Våldtäktskultur inom gaming?

Medlem
Våldtäktskultur inom gaming?

Nyhetsprogrammet The Young Turks har en kort diskussion om huruvida bagatellisering av ordet "rape" kan vara en bidragande orsak till hur påtsåtdda våldtäcktsoffer behandlas (mobbning, utfrysning, "slut shameing" osv). Detta efter en serie självmord och Stuebenville-fallet.

EDIT: uppföljning för mer kontext

Medlem

Tv/dator spel är det nya rock 'n' roll som förr var roten till all ondska.
Så fort någon gör något (oftast ung) så ska det alltid försöka skyllas på vad den personen hade för vanor.
Lyssnade dom på en speciell musik? Ja! Death metal får folk att skjuta folk i en skola.
Breivik spelade CoD och WoW något som gavs onödigt mycket uppmärksamhet till och var väl tom snack om att vissa affärer slutade sälja WoW efter händelsen?

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:

Tv/dator spel är det nya rock 'n' roll som förr var roten till all ondska.
Så fort någon gör något (oftast ung) så ska det alltid försöka skyllas på vad den personen hade för vanor.
Lyssnade dom på en speciell musik? Ja! Death metal får folk att skjuta folk i en skola.
Breivik spelade CoD och WoW något som gavs onödigt mycket uppmärksamhet till och var väl tom snack om att vissa affärer slutade sälja WoW efter händelsen?

Fast nu handlade väl inte detta om att gärningsmännen var gamers? Dom sa aldrig heller att XBOX Live gör dig till en våldtäcktsman. Det man diskuterar är huruvida den (imo destruktiva) kulturen som finns online kan vara en bidragande orsak till att en våldtäckt ibland inte anses vara särskilt laddad. Att vissa tar med sig den kulturen IRL.

Medlem
Skrivet av gabbsmo:
Skrivet av Mr Hatisk:

Tv/dator spel är det nya rock 'n' roll som förr var roten till all ondska.
Så fort någon gör något (oftast ung) så ska det alltid försöka skyllas på vad den personen hade för vanor.
Lyssnade dom på en speciell musik? Ja! Death metal får folk att skjuta folk i en skola.
Breivik spelade CoD och WoW något som gavs onödigt mycket uppmärksamhet till och var väl tom snack om att vissa affärer slutade sälja WoW efter händelsen?

Fast nu handlade väl inte detta om att gärningsmännen var gamers? Dom sa aldrig heller att XBOX Live gör dig till en våldtäcktsman. Det man diskuterar är huruvida den (imo destruktiva) kulturen som finns online kan vara en bidragande orsak till att en våldtäckt ibland inte anses vara särskilt laddad. Att vissa tar med sig den kulturen IRL.

Om vissa tar med sig den kulturen IRL så är dom uppenbarligen gamers.
Hur skulle annars en som inte spelar kunna vara så "avtrubbad" mot våldtäkt.
Något som man ser väldigt sällan om man inte räknar med straffet våldtäktsmännen får något som är ett skämt. Kan även tillägga att jag använder "rape" och "retard" och liknande men som sagt är det taget ur sitt sammanhang och har inte med själva akten att göra.

Medlem

Låter ju inte helt galet att ett överdrivet användande av ordet skulle kunna "bagatellisera" eller nervärdera värdet av ordet, åtminstone hos vissa individer.

Men har svårt att tro att skulle öka eller bidra till antalet våldtäkter.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Låter ju inte helt galet att ett överdrivet användande av ordet skulle kunna "bagatellisera" eller nervärdera värdet av ordet, åtminstone hos vissa individer.

Men har svårt att tro att skulle öka eller bidra till antalet våldtäkter.

Håller med dig. Fast det är inte antalet våldtäkter som man diskuterar, utan hur de inblandade behandlas. Att gärningsmännen skyddas av sina kamrater (fast det finns bildbevis på Instagram) och offren blir så mobbade att de ibland tar sitt eget liv.

Medlem

Sista delen där var mer riktat mot Herr Hatisk, att det inte är antalet våldtäkter man diskuterar är jag medveten om.

Att diskutera hur gaming / internet kulturen på verkar oss (både äldre och yngre) tycker jag personligen är både viktigt och intressant, tyvärr slutar det oftast i bajskastning åt nått eller båda hållen.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Sista delen där var mer riktat mot Herr Hatisk, att det inte är antalet våldtäkter man diskuterar är jag medveten om.

Att diskutera hur gaming / internet kulturen på verkar oss (både äldre och yngre) tycker jag personligen är både viktigt och intressant, tyvärr slutar det oftast i bajskastning åt nått eller båda hållen.

Jo helt klart påverkar det på något sätt. Men normalt fungerande människor ser förhoppningsvis inte på våldtäkt som en sak som är OK bara för att det används som en svordom på internet, möjligt att ordet tappar sin mening men inte själva akten. Likadant med alla svordomar ju vanligare det blir ju mer tappar det sin laddning.

Medlem

Order "rape" använda knappast i samma kontext i spel som annars. Att bagatellisera ett ord och inte handlingen medför ingenting.

Gör "din mamma" att människor är mer hatiska mot sina mödrar?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av gabbsmo:
Skrivet av Mytacism:

Låter ju inte helt galet att ett överdrivet användande av ordet skulle kunna "bagatellisera" eller nervärdera värdet av ordet, åtminstone hos vissa individer.

Men har svårt att tro att skulle öka eller bidra till antalet våldtäkter.

Håller med dig. Fast det är inte antalet våldtäkter som man diskuterar, utan hur de inblandade behandlas. Att gärningsmännen skyddas av sina kamrater (fast det finns bildbevis på Instagram) och offren blir så mobbade att de ibland tar sitt eget liv.

Populära killar, speciellt sportkillar, i mindre skyddade samhällen i t ex USA blev ju aldrig skyddade av resten av samhället och offren utstötta under t ex 50-talet *rolls eyes*

Våldtäkter är vanligare i länder där "gamer" kulturen knappt eller inte alls existerar, och det bagatelliseras inte även om det är mycket vanligare.

Våldtäkt är direkt inget nytt fenomen och att folk ser ner på offren som blivit våldtagna är ju inte direkt en ny företelse det heller. Håller med om det är vidrigt, men att någon ens försöker seriöst koppla det till gamer-kulturen är en förelämpning både för offren och för gamers i allmänhet.

Medlem

Det finns ju en hel drös med ord som helt har tappat sin ursprungliga mening nu för tiden vilket självklart är en bidragande orsak till att det blir missförstånd och bagatelliseringar titt som tätt.

Det har dock ganska lite med gaming att göra utan är väl mer en generell trend där gamingkulturen bara är en liten, men kanske ändock deltagande, bit. Jag hör oftare om bråk som startar från facebook, twitter, instagram, sms, i skolan och arbetsplatser men väldigt sällan från någon gaming community även om språket kan vara nog så svavelosande emellanåt. Kan ju ta ett väldigt relevant exempel som inte är gaming-relaterat: face rape. Det är tydligen när man får sitt facebook-konto saboterat av någon som fått tillgång till det.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tycker diskusionen är lite sned. Bruket och bagtelliseringen av ordet rape har inte sitt urpsrung eller största användande hos gamers. Ordet var dessutom bagatelliserat hos många redan innan gaming blev populärt hos den stora massan.

Första gången jag hörde rape som bagatelliserat begrepp var nog tidigt 90-tal... Och inte från gamers.

Medlem

Vart nog det dummaste jag hört... Så bara för man använder ordet rape ofta när man spelar spel så innebär det att man ser våldtäkter som något mindre hemskt? Snälla säg att detta är ett sent aprilskämt...

Medlem

Det är relevant att inte utgå från att rena våldshandlingar kommer från spelande. Men det måste kanske gå att diskutera hurvida attityder hålls vid liv av populärkultur? Jag orkar inte kolla klippet nu men det låter som att de mer pratar om maktstrukturer och sexism och hur det leder till sexuellt våld?

Våldtäktsmän är inte sjuka skummisar som gömmer sig bland buskar i parker. Nästan alla våldtäkter begås av pojkvänner och äkta män eller andra närstående relationer till kvinnan. Så klimatet mot kvinnor får väl diskuteras med den utgångspunkten.

Medlem
Medlem

Även om detta skulle stämma är det för många led i kedjan för att effekten ska bli mer än ytterst marginell.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Självklart, jag tar allt inom spel o applicerar direkt på verkligheten.
Tänk efter vad det innebär någon sekund.

..tänkt klart?

Vi får bara löjliga exempel med ännu löjligare kopplingar, och vi har ju för helvete diskuterat detta sedan den allt så onda VHSen kom in i våra hem. Böcker då?

Men visst, antalet våldtäkter i Indien har ju med all säkerhet med spel att göra, vad skulle det annars kunna vara, jag menar om det inte är populärkulturen som får folk att begå hemska brott mot andra, vad har vi då för samhälle?

Men nu tror jag att jag lämnar denna tråd, och mitt rymdskepp som är i omloppsbana runt jorden, hoppar bungyjump ner till afrika, besegrar lite warlords. Därefter bygger jag upp ett nytt samhälle, för att slutligen ta min civlilization och erövra hela jorden. Men först så ska jag vinna Formel 1 o bli världsmästare i fotboll.
O sen har vi den där satans kärringen inlåst i sitt jävla slott också, spelar ingen roll hur många små filurer jag stompar, idioten lyckas alltid bli kidnappad igen. Men snart är hon min! O då ska jag pissa på henne och sen tända en eld. Därefter är det in i min tidsmaskin och se till så att ryssarna vinner WW2.

För det har jag ju lärt mig att det är så man gör, jag kan ju allt det här redan. Jag har ju inga andra referenspunkter, någon uppfostran eller något samhälle att luta mig mot.

..jesus...

Medlem

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Till viss del håller jag med, feminismen i sverige är skev, men den där pubertala 15-årsstinniga grabbgängsmentaliteten är ju då verkligen ingenting att sitta och försvara, speciellt inte då det handlar om att säga RAPE i tid och otid. För att dra en lång parallell, fråga en "gangstah" i usa som kallar sin bitch för bitch, om han menar det på ett nedvärderande sätt, så kommer han svara nej, men om samma person börjar bråka med sin bitch kommer han kalla henne bitch på ett väldigt menat nedlåtande sätt under bråket, för ordet är i grunden nedlåtande.

Och precis som du skrev i ditt exempel "rape HER bitch ass" så handlar våldtäktsskämt nästan uteslutande om kvinnor, och visst det kanske inte är relaterat till din syn på våldtäkt, men det är ju då definitivt relaterat till ett samhälle där det är, i en viss utsträckning okey att förnedra kvinnor vare sig det är på nätforum eller i WoW osv. Det är skillnad på ett enstaka skämt och en evig jargong mellan killar om hur underlägsna/slyniga/horiga/värdelösa kvinnor är och dessutom hur mycket dom förtjänar att bli våldtagna som också hörs emellanåt!

Och såklart "bara för att det är så i spel..." argumentet är ju ganska löjligt då det låter exakt likadant på krogen, i fyllan, på hemmafesten, i bilen, på jobbet, i kön på affären, ja ungefär vart som helst där män samlas i grupp, så enda stället det inte är så är i princip Twilight-maraton och gynekologen!

Medlem

Nu när det finns strap-ons kan ju kvinnor skämta på samma sätt så jag ser inte problemet.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Kouhei:

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Till viss del håller jag med, feminismen i sverige är skev, men den där pubertala 15-årsstinniga grabbgängsmentaliteten är ju då verkligen ingenting att sitta och försvara, speciellt inte då det handlar om att säga RAPE i tid och otid. För att dra en lång parallell, fråga en "gangstah" i usa som kallar sin bitch för bitch, om han menar det på ett nedvärderande sätt, så kommer han svara nej, men om samma person börjar bråka med sin bitch kommer han kalla henne bitch på ett väldigt menat nedlåtande sätt under bråket, för ordet är i grunden nedlåtande.

Och precis som du skrev i ditt exempel "rape HER bitch ass" så handlar våldtäktsskämt nästan uteslutande om kvinnor, och visst det kanske inte är relaterat till din syn på våldtäkt, men det är ju då definitivt relaterat till ett samhälle där det är, i en viss utsträckning okey att förnedra kvinnor vare sig det är på nätforum eller i WoW osv. Det är skillnad på ett enstaka skämt och en evig jargong mellan killar om hur underlägsna/slyniga/horiga/värdelösa kvinnor är och dessutom hur mycket dom förtjänar att bli våldtagna som också hörs emellanåt!

Och såklart "bara för att det är så i spel..." argumentet är ju ganska löjligt då det låter exakt likadant på krogen, i fyllan, på hemmafesten, i bilen, på jobbet, i kön på affären, ja ungefär vart som helst där män samlas i grupp, så enda stället det inte är så är i princip Twilight-maraton och gynekologen!

Så du står och säger att du ska våldta kvinnor på krogen och i kön på ICA?
Eller missförstår jag dig nu? Har aldrig hört något sådant och undrar vad fan du hänger med för folk.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Kouhei:

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Till viss del håller jag med, feminismen i sverige är skev, men den där pubertala 15-årsstinniga grabbgängsmentaliteten är ju då verkligen ingenting att sitta och försvara, speciellt inte då det handlar om att säga RAPE i tid och otid. För att dra en lång parallell, fråga en "gangstah" i usa som kallar sin bitch för bitch, om han menar det på ett nedvärderande sätt, så kommer han svara nej, men om samma person börjar bråka med sin bitch kommer han kalla henne bitch på ett väldigt menat nedlåtande sätt under bråket, för ordet är i grunden nedlåtande.

Och precis som du skrev i ditt exempel "rape HER bitch ass" så handlar våldtäktsskämt nästan uteslutande om kvinnor, och visst det kanske inte är relaterat till din syn på våldtäkt, men det är ju då definitivt relaterat till ett samhälle där det är, i en viss utsträckning okey att förnedra kvinnor vare sig det är på nätforum eller i WoW osv. Det är skillnad på ett enstaka skämt och en evig jargong mellan killar om hur underlägsna/slyniga/horiga/värdelösa kvinnor är och dessutom hur mycket dom förtjänar att bli våldtagna som också hörs emellanåt!

Och såklart "bara för att det är så i spel..." argumentet är ju ganska löjligt då det låter exakt likadant på krogen, i fyllan, på hemmafesten, i bilen, på jobbet, i kön på affären, ja ungefär vart som helst där män samlas i grupp, så enda stället det inte är så är i princip Twilight-maraton och gynekologen!

Så du står och säger att du ska våldta kvinnor på krogen och i kön på ICA?
Eller missförstår jag dig nu? Har aldrig hört något sådant och undrar vad fan du hänger med för folk.

Nej det var bara som exempel, men finns garanterat dom som stått i kön och sett ett löp om våldtäkt och kommenterat det som positivt eller sagt att hon förtjänar det, eller kanske inte. poängen är bara att killar låter så i princip vart som helst och det är inte begränsat till det kamratluktande lilla pojkrummets fyra väggar.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Kouhei:

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Till viss del håller jag med, feminismen i sverige är skev, men den där pubertala 15-årsstinniga grabbgängsmentaliteten är ju då verkligen ingenting att sitta och försvara, speciellt inte då det handlar om att säga RAPE i tid och otid. För att dra en lång parallell, fråga en "gangstah" i usa som kallar sin bitch för bitch, om han menar det på ett nedvärderande sätt, så kommer han svara nej, men om samma person börjar bråka med sin bitch kommer han kalla henne bitch på ett väldigt menat nedlåtande sätt under bråket, för ordet är i grunden nedlåtande.

Och precis som du skrev i ditt exempel "rape HER bitch ass" så handlar våldtäktsskämt nästan uteslutande om kvinnor, och visst det kanske inte är relaterat till din syn på våldtäkt, men det är ju då definitivt relaterat till ett samhälle där det är, i en viss utsträckning okey att förnedra kvinnor vare sig det är på nätforum eller i WoW osv. Det är skillnad på ett enstaka skämt och en evig jargong mellan killar om hur underlägsna/slyniga/horiga/värdelösa kvinnor är och dessutom hur mycket dom förtjänar att bli våldtagna som också hörs emellanåt!

Och såklart "bara för att det är så i spel..." argumentet är ju ganska löjligt då det låter exakt likadant på krogen, i fyllan, på hemmafesten, i bilen, på jobbet, i kön på affären, ja ungefär vart som helst där män samlas i grupp, så enda stället det inte är så är i princip Twilight-maraton och gynekologen!

Klart att våldtäktsskämt nästan uteslutande handlar om kvinnor, det är oftast kvinnor som blir våldtagna av naturliga skäl (det är ju mannen som sätter på kvinnan och inte tvärtom, plus att män har överlägsen fysik). Men det är fortfarande SKÄMT. Precis som att man kan skämta om ond, bråd död så kan man skämta om våldtäkter också.

Vissa här borde gå en kurs i verklighetsuppfattning. Skämt är inte samma sak som allvar. Hur många gånger har inte folk skämtat om att man "ska döda" någon? "I'll kill that bastard!" - och då handlar det oftast om män. Men då är det minsann inga problem. Varför är det helt plötsligt problem när det handlar om kvinnor? Det kan inte vara så att folk är livrädda att bli stämplade som sexistiska (tack vare dagens feministpropaganda som genomsyrar samhället i princip alla nivåer) precis som att folk är rädda att bli stämplade som rasister om man anser att Sverige ska skära ned på invandringen?

Åsikts- och yttrandeförtryck gör folk rädda, och i längden förbannade.

Medlem

Kouhei vill inte bara våldta folk nu vill han mörda dem också ! din sjuka jävel !

Edit: vart är "för helvete" bilden med alfons pappa ?

Edit:


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

Kouhei vill inte bara våldta folk nu vill han mörda dem också ! din sjuka jävel !

Edit: vart är "för helvete" bilden med alfons pappa ?

Edit: http://1-media-cdn.foolz.us/ffuuka/board/a/image/1338/48/1338...

Haha, klockren bild med hans röda ögon!

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Kouhei:

Detta är feministpropaganda som så mycket annat i dagens Sverige. Genom att dra paralleller mellan känslomässiga uttryck och uttryck på skämt med riktiga handlingar försöker man att skapa en norm där ingenting som kan uppfattas som förnedrande mot kvinnor ens får tänkas eller fantiseras på.

Jag kan skoja när jag spelar online med mina vänner och säga något som "rape her bitch ass" varpå alla skrattar. Det har inte ett skit med min syn på riktiga våldtäkter att göra, men det är precis det feministerna vill få det till. Bara för att man fantiserar om något betyder det inte att fantasierna på något sätt har med verklig intention att göra. Som exempel är det väldigt vanligt att kvinnors sexfantasier går ut på att bli våldtagna.

Folk måste lära sig skillnaden mellan skämt och fantasier på ena sidan, och verklighet på andra.

Till viss del håller jag med, feminismen i sverige är skev, men den där pubertala 15-årsstinniga grabbgängsmentaliteten är ju då verkligen ingenting att sitta och försvara, speciellt inte då det handlar om att säga RAPE i tid och otid. För att dra en lång parallell, fråga en "gangstah" i usa som kallar sin bitch för bitch, om han menar det på ett nedvärderande sätt, så kommer han svara nej, men om samma person börjar bråka med sin bitch kommer han kalla henne bitch på ett väldigt menat nedlåtande sätt under bråket, för ordet är i grunden nedlåtande.

Och precis som du skrev i ditt exempel "rape HER bitch ass" så handlar våldtäktsskämt nästan uteslutande om kvinnor, och visst det kanske inte är relaterat till din syn på våldtäkt, men det är ju då definitivt relaterat till ett samhälle där det är, i en viss utsträckning okey att förnedra kvinnor vare sig det är på nätforum eller i WoW osv. Det är skillnad på ett enstaka skämt och en evig jargong mellan killar om hur underlägsna/slyniga/horiga/värdelösa kvinnor är och dessutom hur mycket dom förtjänar att bli våldtagna som också hörs emellanåt!

Och såklart "bara för att det är så i spel..." argumentet är ju ganska löjligt då det låter exakt likadant på krogen, i fyllan, på hemmafesten, i bilen, på jobbet, i kön på affären, ja ungefär vart som helst där män samlas i grupp, så enda stället det inte är så är i princip Twilight-maraton och gynekologen!

Klart att våldtäktsskämt nästan uteslutande handlar om kvinnor, det är oftast kvinnor som blir våldtagna av naturliga skäl (det är ju mannen som sätter på kvinnan och inte tvärtom, plus att män har överlägsen fysik). Men det är fortfarande SKÄMT. Precis som att man kan skämta om ond, bråd död så kan man skämta om våldtäkter också.

Vissa här borde gå en kurs i verklighetsuppfattning. Skämt är inte samma sak som allvar. Hur många gånger har inte folk skämtat om att man "ska döda" någon? "I'll kill that bastard!" - och då handlar det oftast om män. Men då är det minsann inga problem. Varför är det helt plötsligt problem när det handlar om kvinnor? Det kan inte vara så att folk är livrädda att bli stämplade som sexistiska (tack vare dagens feministpropaganda som genomsyrar samhället i princip alla nivåer) precis som att folk är rädda att bli stämplade som rasister om man anser att Sverige ska skära ned på invandringen?

Åsikts- och yttrandeförtryck gör folk rädda, och i längden förbannade.

Sitter du och trollar eller är du verkligen på riktigt? isåfall tycker jag synd om dig för du måste vara på gränsen till mentalt handikappad.
Du behöver ju inte ens sitta och låtsas som att det bara är på skämt om du tycker att det är av naturliga skäl tjejer blir våldtagna, för då har du en obeskrivligt skev kvinnosyn. Skillnaden mellan att skämta om att döda en kille och våldta en tjej är precis det, när man skämtar om tjejer blir det per automatik könsnedsättande medan det inte alls spelar någon roll kring killen.

åsikts- och yttrandeförtryck gör små vita kränkta pojkar i åldern 15-30 rädda, och i längden förbannade, som knappt når upp till lägsta gränsen för medelvärdet för intelligens, det är ett jävla pack rasister, homofober och kvinnoförtryckare. Då ens åsikter går ut på att vita straighta män står över alla andra, alla andra är biologiskt sämre, och att alla andra bara är ute efter att på ett eller annat sätt förstöra och ta det bra ifrån dessa vita pojkar, då är det inte en åsikt, då är det okunskap och rädsla! Och jag gillar verkligen hur det är dessa vettskrämda killar som är rädda för i princip allt förutom sill och potatis, små grodorna och knätofsar, som tar på sig rollen att försvara det svenska kulturarvet och våran nation, vilket jävla skämt!

Medlem

När jag säger naturligt menar jag inte att det är bra, utan ger bara en förklaring till VARFÖR.

OK, så könsnedsättande skämt är äckliga, men livsnedsättande skämt är helt OK? Den logiken köper inte jag. Det handlar om skämt, inte verklighet.

Så berätta för mig hur man är som intelligent. Har man "rätt" åsikter? Har man blivit matad med en "sanning" av universitet och högskola? Är man övertygad om att alla som röstar på SD är dumma i huvudet, samtidigt som man propagerar för alla människors lika värde? Anser man att mäns sexfantasier är sexistiska för att de objektifierar kvinnokroppen? Är det då man uppnår den exklusiva skaran av Sveriges åsiktselit som anser sig stå över alla andra?

Inaktiv

finns det någon som inte är gamer 2013? om man bortser från sektmedlemmar ..och pensionärer

Inaktiv
Skrivet av Kouhei:

När jag säger naturligt menar jag inte att det är bra, utan ger bara en förklaring till VARFÖR.

OK, så könsnedsättande skämt är äckliga, men livsnedsättande skämt är helt OK? Den logiken köper inte jag. Det handlar om skämt, inte verklighet.

Så berätta för mig hur man är som intelligent. Har man "rätt" åsikter? Har man blivit matad med en "sanning" av universitet och högskola? Är man övertygad om att alla som röstar på SD är dumma i huvudet, samtidigt som man propagerar för alla människors lika värde? Anser man att mäns sexfantasier är sexistiska för att de objektifierar kvinnokroppen? Är det då man uppnår den exklusiva skaran av Sveriges åsiktselit som anser sig stå över alla andra?

en av skolans uppgifter är att hjärntvätta folk till att tänka demokratiskt. Är man hjärntvättad upplever man andras åsikter som sina egna.
Allt är en konspiration.. alla ska va stöpta i samma form och tycka hitler är dum och olof palme är snäll.

Medlem
Skrivet av Deli:

Nej det var bara som exempel, men finns garanterat dom som stått i kön och sett ett löp om våldtäkt och kommenterat det som positivt eller sagt att hon förtjänar det, eller kanske inte. poängen är bara att killar låter så i princip vart som helst och det är inte begränsat till det kamratluktande lilla pojkrummets fyra väggar.

Genom sig själv känner man andra. Tala för din egen del i stället för att prata om killar i allmänhet.

123
Skriv svar