecka med PC´n. Kommer ihåg när man satt och gjorde startdisketter till den gamla 486'an bara för att frigöra konventionellt minne, eftersom spelen egentligen inte skulle fungera på min klena burk. Tror inte jag är ensam om att få en glimt i ögat när jag hör config.sys eller autoexec.bat


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Im with you Arnroth

Personligen har jag ett problem nu där min dator vägrar brygga en connection till mitt Xbox via lan-kabeln så att jag kan spela på internet....

Det funkade superB från februari till slutet av Mars, sen så vägrade min dator sammarbete =/


signatur

Everybody needs help.

Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Jag är dessvärre mer som Thomas när det gäller såna här saker.

Visst jag kan en del om teknik och även vissa saker om datorn men jag kan absolut inte öppna datorn och börja pyssla(om jag inte vill ha en rykande kolhög) och när spel kräver att man ska börja gräva i filerna bara för att få det att funka är ett rent helvete(senaste gången det hände var i skyrim).

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Bästa krönikan hittills, enligt mig. Skrattade igenkännande flera gånger framför datorn. Med den stora skillnaden att jag tycker om att mecka med PC´n. Kommer ihåg när man satt och gjorde startdisketter till den gamla 486'an bara för att frigöra konventionellt minne, eftersom spelen egentligen inte skulle fungera på min klena burk. Tror inte jag är ensam om att få en glimt i ögat när jag hör config.sys eller autoexec.bat

De där gamla filerna hade jag glömt bort, vilka minnen.


signatur

IDKFA

phi
Medlem
Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Det tror inte jag att han är. Jag tror snarare att det är raka motsatsen; majoriteten av PC-spelarna är inga tekniknördar och kan generellt sett bara installera spel och spela.

Bilden som jag har av en typiskt PC-spelare idag är någon som köpt sin "speldata" på t.ex inet, färdigmonterad och med windows och femtioelva bloatwares förinstallerat. Sen installeras de nödvändigaste sakerna som spel, teamspeak/mumble, en irc-klient, VLC, en bittorrent-klient, skype och sen är PC-spelaren "all set" för att köra på sin grej. Så mycket mer "tekniknörderi" än så är det inte.

Sen är det ju en självklarhet att det finns entusiaster med en stort intresse för teknik som kan och gör betydligt mer än att spela på sin PC, men dessa personer är en minoritet av alla PC-användare och PC-spelare.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Jag har alltid haft problem med LAN, Hamachi och ibland även vanliga anslutningar när det kommer till spel. Har bytt dator, antivirus, öppnat portar, bytt routrar, flyttat(!), bytt ISP och pratat med support men alltid är det något.

Mitt värsta exempel är Company of Heroes som jag köpte strax efter släpp efter att ha testat singelplayer i en "demoversion". Kunde inte ansluta till några andra spelare och kunde därmed aldrig starta en multiplayermatch. Försökte lösa det med allt ovanstående men inget ville funka. Ett år senare nämnde en vän att de hade patchat spelet just för folk med mitt problem. Försökte logga in bara för att se att jag var bannad, utan att någonsin kunnat koppla upp spelet...

COH har ju sitt beryktade NAT-negotiation error. Det tog ruggig tid att lösa. Och lösning var att gå in i telnet och knacka in kommandon på svart skärm, vilka minns jag inte, och sen fungerade det. Eller om det var något mer man skulle tänk på också. Man fick komma ihåg att backa allt när man spelat klart för annars var det inte bra tror jag. Så orkar man inte hålla på längre *skakar på huvudet*.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag begriper inte var ni stöter på alla problem. Jag spelar bara på pc. Man har ju hört x antal gånger från folk som älskar konsoller att "det bara fungerar". Själv är jag mycket intresserad av tekniken både i och utanför spelen. Men det innebär inte att jag tycker det är roligt om det strular när jag vill spela. Men som sagt, jag begriper inte var ni hittar alla problem. För mig dyker de nästan aldrig upp. Jag har aldrig haft problem med steam. Jag använder inte origin för det är värdelöst.

Förövrigt Arnroth: Det heter program, inte appar. Jag bryr mig inte om vad folk generellt sett kallar programmen på mobiltelefoner, det kan mycket väl få heta appar. Men på datorer så är det program, det har alltid varit, och det kommer alltid att vara. Appar -> applications -> program. Appar är inte ens ett ord. Grr!

Medlem

Jag är inte särskilt teknisk, även om jag gick El, med inriktning Data, på gymnasiet.
Jag lyckades dock sätta ihop en dator åt mig själv. Det tog nog en bra bit över 5 timmar, men än så länge fungerar den som den ska. Jag vet inte direkt om jag är så sugen på att göra om det, när det är dags att köpa en ny igen.

Skrivet av jooster:

Förövrigt Arnroth: Det heter program, inte appar. Jag bryr mig inte om vad folk generellt sett kallar programmen på mobiltelefoner, det kan mycket väl få heta appar. Men på datorer så är det program, det har alltid varit, och det kommer alltid att vara. Appar -> applications -> program. Appar är inte ens ett ord. Grr!

Jag skulle inte heller använda ordet "appar" när det kommer till datorer, men jag ser inget fel med att skriva det. Applikationer är väl detsamma som program, så då måste ju "appar" vara ett okej uttryck.

Medlem

Thomas Arnroth : Skulle alla tänka som dig så skulle vi aldrig ta oss till den punkt att ointresserade aldrig behöver lära sig något. Att klaga på att "saker inte bara fungerar" är ungefär på samma nivå som att klaga över att magi inte finns, naivt

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag är precis som krönikören. Finns inget mer enerverande i spelsammanhang än att behöva sitta och pilla på skit som inte fungerar.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Bästa krönikan hittills, enligt mig. Skrattade igenkännande flera gånger framför datorn. Med den stora skillnaden att jag tycker om att mecka med PC´n. Kommer ihåg när man satt och gjorde startdisketter till den gamla 486'an bara för att frigöra konventionellt minne, eftersom spelen egentligen inte skulle fungera på min klena burk. Tror inte jag är ensam om att få en glimt i ögat när jag hör config.sys eller autoexec.bat

Oj oj oj, vilka minnen Mycket av mitt intresse för datorer började där, till stor del för att man var tvungen att meka och hålla på för att få skiten att funka ordentligt

Medlem

Jag kan hålla med om att det är roligt att lösa problem med datorer, nätverk och andra prylar... På ANDRAS saker. Inte mina egna det ska bara funka när jag vill spela, titta på film eller surfa.

Medlem

Nog fasen var det fint med NES och SNES. Sätt i två kablar, sätt i själva spelet. Tryck på On, jämfört med att skapa alternativa .bat filer att boota DOS med för att fixa och trixa med... RAM-minnet eller vad det nu var jag gjorde.

Jag är nog i samma båt som Thomas. Jag har lärt mig för att jag måste.

Ang mobilspelen (och Facebookspelen) ska väl en del sägas för att då har folk plötsligt "konsollen" utan att behöva köpa den.

ELF
Medlem
Skrivet av jooster:

Förövrigt Arnroth: Det heter program, inte appar. Jag bryr mig inte om vad folk generellt sett kallar programmen på mobiltelefoner, det kan mycket väl få heta appar. Men på datorer så är det program, det har alltid varit, och det kommer alltid att vara. Appar -> applications -> program. Appar är inte ens ett ord. Grr!

Ska vi gifta oss? :b
Stör mig också extremt mycket på när folk säger app och appar. Det heter program eller applikation!!!


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av jooster:

Förövrigt Arnroth: Det heter program, inte appar. Jag bryr mig inte om vad folk generellt sett kallar programmen på mobiltelefoner, det kan mycket väl få heta appar. Men på datorer så är det program, det har alltid varit, och det kommer alltid att vara. Appar -> applications -> program. Appar är inte ens ett ord. Grr!

Ska vi gifta oss? :b
Stör mig också extremt mycket på när folk säger app och appar. Det heter program eller applikation!!!

Och app är förkortning för applikation

Skribent
Skrivet av Priapsi:

Bästa krönikan hittills, enligt mig. Skrattade igenkännande flera gånger framför datorn. Med den stora skillnaden att jag tycker om att mecka med PC´n. Kommer ihåg när man satt och gjorde startdisketter till den gamla 486'an bara för att frigöra konventionellt minne, eftersom spelen egentligen inte skulle fungera på min klena burk. Tror inte jag är ensam om att få en glimt i ögat när jag hör config.sys eller autoexec.bat

Det sägs att peka-klicka-spelen lyckades etablera sig och blomstra på pc-marknaden just för att datorspelarna var så bra på problemlösning – de var ju tvungna att lösa stenhårda pussel för att överhuvudtaget komma in i spelen!

Dark Sun: Wake of the Ravager och Little Big Adventure spelade jag på 486 genom att jonglera startdisketter. Vilket tålamod man hade förr..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

AW8
Medlem

Games for Windows Live.


signatur

PC gamer 'til I die.

12
Skriv svar