Joe Satriani - Unstoppable Momentum

Medlem
Joe Satriani - Unstoppable Momentum

Gitarrtrollkarlen tillika hårlösa och solglasögonbeprydda Joe Satriani har gjort det igen - släppt ett nytt album. Det finns många kreativa eldsjälar där ute inom musikbranschen, och Joe är sannerligen en av de flitigare utav skaran. Det nya alstret heter Unstoppable Momentum och släpptes så sent som igår. Jag har inte hunnit lyssna igenom hela albumet ännu, men de som har lyssnat mycket på herr Joe kommer att känna igen det lättsmälta rocksoundet och ljuva Ibaneztoner som skär genom luften med en lagom dos experimentlusta. Som vanligt präglas vi till mesta del av pentatoniska och lydiska melodier, där den senare officiellt ska vara Joes mest omtyckta modala skala. Att Joe ofta lutar sig tillbaka mot bluesen (och så många efter honom) är att han hade Jimi Hendrix som idol. Lustigt nog så började hans idoldyrkan med Hendrix död. Enligt rykten så ska han ha varit på (amerikansk) fotbollsträning när han hört om nyheten och därefter gått till sin tränare och sagt att han slutar med fotbollen för musikens skull. Efter det tog han lektioner av jazzgitarristen Billy Bauer som enligt utsago påverkat hans spelsätt mycket, och till viss del förklarar kärleken till den lydiska skalan, då den är populär inom jazz (även om mer eller mindre alla skalor används i jazz). Joe har dessutom själv varit en mycket omtyckt gitarrlärare, och bland hans mest kända elever hittar vi Steve Vai och Kirk Hammett. Ärligt talat är det nog få moderna gitarrister och virtuoser som inte blivit inspirerade av denna halvitalienska strängknäppare. Så även för min egen del.

Jag har även lagt märke till Joes kärlek till harmoniseringseffekter, närmre bestämt en specifik effektpedal som heter DigiTech Whammy (kallas bara för Whammy). Med en Whammy kan man blanda sin rena gitarrsignal med en digital signal som man steglöst kan höja och sänka pitchen med, och få till toner i en högre eller lägre oktav. Används även flitigt av Tom Morello för experimentfyllda sound och solon. Joe använder den ganska smart, då han ofta kombinerar effekten med sina legatolöpningar och därmed särskiljer dem från den tekniken med vanliga plektrumtekniker.

Benevolence tipsar: Har du ingen svajarm på din gitarr så kan du simulera den effekten med en Whammy, och göra Divebombs etc. för att få mer variation i ditt solo.

Njut av en gitarrvirtuos!

#blogg

Joe Satriani - Unstoppable Momentum

Jag snackade med hans manager för ett tag sedan om möjligheten att jobba med skivomslaget, men Joe ville använda foto, så det bidde inget jobb den här gången, kanske nästa gång, vi får se. Han har släppt många bra plattor, den saken är klar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Awesome! Synd att du inte fick gigget, men jag tror att han kört foto på varje album. Har man sin egen signaturgitarr, effekter och högtalare så kan man vill se sig själv på allt. Sådan gitarr, sådan spelare...

1
Skriv svar