Robot
Runescape 3

Siffran ljuger. Runescape 3 är ingen uppföljare. Däremot är det en stor uppdatering av mmo-mastodonten som trots tolv år på nacken fortsätter leva vidare.

#runescape, #runescape-3, #jagex


Medlem
Runescape 3

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...


signatur

// Bacon <3

Medlem

Om ändå tibia inte hade förstörts

Medlem

Jag vill ha tillbaka känslan från det första Runescape. Det var tider det!

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Om ändå tibia inte hade förstörts

SÅ sant så sant! Ett unikt spel en gång i tiden. Intressanta sociala strukturer m.m.

Medlem

Runescape är en klassiker. Jag spelade aldrig spelet men jag minns runt 2002 när "alla" i skolan spelade spelet, inte bara nördar som jag utan även sportfånarna, såna som mest spelade NHL/FIFA väl hemma.

Många talar om WoW som "inkörsporten till spel, särskilt rollspel" för en större massa. Det var säkert så för många, men jag tror Runescapes roll har underskattats länge.

Runescape och Tibia var ju pionjärerna för genren. Och WoW tog efter båda dem i World PvP till en början innan allt skärmades av till olika instanser(arena, battlegrounds etc) och blev mindre trovärdigt/spontant.

Medlem

Hmm det här måste ju prövas :). Runescape är ju klassiskt =).

Medlem

Bara synd att det är helt fögäves då Runescape är döende efter att dom förstört det med Evolution of Combat som har förvandlat striderna till vilket som helst MMO som WoW, Everquest, osv.

Action bars with button mashing and ability spam.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Runescape och Tibia var ju pionjärerna för genren.

Herrn Spel Historia vill ha en prat stund med dig.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Chnum:

Jag vill ha tillbaka känslan från det första Runescape. Det var tider det!

Jo det var nåt magiskt över de grafiska begränsingarna.
Mycket roligare än denna uppgraderning.

Skrivet av Sethernis:

Runescape är en klassiker. Jag spelade aldrig spelet men jag minns runt 2002 när "alla" i skolan spelade spelet, inte bara nördar som jag utan även sportfånarna, såna som mest spelade NHL/FIFA väl hemma.

Många talar om WoW som "inkörsporten till spel, särskilt rollspel" för en större massa. Det var säkert så för många, men jag tror Runescapes roll har underskattats länge.

Runescape och Tibia var ju pionjärerna för genren. Och WoW tog efter båda dem i World PvP till en början innan allt skärmades av till olika instanser(arena, battlegrounds etc) och blev mindre trovärdigt/spontant.

Samma här, 2002 spelade jävligt många av klasskompisarna, och själv hakade jag på till slut.
Men för de flesta varade inte det så länge för de flesta, var lite av en fluga.

Återkom flera år senare, typ 2008, när jag varit myndig nåt år med eget kreditkort så kunde jag prova på att vara member.
En gammal dröm kan man väl säga.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Hehe vad snäll du var nu ;).

Moderator | Testpilot
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Förstår inte vad folk fått det i från, dom är väldigt bra men inget över något annat egentligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ELF
Medlem

"– Det är egentligen en utveckling av det nuvarande Runescape, säger Mansell. När vi gick från Classic till Runescape 2 så tog alla med sig sina karaktärer, om de så önskade."

What....... Säg inte att jag skapade en ny karaktär i onödan när de uppdaterade till den nuvarande versionen????


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Lite ur mina egna tankar så finns ju EGENTLIGEN inget "bästa" MMO. Bästa definierar varje enskild person vad man tycker är bra och vad som är dåligt =). Men det är ju en jävla tur att inte alla tycker samma =). Själv gillade jag DAOC på sin tid och everquest 1 var kul men på den tiden var questandet lite mer invecklat eftersom du inte hade maps och skit vilket var jävligt bananas i everquest. Kommer ihåg en polare som hade runt 10 a4 papper med kartor för olika areas haha.

Eller gamla goda meridian 59 som är ett MMO i paint :). Sjukt att folk spelare det än idag och det kom 1995 ^_^.

Medlem
Skrivet av cybo:
Skrivet av Sethernis:

Runescape och Tibia var ju pionjärerna för genren.

Herrn Spel Historia vill ha en prat stund med dig.

Tänkte det samma. Skulle istället lyfta fram spel som Ultima Online och Everquest.

Medlem
Skrivet av cybo:
Skrivet av Sethernis:

Runescape och Tibia var ju pionjärerna för genren.

Herrn Spel Historia vill ha en prat stund med dig.

Herr Normal-IQ vill ha en pratstund med dig.

Ultima Online var före Runescape men med pionjär menade jag - om du hade läst och faktiskt förstått - ett spel som gick över gränser och inte bara hade typiska nördar som spelade spelet. Med andra ord, ett spel som fick mainstreamsamhället att börja upptäcka en genre.

Tibia och Runescape var båda pionjärer där, Evercrack(TM) och Ultima Online var det inte.

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Nödvändigt och moget med nedvärderande kommentarer bara för att du inte delar min åsikt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

jag skippade svenska lektionerna på gymnasiet för att spela detta, började gymnasiet år 2000 så det är ju ett tag sen

spelade också ett sifferbaserat mmo vid namn utopia vill jag minnas

Medlem
Skrivet av rubbiten:

jag skippade svenska lektionerna på gymnasiet för att spela detta, började gymnasiet år 2000 så det är ju ett tag sen

spelade också ett sifferbaserat mmo vid namn utopia vill jag minnas

Oh Utopia ja - riktigt gamla goda minnen av det (och hemska)! Många galna tider bara för att göra det där anfallet när trupperna var tillbaka. Inget spel som krävde mer av en när det gällde tid och dedikering om man skulle ligga på topp - möjligtvis då EvE...

Måste även erkänna att Runescape hade större magi över sig i när det startade än nu.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bara synd att det är helt fögäves då Runescape är döende efter att dom förstört det med Evolution of Combat som har förvandlat striderna till vilket som helst MMO som WoW, Everquest, osv.

Action bars with button mashing and ability spam.

Precis vad som hände med Star Wars Galaxies!

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Nödvändigt och moget med nedvärderande kommentarer bara för att du inte delar min åsikt.

Huh? Var "nedvärderade" jag dig? Du sa ju själv att du var 12 och att runescape hade bra quests.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Jag håller med, vissa quests tog ju dagar att utföra så långa de var, och jävlar vad man fick tänka till ibland.

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Nödvändigt och moget med nedvärderande kommentarer bara för att du inte delar min åsikt.

Huh? Var "nedvärderade" jag dig? Du sa ju själv att du var 12 och att runescape hade bra quests.

Jag tror att du fumlade skillen "läsa" nu.


signatur

// Bacon <3

Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av kill455:
Skrivet av PcKaffe:

12 år gammalt och fortfarande de bästa questsen i hela MMOgenren...

Du är 12 år gammal så jag låter dig komma undan med den kommentaren. Men Runescape är långt ifrån det MMO med bästa quest.

Nödvändigt och moget med nedvärderande kommentarer bara för att du inte delar min åsikt.

Huh? Var "nedvärderade" jag dig? Du sa ju själv att du var 12 och att runescape hade bra quests.

Läs om läs rätt. Vart står det att han är 12 år gammal?

1
Skriv svar