Frostbite-motorn fungerar inte särskilt bra på Wii U

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:

Sånt jävla skitsnack. Kan garantera att det är affärsbeslut som ligger bakom det här uttalandet, och inte tekniska hinder. De kan, men de vill inte.

Eller är det så enkelt att hårvaran är skit?

Jag tvivlar på att hårdvaran är "skit" bara för att den inte har 8GB RAM. Hade de velat hade de fått motorn att ticka som en klocka på Wii U, men de VILL inte. De feta EA-direktörerna i kostym vill inte, och DET är vad detta uttalande handlar om.

Är du seriös med att ramminnet är det enda som räknas? Två viktigare saker att ha än minne är höga GPU och CPU frekvenser.

phi
Medlem

Ingenting fungerar särskilt bra på Wii U.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:

Sånt jävla skitsnack. Kan garantera att det är affärsbeslut som ligger bakom det här uttalandet, och inte tekniska hinder. De kan, men de vill inte.

Eller är det så enkelt att hårvaran är skit?

Jag tvivlar på att hårdvaran är "skit" bara för att den inte har 8GB RAM. Hade de velat hade de fått motorn att ticka som en klocka på Wii U, men de VILL inte. De feta EA-direktörerna i kostym vill inte, och DET är vad detta uttalande handlar om.

Är du seriös med att ramminnet är det enda som räknas? Två viktigare saker att ha än minne är höga GPU och CPU frekvenser.

Nej, självklart inte. Sedan är frekvenserna som sagt bara en del av hela kakan. Klassiskt misstag många gör - stirra sig blinda på siffrorna när det är lika viktigt med arkitekturen.

Sedan ska vi också komma ihåg att alla Wii U-spel som släppts hittills har baserats på utvecklingskit som ej varit final. Många har ju med nöd och näppe nått upp till 360-nivå vad gäller grafiken. Jag tror vi kommer få se märkbart (dock ej någon jätteskillnad eftersom grafiken redan är så snygg och avancerad) snyggare Wii U-spel i samband med E3.

Inaktiv
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Vill dom inte så vill dom inte. Det är deras val...so be it

men dom ljuger för att slippa .. skulle troligtvis kosta för mkt att optimera frostbite så det flyter på wii u, mkt assemblerkodande .. ...

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av MachOne:

Jag köpte Wii U enbart för dom exklusiva titlarna. Så ingen större förlust att EA's nya mjölkmotor inte kommer till Wii U.

På ett personligt plan instämmer jag. Jag köpte konsolen för Monster Hunter.

På ett affärsmässigt plan är detta dock en svaghet som verkar följa efter Nintendo var de än går. Folk köper deras konsoler för spelen som BARA finns till Nintendo, medan alla multiplattformsspel alltid har sålt skit på Nintendo genom alla tider.

Vill utvecklare sälja på Nintendo måste de göra spelet exklusivt för plattformen verkar det som.

Visst är det så. Därför så kombinerar jag alltid Nintendos konsol med övriga konsoler. Då får man dessutom tillgång till Sonys och Microsofts exklusiva titlar, som även dom kan vara riktigt bra

Många vill att Nintendo ska släppa sin hårdvarutillverkning och släppa sina spel på andra plattformar, men det skulle nog påverka kvalitén som Nintendo levererar. Nu är dom fri att göra precis som dom vill och har en egen plattform att utveckla mot, och det gör att dom kan leverera spel som ingen annan utvecklare klarar av.

Nintendos hårdvara brukar ändå inte vara så farligt dyr, så jag tycker att det är värt varenda krona att ha deras spel på en egen plattform, också kan man lira tredjepartsspelen på Playstation eller Xbox.

Inaktiv

konstigt att nintendo alltid kan göra snygga spel som inte laggar till sina konsoller.. super mario 1 va typ det enda nes-spelet som hade bra flyt

Medlem

Åter igen. Who the hell cares about Wii U? Föråldrad sk*t innan det än släpptes, som numera känns som om den är från stenåldern.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av ohem:
Skrivet av Bojkott:

Men den funkar bra på PS3 och Xbox 360? Luktar mest skitsnack.

Wii U!

Citat:

CPU: IBM PowerPC 750-based tri-core processor "Espresso"[3] reportedly clocked at 1.24 GHz..

2 GB total, consisting of four 512 MB (4 Gb) DDR3-1600 DRAM chips at 12.8 GB/s total bandwidth, with 1 GB reserved for the operating system and unavailable to games.

GPU: AMD Radeon High Definition[3] processor codenamed "Latte" with an eDRAM cache built onto the die[85] reportedly clocked at 550 MHz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wii_U#Hardware

PS3!

Citat:

PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance: 218 GFLOPS

GPU: RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance

Memory: 256MB XDR Main RAM @3.2GHz, 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandwidth:

Main RAM: 25.6GB/s, VRAM: 22.4GB/s RSX: 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB: 2.5GB/s (write)
+ 2.5GB/s (read).

http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm

Kanske bara jag men jag antar dem har en teknisk anledning.

För det första är ingen av Wii U-uppgifterna förutom RAM officiella (utan uppskattade av diverse tekniker) och för det andra kan man inte utläsa kraften bara genom att kolla Hz och RAM-speed. Finns datorer på 3GHz som inte orkar alls lika mycket som de på 1,5 GHz pga skillnad i arkitektur.

Visst det kan vara en fråga om optimering, men om nu inte ens Frostbites tekniker kan få den i spelbart skick så man nog se över specsen.

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:

Sånt jävla skitsnack. Kan garantera att det är affärsbeslut som ligger bakom det här uttalandet, och inte tekniska hinder. De kan, men de vill inte.

Eller är det så enkelt att hårvaran är skit?

Jag tvivlar på att hårdvaran är "skit" bara för att den inte har 8GB RAM. Hade de velat hade de fått motorn att ticka som en klocka på Wii U, men de VILL inte. De feta EA-direktörerna i kostym vill inte, och DET är vad detta uttalande handlar om.

Är du seriös med att ramminnet är det enda som räknas? Två viktigare saker att ha än minne är höga GPU och CPU frekvenser.

Glöm inte minnesbandbredd som är försedd av nordbryggan (eller cpun om den är integrerad). PS3an har grundläggande låg/dålig minnesbandbredd men iom XDRAM så kompenseras det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Caedmon:

konstigt att nintendo alltid kan göra snygga spel som inte laggar till sina konsoller.. super mario 1 va typ det enda nes-spelet som hade bra flyt

Mega Man-spelens flyt var det inget fel på heller.

Skrivet av Sanazin:

Åter igen. Who the hell cares about Wii U? Föråldrad sk*t innan det än släpptes, som numera känns som om den är från stenåldern.

En del här bryr sig mer om spelen än om hårdvaran.

Medlem
Skrivet av ohem:

Visst det kan vara en fråga om optimering, men om nu inte ens Frostbites tekniker kan få den i spelbart skick så man nog se över specsen.

Frostbytes tekniker har fått order att uttala sig på ett visst sätt av EAs ledning. Tror du seriöst att anställda säger vad de känner för (förutom Itagaki och några andra få frispråkiga)? De säger vad de blir tillsagda att säga. Och det gäller alla spelutvecklare, vare sig de jobbar för EA, Nintendo eller Sony.

Medlem

Jag förstår inte varför man skulle förvänta sig något annat. Wii var förhållandevis förlegad redan när den släpptes och det samma gäller för Wii U. När man inte ens lägger sig i närheten av hårdvaran som kommer att finnas i PS4 och nästa Xbox blir det ju naturligtvis färre multiplattforms-spel till Wii U.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag förstår inte varför man skulle förvänta sig något annat. Wii var förhållandevis förlegad redan när den släpptes och det samma gäller för Wii U. När man inte ens lägger sig i närheten av hårdvaran som kommer att finnas i PS4 och nästa Xbox blir det ju naturligtvis färre multiplattforms-spel till Wii U.

Är det därför som så många framtida spel kommer släppas både till Ps3 och Ps4? För att skillnaden i teknik inte tillåter multiplattform? Nej, givetvis inte. Det här handlar bara om affärsbeslut. Inte teknik.

Medlem

Totalt bullshit. Wii U är mer kapabel än 360/PS3. Möjligt de får göra vissa anpassningar då de inte gjort ngt för Wii U tidigare.

Medlem

Men vem bryr sig egentligen. Man köper Wii U för att spela Nintendos kungliga spel. Resten kan man köra på PC. Sen är nog EA sura för att Nintendo inte tillåter origin på sin platform.

Skribent
Skrivet av Krejsy:

Det är väl ändå Visceral och inte Volition som ska göra ett av Star Wars spelen?

Självklart är det så. Men det blev lite fel i hjärnkontoret där. Skyll på Saints Row-nyheten.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Konstigt när andra utvecklare verkar få det att funka bra med sina motorer. Slött och tråkigt, tror det är mestadels politik bakom detta.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av ohem:

Visst det kan vara en fråga om optimering, men om nu inte ens Frostbites tekniker kan få den i spelbart skick så man nog se över specsen.

Frostbytes tekniker har fått order att uttala sig på ett visst sätt av EAs ledning. Tror du seriöst att anställda säger vad de känner för (förutom Itagaki och några andra få frispråkiga)? De säger vad de blir tillsagda att säga. Och det gäller alla spelutvecklare, vare sig de jobbar för EA, Nintendo eller Sony.

Jag tror mer på dem som källa än en random användare på ett forum, men har dem fått chansen att testa ut Frostbite 2 och inte gav vettiga resultat - then who are we to argue? Wii U-spelare är ju en grupp potentiella kunder och då EA är väldigt glad för pengar så ligger ju inte i deras intresse att skapa och publicera spel till hårdvara som inte är kapabel att leverera. Så ja, det är ju ett affärsbeslut men jag sätter nog handen på bordet att det är pga hårdvaran i det här fallet som lägger grunden för det beslutet.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av ohem:

Visst det kan vara en fråga om optimering, men om nu inte ens Frostbites tekniker kan få den i spelbart skick så man nog se över specsen.

Frostbytes tekniker har fått order att uttala sig på ett visst sätt av EAs ledning. Tror du seriöst att anställda säger vad de känner för (förutom Itagaki och några andra få frispråkiga)? De säger vad de blir tillsagda att säga. Och det gäller alla spelutvecklare, vare sig de jobbar för EA, Nintendo eller Sony.

Jag tror mer på dem som källa än en random användare på ett forum, men har dem fått chansen att testa ut Frostbite 2 och inte gav vettiga resultat - then who are we to argue? Wii U-spelare är ju en grupp potentiella kunder och då EA är väldigt glad för pengar så ligger ju inte i deras intresse att skapa och publicera spel till hårdvara som inte är kapabel att leverera. Så ja, det är ju ett affärsbeslut men jag sätter nog handen på bordet att det är pga hårdvaran i det här fallet som lägger grunden för det beslutet.

Och jag sätter foten på att det är pga av den urusla Wii U-försäljningen som EA inte vill göra fler spel till konsolen, och sedan ser till att utvecklare (som är mer trovärdiga än feta chefer) sprider sådana här budskap. Är det något jag lärt mig så är det att alla som utvecklar spel till en konsol pratar gott om den, och alla som inte gör de kastar skit på den.

Medlem

Än sen då? Jag har då aldrig köpt en Nintendo-konsol för att spela multiplattformspel...
Ärligt talat kan jag inte komma på många spel som gjort sig bäst på Nintendos konsol när det släppts till Microsofts och Sonys också. Skulle kanske vara Resident Evil 4? Det utvecklades ju förvisso ecklusivt för GC först och blev multiplattform senare.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

well fuck me, wii u börjar bli den dyraste dammsamlare jag nånsin haft =_=

Börjar känna samma sak...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

well fuck me, wii u börjar bli den dyraste dammsamlare jag nånsin haft =_=

ungefär som den här då ? http://www.lux.se/

20k för en

Medlem

Det är tid för Nintendo att verkligen "bjuda upp till dans". Speciellt med tanke på deras investeringskapital. En maskin som får plånboken att börja grina. Låt säga 2000-3000 kr dyrare än PS4/ och nya Xbox. Ett riktigt jä*la monster, prestandamässigt.

Jag är inte längre någon Nintedo beundrare, men det hade verkligen kastat bensin i elden!! haha

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av ohem:
Skrivet av Bojkott:

Men den funkar bra på PS3 och Xbox 360? Luktar mest skitsnack.

Wii U!

Citat:

CPU: IBM PowerPC 750-based tri-core processor "Espresso"[3] reportedly clocked at 1.24 GHz..

2 GB total, consisting of four 512 MB (4 Gb) DDR3-1600 DRAM chips at 12.8 GB/s total bandwidth, with 1 GB reserved for the operating system and unavailable to games.

GPU: AMD Radeon High Definition[3] processor codenamed "Latte" with an eDRAM cache built onto the die[85] reportedly clocked at 550 MHz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wii_U#Hardware

PS3!

Citat:

PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance: 218 GFLOPS

GPU: RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance

Memory: 256MB XDR Main RAM @3.2GHz, 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandwidth:

Main RAM: 25.6GB/s, VRAM: 22.4GB/s RSX: 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB: 2.5GB/s (write)
+ 2.5GB/s (read).

http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm

Kanske bara jag men jag antar dem har en teknisk anledning.

För det första är ingen av Wii U-uppgifterna förutom RAM officiella (utan uppskattade av diverse tekniker) och för det andra kan man inte utläsa kraften bara genom att kolla Hz och RAM-speed. Finns datorer på 3GHz som inte orkar alls lika mycket som de på 1,5 GHz pga skillnad i arkitektur.

Visst det kan vara en fråga om optimering, men om nu inte ens Frostbites tekniker kan få den i spelbart skick så man nog se över specsen.

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Kouhei:

Sånt jävla skitsnack. Kan garantera att det är affärsbeslut som ligger bakom det här uttalandet, och inte tekniska hinder. De kan, men de vill inte.

Eller är det så enkelt att hårvaran är skit?

Jag tvivlar på att hårdvaran är "skit" bara för att den inte har 8GB RAM. Hade de velat hade de fått motorn att ticka som en klocka på Wii U, men de VILL inte. De feta EA-direktörerna i kostym vill inte, och DET är vad detta uttalande handlar om.

Är du seriös med att ramminnet är det enda som räknas? Två viktigare saker att ha än minne är höga GPU och CPU frekvenser.

Glöm inte minnesbandbredd som är försedd av nordbryggan (eller cpun om den är integrerad). PS3an har grundläggande låg/dålig minnesbandbredd men iom XDRAM så kompenseras det.

Wii U's låga minnesbandbredd kompenseras med ett snabbt eDRAM. Jag vet inte om det är här teamet på DICE kör fast eller om det beror på något annat? Wii U är mer än kapabel att driva Battlefield, men det är väl en optimeringsfråga som EA anser inte är lönsam då majoriteten av BF-lirarna ändå kommer satsa på värre konsoler eller en kraftfull PC.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av fanboyen:

Jag förstår inte varför man skulle förvänta sig något annat. Wii var förhållandevis förlegad redan när den släpptes och det samma gäller för Wii U. När man inte ens lägger sig i närheten av hårdvaran som kommer att finnas i PS4 och nästa Xbox blir det ju naturligtvis färre multiplattforms-spel till Wii U.

Är det därför som så många framtida spel kommer släppas både till Ps3 och Ps4? För att skillnaden i teknik inte tillåter multiplattform? Nej, givetvis inte. Det här handlar bara om affärsbeslut. Inte teknik.

Det kan mycket väl vara en kombination. PS3 och 360 kommer ju som du säger även fortsättningsvis prioriteras eftersom det redan finns en bred användarbas där. Nintendo har genom att spara in på hårdvaran inte skapat en stabil grund för framtida utveckling till plattformen. Att porta diverse spelmotorer som inom en snar framtid kommer fasas ut och inte användas i aktuella spel är från distributörernas perspektiv tämligen poänglöst.

Att multiplattforms-spelen blir lidande är alltså oavsett om det finns tekniska begränsningar eller om det inte finns tillräckliga incitament för att porta till plattformen en direkt konsekvens av Nintendos hårdvarubeslut. Vi har alltså initialt ett kostnadsproblem; det lönar sig inte att porta till plattformen i nuläget. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det även uppkomma tekniska begränsningar som omöjliggör direkta portningar från övriga format.

Dessutom håller inte riktigt ditt resonemang då det inte är och inte kommer att vara överlag gällande. Det finns exempel på spel som kommer finnas på både PS3 och PS4 så som Diablo 3 och Destiny men det kommer att finnas gott om spel redan vid PS4:as släpp som inte kommer att kunna köras på något av de äldre formaten. Att man kan köra spelen på PS3 visar ju antingen på att det kommer finnas en avsevärd skillnad mellan formaten eller att man lägger ribban lågt så att samtliga format klarar av det. Eller skulle du dra samma slutsats om en förläggare bestämde sig för att släppa originalversionen av Tetris eller Donkey Kong på PS3 och PS4? Spelen finns på båda format och därför är det ingen skillnad i hårdvara?

Medlem

Det är ju ändå spel jag kommer skaffa till PC istället. Vill jag ha spel till Wii U, skaffar jag spel som är gjorda för Wii U. Det känns som PC och Wii U är en ganska bra kombination, när de mesta på Xbax och Playstation ändå kommer på PC.

Medlem

"Tyvärr betyder detta antagligen att de med en Wii U kan se sig blåsta på bland annat Mass Effect 4, Dragon Age 3 och kommande Star Wars-spel. Om nu inte Andersson och hans team får motorn att fungerar bra med Nintendos maskin."

Om Wii U börjar sälja lär de hitta en lösning. En hel del spel släpptes även till Wii, trots att den konsolen låg långt efter Xbox 360 och Playstation 3. Som delar i Call of Duty till exempel. Finns det en marknad för spelen till Wii U så lär Wii U få en fulare och sämre version. Om nu inte de som gör spelen har något att säga till om vad gäller kreativt inflytande. Kanske ej så lockande att få se sitt spel i en version som är sämre på diverse punkter.

Men titta på spel som Watch Dogs, GTA V och Assassin´s Creed IV. Släpps de inte till både nästa generations konsoler och de äldre konsolerna, Jo visst gör de det. Konsoler som är flera år äldre än Wii U, och dessutom klenare.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kouhei:

Sånt jävla skitsnack. Kan garantera att det är affärsbeslut som ligger bakom det här uttalandet, och inte tekniska hinder. De kan, men de vill inte.

Går säkert att lösa, men är det värt det i nuläget?

"Går säkert att lösa".

EA villl inte släppa spel till Wii U - det beslutet har en chef tagit. När det beslutet väl är taget börjar utvecklarna snacka skit om konsolen eftersom de ändå inte kommer göra spel till den. På exakt samma sätt som att Ubisoft och Michel Anchel pratade sig varma om Wii Us kapacitet - eftersom de hade flera spel till den under utveckling.

Det är av denna anledning man inte ska bry sig om vad producenter eller annat utvecklingsfolk säger - det är bara affärsuttalanden.

Så du tror att EAs enda anledning är att de vill djävlas?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Köpte någon Wii U i tron om att kunna spela alla spel eller?

Medlem

fanboyen: Fast det där beror ju på. Visst kommer säkert en del spelmotorer att skalas ned för att passa Wii U gentemot Ps24och Durango, men vi ska också komma ihåg att LÅNGT IFRÅN alla spelutvecklare kommer ha råd att utveckla så avancerade spel som jättar som Activision och EA. Hur många kommer ha råd att utnyttja all kraft som finns i Ps4? Helt klart minoriteten av alla utvecklare. Hur många Wii-spel var det som såg lika bra ut som Super Mario Galaxy? Ett fåtal. De flesta tredjepartsspel var shovelware som var billiga att utveckla och hade grafik som mer liknade N64 än Wii.

Hur vet du att det kommer finnas gott om spel vid Ps4-lanseringen som är exklusiva för plattformen? Eller gissar du bara?

Red_warning: Ja. Detta såg vi redan då Wii U lanserades, då de släpper Mass Effect 3: Special Edition till Wii U, och i samma julhandel Mass Effect Trilogy till de andra formaten. Om det inte är att jävlas så vet jag inte vad det är. Efter deras uttalande vid förra årets E3 måste EA och Nintendo på något sätt råkat i luven på varandra, och EA har behandlat Wii U som skit sedan dess. Jämför gärna med Ubisoft som behandlar konsolen mycket bättre (trots Rayman) och som utvecklar Watch Dogs till Wii U. Hade Ubisoft varit EA hade de låtit en utvecklare säga:

"Vi kan inte släppa Watch Dogs till Wii U för vår spelmotor trivs inte på plattformen."

Och så hade folk tolkat det som att Wii U var för klen att hantera Watch Dogs, när den i själva verket inte alls är det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men den funkar bra på PS3 och Xbox 360? Luktar mest skitsnack.

Nej, det är inget BS. WiiU är en flopp med skitprestanda och skitspecs. Skit in = skit ut. Så är det. Släppt vid fel tillfälle, till fel pris och med fel elektronik.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

123
Skriv svar