Medlem
AION-queue

Fantastiskt att de inte vågar ta i för att höja servercappen på servrarna. Det är ohållbart att servrarna fortfarande har köer på 2-10 timmar för att man ska kunna komma in och spela. Det spelar ingen roll om spelet har varit ute en vecka, de måste ju för fan visa lite kulor och göra det möjligt för betalanda kunder att spela detta jävla spelet i form av att höja cappen på existerande servrar i och med att de har haft tid för testning etc "utöver de få servrar som de lägger till"

Måste man vara:

Arbetslös
Skolkande student
Allmänt lat

För att komma in och spela överhuvudtaget?

Man får inte vara:

En person med ett jobb eller andra sysslor som man måste prioritera.

Jag menar om man går upp 6 på morgonen och kommer hem halv sex på kvällen (om man inte tränar eller umgås med familj/vänner innan)- Så ska man stå i kö till klockan 23:00-00:00 för att kunna spela. Helt jävla sjukt.

Jag tror att jag har kunnat spela spelet ca 5ggr sedan Open Beta. Helt fantastiskt!

p.s Detta inlägg har en ett syfte att vara provocerande med en gnällig ton-vilket NCsoft också har mottagit från mig och andra glada personer

Medlem

Håller med dig Floppydisk. När man väl hittar tid att spela så vill man inte sitta i kö flera timmar för att sen bara kunna spela 1 timme.

Dom säger ju att dom inte vill öppna upp för många servrar direkt för att slippa få ryktet att spelet håller inte klass och massa servrar måste stängas. Men dom kan i alla fall öppna upp lite fler servrar, det behöver ju inte bli FÖÖÖR många, men några fler i alla fall. Jag tror dom skjuter sig själva i foten om dom inte låter folk spela när dom vill spela.


signatur

You fail

Medlem

En server till ska vara på gång, en litet steg åt rätt riktning i carje fall. Jag tycker dock att de skapa 2 engelska och 1/1 fransk/tysk server till.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jag måste hålla med.
Köpte spelet i lördags och har kunnat komma in 2 gånger.

Jag har eget företag, fru och barn och lirar för att koppla av på kvällarna, kan knappast sitta en halv DAG i någon kö för att komma in och spela en timme..

Helt oacceptabelt, att spelet är nytt är ingen ursäkt man borde haft fler servers på standby för att palla trycket, kunderna betalar ju faktiskt för en tjänst de inte får.

Jag skrev om detta på forumet hur oacceptabelt jag ansåg att det var, helt konstruktivt. Min post raderades direkt nästan.
Kanske för att jag informerade om konsument skyddet i EU (och Sverige)? Att man faktiskt har rättigheter som konsument, vad än man må skriva in i sin EULA.

Mailade supporten och krävde "refund" för min kopia av spelet, då jag faktiskt inte kan spela alls, trots att jag betalar för det med mitt kreditkort.

Fick ett idiotiskt svar som bara gick runt frågan och sa att det kommer bli bättre med tiden...?!?

Mailade igen och pekade ut vilka brister jag finner oacceptabla, och till slut fick jag en adress dit jag kan skicka kopian med kvitto för "refund".

Tänker dock vänta en vecka i alla fall och se om det blir bättre då jag gillade spelet.

Blir bara så förbannad när man tar tar betalt för någonting man inte kan förse kunderna med.

Månadskostnaden ska ju gå till att man skall ha tillgång till spelet, då får man ju se till att ha tillräckligt många servers uppe.

Hoppas att det löser sig, tycker dock att NCsoft har hanterat detta mycket amatörmässigt!

Synd då själva spelet verkar riktigt bra:(
Svårt att spela dock om man inte är arbetslös..

Medlem

BigD: WTF, tog dom bort din post?! Sådant gör mig jävligt irriterad.
Jag förstår inte sättet de bemöter problemet och kritiken från kunderna.

Själv har jag inte köpt spelet, och tänker inte heller göra det förrän de har fixat köerna. Sedan så börjar man ju seriöst fundera om man ens vill betala för nått till ett företag som helt klart inte verkar vilja ta tag i problemet och bemöta sina kunder på ett bättre sätt än detta.

De borde ge bort 1 veckas gratis speltid extra till alla kunderna.

Medlem

Köerna gjorde att jag och frugan beslutade att vänta ytterligare en månad innan vi börjar spela. Ingen som arbetar och har familj har utrymme för att köa flera timmar.

Det fick bli Warhammer fyra veckor till.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Själv börjar jag ångra att jag köpte Aion, inte för att spelet är dåligt men att NCsoft inte tar tag i problemet ordentligt. Tydligt att dom inte hade räknat med att så mycket folk ville spela Aion.

Jobbar man 9 timmar nästan varje dag så har man inte tid att köa resten av kvällen när man kommer hem.

Får ta och köra Wow eller Co som man faktisk kommer in i.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

NCsoft är rädda att göra samma misstag som Mythic och få en massa halvtomma servers. Tror de gör det rätta faktiskt för spelets framtid då fulla servers är viktigt för en bra PvP upplevelse. Även om det är segt för oss spelare.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Jag fullkomligt älskar detta spel, men jag vill gärna kunna spela det också för att jag har betalat för en produkt med ett inköpris samt en fast månadskostnad. Jag skulle förstå dessa massiva köer om spelet fortfarande skulle vara i beta stadiet.

Jag tycker att de är lite för fega i processen att bygga upp sin serverinfrastruktur. De borde redan ha agerat när det upptäckte att förhandsbokningarna och köpen av CE-versioner etc överträffade deras förväntningar och det var innan retail. De har haft tid att utveckla och utvärdera källkoden i spelet och serverfunktionerna, och med det syftar jag på att de ska vara kapabla att kunna höja populations nivån på befintliga servrar där det tex finns mer än 1-timmes köer.

Jag pratar inte om massiva expansioner till servrarna utan det skulle redan råda bot på problemet med att höja användarnivån med 4-8% i snitt vilket inte kan överskrida maxgränsen i vad mjukvaran, hårdvaran och linorna klarar av. Det vore ju idiotiskt att sätta upp 10 servrar som utnyttjar systemresurser(mjukvara&hårdvara) till 100% från första driftsättningsdagen. NCsoft kanske kör med gamla towers som har blivit över från deras kontor i Singapore? Inte hört om Blade-servrar, Virtualisering och optimal system design?

I slutändan är det förmodligen bara för fega. Att höja servercapsen skulle ju bara öka deras marknadsvärde och rykte nu med AION-lanseringen samt kommande GW2. jag antar föresten att den nya servern är full redan nu?

Nu har jag ätit min lunch, med lax-file,ris och chilisås. Salladen var också god.

back to work!

Medlem

Håller med det suger.
Dom gånger man k0mmer in är om man går in på den servern jag är på,
vid morgon eller mitt på eftermiddagen kvällarna är det kört.

Men dom har 30dagars tiden ut att fixa det efter det så skiter jag i spelet o kör nått annat ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Men dom har 30dagars tiden ut att fixa det efter det så skiter jag i spelet o kör nått annat ,

Same here. ^^ Om dem inte fixat efter 30 dagar känner jag inte för att spela Aion mera. Spelet är bra men att köa efter jobb eller på helger är inget jag vill göra.


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Inaktiv

Kan bara instämma...
Ikväll när jag kom hem, och hade stått på kö i 2,5 timmar så hamnade jag på plats 60. Vad händer? Spelet krashar.....
"Åh, hej 2,5 timmars ytterligare kö!"
Går ju inte hitta någonstans att dom tar detta på allvar, eller har jag fel?

Medlem

En ny engelsk server och två tysk/fraska är uppe nu, ett steg i rätt riktning i min mening.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Floppydisk:

Jag fullkomligt älskar detta spel, men jag vill gärna kunna spela det också för att jag har betalat för en produkt med ett inköpris samt en fast månadskostnad. Jag skulle förstå dessa massiva köer om spelet fortfarande skulle vara i beta stadiet.

Jag tycker att de är lite för fega i processen att bygga upp sin serverinfrastruktur. De borde redan ha agerat när det upptäckte att förhandsbokningarna och köpen av CE-versioner etc överträffade deras förväntningar och det var innan retail. De har haft tid att utveckla och utvärdera källkoden i spelet och serverfunktionerna, och med det syftar jag på att de ska vara kapabla att kunna höja populations nivån på befintliga servrar där det tex finns mer än 1-timmes köer.

Jag pratar inte om massiva expansioner till servrarna utan det skulle redan råda bot på problemet med att höja användarnivån med 4-8% i snitt vilket inte kan överskrida maxgränsen i vad mjukvaran, hårdvaran och linorna klarar av. Det vore ju idiotiskt att sätta upp 10 servrar som utnyttjar systemresurser(mjukvara&hårdvara) till 100% från första driftsättningsdagen. NCsoft kanske kör med gamla towers som har blivit över från deras kontor i Singapore? Inte hört om Blade-servrar, Virtualisering och optimal system design?

I slutändan är det förmodligen bara för fega. Att höja servercapsen skulle ju bara öka deras marknadsvärde och rykte nu med AION-lanseringen samt kommande GW2. jag antar föresten att den nya servern är full redan nu?

Nu har jag ätit min lunch, med lax-file,ris och chilisås. Salladen var också god.

back to work!

Vet inte vad du arbetar med, men kan med 12 års erfarenhet med infrastruktur i statlig tjänst säga att redan en kommun med 5000-10.000 användare och ett flertal verksamhetsystem kräver ganska avancerade system. Ett klient/server MMO med 400.000 användare eller fler utnyttjar garanterat det senaste i lastbalansering och clusterteknik. Blizzards siffror har gjort de flesta spelare blinda, men faktum kvarstår att ur yrkesmässig synvinkel är redan 100.000 samtidiga användare ett mycket respekt ingivande antal.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Håller med dig Snake, 100.000 är väldigt många människor. Jag har ingen uppfattning om hur kraftfull hårdvara som krävs för att agera server åt så många, men jag antar att den är extrem. Någon insatt får gärna upplysa mig då det vore intressant att veta.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Snake:
Skrivet av Floppydisk:

Jag fullkomligt älskar detta spel, men jag vill gärna kunna spela det också för att jag har betalat för en produkt med ett inköpris samt en fast månadskostnad. Jag skulle förstå dessa massiva köer om spelet fortfarande skulle vara i beta stadiet.

Jag tycker att de är lite för fega i processen att bygga upp sin serverinfrastruktur. De borde redan ha agerat när det upptäckte att förhandsbokningarna och köpen av CE-versioner etc överträffade deras förväntningar och det var innan retail. De har haft tid att utveckla och utvärdera källkoden i spelet och serverfunktionerna, och med det syftar jag på att de ska vara kapabla att kunna höja populations nivån på befintliga servrar där det tex finns mer än 1-timmes köer.

Jag pratar inte om massiva expansioner till servrarna utan det skulle redan råda bot på problemet med att höja användarnivån med 4-8% i snitt vilket inte kan överskrida maxgränsen i vad mjukvaran, hårdvaran och linorna klarar av. Det vore ju idiotiskt att sätta upp 10 servrar som utnyttjar systemresurser(mjukvara&hårdvara) till 100% från första driftsättningsdagen. NCsoft kanske kör med gamla towers som har blivit över från deras kontor i Singapore? Inte hört om Blade-servrar, Virtualisering och optimal system design?

I slutändan är det förmodligen bara för fega. Att höja servercapsen skulle ju bara öka deras marknadsvärde och rykte nu med AION-lanseringen samt kommande GW2. jag antar föresten att den nya servern är full redan nu?

Nu har jag ätit min lunch, med lax-file,ris och chilisås. Salladen var också god.

back to work!

Vet inte vad du arbetar med, men kan med 12 års erfarenhet med infrastruktur i statlig tjänst säga att redan en kommun med 5000-10.000 användare och ett flertal verksamhetsystem kräver ganska avancerade system. Ett klient/server MMO med 400.000 användare eller fler utnyttjar garanterat det senaste i lastbalansering och clusterteknik. Blizzards siffror har gjort de flesta spelare blinda, men faktum kvarstår att ur yrkesmässig synvinkel är redan 100.000 samtidiga användare ett mycket respekt ingivande antal.

Självkart så förutsätter jag också att NCsoft har avancerade system för att balansera arbetsbelastningarna för deras mjukvaru och hårdvaru plattform. Det som är intressant är beroende på hur de har byggt upp denna miljö (för att nu finns det inte så många servrar uppe så antar jag att de har de här liggandes på en primär-site) och eventuellt en till i olika kluster som du säger om de har någorlunda tänkt rätt) eller kanske tom regionsvis till en viss del.

Jag tror att vi inte kommer upp i 100k sträcket samtidigt uppkopplade användare per instans (läs realm eller vad vi ska kalla det för) Det mesta arbetet görs ju av servern och speciellt mjukvaran när det kommer till nätverkskod (sw) och rersursfördelning och balansering i nätverkstrafiken. Det andra som påverkar prestandan är ju för mjujvaran att analysera alla spelargenererade aktioner (mönster) som man utför och sedan utföra dessa lokalt på servern och sedan skicka det till alla uppkopplade enheter.

Jag tvivlar inte för fem öre att de har up-to-date system - min kommentar angående tower servrar var mest menat som ironiskt inslag i det annars negativa inlägget. Det jag menar att de borde ha reagerat snabbare och tagit action när de upptäckte att förhandsbokningarna var uppe i skyarna samt den massiva tillströmningen av spelare.

Jag är inte ute efter massiva server-expansioner, jag är ute efter speltid så att jag kan utnyttja en tjänst som jag har betalat för. Jag går ju inte och köper en ny bil där det ingår att jag får köra den första månaden gratis (tex utan skatter,drivmedel etc), och att det sedan kommer fram att bensininsprutnings funktionen är bara halvfärdig så jag kan ändå bara köra den om den startar. Det kommer att fixas under tiden som är tba.

NCsoft får inte vara för fega det måste agera snabbare och framförallt informera sina kunder så att de vet vad som händer och gäller. Då skulle acceptansen av dessa "barnsjukdom" vara högre. Detta skulle vara mycket bättre PR för dem som skulle spegla kvalitet och hängivenhet mot sina kunder, vilket är en stark bidragande del till nya intäkter, rykte och nya kunder.

Angående din fråga så finns jag med i branschen men i andra änden Vilken myndighet arbetar(ade) för? Vi kanske har varit i kontakt förr?

Medlem
Medlem

oohh så fint du citerar ^^


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem
Skrivet av Floppydisk:

Vilken myndighet arbetar(ade) för? Vi kanske har varit i kontakt förr?

Det hoppas jag inte. Arbetar för Polisen.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Snake:
Skrivet av Floppydisk:

Vilken myndighet arbetar(ade) för? Vi kanske har varit i kontakt förr?

Det hoppas jag inte. Arbetar för Polisen.

Vi kanske har varit i kontakt? "Inte i det sammanhanget som du syftar på"

Rikspolisstyrelsen eller någon specifik enhet kanske? Du behöver inte berätta om du strävar efter riktlinjerna med personliga integriteten enligt PUL tex och diverse sekretess paragrafer.

Medlem
Skrivet av Jocke.A:

oohh så fint du citerar ^^

Sorry den märkte jag inte ens. "Jag var så het på den vänstra musknappen" -tar bort den

Medlem
Skrivet av Floppydisk:

Rikspolisstyrelsen eller någon specifik enhet kanske? Du behöver inte berätta om du strävar efter riktlinjerna med personliga integriteten enligt PUL tex och diverse sekretess paragrafer.

Arbetar på PVIT.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Snake:

Köerna gjorde att jag och frugan beslutade att vänta ytterligare en månad innan vi börjar spela. Ingen som arbetar och har familj har utrymme för att köa flera timmar.

Det fick bli Warhammer fyra veckor till.

Hur är det i Warhammer nuförtiden? Ett sådant underbart spel förtjänar en framtid. Hoppas att alla inte hoppar av som jag gjorde. Ska definitivt kolla in det till jul om det finns möjlighet.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Karak-Azgal och Karak-Norn var båda medium/medium idag, efter en lång tid som high/high. Återstår att se om det var en tillfällighet...


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

PVIT?
Jag satt som konsult i Malmö kontoret ett tag

Iaf.. med tanke på hur många som inte kommer lira efter 30dagars strecket (om dom inte fixar köerna) så kommer köerna inte var något problem vid 31+ dagars strecket

Jag kommer fortsätta lira iaf.

Och jag har med kraschat ur kön många ggr, men alltid kommit tillbaka in i samma plats så varför du får ställa dig sist har jag ingen aning.


signatur

Phrost helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Phrost:

PVIT?
Jag satt som konsult i Malmö kontoret ett tag

Iaf.. med tanke på hur många som inte kommer lira efter 30dagars strecket (om dom inte fixar köerna) så kommer köerna inte var något problem vid 31+ dagars strecket

Jag kommer fortsätta lira iaf.

Och jag har med kraschat ur kön många ggr, men alltid kommit tillbaka in i samma plats så varför du får ställa dig sist har jag ingen aning.

Konsult <3

If you're not a part of the solution, there's good money to be made in prolonging the problem.

Medlem

hehe, japp den postern har jag sett på flera ställen när jag konsultade


signatur

Phrost helt enkelt.

Medlem

Schh... berätta inte sanningen nu gubbar


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

, jag står förövrigt i kö nu till Gorgos. bara 1h 50m kvar

Medlem

Perento har också runt 2h just nu. Köerna verkar ha spridit och jämnat ut sig.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

12
Skriv svar