Nytt datorbygge planeras - tips mottages!

Medlem
Nytt datorbygge planeras - tips mottages!

Sitter just nu och skissar lite på att uppgradera lådan till en lite mer.. Up to date platform.

Just nu ser specen ut så här.

Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. PH67-UD3-B3
Processor
Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.7GHz
Memory
G.Skill DDR3 1600 MHz 2x4096 MB
Hard Drive
WDC WD5000AAKX
Operating System
Windows 8 Pro 64-bit (6.2, Build 9200)
Video Card
XFX HD6950 2GB OC
Physics Card
None
Monitors
ASUS W228 22" | Secondary: Philips 190V 19"
Sound Card
Integrated
Sound output
Turtle Beach X12
Sound input
Turtle Beach X12
Keyboard
QPAD MK-50
Mouse
Ace of Sweden Edge 3200
Mouse Surface
Razer Scarab
Computer Case
Antec P182 Gun Metal Black 0.8mm cold rolled steel ATX Mid Tower

Det jag tror mig mest akut vill uppgradera är grafikkort samt hårddisk. Där har jag tänkt mig ett ASUS GTX670 4GB.

Hårddisk kör jag just nu endast en 500GB, vilket otroligt nog räcker bra än så länge. Däremot skulle jag nog hellre vilja ha en för lagring och en för spel osv. Så det blir nog att köra denna gamla som lagring, sen skaffa en till typ 500GB för övrigt. (Vill inte ha för stor disk, då detta enligt vad jag förstått drar ner hastigheten en aning?)
I vilket fall, har ni tips på disk så tages det gärna!

RAMet känns inte så akut, men funderar på Corsair Vengeance 2400 MHz.

Övriga tips från alla skrivbordsgeneraler?

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Nytt datorbygge planeras - tips mottages!

Köp en SSD! Kanske även en ny skärm?
Annars har du ju en väldigt kompetent dator.

Medlem

Ja visst vore det härligt med två matchande 1080p-skärmar, men det känns inte lika akut som GPU'n.

Mitt mål är att kunna maxa ut BF4 vid release, vad tros om det målet med de specs jag linar upp efter uppgradering ovan?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Håller med Svanberg. Ska du uppgradera något, så är det en SSD du kommer att vinna mest prestanda av.

Medlem

Grafikkortet kommer göra stor skillnad också. Men det som gäller är kanske SSD+GPU?

Jag har ju dock en hel del spel installerade, så vet inte om jag kommer kunna köra alla på SSD...

Någon som vet hur mycket skillnad jag skulle uppleva från 1600 MHz till 2400 MHz på RAM?

Edit: Svårt att filtrera ner till jämförbara mängder på SSD då jag inte vet så mycket om just diskar..

Någon som vet om denna är prisvärd? Ser så ut i mina ögon.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad på 1600 mhz och 2400 mhz RAM, då skillnaden är så pass liten. Och jag skulle inte rekomendera att köpa mer minne än 8 gb DDR3. Finns idagsläget inga spel som egentligen behöver mer än så. Jag har iaf bara 8gb RAM, och jag kan köra alla nya spel jag har på högsta grafik inställningarna än så länge.

Medlem

Vad jag vet så är prestanda på minnen ingenting man ens märker av. Enskilda procent i benchmarks, möjligtvis.

Samsung gör erkänt bra SSD:er. Datorn kommer kännas mycket rappare.
Jag tror inte att du kommer maxa BF4 med din setup. Det beror ju såklart på din definition på att maxa samt ifall du ska spela online eller offline. Men jag gissar att den kommer att klara det på höga inställningar.

Medlem

När jag frågar om att maxa BF4 så menar jag såklart med det nya kortet (GTX670) och SSD. Om det inte skulle räcka, vad är det som saknas för att maxa?

Det jag hittat på flera olika ställen är dessa requirements;

The recommended PC system requirements for optimal visual quality and frame rates:
Quad core CPU (Intel Core i5 or i7) at 3 Ghz
4 GB memory (8 GB for 64-bit operating systems)
A modern DX11 graphics card with 1 GB of video memory, GeForce 600 series or Radeon 7000 series
Windows 7 64-bit operating system
20+ GB of free harddrive space

Vet inte hur pålitliga de är, men det jag listat ovan ligger ju en bit till över dessa, så det bör väl klara sig?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ett till 670 Beror ju helt på hur kräsen du är, jag gillar inte att hamna under 60 fps när jag kör Battlefield och liknande, och ska du maxa det så lär du få lite dippar. Sen vet ju ingen hur krävande BF4 kommer att vara, men jag antar att det kräver mer än BF3, och det är ju redan otroligt krävande i multiplayer.
Det du länkade var alltså recommended settings, inte maxxat. Recommeded brukar väl vara medium-high.

Skulle vilja tipsa att byta grafik kortet.
Kör själv Xfx radeon 6990 4gb och 16 gb minne utöver det och har svåra renderings tider och mickrostutterings i t.ex Battlefield 3. Men Crysis 3 maxar jag nästan problemfritt.

Medlem

Maxar du Crysis 3 felfritt med ett 6-series kort? Det vill jag se bevis på innan jag tror det. Jag kör ett XFX 6950 som sagt, och kan precis spela på low, någon inställning på medium. För att klara de övriga fem stegen i inställningarna lär du köra ett 7-serie av högre grad.

@Svanberg: Hm. Två 670 direkt lär svida i plånboken, men förr eller senare är det planen. Öppnar nog med ett, skaffar ett till om det behövs.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Om du inte har bråttom är ju nvidia på gång med 700-serien: Sweclockers.com, kan kanske vara värt att vänta och se vad dom hamnar på för pris.

Även om en SSD är mycket trevlig så är en bra GPU mycket viktigare för spel skulle jag säga. En hyfsat modern mekanisk hårdisk har inte speciellt långa laddtider i spel i vilket fall som.

Snabbare minne gör marginell skillnad som andra redan sagt.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Misstänker att det blir lite för mycket pengar med 700-serien. Tror hellre jag kör ett 670 först då, och sen byter upp mig till två st 670 vid senare tillfälle.

SSD vill jag ha i vilket fall då jag är trött på laddtider.

Minnena tror jag får vara som de är, då det som du säger verkar vara enigt att det inte gör tillräckligt med skillnad.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

så sant, överklockat genom den lilla pinnen på kortet. Objekts och shaders avstängt i spelet. men jag kom på en sak, kan ju inte köra högsta upplösning då min skärm bara stödjer 1280x1024..kan va de då annars går det som en dans

Medlem

Möjligen, i 1080p är det lite av en pain.

Som det verkar nu lutar det iallafall åt ett GTX670 4GB, en Samsung 840 pro 250GB SSD och eventuellt nåt mer om jag kommer på något vettigt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Möjligen, i 1080p är det lite av en pain.

Som det verkar nu lutar det iallafall åt ett GTX670 4GB, en Samsung 840 pro 250GB SSD och eventuellt nåt mer om jag kommer på något vettigt.

Det låter bra! Kanske en processorkylare ifall du inte har det?

Medlem

Har en flång ny Cooler Master jättemodel, den ska nog serva fint!

Lite sugen på Saitek Cyborg MMO 7, då jag ofta känner att det vore nice med fler knappar.. Osäker dock då jag gillar min Edge 3200.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Det är en riktigt kompetent burk , de saker som man kan öka på är ju då somsagt ett fetare grafikkort och SSD som redan nämnts.

En 120Hz skärm kanske om du lirar FPS ?
eller en vanlig IPS med bättre upplösning är ju 2 andra tips berooende på vad du spelar,

Jag har själv köpt en Cyborg RAT 5 häromdagen och är jättenöjd , den har tagit över rollen då jag förut hade en Logitech men den var så låg och obekväm att ha under långa tidsperioder.

Medlem

Anledneingen till att jag tittar just på MMO 7 är för att den har 13 knappar. Riktigt skönt i t.ex BF3 att kunna ha allt ifrån granater till kniv och reload på musen utan problem. Dessutom är den som du säger fruktansvärt inställbar så den lär vara bekväm för alla..

Jag spelar nog lika mycket FPS som jag spelar Anno 2070, där jag dessutom spelar competitive.

När du säger högre upplösning, menar du alltså närmare retina-upplösningar eller? Kör 1920x1080 på min nuvarande primary.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Själv kör jag 27" Asus 120Hz skärm i 1920x1080 och är supernöjd men somsagt finns ju alternativ som att köpa en skärm med bättre färgåtergivning och 2560x1440 upplösning men som då inte har 120Hz flytet.

Det är ju en ren smaksak , själv störs jag inte av "stora pixlar" på min 27" tums 1920x1080 skärm och att ha 120Hz är ett grymt lyft i flytet då man kör snabba FPS.

Egentligen skall man ge sig ut till lite affärer och klämma på möss o tangenbord samt titta på skärmarna och se hur de ser ut , nu får man ju aldrig se optimala bildinställningar om man drar till elgiganten eller mediamarkt , men kan får en känsla av upplösningarna och hur skärmen ser ut iallafall.

Medlem

Jo precis. Jag är ruskigt nöjd med min ASUS WV228, så kommer förmodligen helt enkelt skaffa en till identisk som secondary. Problemet med möss som Cyborg är att de är ganska ovanliga i butiker som mediamarkt och elgiganten, vilket gör att det är svårt att få chansen att känna på de, speciellt korrekt inställda. Men vi får se hur det blir med den.

Som det ser ut nu blir inköptslistan:

ASUS GTX670
Samsung 840 Pro 250GB
Ljudkort som jag ej valt ännu (tips?)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar