Sid Meier tveksam till Kickstarter

phi
Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.

Precis! Det finns ingen insyn i arbetet i sig, det finns heller ingen kvalitetsgaranti eller ens en garanti att man får den produkt man trodde att man skulle få. Hela grejen med kickstarter, enligt mig, är att alla skriker "Ja, det spelet vill jag ha! Ta mina pengar!" helt okritiskt. "Varför behövs mina pengar redan nu?", "Vad kommer jag få för mina pengar?", "Vilka garantier finns det för att jag får det jag (tror) betalar för?", ett sådant förhållningssätt finns inte.

PS. Såvida det inte är en tjej som ska göra en serie om kvinnliga karaktärer i tv-spel såklart.

Du har inte backat något spel än på kickstarter ser jag. Jag tycker att de flesta utvecklarna har varit väldigt transparenta mot sina backers gällande utvecklingen av sina spel.

Självklart finns det fortfarande en risk att spelen inte alls blir som man har förväntat sig men allting talar för att samtliga spel som jag har backat på kickstarter, är påväg åt exakt det hållet jag har förväntat mig. Det är mer än vad jag kan säga om stora utvecklare som utvecklat sk AAA-titlar men som senare blivit riktigt skitspel. Skitspel som sedan folk gladeligen förhandsbokat långt innan release. Vart var deras garantier och insyn i utvecklingen av dessa skitspel?

Medlem

Early access spel på Steam är också dåligt, då man köper spelen i alfa versioner och inte vet om spelen kommer utvecklas klart eller läggas ner. Sen att de kostar 200kr är också dåligt.
Lika med green light, där vissa spel fortfarande är i beta, men säljs som färdiga spel.

k3m
Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast det är ju just detta som är farligt, att blint lita på att alla får spelen de väntat på i 13 år. Det vet vi först när de är släppta.

Precis! Det finns ingen insyn i arbetet i sig, det finns heller ingen kvalitetsgaranti eller ens en garanti att man får den produkt man trodde att man skulle få. Hela grejen med kickstarter, enligt mig, är att alla skriker "Ja, det spelet vill jag ha! Ta mina pengar!" helt okritiskt. "Varför behövs mina pengar redan nu?", "Vad kommer jag få för mina pengar?", "Vilka garantier finns det för att jag får det jag (tror) betalar för?", ett sådant förhållningssätt finns inte.

PS. Såvida det inte är en tjej som ska göra en serie om kvinnliga karaktärer i tv-spel såklart.

Du har inte backat något spel än på kickstarter ser jag. Jag tycker att de flesta utvecklarna har varit väldigt transparenta mot sina backers gällande utvecklingen av sina spel.

Självklart finns det fortfarande en risk att spelen inte alls blir som man har förväntat sig men allting talar för att samtliga spel som jag har backat på kickstarter, är påväg åt exakt det hållet jag har förväntat mig. Det är mer än vad jag kan säga om stora utvecklare som utvecklat sk AAA-titlar men som senare blivit riktigt skitspel. Skitspel som sedan folk gladeligen förhandsbokat långt innan release. Vart var deras garantier och insyn i utvecklingen av dessa skitspel?

Exakt! Å det finns ingen insyn i sk AAA titlar heller. Så snacka inte skit bjosarn.

Medlem

det är väl ingen som tvingar honom att kickstarta om han inte vill?

Medlem
Skrivet av phi:

Du har inte backat något spel än på kickstarter ser jag. Jag tycker att de flesta utvecklarna har varit väldigt transparenta mot sina backers gällande utvecklingen av sina spel.

Nej det har jag inte, var väl precis det jag sa?

Citat:

Självklart finns det fortfarande en risk att spelen inte alls blir som man har förväntat sig men allting talar för att samtliga spel som jag har backat på kickstarter, är påväg åt exakt det hållet jag har förväntat mig. Det är mer än vad jag kan säga om stora utvecklare som utvecklat sk AAA-titlar men som senare blivit riktigt skitspel. Skitspel som sedan folk gladeligen förhandsbokat långt innan release. Vart var deras garantier och insyn i utvecklingen av dessa skitspel?

Jag förstår det poäng. Jag tycker ändå att det finns någon paradoxal - låt oss kalla det - kultur bland väldigt många spelkonsumenter. Det spelar ingen roll vad "stora företag" gör så är det "mainstream", "linjärt", "mjölkning", eller "skräp". Ja, visst, kickstarter kan säkert leverera en och annan bra titel, bra! Men då köper jag det när det är klart. Den andra delen i samma kultur kan jämföras med det fenomen som bland annat socialpsykologer och sociologer har studerat sedan 80-talet på olika investeringsmarknader. Att det är så svårt för vissa investerare att erkänna dåliga affärer att man helt enkelt blint förnekar att det var en dålig affär. Människor vill inte erkänna, varken för andra eller sig själv, att de kastat pengar i sjön. Något sådant tror jag inte alls är omöjligt vad gäller alla kickstarter-projekt.

Om vi tar Diablo 3 som ett exempel, eftersom det var på tapeten förut. Det spelet hade kommit utan förhandsbokningar. Det kan vi vara överens om eller? Blizzard gick inte ut och sa "ge oss 100 miljoner så får ni Diablo 3!" (vilket många säkert hade gjort). Jag spelade dessutom en beta av Diablo 3, utan att betala ett endaste öre. Sen blev kanske inte spelet så bra som många hoppats, för min egen del gav det över 100 timmar speltid, som följde av ett releasedagen köp (och någon månads beta-testande). Hela grejen med kickstarter är "vill ni ha det betala nu, sen blir det som ni vill... kanske". Dessutom har jag ingen som helst aning om de inte kan få pengar på nåt annat sätt, eller om alla pengarna kommer gå till det jag vill, eller om jag får en färdig produkt som jag tycker sammanställer mina förväntningar och mina investeringar.

Något "off topic": Kan jag dra tillbaka min investering från en kickstarter? Låt oss säga att dom implementerar en sak som jag tänker "åh, nej, usch!"?

Skrivet av k3m:

Exakt! Å det finns ingen insyn i sk AAA titlar heller. Så snacka inte skit bjosarn.

Trampade jag dig på din lilla tå, eller varför måste du vara så aggressiv? Insyn? Kanske inte. Men jag behöver inte investera ett öre innan en färdig produkt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

phi
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Nej det har jag inte, var väl precis det jag sa?

Då missade jag tyvärr det.

För saken är den att många utav dessa utvecklare skickar regelbunda uppdateringar på mailen till alla backers, där vi får en väldigt bra bild över hur utvecklingen går, vad utvecklarna fokuserar på för tillfället, vilka hinder utvecklarna har stött på, frågeställningar huruvida vi gillar spelmekanik X, Y och Z osv. Jag upplever som sagt att vi har en väldigt bra insyn i hur utvecklingen går och än så länge har jag inte känt "alltså nej, det här var verkligen ingenting som jag borde ha donerat pengar i".

Sen tar utvecklarna även till sig av förslag och kritik på de stängda backerforum som finns. Om jag inte missminner mig så ligger t.ex tekniken och idén bakom Project Eternitys spelmotor, alltså sättet som motorn renderar dynamiskt ljus i en 2D-miljö, från en backer. Obisidian tog alltså till sig idén och finslipade den och resultatet har vi nog säkert alla sett vid här laget; ingenting annat än imponerande. Det är bara ett utav flera exempel.

Citat:

Jag förstår det poäng. Jag tycker ändå att det finns någon paradoxal - låt oss kalla det - kultur bland väldigt många spelkonsumenter. Det spelar ingen roll vad "stora företag" gör så är det "mainstream", "linjärt", "mjölkning", eller "skräp". Ja, visst, kickstarter kan säkert leverera en och annan bra titel, bra! Men då köper jag det när det är klart. Den andra delen i samma kultur kan jämföras med det fenomen som bland annat socialpsykologer och sociologer har studerat sedan 80-talet på olika investeringsmarknader. Att det är så svårt för vissa investerare att erkänna dåliga affärer att man helt enkelt blint förnekar att det var en dålig affär. Människor vill inte erkänna, varken för andra eller sig själv, att de kastat pengar i sjön. Något sådant tror jag inte alls är omöjligt vad gäller alla kickstarter-projekt.

Det är inte alls omöjligt att det kommer finnas folk som känner att dom har kastat pengarna i sjön i samband med kickstarter och sen inte vill erkänna det, inte ens för sig själva. Men jag tror att det då handlar mer om att dessa personer har haft en väldigt otydlig bild av vad utvecklarna hade för ambitioner med sitt spel. Jag menar, det är ju inte så att man backat t.ex Project Eternity och sen hoppas på att det kommer bli ett open world rpg som spelas i en FPS-vy, med voice actors för all dialog, en massa cinematics cut scenes osv. Även där tycker jag att utvecklarna har gett oss en bra bild av vilken typ av spel de vill utveckla och till vilken typ av spelare de vänder sig till.

Sen kan jag personligen tycka att man bör inte se kickstarter som en investering utan endast som att du donerar pengar till utvecklarna. En investering kan du (oftast) dra dig ut ur om dina förväntningar inte uppnås. Vilket då egentligen svarar på din fråga:

Citat:

Något "off topic": Kan jag dra tillbaka min investering från en kickstarter? Låt oss säga att dom implementerar en sak som jag tänker "åh, nej, usch!"?

Så nej du kan inte dra tillbaka din donation till en utvecklare efter att kickstarterkampanjen är över. Men du har full möjlighet att dra tillbaka den under kampanjen om du skulle känna dig osäker på att det verkligen är något du vill donerar pengar i. Så där finns fördelen i en förhandsbokning att du kan kancellera förhandsbokningen om något visar gå helt emot dina förväntningar.

Men då är ju frågan; hur många gör egentligen det? Eftersom att den lilla insyn vi får i utvecklingen av dessa AAA-tiltar består av PR-snack i form av att spelet kommer bli "super awesomesauce" när det lanseras och att alla kommer att älska deras spel, så kommer en väldigt liten andel att kancellera sin förhandsbokning. Sen får vi se slutresultatet och ibland har det blivit fullkomlig skit av allt och jag som så många andra är snabb på att kasta skit på spelet på diverse forum. Trots att jag alltså slängt 400-500 kr i sjön på något som absolut inte levde upp till mina förväntningar.

Så jag tror att om slutresultatet av vissa kickstarterspel inte kommer att leva upp till förväntningar, så kommer vi få höra och läsa om det ganska snabbt. Men som sagt; kickstarterspelen vänder sig oftast till en nischad grupp spelare vars förväntningar rimmar väldigt bra med vad utvecklarna vill uppnå, så jag tror inte att det kommer bli särskilt mycket bajskastning på deras spel eller på utvecklarna. Bajskastningen kommer förmodligen att komma från folk som inte varit med på kickstarter och sedan köpt spelet i efterhand och insett att det inte alls var vad dom hade förväntat sig.
Då anser i alla fall jag att man har dessvärre inte så mycket att säga till om eller klaga på huruvida kickstarter är bra eller ej eftersom att du som spelare ändå inte var med på det och inte tillhörde den målgrupp som utvecklarna vände sig till. Att du sedan har kastat 400 kr i sjön på ett spel som finansieras av fans via kickstarter är irrelevant så länge du inte själv varit med och donerat pengar till det.

Det blir intressant att se vad som händer när dessa kickstarterspel lanseras.

12
Skriv svar