Fire Emblem-rumpa censureras i Europa och Amerika

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ellakk:

Varför inte hänga på en burkha så blir alla nöjda.

Ok, jag är lite uttråkad just nu, men jag ska göra ett försök att nå fram. Nu är det där ju en tecknad bild, men låt oss leka med tanken lite här. Skulle du vilja se din mamma/syster/flickvän/dotter stå i ett par minimala underkläder, svankandes mot kameran i marknadsföringssyfte att sälja ett dataspel till några hundratusen förpubertala tonåringsgrabbar? Inte?
Folk som verkligen tänker till och skruvar lite obekvämt på sig skulle ju kunna fråga sig själva varför.

Själv har jag några få år till innan jag kommer behöva förklara för min dotter att det inte är normalt att gå omkring halvnaken, trots att varannan jäkla löpsedel, reklampelare, tv-reklam eller spelförpackning visar en halvnaken kvinna. Att kvinnor faktiskt kan sjunga i annat än underkläder. Att det finns massa data/tv-spel som inte är så bra, men att det inte gör så mycket då majoriteten av kundkretsen är en penis under utveckling, och att det går jättebra att sälja spelen till dessa om man kastar in ett par omotiverade bilder på lättklädda tjejer.

Håller helt med, jag vill inte se min dotter lättklädd svankandes för en kamera, men jag har inga problem att se andras döttrar lättklädda eller nakna.

Haha, ok, med tanke på ditt tidigare inlägg så är jag inte förvånad, men jag måste ge credit till din uppfriskande ärlighet

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Jag förstår att självcensur är en typ av censur, men det är ju löjligt att gapa "censur!" så fort utgivare väljer att göra lokala anpassningar.

Problemet är att vi VET att asiaterna har fått spelet i original vilket stör oss något så förbannat. Gräset är alltid grönare på andra sidan och då gäller det inte bara censur.

Spel vars original japanska röster ersatts med dåligt skrivna dialoger med fjantiga engelska röster är den här typen av anpassning. Men utvecklarna fick veta att många av oss tycker bättre om original även om inte vi förstår ett ord. Därför har många utvecklare valt att lägga med alternativet att ha original röster i RPGn om man vill.
Den här typen av censur om det nu hade varit en anpassning så borde dom ha lagt till ett val att få spelet med original artwork och dialoger.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tänk att en naken människa 2013 fortfarande är jättepinigt.

Vad jag menar är. Tag det ett steg längre och fråga varför? Varför engerar och upprör den nakna människan mer än något annat(får man intrycket av iaf)? Varför förknippas det med förnedring?
Varför är det så fult? Många svordomar har t.e.x. en sexuell underton. Jag tror fan det var friare tankesätt under romarrikets tid. Jag tror att mkt beror på den idealbild vi har målat upp det senaste århundradet. En bild som 90% av planetens befolkning inte uppfyller. Redan där är det nåt smått rubbat. Men det som upprör mig i den här debatten, har alltid gjort, är att våld inte alls är lika engerande för folk.

Ursäkta om man blev lite för djup.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

FM-guru
F.d. Sisyr

Fantastiskt vilken låg nivå kommentarerna håller på artiklar likt dessa. Högt underhållningsvärde!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Fantastiskt vilken låg nivå kommentarerna håller på artiklar likt dessa. Högt underhållningsvärde!

Och hur anser du att du själv har bidragit till att höja nivån på kommenterarna? Pot calling the kettle black. Bidra med något konstruktivt i stället.

Medlem

Vi har alla läst 1984. Vi vet att censur är ondska, bort med den!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Sisyr:

Fantastiskt vilken låg nivå kommentarerna håller på artiklar likt dessa. Högt underhållningsvärde!

Och hur anser du att du själv har bidragit till att höja nivån på kommenterarna?

Det gör jag inte? Märkligt svar, men tack för underhållningen!

Skrivet av cm0s:

Bidra med något konstruktivt i stället.

Hade jag tyckt att det var värt det hade jag gjort det!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sisyr:

Patetisk censur. Vem försöker dem skydda egentligen? En man i underkläder hade aldrig censuerats.

Å andra sidan så hade en man i samma pose och trosor antagligen gjort mig smått illamående. Bilden var fin, men är den relevant för spelet?

Skaparna tycker uppenbarligen det. Så, take it or leave it.

I övrigt håller jag med de flesta här. Denna genus-hets börjar bli riktigt jävla irriterande..

Löjligt, och skadar mer än det hjälper.

Medlem

Fy fan vad löjligt. Särskilt bilden som någon postade där de censurerat kommentarerna mellan Nowi och Tharja. De får alltså inte prata om Tharjas bröst, men när Gangrel snackar om hur han ska plocka upp resterna av Emms kropp och visa upp dem är det ingen som censurerar. Liksom, WTF?!

Våld=OK eftersom vi är vana vid det
Sex=FARLIGT OCH TABU!

Vi är fortfarande rädda för vår egen nakenhet 2013, men vi har inga problem att visa och prata om grovt våld. Det är bara att konstatera att Japan har kommit mycket längre än oss - vi har fortfarande religiösa kyskhetsbälten som ligger och skräpar överallt.

EDIT:

- Nintendo har censurerat en kommentar mellan Nowi och Tharja där de indirekt pratar om Tharjas bröst. I den europeiska versionen pratar de istället om hennes hår.

- I samma spel berättar Frederick om hur han satt upp nakenbilder av Chrom i allas tält för att boosta soldaternas moral - det var tydligen OK utan att censurera.

Stanna ett tag nu här. Ser ni vad jag ser? Man har censurerat kommentarer om kvinnokroppen, men behållit kommentarerna om manskroppen. Men mer intressant är att INGEN klagat på Fredericks kommentarer om Chrom i spelet. Inte en jävel. Ingen kille tyckte kommentarerna var stötande, tvärtom skämtar man om dem.

Och hade Nintendo lagt in en bild på en barbröstad, inoljad Chrom hade jag inte tagit det minsta illa upp - och det tror jag inte merparten av alla andra killar gjort heller.

Så varför är tjejer så överkänsliga för sådant här? Är det för att tjejerna i spelet oftast ser så fruktansvärt bra ut att man blir avundsjuk på en fiktiv karaktär? Man ser ett ideal som man har svårt att leva upp till, och då ska det minsann inte få synas? Ä tjejer verkligen så låga?

Medlem

Vedervärdig tecknarstil, men ganska roliga dialoger! Det blir ju inte bättre av att Nowi även beter sig som ett litet barn (till skillnad från hennes dotter Nah som är mycket vuxnare i sitt beteende). Det är ju Yosuke Kozaki som designat henne, han ligger bland annat bakom lolifigurerna i No More Heroes 2 också (Bizarre Jerry 5). Det råder ju ingen tvekan om att han ville designa en loli, och sedan var det någon på Nintendo som hittade på en smidig bakgrundshistoria om att hon egentligen är en tusenårig drake. Man märker verkligen att de känner sig skyldiga, för hon tjatar om sin ålder genom hela spelet - som för att vi aldrig ska glömma den.

Får mig att tänka på att de behöll hur många dialoger som helst mellan Nowi och den hon gifter sig med, där den vuxna karlen säger att hon är vacker och att han älskar henne. Varför tar de bort bröstdialoger om pedofilisnack fick vara kvar? Självklart borde BÅDA få vara kvar enligt min mening... det är bara fantasier.

Man skulle gärna vilja ha ett samtal med han som tog beslut om censuren.

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Tänk att en naken människa 2013 fortfarande är jättepinigt.

Vad jag menar är. Tag det ett steg längre och fråga varför? Varför engerar och upprör den nakna människan mer än något annat(får man intrycket av iaf)? Varför förknippas det med förnedring?
Varför är det så fult? Många svordomar har t.e.x. en sexuell underton. Jag tror fan det var friare tankesätt under romarrikets tid. Jag tror att mkt beror på den idealbild vi har målat upp det senaste århundradet. En bild som 90% av planetens befolkning inte uppfyller. Redan där är det nåt smått rubbat. Men det som upprör mig i den här debatten, har alltid gjort, är att våld inte alls är lika engerande för folk.

Ursäkta om man blev lite för djup.

Bra tankesätt imo, våld borde väcka större "anstöt" än lite nakenhet. Jag själv har varken något emot naket eller sex, men jag är lite trött på, hur ska jag säga, "översexualiseringen" av kvinnan? Stör mig på att så mycket ska säljas med en naken kvinna.
Ser inga problem med porr/prostitution egentligen, i teorin. Tyvärr är det en smutsig bransch, och vad gäller främst prostitution så misstänker (har ingen statistik/källa) jag att det utöves av otroligt utsatta människor i majoritet. Med det sagt (så ingen tror att jag är HELT pryd) så behöver jag inte samtycka tlll att kvinnor hela tiden reduceras till en "sak", ett "objekt" bara för att företag ska tjäna några extra kronor.

Spel kan gott vara spel, och kvinnor nakna i situationer där nakenheten är naturlig.

Medlem

Varför måste nakenheten vara naturlig när det är fantasier vi pratar om? Nu var det inte direkt någon nakenhet i Fire Emblem till att börja med, men även om det hade varit det så hade den knappast varit naturlig. Det är ingen hemlighet att Nintendo har styrt Fire Emblem: Awakening lite mot alla otakus med all fan service och alla små lolis. Och att döma av försäljningen har de lyckats - detta spel har sålt bättre än sina föregångare i både USA och Japan.

Anledningen till att nakenhet fortfarande uppfattas som farligt tror jag är för att vi hela tiden censurerar nakenhet. Vi täcker och tar bort, och när man gör så blir det hemlighetsfulla farligt och spännande. Hade folk gått nakna hade inte en jävel brytt sig.

På motsatt sätt visas det väldigt grovt våld utan censur, vilket gör att vi vänjer oss vid det. Det betyder inte att vi tycker det är smakfullt, men det är inte farligt och tabu som sex fortfarande är.

Män har alltid och kommer alltid sexualisera kvinnokroppen - DEAL WITH IT! I spel och andra fantasilandskap kan vi gott göra kvinnor till fantasiobjekt och sexobjekt, jag förstår inte vad det är för problem. Tjejer är välkomna att göra samma sak med oss killar, men av någon anledning verkar de inte tända på det visuella lika mycket som killar gör. Tjejer brukar ofta snuska ned sig i textform istället.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Varför måste nakenheten vara naturlig när det är fantasier vi pratar om? Nu var det inte direkt någon nakenhet i Fire Emblem till att börja med, men även om det hade varit det så hade den knappast varit naturlig. Det är ingen hemlighet att Nintendo har styrt Fire Emblem: Awakening lite mot alla otakus med all fan service och alla små lolis. Och att döma av försäljningen har de lyckats - detta spel har sålt bättre än sina föregångare i både USA och Japan.

Anledningen till att nakenhet fortfarande uppfattas som farligt tror jag är för att vi hela tiden censurerar nakenhet. Vi täcker och tar bort, och när man gör så blir det hemlighetsfulla farligt och spännande. Hade folk gått nakna hade inte en jävel brytt sig.

På motsatt sätt visas det väldigt grovt våld utan censur, vilket gör att vi vänjer oss vid det. Det betyder inte att vi tycker det är smakfullt, men det är inte farligt och tabu som sex fortfarande är.

Män har alltid och kommer alltid sexualisera kvinnokroppen - DEAL WITH IT! I spel och andra fantasilandskap kan vi gott göra kvinnor till fantasiobjekt och sexobjekt, jag förstår inte vad det är för problem. Tjejer är välkomna att göra samma sak med oss killar, men av någon anledning verkar de inte tända på det visuella lika mycket som killar gör. Tjejer brukar ofta snuska ned sig i textform istället.

Tjejer skulle säkert göra samma sak, ifall vårt samhälle (både i och utanför Sverige) var 100% jämställt. Då sulle man kunna skratta åt sådant. Ifall afrikansk slavhandel och apartheid aldrig hade hänt kanske inte ordet "neger" skulle vara laddat.
I Sverige hade inte kvinnnor samma rätt att rösta som män förrän i början av 1900-talet. Orkar inte sitta och leta upp en lista på alla sätt där förhållandena mellan män och kvinnor in är eller varit jämställda de senaste 100 åren i sverige, poängen är att synen på kvinnor har förändrats mycket genom historien, och att man inte kan utgå ifrån att det bara är att ta alla oförrätter med en axelryckning och "objektifiera" tillbaka.

Var ute på krogen för ett par veckor sedan när en pojkvasker i förtroende (fråga mig inte varför, jag undrade inte!) berättade att "han måste hitta lite fitta". Tänkte i eftehand att jag borde bett honom fråga sin mamma ifall hon kunde ställa upp. Men just ja, det är ju inte samma sak när det är en person man känner, så var det ju.

Jag skiter i att världen "ser ut" på det sättet. Jag har gått om tjejkompisar, och det finns inte en av dom som någon gång i livet inte utsatts för sexuella trakasserier, vissa av fom för våldtäkt. Ska jag acceptera att en stor del av oss män är svin som inte förtjänar att vara ute bland vanligt folk? Ska jag förklara för min dotter att det antagligen kommer hända hemska saker förr eller senare för att "världen ser ut så"? Ser rubriker i (bla) Indien där det tänket har pågått några tusen år, och att det kanske börjar bli dags att tänka om.

Nu är det här naturligtvis ett rätt kraftigt steg ifrån nakna säljknep i dataspel (nej, för sista gången, jag pratar inte bara om "fire Emblem" ffs!). Men det kommer fan inte ta livet av mig ifall vi behandlade det andra könet med lite mer respekt, typ som vilken "normal" individ skulle göra gentemot sin mamma/syster/flickvän/dotter.
Jag kommer inte sluta andas ifall det INTE är en bild på en naken kvinna på ett paket mellanmjölk eller på tredje sidan i en av de större dagstidningarna.

Medlem

Ok, skulle ju egentligen "bara" svara på ett par punkter...

Skrivet av Kouhei:

Varför måste nakenheten vara naturlig när det är fantasier vi pratar om?

Trodde det var högst reella bilder mm. i och runt spel?

Skrivet av Kouhei:

Och att döma av försäljningen har de lyckats - detta spel har sålt bättre än sina föregångare i både USA och Japan.

Jaha, men DÅ är det ju ok...för att det "säljer" /facepalm

Skrivet av Kouhei:

Anledningen till att nakenhet fortfarande uppfattas som farligt tror jag är för att vi hela tiden censurerar nakenhet. Vi täcker och tar bort, och när man gör så blir det hemlighetsfulla farligt och spännande. Hade folk gått nakna hade inte en jävel brytt sig.

På motsatt sätt visas det väldigt grovt våld utan censur, vilket gör att vi vänjer oss vid det. Det betyder inte att vi tycker det är smakfullt, men det är inte farligt och tabu som sex fortfarande är.

Det här håller jag med om, men det är inte riktigt nakenheten som diskuteras här, inte av mig iallafall.

Skrivet av Kouhei:

Män har alltid och kommer alltid sexualisera kvinnokroppen - DEAL WITH IT!

Det gör jag ju, ser du inte hur mycket jag skrivit?

Medlem

Men skämten handlar ju inte om jämställdhet! Folk i ansedda humorprogram skämtar ju vilt om yrken som anses ha lägre status (typ städjobb och liknande) och inte fan stämplas de som "olämpliga". Vi är återigen vid det faktum att tjejer verkar vara jordens mest överkänsliga varelser som inte tål någonting - inte ens skämt!

Det beror ju även på hur varje individ definierar "sexuella trakasserier". Kommentar om hur snygg rumpa hon har? Det skulle säkert en hel del tycka var "trakasserier". Är man ett svin om man drar sexskämt? Är jag ett svin om jag skämtsamt säger att Faith i Mirror's Edge skulle behöva ett rejält rövknull?

Ja, god försäljning=folk gillar det=det är OK. Det är det jag menar med att man bäst märker sådant här på marknaden.

Bara för att framhäva hur oseriösa dessa skämt är (som vissa här vill få till blodigt allvar). I Monster Hunter finns det en hondrake - Rathian - och en handrake - Rathalos. När jag kör upp lansen i röven på Rathian kan jag skrocka "I'm gonna rape your bitch ass you dragon whore!" medan hon kvider av smärta. Hahahahaha, skrattar högt för mig själv när jag läser detta! XD Men jag skulle aldrig säga samma sak om Rathalos, det passar liksom inte på samma sätt.

Men trots mina grova skämt har jag aldrig gjort en kvinna förnär, och kommer inte göra det heller. Men det är kul att skämta och fantisera om.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Men skämten handlar ju inte om jämställdhet! Folk i ansedda humorprogram skämtar ju vilt om yrken som anses ha lägre status (typ städjobb och liknande) och inte fan stämplas de som "olämpliga". Vi är återigen vid det faktum att tjejer verkar vara jordens mest överkänsliga varelser som inte tål någonting - inte ens skämt!

Se det så här då, du kan säkert skämta om en massa saker med en polare med samma humor, eller med andra ifall det är "snälla" skämt. Men tror du att det skulle vara OK att göra sig rolig över någon som är mobbad? När man "roar" sig på någon annans bekostnad är det isåfall upp till den personen att avgöra ifall det är kul eller inte, inte dig.
Att säga att kvinnor som grupp är lättstötta är ju hur fånigt som helst. Jag är ingen kvinna, och det kanske ingen annan i den här tråden är heller. Alla kvinnor är inte lättstötta.

Skrivet av Kouhei:

Det beror ju även på hur varje individ definierar "sexuella trakasserier". Kommentar om hur snygg rumpa hon har? Det skulle säkert en hel del tycka var "trakasserier". Är man ett svin om man drar sexskämt? Är jag ett svin om jag skämtsamt säger att Faith i Mirror's Edge skulle behöva ett rejält rövknull?

Nej, det gör det inte, googla så ser du vad som definieras som sexuella trakasserier. Jag pratar inte om sånt som "känns lite grann som ev. sexuella trakasserier. Om du säger så tilll en tecknad figur så är det inte sexuella trakasserier, men om du gör det till en bekant eller främling så borde du kunna räkna ut själv vad det är. Åter igen, bara för att DU inte "tycker det är så farligt" så kanske inte personen du säger det till tycker likadant.

Skrivet av Kouhei:

Ja, god försäljning=folk gillar det=det är OK. Det är det jag menar med att man bäst märker sådant här på marknaden.

Bra argument där. Det finns gott om pedofiler=dom gillar barn=det är OK? Saker blir inte OK bara för att många tycker om det.

Skrivet av Kouhei:

Bara för att framhäva hur oseriösa dessa skämt är (som vissa här vill få till blodigt allvar). I Monster Hunter finns det en hondrake - Rathian - och en handrake - Rathalos. När jag kör upp lansen i röven på Rathian kan jag skrocka "I'm gonna rape your bitch ass you dragon whore!" medan hon kvider av smärta. Hahahahaha, skrattar högt för mig själv när jag läser detta! XD Men jag skulle aldrig säga samma sak om Rathalos, det passar liksom inte på samma sätt.

Intressant humor, men jag dömer inte

Skrivet av Kouhei:

Men trots mina grova skämt har jag aldrig gjort en kvinna förnär, och kommer inte göra det heller. Men det är kul att skämta och fantisera om.

Helt OK att både fantisera och skämta imo, så länge man inte kränker eller sårar (vilket jag nu inte påstår att du gör, i'm just saying). Nåväl, känns som vi kommer längre och längre från topic nu. Känns dessutom som jag sagt det jag villl ha sagt, så jag tackar nog för mig den här gången.

Medlem
Skrivet av Ender:

Se det så här då, du kan säkert skämta om en massa saker med en polare med samma humor, eller med andra ifall det är "snälla" skämt. Men tror du att det skulle vara OK att göra sig rolig över någon som är mobbad? När man "roar" sig på någon annans bekostnad är det isåfall upp till den personen att avgöra ifall det är kul eller inte, inte dig.

Att säga att kvinnor som grupp är lättstötta är ju hur fånigt som helst. Jag är ingen kvinna, och det kanske ingen annan i den här tråden är heller. Alla kvinnor är inte lättstötta.

Men i sådana fall får man ju inte skämta om NÅGONTING offentligt, för det finns alltid någon som kan ta illa upp. Men som sagt, humorprogram är offentliga och de drar många skämt om både nördar och lågstatusarbeten. Då är det OK, men så fort man blandar in kvinnor är det tabu. Varför? Jo, för att feminismen har sett till att alla som uttrycker minsta nedvärderande sak om kvinnor stämplas som sexister, oavsett om det är på skoj eller inte. De får fan tåla skämt, och därmed basta!

Skrivet av Ender:

Nej, det gör det inte, googla så ser du vad som definieras som sexuella trakasserier. Jag pratar inte om sånt som "känns lite grann som ev. sexuella trakasserier. Om du säger så tilll en tecknad figur så är det inte sexuella trakasserier, men om du gör det till en bekant eller främling så borde du kunna räkna ut själv vad det är. Åter igen, bara för att DU inte "tycker det är så farligt" så kanske inte personen du säger det till tycker likadant.

Nu tror faktiskt inte jag att de flesta definierar genom att låta google berätta för dem, utan människor har olika definitioner på samma ord. Ska vi leva i ett samhälle där man inte får säga någonting ens på skoj för att NÅGON KANSKE tar illa upp har vi snart ett yttrandeförtryck som kan konkurrera med vissa östländer. Man kan inte hålla på och ta hänsyn till varenda jävel, folk får helt enkelt tåla lite mer. Jag säger INTE att det är OK att kalla varandra för hora och bögjävel, men gränsen för vad som är OK inskränks farligt mycket för varje år som går.

Skrivet av Ender:

Bra argument där. Det finns gott om pedofiler=dom gillar barn=det är OK? Saker blir inte OK bara för att många tycker om det.

Faktum är att det i exempelvis Japan finns massor av manga som riktar sig åt pedofiler, men det sker inte fler övergrepp där än vad det gör i Sverige. Allt handlar om att särskilja fantasi från verklighet. När någon idiot utför en skolmassaker i USA och säger att han lärt sig av CoD är det inte på något sätt spelets fel - det är individen som är dum i huvudet som inte kan skilja på verklighet och fantasi. Spel ska inte behöva begränsas för att det finns sådana idioter.

Och ta Fire Emblem: Awakening som exempel. Vem tror du karaktären Nowi (hon i serien ovan) riktas mot i första hand? En figur med hjärtformade stay-ups, ett hjärta på rumpan och en kropp som liknar en förpubertal flickas. En figur som dessutom beter sig och pratar som en liten flicka. Vem tror du gillar den karaktärsdesignen, och varför tror du Yosuke Kozaki skapade den?

Skrivet av Ender:

Intressant humor, men jag dömer inte

Bra, för jag hade inte dömt din humor heller, även om jag själv inte hade gillar den. Man måste få uttrycka sig, även om man inte har PK-åsikter eller PK-humor. Uttrycksförtyck leder bara till ilska i längden hos de som blir förtryckta. Förbud är aldrig lösningen.

Skrivet av Ender:

Helt OK att både fantisera och skämta imo, så länge man inte kränker eller sårar (vilket jag nu inte påstår att du gör, i'm just saying). Nåväl, känns som vi kommer längre och längre från topic nu. Känns dessutom som jag sagt det jag villl ha sagt, så jag tackar nog för mig den här gången.

Jag säger så här, jag brukar inte syssla med personangrepp, MEN ett visst mått av humor måste man tåla utan att ropa på förbud. Därmed inte sagt grova skämt. Men ett visst mått.

Angående Fire Emblem så hycklar ju Nintendo som fan, vilket jag skrev tidigare i tråden. De låter en sexuellt suggestiv bild på ett par bröst vara kvar, men censurerar en rumpa. De låter kommentarer om ett porträtt av en naken man vara kvar, men censurerar kommentarer om kvinnliga bröst. Jag fattar inte ens hur de tänker.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ender:

Se det så här då, du kan säkert skämta om en massa saker med en polare med samma humor, eller med andra ifall det är "snälla" skämt. Men tror du att det skulle vara OK att göra sig rolig över någon som är mobbad? När man "roar" sig på någon annans bekostnad är det isåfall upp till den personen att avgöra ifall det är kul eller inte, inte dig.

Att säga att kvinnor som grupp är lättstötta är ju hur fånigt som helst. Jag är ingen kvinna, och det kanske ingen annan i den här tråden är heller. Alla kvinnor är inte lättstötta.

Men i sådana fall får man ju inte skämta om NÅGONTING offentligt, för det finns alltid någon som kan ta illa upp. Men som sagt, humorprogram är offentliga och de drar många skämt om både nördar och lågstatusarbeten. Då är det OK, men så fort man blandar in kvinnor är det tabu. Varför? Jo, för att feminismen har sett till att alla som uttrycker minsta nedvärderande sak om kvinnor stämplas som sexister, oavsett om det är på skoj eller inte. De får fan tåla skämt, och därmed basta!

Det är en jäkla skillnad på att "skämta offentligt" och att "skämta" direkt mot någon, såvida inte du tänkte "skämta" om någon specifik person offentligt, för ifall den personen tar sig illa vid så är det antagligen mobbing. Och jag undrar dessutom lite vilken typ av "skämt" du egentligen syftar på. När jag skämtar så sårar jag inte folk, och skulle jag mot all förmodan säga något sådant olämpligt så ber jag om ursäkt. Vad gäller allmänna skämt (vet inte om du är stå-uppare eller bara för "kränkta vita stå-upppares" talan?) så kan jag till viss del hålla med dig.
Vissa människor eller grupper är tydligen oerhört "lättstötta". Jag tycker också att man måste kunna få skämta om de mesta. Med det sagt så är det ibland en rätt tunn linje mellan att skämta och att bara vara elak, och jag förstår inte behovet av att vara elak.
Sen verkar du haka upp dig oerhört mycket på "feministerna" som tydligen har någon hemlig plan mot mannen. Läs på lite istället för att kläcka ur dig generella fördomar, bara ett tips.

Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ender:

Nej, det gör det inte, googla så ser du vad som definieras som sexuella trakasserier. Jag pratar inte om sånt som "känns lite grann som ev. sexuella trakasserier. Om du säger så tilll en tecknad figur så är det inte sexuella trakasserier, men om du gör det till en bekant eller främling så borde du kunna räkna ut själv vad det är. Åter igen, bara för att DU inte "tycker det är så farligt" så kanske inte personen du säger det till tycker likadant.

Nu tror faktiskt inte jag att de flesta definierar genom att låta google berätta för dem, utan människor har olika definitioner på samma ord. Ska vi leva i ett samhälle där man inte får säga någonting ens på skoj för att NÅGON KANSKE tar illa upp har vi snart ett yttrandeförtryck som kan konkurrera med vissa östländer. Man kan inte hålla på och ta hänsyn till varenda jävel, folk får helt enkelt tåla lite mer. Jag säger INTE att det är OK att kalla varandra för hora och bögjävel, men gränsen för vad som är OK inskränks farligt mycket för varje år som går.

Haha, sorry, men för mig låter det som att du gör en hel jäkla havsörn av en fjäder. Vad är din agenda här egentligen, försvara rätten att håna någon så länge DU tycker det är roligt? Det låter fortfarande som att du är ett språkrör för förorättade stå-upp komiker som har dragit något skämt för långt.
Jag pratade om LAGENS definition av sexuella trakaserier, och ifall du har någon annan "känna efter"definition så tror jag inte vi behöver prata om detta mer, eftersom du isåfall spelar efter hitta-på regler. Eftersom du inte verkar ha något problem med att anse vad andra ska tycka och tänka så har du väl inte heller något problem med att jag helt enkelt säger att: Du har fel.

Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ender:

Bra argument där. Det finns gott om pedofiler=dom gillar barn=det är OK? Saker blir inte OK bara för att många tycker om det.

Faktum är att det i exempelvis Japan finns massor av manga som riktar sig åt pedofiler, men det sker inte fler övergrepp där än vad det gör i Sverige. Allt handlar om att särskilja fantasi från verklighet. När någon idiot utför en skolmassaker i USA och säger att han lärt sig av CoD är det inte på något sätt spelets fel - det är individen som är dum i huvudet som inte kan skilja på verklighet och fantasi. Spel ska inte behöva begränsas för att det finns sådana idioter.

Och ta Fire Emblem: Awakening som exempel. Vem tror du karaktären Nowi (hon i serien ovan) riktas mot i första hand? En figur med hjärtformade stay-ups, ett hjärta på rumpan och en kropp som liknar en förpubertal flickas. En figur som dessutom beter sig och pratar som en liten flicka. Vem tror du gillar den karaktärsdesignen, och varför tror du Yosuke Kozaki skapade den?

Haha (err, igen), och du sitter förståss inne med statistik över pedifolbrott i Japan och Sverige Det roliga är att du pratar om begränsning i spel utifrån ett manligt perspektiv. Du utgår tydligen ifrån att dataspel är något som enbart män ska syssla med (vet att vi är i majoritet) och att vi därför ska ta oss rätten att porträttera "kvinnan" i spelen utifrån "vårat" (och sen när blev du även språkrör för "oss män"?) tycke. Spel kan gott få ha sexuella inslag, naket och whatever, men går det verkligen inte att göra det utifrån ett jämställt perspektiv? Tror du det är många kvinnor som tänker "åh, värsta bruden" när dom ser en animerad tjej stå och svanka förföriskt?

Vad gäller det sistnämnda så; Japaner är lite skumma, what of it?

Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ender:

Intressant humor, men jag dömer inte

Bra, för jag hade inte dömt din humor heller, även om jag själv inte hade gillar den. Man måste få uttrycka sig, även om man inte har PK-åsikter eller PK-humor. Uttrycksförtyck leder bara till ilska i längden hos de som blir förtryckta. Förbud är aldrig lösningen.

Kanske inte, men tillls folk lär sig att bete sig mot andra som man själv vill bli bemött så kanske det är det bästa alternativet?

Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ender:

Helt OK att både fantisera och skämta imo, så länge man inte kränker eller sårar (vilket jag nu inte påstår att du gör, i'm just saying). Nåväl, känns som vi kommer längre och längre från topic nu. Känns dessutom som jag sagt det jag villl ha sagt, så jag tackar nog för mig den här gången.

Jag säger så här, jag brukar inte syssla med personangrepp, MEN ett visst mått av humor måste man tåla utan att ropa på förbud. Därmed inte sagt grova skämt. Men ett visst mått.

Angående Fire Emblem så hycklar ju Nintendo som fan, vilket jag skrev tidigare i tråden. De låter en sexuellt suggestiv bild på ett par bröst vara kvar, men censurerar en rumpa. De låter kommentarer om ett porträtt av en naken man vara kvar, men censurerar kommentarer om kvinnliga bröst. Jag fattar inte ens hur de tänker.

Kan hålla med om att man inte ska ropa "KRÄNKT!" så fort någon säger något som man inte åller med om. Däremot är det som sagt svårt att själv dra den gränsen. Bara den personen som får "skämtet" riktat mot sig kan säga om det var roligt/kul/sårande/kränkande eller inte.

Avslutningsvis vet jag i princip ingenting om det spelet annat än bilden man sett i nyhetsinlägget, så jag vet inte vilken suggestiv bild du menar. Glöm bara inte bort att det är en skillnad på nakenhet och sexuelll nakenhet.

Nåja, det här har spårat ur en hel del nu, och jag känner mig ganska klar med ämnet. Misstänker att det kommer fler liknande poster där jag kan fortsätta mitt korståg mot fördomar, neandertalare och mansgrisar

Medlem
Citat:

Det är en jäkla skillnad på att "skämta offentligt" och att "skämta" direkt mot någon, såvida inte du tänkte "skämta" om någon specifik person offentligt, för ifall den personen tar sig illa vid så är det antagligen mobbing. Och jag undrar dessutom lite vilken typ av "skämt" du egentligen syftar på. När jag skämtar så sårar jag inte folk, och skulle jag mot all förmodan säga något sådant olämpligt så ber jag om ursäkt. Vad gäller allmänna skämt (vet inte om du är stå-uppare eller bara för "kränkta vita stå-upppares" talan?) så kan jag till viss del hålla med dig.
Vissa människor eller grupper är tydligen oerhört "lättstötta". Jag tycker också att man måste kunna få skämta om de mesta. Med det sagt så är det ibland en rätt tunn linje mellan att skämta och att bara vara elak, och jag förstår inte behovet av att vara elak.
Sen verkar du haka upp dig oerhört mycket på "feministerna" som tydligen har någon hemlig plan mot mannen. Läs på lite istället för att kläcka ur dig generella fördomar, bara ett tips.

Mina generella fördomar mot feminister baseras på erfarenhet. De baseras bland annat på att de i Norge har lämnat in en rapport till regeringen där de vill att allt motstånd mot feminism och jämlikhet ska förbjudas. I praktiken innebär det att de vill att antifeministiska åsikter inte ska få yttras, utan kriminaliseras. När det gått så långt känner jag att feminismen har blivit ett allvarligt hot mot yttrandefriheten.

Sedan finns det självklart trevliga och vänliga feminister som själva vill leva jämställt utan att tvinga på andra sina ideal. Men tyvärr är det oftast radikalfeminister som syns och hörs i media, de som inte kan acceptera att alla inte vill leva jämställt.

Jag ska dra en linje så du förstår hur jag menar. Jag tycker det inte är OK att kalla personer för hora eller bögjävel, även om det är på skämt. Däremot tycker jag det är OK att använda sådana ord åt påhittade karaktärer. Till exempel:

Om jag spelar ett spel och säger "nu jävlar ska den lilla horan dö!" så har det hänt att kvinnor som tittar på krävt att jag ska be om ursäkt för att jag sagt hora. Men det har jag inte gjort, för det är ett (visserligen grovt) skämt som riktas mot en låtsaskaraktär. Där drar jag min gräns. Sedan tycker jag även man ska få skämta om grupper av människor, så länge man inte riktar in sig på en enskild individ. Förbud leder sällan till att själva tankarna elimineras, snarare förtrycks de bara och hittar en ny arena att leka på.

Citat:

Haha, sorry, men för mig låter det som att du gör en hel jäkla havsörn av en fjäder. Vad är din agenda här egentligen, försvara rätten att håna någon så länge DU tycker det är roligt? Det låter fortfarande som att du är ett språkrör för förorättade stå-upp komiker som har dragit något skämt för långt.
Jag pratade om LAGENS definition av sexuella trakaserier, och ifall du har någon annan "känna efter"definition så tror jag inte vi behöver prata om detta mer, eftersom du isåfall spelar efter hitta-på regler. Eftersom du inte verkar ha något problem med att anse vad andra ska tycka och tänka så har du väl inte heller något problem med att jag helt enkelt säger att: Du har fel.

Det beror som så många andra gånger på hur lagen tolkas. Definitionen är knappast huggen i sten, om man säger så. Jag anser också att folk faktiskt måste tåla lite, och att om vi skulle tänka oss för för att NÅGON kunde ta illa upp skulle vi snart inte få öppna käften alls. Finns alltid en gräns, frågan är bara vem som ska definiera och avgöra exakt var den gränsen går. Visst finns det många som skulle kunna uppföra sig trevligare, men det finns precis lika många som ska sluta vara så förbannat överkänsliga.

Citat:

Det roliga är att du pratar om begränsning i spel utifrån ett manligt perspektiv. Du utgår tydligen ifrån att dataspel är något som enbart män ska syssla med (vet att vi är i majoritet) och att vi därför ska ta oss rätten att porträttera "kvinnan" i spelen utifrån "vårat" (och sen när blev du även språkrör för "oss män"?) tycke. Spel kan gott få ha sexuella inslag, naket och whatever, men går det verkligen inte att göra det utifrån ett jämställt perspektiv? Tror du det är många kvinnor som tänker "åh, värsta bruden" när dom ser en animerad tjej stå och svanka förföriskt?

Klart som fan jag pratar utifrån ett manligt perspektiv. Klart att alla har rätten att porträttera män och kvinnor från SINA EGNA fantasier istället för att tänka jämställt och politiskt korrekt. Japan har fattat. Istället för att som oss i Sverige hetsa efter jämställdhet har de en väldigt uppdelat och strukturerad marknad. I Japan försöker man inte göra spel som ska passa ALLA målgrupper samtidigt, för man vet att män och kvinnor gillar olika saker, att unga och gamla gillar olika saker och så vidare. Här måste vi i Sverige ta lärdom. Sluta hetsa till att ett och samma spel ska attrahera ALLA, och acceptera att det är gjort för killar eller för tjejer. Det finns gott om sexiga killar för tjejer i Japan att dregla över, MEN de figurerar oerhört sällan i samma spel som riktas åt killar. Det handlar om olika produkter för att tillgodose olika behov. Den påtvingade jämställdheten som vi i Sverige dyrkar kan dra åt helvete, för den begränsar bara vad man får uttrycka och fantisera om istället för att vara anpassad.

Om tjejer vill ha snygga killar i spelen så får de själva göra spel med snygga killar i. Svårare än så är det inte. I Japan finns det hur många dejtingsimulatorer som helst till PC, och många är riktade åt tjejer. När vi i väst klagar på att tjejerna har "för stora" bröst i spel som uppenbart är riktade åt killar tror jag japanska utvecklare antingen kliar sig förbryllade i huvudet, eller skrattar åt oss. Klart är i alla fall att de inte bryr sig om feministdebatten, utan fortsätter låta sin egen fantasi tala och ge uttryck.

Citat:

Vad gäller det sistnämnda så; Japaner är lite skumma, what of it?

De är inte "skumma". De vet att det finns en betydande målgrupp som gillar småflickor, och så länge det handlar om tecknade figurer och fantasier så ser de inget fel i att tillgodose det behovet. I Sverige skulle det bli ramaskri om vanligt folk kände till Nowi i Fire Emblem - eftersom vi uppenbart har svårt att skilja på verklighet och fantasi. Tänk efter, det går att gifta sig med Nowi och vuxna män kallar henne för "underbar" och "vacker" i spelet. De säger att de är topp tunnor förälskade i henne. Är de förälskade i draken eller hennes barnsliga utseende?

Det ska också tilläggas att det i den japanska versionen finns en dialog med en random karaktär och Nowis eget barn, som lyder så här:

Barnet: Vad såg pappa i mamma egentligen? Han är väl inte en sådan som bara attraheras av småflickor?
Random karaktär: Usch, hur kan du säga så om din egen pappa?!

Den dialogen säger allt. De är väl medvetna om vilken sorts karaktär de skapat och skämtar om det. Dialogen skrevs naturligtvis om till väst, annars hade det blivit skandal här, haha!

Citat:

Kanske inte, men tillls folk lär sig att bete sig mot andra som man själv vill bli bemött så kanske det är det bästa alternativet?

"Problemet" är bara att jag inte har något emot om folk skämtar grovt om mig. Så jag kan bete mig mot andra som jag tycker det är OK att andra beter sig mot mig, men det innebär inte att överkänsliga personer inte kommer skrika i panik om man råkar dra "fel" skämt.

Citat:

Avslutningsvis vet jag i princip ingenting om det spelet annat än bilden man sett i nyhetsinlägget, så jag vet inte vilken suggestiv bild du menar. Glöm bara inte bort att det är en skillnad på nakenhet och sexuelll nakenhet.

Och vem har rätt att definiera den skillnaden? Du? Jag? Vem har rätt att dra definitionen som ska gälla för alla andra?

Den här bilden fick vara kvar:

Den här bilden censurerades:

Logik i det beslutet?

Medlem

eftersom dom som censurerar är inte så smarta utan tänker på ett väldigt konstigt sätt... på ett sätt som gör att det aldrig kan bli ett gämnställt samhälle eftersom en "pojke" ung man aldrig hade censurerats heller.

Medlem
Skrivet av bumper:

eftersom dom som censurerar är inte så smarta utan tänker på ett väldigt konstigt sätt... på ett sätt som gör att det aldrig kan bli ett gämnställt samhälle eftersom en "pojke" ung man aldrig hade censurerats heller.

Men varför censurerar de rumpa men inte bröst? Känns som att idioten till beslutsfattare spelade lite roulette: alla röda områden var bröst och alla svarta var rumpa. Kolla, kulan hamnade på ett rött område, vi låter brösten vara kvar!

Medlem

Vill bara meddela att rumpan INTE är censurerad i Europa, utan bara i USA!

Har precis laddat ned och spelat igenom DLCn, och kan konstatera att man får se hela härligheten utan någon censurskynke!

Varför skrev ni på FZ att censuren gällde Europa också?

Skriv svar