Blizzard har gått för långt..

Medlem
Blizzard har gått för långt..

Någon mer än mig som tycker att Blizzard bara sabbar wow för varje ny expansion och patch som kommer? Jag menar, Pre TBC wow var underbart. Man kommer ihåg hur j*vla svårt det va med naxx. 100g då var ungefär lika svårt som att få ihop 10k idag om inte mer, känns det som. Och att ha en epic chest då med 20stam var som att ha en chest drop från kil'jaeden under TBC med 80stam. Ungefär lika stolt kunde man känna sig. Det jag menar är att WoW bara blir enklare och enklare. Från att ha varit ett rätt så svårt mmo med raids som verkligen gav en en utmaning till att bli ett barnvänligt tråkmmo där i stort sett alla springer omkring med fullt T7set bara 1½ vecka efter att dom dingat 80! Som att spela easy på första bossen i Donkey Kong Country. Det blir bara mer och mer kommersiellt. Dem fjantar till det för att locka till sig mer folk. All lore känsla försvann redan när TBC släpptes. Rymdmiljöer?:/ Vart tog den här härliga fantasy feelingen vägen, blev det Eve online helt plötsligt?. Usla raids dessutom. Och WotLK. Visserligen så gillade jag Grizzly Hills och Sholazar Basin, men nya naxx.. Vad tänkte dom med när dom satte en svårighetsgrad som 5 åringar nästan klarar av och sen kommer med ulduar och ökar svårigheten till 100%? Det är förvirrande. Och nu i senaste patchen med tournament raiden i Icecrown. T9 redan?? hmm.. Kan dom inte ta det lite lugnt?! Aja, när nya patchen kom så kände jag att det räckte för mig. Dessutom mount på lvl 20! Vad blir det nästa gång? "Greetings, new adventurer. you can now seek your ridingtrainer for a ridingskill when you finally have reached lvl 1" haha, bara sjukt!:D:down:

Alla får ha sin egen åsikt och jag vill höra allas


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Raiding i Naxx va lätt ja, alla achievments va inte lätta att få dock, men testa hard modes i Ulduar och Trial of the Grand Crusader, svårt ja. (10man är väl simpelt dock, 25man grymt svårt )

Att sätta riding skill till level 20 är inte bara för nya spelare, även för oss som vill göra alts, att spela upp en karaktär till level 40 vart svindrygt, tur att de sänkte mounts till level 30 först, sen ökade experience gained från quests och sänkte experiance needed to level. Det är inte bara gjort för nya spelare, utan även gamla som vill komma tillbaka, oss som vill skapa alts för att testa en ny class även på hög nivå.

Men nåt jag inte gillar är hur lätt de har gjort det att få epics, nu kan alla få item level 226, vilket är Kel'Thuzad eller Ulduar items från att bara göra heroics, vilket är lite drygt och för lätt, classic va epic svårt att få och skoj att ha

Jag gillar vad de har gjort med WoW plus att cataclysm som kommer nu kommer att frälsa gamla spelare som kommer tillbaka och vill byta class att spela.


signatur

- PiDuT

Medlem
Skrivet av PiDuT:

Raiding i Naxx va lätt ja, alla achievments va inte lätta att få dock, men testa hard modes i Ulduar och Trial of the Grand Crusader, svårt ja. (10man är väl simpelt dock, 25man grymt svårt )

Att sätta riding skill till level 20 är inte bara för nya spelare, även för oss som vill göra alts, att spela upp en karaktär till level 40 vart svindrygt, tur att de sänkte mounts till level 30 först, sen ökade experience gained från quests och sänkte experiance needed to level. Det är inte bara gjort för nya spelare, utan även gamla som vill komma tillbaka, oss som vill skapa alts för att testa en ny class även på hög nivå.

Men nåt jag inte gillar är hur lätt de har gjort det att få epics, nu kan alla få item level 226, vilket är Kel'Thuzad eller Ulduar items från att bara göra heroics, vilket är lite drygt och för lätt, classic va epic svårt att få och skoj att ha

Jag gillar vad de har gjort med WoW plus att cataclysm som kommer nu kommer att frälsa gamla spelare som kommer tillbaka och vill byta class att spela.

Precis, classic va svårt! Och det lika med bra. Du kanske har rätt med det där med mounts på lvl 20. Och blev faktiskt lite småsugen när jag såg trailern på cataclysm:up: MEn vet inte än om jag ska köpa det eller inte:P


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag har spelat sedan den öppna betan och tycker bara att de förbättrar spelet med tiden. Förvisso kan jag ibland sakna hur det kändes att döda vår första boss i Molten Core, eller hur det var när jag äntligen nådde rank 11 och kunde köpa den svarta vargen till min Orc Shaman. Det kommer naturligtvis aldrig tillbaka, men det är ju inte Blizzards fel. Men det är också så nostalgi fungerar och det betyder inte nödvändigtvis att det var bättre då.

Det finns andra saker som jag verkligen inte saknar. Exempelvis att vänta en halvtimme på att tillräckligt med folk skulle köa upp sig till WSG. Eller vad sägs om en helvetesrunda i Blackrock Depths på si sådär fyra-fem timmar?

Vad spelar det egentligen för roll om det är lätt för andra människor att skaffa sig utrustning i spelet? Jag skiter personligen fullständigt i om guildlöse Killerxdk har skaffat sig full epic gear genom att grinda heroics. Huvudsaken är att jag själv har roligt när jag spelar och gör det jag vill; döda folk i PvP och någon dungeon då och då.

I sanningens namn har PvE:n och raiderna i World of Warcraft aldrig varit särskilt svåra. Det stora problemet jag minns från vanilla är att vi kunde ha svårt att få ihop folk till 40 manna på vår server. Ett problem som jag tycker man har avhjälpt genom att göra det något lättare för folk att skaffa gear. Bossfighterna var lika IQ-befriade då som de är nu; den stora skillnaden var att folk var mindre vana vid det då. Att undvika Gehennas rain of fire var då ungefär lika avancerat som att undvika att stå i elden på den nya bossen i VoA eller vilken annan boss som helst...

Medlem

Blizzard är ett girit företag, men efter som att alla företag i grunden är gira så är det väl inte så mycket att göra åt saken. Själv blev introduktionen av en vanlig 5-manna instance, som ger GARANTERADE epics på varje boss (utan att vara heroic!), spiken i kistan för mitt WoW-spelande.

Det blir helt enkelt för tråkigt och dåligt med motivation i längden om alla ska belönas lika oavsett bedrift, därav "welfare". Bosstrider är roliga ett tag men efter det går det roliga över till att akumulera utrustning. Nu är även den delen nerdummad, så det är tack och adjö WoW för min del.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Blizzard är ett girit företag, men efter som att alla företag i grunden är gira så är det väl inte så mycket att göra åt saken. Själv blev introduktionen av en vanlig 5-manna instance, som ger GARANTERADE epics på varje boss (utan att vara heroic!), spiken i kistan för mitt WoW-spelande.

Det blir helt enkelt för tråkigt och dåligt med motivation i längden om alla ska belönas lika oavsett bedrift, därav "welfare". Bosstrider är roliga ett tag men efter det går det roliga över till att akumulera utrustning. Nu är även den delen nerdummad, så det är tack och adjö WoW för min del.

Precis, Dem slarvar till det mer o mer! Ingen motivation alls:\ Man får väl hoppas på att cataclysm blir bättre än de tidigare expansionerna. Är enormt sugen på combined classes och Wolvar och dessutom att det flyttar sig till kalimdor och eastern kingdoms igen:)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

All lore känsla försvann när TBC släpptes. Rymdmiljöer?:/ Vart tog den här härliga fantasy feelingen vägen, blev det Eve online helt plötsligt?

Outland har funnits med i warcrafts lore väldigt länge.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av Vozk:

All lore känsla försvann när TBC släpptes. Rymdmiljöer?:/ Vart tog den här härliga fantasy feelingen vägen, blev det Eve online helt plötsligt?

Outland har funnits med i warcrafts lore väldigt länge.

Ok, men lore känslan försvannn ändå...:\


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

World of Warcraft på 60-tiden var ett mer klassiskt MMO. Det finns tjogvis av andra spel som redan gör det, förmodligen helt dugligt dessutom. WoW har sedan dess utvecklats och man kan hävda utvecklat genren åt ett alternativt håll. Jag kan helt klart förstå att många MMO-diggare tycker att WoW går en alltför spelvänlig stig, men jag vill dirigera om frågan och säga att de snarare vill fokusera på vad genren har att erbjuda. Personligen kan jag föredra många val Blizzard följt i spelet (om än absolut inte till 100% förstås).
Jag vill också hävda att de snarare tvärt om tynger 'Lore' i världen ju djupare de går. Då det var till stor del negligerat till en början. Varje expansion har höjt spelet som ett främsta i dess art. Cataclysm kommer fortsätta i samma trend och överträffa sin föregångare.

För att slutligen hävda mina åsikter måste jag tillägga att jag spelat sedan beta, men med många och en del långa pauser. Hur bra och respektabelt spelet än är, så kräver det att man varierar med annat - som vilket annat spel som helst.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

World of Warcraft på 60-tiden var ett mer klassiskt MMO. Det finns tjogvis av andra spel som redan gör det, förmodligen helt dugligt dessutom. WoW har sedan dess utvecklats och man kan hävda utvecklat genren åt ett alternativt håll. Jag kan helt klart förstå att många MMO-diggare tycker att WoW går en alltför spelvänlig stig, men jag vill dirigera om frågan och säga att de snarare vill fokusera på vad genren har att erbjuda. Personligen kan jag föredra många val Blizzard följt i spelet (om än absolut inte till 100% förstås).
Jag vill också hävda att de snarare tvärt om tynger 'Lore' i världen ju djupare de går. Då det var till stor del negligerat till en början. Varje expansion har höjt spelet som ett främsta i dess art. Cataclysm kommer fortsätta i samma trend och överträffa sin föregångare.

För att slutligen hävda mina åsikter måste jag tillägga att jag spelat sedan beta, men med många och en del långa pauser. Hur bra och respektabelt spelet än är, så kräver det att man varierar med annat - som vilket annat spel som helst.

Cataclysm kommer säkerligen lyckas mer än de föregående expansionerna med bla. 2 intressanta, nya races och att dem fokuserar mer på gamla azeroth igen. Och som du säger med att dom utvecklat det åt ett mer alternativt håll kan jag hålla med om. Och det är ju ett sätt att locka till sig en större målgrupp eftersom alla kanske inte föredrar ett spel som just kör en klassisk mmo-stil med riktig feeling. Spelet har alltså gått mer och mer åt mainstream hållet som är synd enligt mig. Det känns inte längre "epic";). Ska som sagt bli spännande med att se hur cataclysm blir.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Någon mer än mig som tycker att Blizzard bara sabbar wow för varje ny expansion och patch som kommer? Jag menar, Pre TBC wow var underbart. Man kommer ihåg hur j*vla svårt det va med naxx. 100g då var ungefär lika svårt som att få ihop 10k idag om inte mer, känns det som. Och att ha en epic chest då med 20stam var som att ha en chest drop från kil'jaeden under TBC med 80stam. Ungefär lika stolt kunde man känna sig. Det jag menar är att WoW bara blir enklare och enklare. Från att ha varit ett rätt så svårt mmo med raids som verkligen gav en en utmaning till att bli ett barnvänligt tråkmmo där i stort sett alla springer omkring med fullt T7set bara 1½ vecka efter att dom dingat 80! Som att spela easy på första bossen i Donkey Kong Country. Det blir bara mer och mer kommersiellt. Dem fjantar till det för att locka till sig mer folk. All lore känsla försvann redan när TBC släpptes. Rymdmiljöer?:/ Vart tog den här härliga fantasy feelingen vägen, blev det Eve online helt plötsligt?. Usla raids dessutom. Och WotLK. Visserligen så gillade jag Grizzly Hills och Sholazar Basin, men nya naxx.. Vad tänkte dom med när dom satte en svårighetsgrad som 5 åringar nästan klarar av och sen kommer med ulduar och ökar svårigheten till 100%? Det är förvirrande. Och nu i senaste patchen med tournament raiden i Icecrown. T9 redan?? hmm.. Kan dom inte ta det lite lugnt?! Aja, när nya patchen kom så kände jag att det räckte för mig. Dessutom mount på lvl 20! Vad blir det nästa gång? "Greetings, new adventurer. you can now seek your ridingtrainer for a ridingskill when you finally have reached lvl 1" haha, bara sjukt!:D:down:

Alla får ha sin egen åsikt och jag vill höra allas

Det här syntes direkt när TBC var i antågande. Grattis att du kommer på det nu.

Medlem

Pre TBC var WoW grymt. TBC fick mig att börja fundera och efter att ha raidat och PvP:at hårt i WotLK känner jag det får räcka. Det är helt enkelt alldeles för simpelt numera. Visst, alla achievements är inte lätta att uppnå men i övrigt... Ptja, det var bättre förr. Anledningen till att det har blivit så lätt att levla och att man får mounts och gear tidigt beror på en enda anledning. Det är inte för att Blizz har förvirrat sig eller för att de gamla gamersen ska kunna skapa alts enkelt. Det är helt enkelt på grund av att nya spelare med nya accounts skall kunna komma ikapp. Det är tragiskt men sant.

Inaktiv

Jag läste någon snubbes blog som jämförde aion och wow. Ett stycke där lyckades precis fånga anledningen till att jag slutade spela wow.

"If you played before the days of cross-realm battlegrounds, remember what it was like to actually know the players on your realm? To know who you were up against when fighting at Tarren Mill or the Crossroads? It didn't matter if the PvP was actually inferior back then, because there was a community aspect to it that made it so much more exciting. You weren't just killing hunter #2482 in full Naxx gear, you were killing the bastard who ganked you at Blackrock Mountain, the server clown who ninja'd the first Felstriker to drop, that guy who played a ridiculous amount of time to get the first Grand Marshal title, or even a respected rival you had made on the opposing faction. And it felt good, damn good."

http://wowriot.gameriot.com/blogs/Ugly-Gnome/Aion-Why-you-sho...

Jag kommer personligen aldrig glömma vårt PvE guilds episka match i WSG mot allians guilden Security som var främst PvP guild. 3 timmar om jag inte minns fel. Ingen lämnade gamet, det var en hård strid som vi tillslut vann med 3-2

Medlem

Det är farligt när man säger att tar nått lång tid att skaffa så är det lika med svårt.

Körde classic , speciellt mycket svårare var inte saker o ting däremot tog det längre tid o klara vissa saker som enl mig inte har nått med svårighetsgrad att göra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att något är svårt innebär att man misslyckas innan man uppnår det eller att det är svårt att nå till målet.

Om något tar lång tid är det helt enkelt tidsödande, det är som Noctumforce säger inte svårt för att det tar lång tid.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Det är farligt när man säger att tar nått lång tid att skaffa så är det lika med svårt.

Körde classic , speciellt mycket svårare var inte saker o ting däremot tog det längre tid o klara vissa saker som enl mig inte har nått med svårighetsgrad att göra.

Japp det är ju det som är problemet, folk vill vara speciella, och får de inte chansen att ha något ingen annan någonsin får så är spelet inte bra längre.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag anser att spelet har blivit bättre. Snabbare leveling är bara skönt, inte fan vill jag sitta och springa igenom en massa skit jag gjort 3ggr tidigare. Instancer har alltid haft samma svårighetskurva tycker jag. Den kanske har avtagit lite nu med valbara svårighetsgrader, hardmodes etc. Men hade man fått suttit och kört naxx lite längre pre-TBC så hade det också varit skitlätt, samma gäller Sunwell. Att folk får gear gör mig inget, jag har inget behov av att vara speciell med min gear. Sen får man ju ha i åtanke att ilevel 226 inte är allt för bra just nu. Kom tillbaks när du får full 258.

Jag tokraidade på 60 och gick mer casual på 70. Började PVPa och PUGa lite raids. För att senare gå hardcore i början på WoTLK. Nu kör jag mer casual, jag spelar varje dag, men raidar kanske 1-2ggr i veckan. Så jag tycker att jag har gjort mig förtjänt av den såkallade "bra" gearen från vendors för de timmarna jag spenderar i WoW. PvPn är det enda jag anser kunde ha varit lite bättre, men jag tycker inte PvPn har varit rolig sen S4.


signatur

Eh is pretty cool guy!

Testpilot

Tycker inte det gått för långt.

Som flera redan nämnt , att det tog tid att få nåt i classic wow innebar inte att det var svårt att få.
Många figther i senare expansioner är betydligt mer krävande på spelarna än mycket i classic spelet , svårigheten där var ju att man var så jävla många och fler innebar fler chanser att nån failade.

Numera finns det många sätt att nå fram till sin gear som inte kräver 40man (25manna raids) vilket jag anser vara himla skönt.
PVP snubbar krävdes inte att raida 40 manna för att få bästa gearet att pvp'a i som förr.

Nackdelen som jag ser det är att det är inflation i purple gear , man får ingen distinktiv skillnad på top end lirarna och casual som förut.
Förut såg man det ganska snabbt genom att nån som inte raidade på toppnivå hade inte lila grejer utan blått.
De som är insatta ser ju dock snabbt på utseendet och en inspektering vilken utrustning folk har.

Annan fördel som jag ser det är att de har gjort questandet och 5 manna dungeons betydligt roligare och omväxlande , förut spydde man på de utbudet som fanns och uppdragen krävde att man reste över halva världen för att avsluta vissa av dem.
Samma sak med att de sänkt nivån för mounts , man blir ju halvt galen att kuta runt i början och det tillsammans med gamla uppdrag gör ju att man inte tyckte det var kul , springa 90% av tiden , questa 10%.

Nya expansionen kommer ju att röra om i grytan på ett mycket positivt sätt , det förnyar hela lågnivå biten och skyffla om questandet och bygga om de tråkiga bitarna och göra hela spelet från 0-85 roligt verkar som ett vinnande koncept.

Den enda missen i Lich King som jag ser det och som jag verkligen hatade är Oculus & Malygos sista fasen.
Fy fasen va jag hatar vehicle fights som är uppbyggda på det viset , jag har konsekvent skitit i att spela dessa efter man testat dem lite.
Flame Leviathan är betydligt bättre uppbyggd fight.

Jag kommer garanterat att lira , jag har topende raidat i classic , hoppat över de mesta i BC men raidade på toppnivå ett tag i LichKing så jag har upplevt det mesta förutom Black Temple som jag helt hoppat över.

Medlem

Måste erkänna att jag har svårt att förstå tjusningen med casualcraft. För mig blir spelet allt mindre attraktivt i samma takt som innehåll och utrustning blir allt enklare att komma åt.

Jag började spela World of Warcraft i den öppna betan, och hade min absolut bäst tid fram till och med TBC. Naturligtvis har det betydelse att spelet var nytt och den attraktion det innebär, men helt avgörande var den tydliga karriär/avancemang stegen som fanns i både PvE och PvP. Då spelade man även för äran av en prestation, och inte bara för själva utrustningen. Den fick man som grädde på moset och var en tydlig signal på vad man åstadkommit.

I ett fantasy spel skall det finnas en tät spännande atmosfär med hjältar och hjältinnor som ständigt skriver om realmens historia genom sina dåd. Minns tydligt vilken kult det var kring de första rank 14 spelarna och hur många historier både sanna och falska som florerade runt dem. Kommer själv ihåg när jag första gången krigade på Ragnaros mot horde sidans första rank 14 vid Tarren Mill och hur upphetsade vi alla blev när han dök upp.

Kanske barnsligt och löjligt, men det gav ändå en viss extra fantasy dimension till spelandet som helt försvann när Blizzard införde X-BGs och man inte längre hade en möjlighet att få en relation till sina kära fiender på samma server.

Likadant var det med instanser. Guilders prestationer hyllades och jämfördes, och majoriteten kände sig stolta å sin egen servers vägnar när någon av top guilderna lyckades rensa MC, BWL osv.

Det var också tiden då grön och blå utrustning faktiskt betydde något och kunde göra en glad. Kommer ihåg hur speciell jag kände mig när jag blev rank 10 och hade ett fullständigt blått PvP set. Likaså glädjen över att få det blåa magisters regalia setet (dungeon set 1).

Idag skulle Blizzard kunna ta bort grönt och blått eftersom det helt har spelat ut sin roll. Kör BGs några veckor och du har dina epics, även helt på egen hand.

Med familj och förvärvsarbete har hardcore aldrig varit ett alternativ, och därför fick jag aldrig uppleva Naxx pre-tbc eller för den delen glädjen av ett fullt rank 14 pvp set. Men det gjorde liksom inget, att andra hade fler möjligheter/var bättre utrustade, eftersom de var en del av realmens identitet och skapade legender och myter som vi alla kände oss stolta över.

Inser att de flesta förmodligen tycker detta är sentimentalt gammalt larv, men personligen tycker jag det är synd att själen i spelet försvunnit tillsammans med realm identitet och mycket av guild känslan till förmån för det egna jaget.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Säger som vissa andra. Ni som njöt av 4 timmar BG kö följt av 10 timmar AV battle kan tyckt det va kul. Jag gjorde det inte.

Den som failade på classic fighter va sjukt sämst på spelet. Det har aldrig varit svårt innan TBC. Alla fighter va likadana, tank spank and dispel fram till Naxx där de tänkte lite extra och spelet blev kul, men ändå inte. Att sitta och raida med 20 pers som inte klarar AQ40 fighterna i Naxx va ett helvete. Folk dog som flugor i första curse explotion eller poison nova + rain of fire och halv raiden va stendöd. Det va inte svårt utan folk va helt enkelt sämst.

Jag raidar idag i serverns 3-4:e högsta progressguild på min server och kan säga att har man inte spelat ToGC eller Ulduar hard modes så kan jag förstå att spelet är lätt för det är ganska mycket samma sak. Tank + spank + move from fire.

Jag tycker bara spelet har blivit roligare och roligare att spela. Inget fel med att folk har lila items. Testa att slå igång "show item level" i interface settings och det syns ganska snabbt hur de gearat osv.


signatur
Medlem

naxx o aq40 var svårt vid lvl 60..... inget raid har varit svårt sedan dess. men jag saknar bara 40man raids var så mycket roligare o för att va helt ärlig naxx va nog lite för svårt vid 60. på server var det bara 3 guilder som raida naxx ordenligt 1 horde 2 aliance. typ runt 7% av alla som spela wow då cleara mer än en vinge säger ganska mycket....

Inaktiv
Skrivet av Snake:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå tjusningen med casualcraft. För mig blir spelet allt mindre attraktivt i samma takt som innehåll och utrustning blir allt enklare att komma åt.

Jag började spela World of Warcraft i den öppna betan, och hade min absolut bäst tid fram till och med TBC. Naturligtvis har det betydelse att spelet var nytt och den attraktion det innebär, men helt avgörande var den tydliga karriär/avancemang stegen som fanns i både PvE och PvP. Då spelade man även för äran av en prestation, och inte bara för själva utrustningen. Den fick man som grädde på moset och var en tydlig signal på vad man åstadkommit.

I ett fantasy spel skall det finnas en tät spännande atmosfär med hjältar och hjältinnor som ständigt skriver om realmens historia genom sina dåd. Minns tydligt vilken kult det var kring de första rank 14 spelarna och hur många historier både sanna och falska som florerade runt dem. Kommer själv ihåg när jag första gången krigade på Ragnaros mot horde sidans första rank 14 vid Tarren Mill och hur upphetsade vi alla blev när han dök upp.

Kanske barnsligt och löjligt, men det gav ändå en viss extra fantasy dimension till spelandet som helt försvann när Blizzard införde X-BGs och man inte längre hade en möjlighet att få en relation till sina kära fiender på samma server.

Likadant var det med instanser. Guilders prestationer hyllades och jämfördes, och majoriteten kände sig stolta å sin egen servers vägnar när någon av top guilderna lyckades rensa MC, BWL osv.

Det var också tiden då grön och blå utrustning faktiskt betydde något och kunde göra en glad. Kommer ihåg hur speciell jag kände mig när jag blev rank 10 och hade ett fullständigt blått PvP set. Likaså glädjen över att få det blåa magisters regalia setet (dungeon set 1).

Idag skulle Blizzard kunna ta bort grönt och blått eftersom det helt har spelat ut sin roll. Kör BGs några veckor och du har dina epics, även helt på egen hand.

Med familj och förvärvsarbete har hardcore aldrig varit ett alternativ, och därför fick jag aldrig uppleva Naxx pre-tbc eller för den delen glädjen av ett fullt rank 14 pvp set. Men det gjorde liksom inget, att andra hade fler möjligheter/var bättre utrustade, eftersom de var en del av realmens identitet och skapade legender och myter som vi alla kände oss stolta över.

Inser att de flesta förmodligen tycker detta är sentimentalt gammalt larv, men personligen tycker jag det är synd att själen i spelet försvunnit tillsammans med realm identitet och mycket av guild känslan till förmån för det egna jaget.

Jag håller helt med.

Spelet har förlorat sin själ och sin mmo känsla till viss del på grund av att allt ska ha blivit så lätt tillgängligt.

Jag vet att det sög med flera timmars WSG kö, men vi hade tur på min server för det var väldigt jämn fördelning mellan horde och allians i BGs. Och ja jag skulle gärna få tillbaka 5 timmars AV jämfört med hur AV var sist jag spelade, en 10minuters grind där alla sket i varandra och bara gick som robotar. Nej jag tar tillbaks gamla AV när som helst. Glömmer aldrig den fruktade theplague shadow prällen på vår horde sida som var uppe i flera 100k kills innan TBC.

Nu/TBC spelar man mest för sig själv eller sin guild/polare, man vet eller bryr sig inte om vilka alla andra är på servern. I classic visste man vilka typ alla lv 60 på servern var både horde och alliance och fan vilken känsla det var.

Medlem
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Snake:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå tjusningen med casualcraft. För mig blir spelet allt mindre attraktivt i samma takt som innehåll och utrustning blir allt enklare att komma åt.

Jag började spela World of Warcraft i den öppna betan, och hade min absolut bäst tid fram till och med TBC. Naturligtvis har det betydelse att spelet var nytt och den attraktion det innebär, men helt avgörande var den tydliga karriär/avancemang stegen som fanns i både PvE och PvP. Då spelade man även för äran av en prestation, och inte bara för själva utrustningen. Den fick man som grädde på moset och var en tydlig signal på vad man åstadkommit.

I ett fantasy spel skall det finnas en tät spännande atmosfär med hjältar och hjältinnor som ständigt skriver om realmens historia genom sina dåd. Minns tydligt vilken kult det var kring de första rank 14 spelarna och hur många historier både sanna och falska som florerade runt dem. Kommer själv ihåg när jag första gången krigade på Ragnaros mot horde sidans första rank 14 vid Tarren Mill och hur upphetsade vi alla blev när han dök upp.

Kanske barnsligt och löjligt, men det gav ändå en viss extra fantasy dimension till spelandet som helt försvann när Blizzard införde X-BGs och man inte längre hade en möjlighet att få en relation till sina kära fiender på samma server.

Likadant var det med instanser. Guilders prestationer hyllades och jämfördes, och majoriteten kände sig stolta å sin egen servers vägnar när någon av top guilderna lyckades rensa MC, BWL osv.

Det var också tiden då grön och blå utrustning faktiskt betydde något och kunde göra en glad. Kommer ihåg hur speciell jag kände mig när jag blev rank 10 och hade ett fullständigt blått PvP set. Likaså glädjen över att få det blåa magisters regalia setet (dungeon set 1).

Idag skulle Blizzard kunna ta bort grönt och blått eftersom det helt har spelat ut sin roll. Kör BGs några veckor och du har dina epics, även helt på egen hand.

Med familj och förvärvsarbete har hardcore aldrig varit ett alternativ, och därför fick jag aldrig uppleva Naxx pre-tbc eller för den delen glädjen av ett fullt rank 14 pvp set. Men det gjorde liksom inget, att andra hade fler möjligheter/var bättre utrustade, eftersom de var en del av realmens identitet och skapade legender och myter som vi alla kände oss stolta över.

Inser att de flesta förmodligen tycker detta är sentimentalt gammalt larv, men personligen tycker jag det är synd att själen i spelet försvunnit tillsammans med realm identitet och mycket av guild känslan till förmån för det egna jaget.

Jag håller helt med.

Spelet har förlorat sin själ och sin mmo känsla till viss del på grund av att allt ska ha blivit så lätt tillgängligt.

Jag vet att det sög med flera timmars WSG kö, men vi hade tur på min server för det var väldigt jämn fördelning mellan horde och allians i BGs. Och ja jag skulle gärna få tillbaka 5 timmars AV jämfört med hur AV var sist jag spelade, en 10minuters grind där alla sket i varandra och bara gick som robotar. Nej jag tar tillbaks gamla AV när som helst. Glömmer aldrig den fruktade theplague shadow prällen på vår horde sida som var uppe i flera 100k kills innan TBC.

Nu/TBC spelar man mest för sig själv eller sin guild/polare, man vet eller bryr sig inte om vilka alla andra är på servern. I classic visste man vilka typ alla lv 60 på servern var både horde och alliance och fan vilken känsla det var.

Eller så var det bara för att spelet var nytt?:)


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Jag har alltid älskat TES-serien, speciellt Morrowind. Om vi säger så här. Vanilla WoW frambringade ungefär samma härliga känsla som jag fick av Morrowind. Så man skulle kunna säga att, Oblivion var ungefär som när TBC släpptes till WoW. Samma feeling drops.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Säger som jag alltid sagt om wow. KÖP DET INTE!!! Hela spelet är uppbyggt för att vara så lätt som möjligt samtidigt som det ska ta så lång tid som möjligt bara för att så många som möjligt ska kunna sitta och spela det varenda liten sekund av fritid som finns så att ett beroende utvecklas och nytt gamecard blir ett behov för att klara månaden. Det släpps nya patcher och expansioner titt som tätt bara för att kompensera längden för den minskande svårighetsgraden.

Spela det inte. Det är en mina som står alla som trampar på den dyrt!

Medlem
Skrivet av Vozk:

Någon mer än mig som tycker att Blizzard bara sabbar wow för varje ny expansion och patch som kommer?

Spelar ju inte WoW längre slutade under "TBC tiden". Men tycker att det börjar bli väldigt tjatigt med WoW. Dem försöker ju att spelarna inte ska lägga av och byta tills blizzard ger ut sitt nya mmo. Så därför försöker dem väl dra ut på det.


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Medlem

Frågan är om Blizzard kan etablera ännu ett jätte MMO med 10m+ spelare.. Fler och bättre alternativ lär ju släppas. Tycker att de ska utveckla ett Warcraft 4 istället, 3:an har ju trots allt en stor spelar-/mapmaking community online.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Frågan är om Blizzard kan etablera ännu ett jätte MMO med 10m+ spelare.. Fler och bättre alternativ lär ju släppas. Tycker att de ska utveckla ett Warcraft 4 istället, 3:an har ju trots allt en stor spelar-/mapmaking community online.

Full agreement. Ett till RTS sitter inte helt fel.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

I min mening är de spelarbyggda banorna anledningen till spelets storhet.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

warcraft 4 kommer inte att dyka upp så länge dom har wow ev så kanske man funderar på det efter dom har släppt nästa mmorpg som dom jobbar på.

Men då pratar vi i bästa fall 2013-2014 om det är nått dom har på agendan men vi vet ju hur blizzard är dom är grymt bra på att hålla tätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar