Låst FOV i Metro: Last Light

Medlem
Skrivet av Redstar:

Bryr mig inte om den inte går att ändra, så länge den är 90 grader.

Den är 50 grader... och den går inte att ändra (än?).

Medlem

Okej för FOV låsning men autoaim? WTF?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Jag blir illamående när jag spelar spel med låg fov (ta call of juarez:BiB som exempel). Ska inte jag få njuta av mina spel på grund av att utvecklarna är lata när det gäller portningen?

jag tycker det är diskriminerande att dom inte har stöd för ledhund i spelet, har inte blinda också rätt att njuta av spel?

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Redstar:

Bryr mig inte om den inte går att ändra, så länge den är 90 grader.

Den är 50 grader... och den går inte att ändra (än?).

Jaså, då är det snarare det jag stör mig på, iofs köper jag nog inte spelet ändå.

Inaktiv
Skrivet av anon_38597:

Jävla gnällande på FOV. Det har inte funnits någon FOV slider på gamla spel, inte eller var det något gnällande om att man mådde illa...

Then:

Now:

That's Why...

http://www.youtube.com/watch?v=UBpn2DDYtoc&t=5m30s


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

haha, says the console player

nope, säger en som anpassar sej

Skrivet av Atlas Redscale:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Dum eller ignorant? Det _går_ inte att spela ett spel som har för låg FOV om man är känslig för sådant.

Helt klart an dealbreaker för mig.

bra, då löste du det själv via en gtfo

Skrivet av nilfisk:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

folk som blir illamående av låg fov ska dom anpassa sig också, eller?

mår man illa av jordnötter så äter man det inte, är man allergisk mot hö så flyttar man inte ut på landet, osvosv

Skrivet av Jozo:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Jag blir illamående när jag spelar spel med låg fov (ta call of juarez:BiB som exempel). Ska inte jag få njuta av mina spel på grund av att utvecklarna är lata när det gäller portningen?

läs ovan

Skrivet av rubbiten:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

anledningen att folk klagar på låg fov ät att vissa (jag inkluderad) får huvudvärk av att spela i 60 eller mindre fov

jag förstår att det är tråkigt, vissa fps blir man åksjuk av till en början, spela inte eller bit ihop är mitt råd.

ps: på onsdag ska jag ta mej en blecka och bli illamående tills på fredag, kan nån vänlig själ tipsa om ett bra forum där jag kan gnälla om att jag blir bakfull?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Bra att man fick höra det INNAN man köpte spelet. Metro på original FOV är, i min mening, helt ospelbart. Bara tanken på att ens försöka gör mig snurrig.

Inaktiv

Min respekt för spelutvecklare är numera på en minimal nivå (ex. Black Sand Studios, Bohemia Interactive, Coffee Stain Studios, Eidos Montreal, FirAxis, Relic Entertainment, Slightly Mad Studios, Starbreeze och Quantic Dream).

Medlem

Auto aim går att stänga av i user.cfg tydligen:

%APPDATA%\Local\4A Games\Metro LL\\user.cfg

Har inte spelet själv men delar med mig av vad jag hittade.

Medlem

Anledningen till att konsoller kör på låg FOV är för att man sitter längre ifrån TV'n och då blir det inte lika naturligt med hög FOV.
Ju närmare du sitter skärmen i förhållande till skärmens storlek desto högre FOV vill du ha.
När jag skaffade större datorskärm (30") så kände jag att jag ville köra på lite högre FOV än tidigare, just för att skärmen tog upp mer av ens synfält.

Det SUGER med spel där man inte kan ändra FOV'en. Jävla konsollförstörda skitspel. >:(

Medlem

Inget köp.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Jävla gnällande på FOV. Det har inte funnits någon FOV slider på gamla spel, inte eller var det något gnällande om att man mådde illa...

Det är dåligt att det inte går att ändra men men...

Sen kan man ha 3st vapen du som dillade om att man kunde ha 2st.

Nej, men gamla spel är inte konsolskadat skit med 45 FoV :@


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Värdelöst av utvecklarna. Fan sämst alltså.

Medlem
Skrivet av Kassler:

Jag har inget direkt problem med att FOV är smal, i detta fall så har det ju en funktion. Ska man göra ett semi-skräck spel så vill dom väl inte att spelaren ska se allt runt omkring sig utan att se sig om. Klaustrofobiskt och rikt på atmosfär har jag hört det beskrivas, tror lite av det beror på FOVn.

Finns bättre sätt att framkalla klaustrofobi än att döda spelares ögon. Jag KAN inte spela med mindre än 85 FOV, helt omöjligt.

Det här var nådastöten i mina planer att köpa spelet, bra jobbat 4A.

Medlem

Utvecklarna behöver få sig en skrapa av fansen för att några förbättringar ska ske Kommer väl en patch som fixar de flesta PC irritationer några veckor efter att jag klarat spelet...

Medlem
Skrivet av Ellakk:

ps: på onsdag ska jag ta mej en blecka och bli illamående tills på fredag, kan nån vänlig själ tipsa om ett bra forum där jag kan gnälla om att jag blir bakfull?

Det är skillnad på att inta en substans eller liknande som ger den effekten, något du inte kan ändra på. Något så simpelt som att inte låta någon ändra en FoV så att FoVn faktiskt är anpassad för det mänskliga ögat när spelet spelas på pc är bara lathet eller fullkomlig ignorans.

Som Duke Nukem länkade, kolla den så kanske du förstår du också.
http://www.youtube.com/watch?v=blZUao2jTGA

Om du redan förstod och fortfarande står för allt du skrev innan så beter du dig som en idiot bara för att du kan.

Medlem

Synd, måste köra med åtminstånde 85 i FoV annars förstörs min dag av illamående och ögon/huvudvärk.

Medlem

Låg FOV kan jag leva med i värsta fall, även om jag föredrar 85 och uppåt, men jag är inte så känslig för det personligen. Förstår dock att de som blir illamående av låg FOV blir irriterade, det är en inställning som bör finnas med i alla moderna PC-spel.

Däremot är att ta ur svårighetsgrader ( ranger mode ) och sätta som förköpsbonus och sälja som dag ett DLC vad som får mig att bli avvaktande till fullprisköp.

Blir nog att vänta på en rea, förhoppningsvis någon patch senare som fixar till FOV då också.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

John Carmack hade löst det här problemet 1997 med Quake II, som hade default fov 90. Genom att trycka på § och skriva till exempel "fov 120" så hade man sedan en fov på 120.

1997. Genius.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Blir inget köp, hade dom skött sig lika bra som med 2033 så hade det definitivt blivit ett köp


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av nilfisk:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

folk som blir illamående av låg fov ska dom anpassa sig också, eller?

Kräkhink: CHECK

Nä, jag tänker inte genomlida den pärsen.
Inget köp.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

De som har lätt att bli illamående och inte har möjlighet att sätta sig längre från monitorn får väl införskaffa åksjuketabletter.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Redstar:

Bryr mig inte om den inte går att ändra, så länge den är 90 grader.

Den är 50 grader... och den går inte att ändra (än?).

50 grader är det inte, sprid inte sånt strunt. Den är runt 70 horisontell fov beroende på vilken form skärmen har då metro motorn räknar fov på höjden så som även planetside 2 gör. Har du bredare skärm har du då högre fov.

Fortfarande värdelöst smalt men 50 hade varit ospelbart, 70 är det många spel som har.

Testpilot
Skrivet av magma:

Såg nyligen en video från totalbiscuit. Detta spel verkar också lida av två vapen begränsning och linjär kampanj. Lustigt med tanke på att spelet är sp-fokuserad.

https://www.youtube.com/watch?v=DWimz-duun8

3 vapen , inte 2

Tur man inte är så påverkad av FOV som så många andra är , men det är rätt dåligt iallafall att inte ha med möjligheten att ändra till en vettig fov på ca 90 för oss PC spelare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Såg nyligen en video från totalbiscuit. Detta spel verkar också lida av två vapen begränsning och linjär kampanj. Lustigt med tanke på att spelet är sp-fokuserad.

https://www.youtube.com/watch?v=DWimz-duun8

Precis som första då menar du? Första Metro var INTE öppet utan ganska linjärt. Roligt att folk dömmer det här spelet utan att tänka på det faktum att föregångaren var mycket likadan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av magma:

Såg nyligen en video från totalbiscuit. Detta spel verkar också lida av två vapen begränsning och linjär kampanj. Lustigt med tanke på att spelet är sp-fokuserad.

https://www.youtube.com/watch?v=DWimz-duun8

Linjär kampanj är bara bra i spel som dessa, jag vill ha en engagerande och atmosfärisk sp-upplevelse, något som man sällan lyckas med om man har open-world där man inte kan kontrollera upplevelsen.

Metro 2033 var linjärt och otroligt atmosfäriskt.

Unreal var mer eller mindre open world och det spelet fick allting å klaffa. Men det var då och jag förväntar mig ändå något mer avancerat 16 år senare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Ellakk:

ps: på onsdag ska jag ta mej en blecka och bli illamående tills på fredag, kan nån vänlig själ tipsa om ett bra forum där jag kan gnälla om att jag blir bakfull?

Det är skillnad på att inta en substans eller liknande som ger den effekten, något du inte kan ändra på. Något så simpelt som att inte låta någon ändra en FoV så att FoVn faktiskt är anpassad för det mänskliga ögat när spelet spelas på pc är bara lathet eller fullkomlig ignorans.

Som Duke Nukem länkade, kolla den så kanske du förstår du också.
http://www.youtube.com/watch?v=blZUao2jTGA

Om du redan förstod och fortfarande står för allt du skrev innan så beter du dig som en idiot bara för att du kan.

jo jag förstår mycket väl att det kan vara jobbigt när inte allt är som man vill att det ska vara, så de som inte fixar en fov på 70 grader borde utnyttja sin rätt som konsument och låta bli att köpa spelet om det skapar obehag.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Aresz:

samt ingen FOV?

Ingen? INGEN? Ja nej då förstår jag verkligen varför folk är upprörda.

Det fantastiska med människan är ju hur otroligt anpassningsbara vi är. Efter bakterier, och andra enklare en- och flercelliga organismer på jorden, är vi säkert en av de allra mest anpassningsbara. Det har vi varit sen vår födelse, och det är mycket tack vare detta som vi idag kan se oss som den ledande arten på jorden (for now). Om vi har kunnat anpassa oss efter så allvarliga saker som klimatförändringar, pandemier och krig, då tror jag även att vi är fullt kapabla till att anpassa oss till en så fullkomligt banal sak som en för liten 'FOV' i ett tv-spel. Och kom igen, att folk kräks av det? Jisses, ni har då inte sett mycket i era liv.

Jag spelar lika många delar på PC som på konsol, och jag kommer garanterat skaffa Last Light, enbart pga hur jävla bra det första spelet var. Då orkar jag faktiskt inte hänga mig på småsaker. Men det är ju bara jag det...

Medlem
Skrivet av magma:

Såg nyligen en video från totalbiscuit. Detta spel verkar också lida av två vapen begränsning och linjär kampanj. Lustigt med tanke på att spelet är sp-fokuserad.

https://www.youtube.com/watch?v=DWimz-duun8

fast du kan ha fler vapen en 2 på dig sammtidigt.

Medlem
Skrivet av roob:

John Carmack hade löst det här problemet 1997 med Quake II, som hade default fov 90. Genom att trycka på § och skriva till exempel "fov 120" så hade man sedan en fov på 120.

1997. Genius.

Om jag inte missminner mej gick det att ändra FOV i Quake (1), när det nu släpptes. Oavsett är det något som fanns i gamla spel och borde finnas i nya. Märkligt att utvecklarna inte fick med det i en uppföljare men kanske var billigare å utveckla med en fast FOV. Hoppas de förlorar nog med konsumenter för att inte ta sådana genvägar igen.


signatur

/Landstream

Skriv svar