Så funkar crafting i Elder Scrolls Online

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Sethernis:

Wildstar och ESO ser ut som de främsta utmanarna just nu men GW2 och SW:TOR såg fantastiska ut hösten 2012 innan de släpptes och allt bara raserade.

Vad jag vet mår GW2 utmärkt. Har inte spelat på ett tag, men sist jag var inne var det fullt med spelare på servern. Det är fint med B2P, behöver inte känna någon stress att spela utan kör när jag vill.

SWTOR, ESO och Wildstar är mer eller mindre WoW-kloner allihop, GW2 är inne på ett helt annat stickspår och många gillade väl inte att det avvek så dramatiskt på flera punkter. De kände sig trygga med WoW-köret och vill egentligen bara ha WoW II eller nåt i den stilen.

Det jag tror Arenanet missbedömde är att många vill ha powertrippen av att ha mäktig gear. De gjorde istället allt socialistiskt likvärdigt kraftmässigt, och trodde att utseende räckte för att få folk att grinda. Men många gillar nog att äga mindre gearade i battlegrounds etc med sin gear de lagt ner xxx timmar på.

Du gör en del bra poänger men det bör noteras att mycket av motståndet mot GW2 grundades dels i att spelets endgame var begränsat samt att PvE var inte direkt klockrent.

Sen hade jag som PvP:are roligt men det jag tyckte var synd var hur de la ner open world pvp i princip.

ESO tror jag ändå kan bli kul, speciellt med tanke på att de satsar mer på RvR än många andra. Nya Camelot kan bli hur som helst.

Inaktiv
Skrivet av Sethernis:

Du gör en del bra poänger men det bör noteras att mycket av motståndet mot GW2 grundades dels i att spelets endgame var begränsat samt att PvE var inte direkt klockrent.

Nej det var väl inte bra generellt sett. Som väldigt casual har jag inte haft något problem med det i GW2 men många spelar på ett annat sätt än jag.

Ett annat problem är att förväntningarna vid release idag ligger på en nivå som är extremt svår att uppnå. WoW's endgame byggdes inte på en dag, utan har utvecklats under väldigt lång tid. Men spelarna förväntar sig den nivån direkt. Dessutom powerlevlar väldigt många idag och rusar igenom all content, vilket inte skedde på gamla "oskyldiga" tiden.

Är ett bra endgame i princip "något roligt att göra när jag nått max level" så borde MMO-skaparna fundera på vad majoriteten av spelarna gillar att göra och bygga efter det. Att man sen inte kan tillgodogöra alla är en annan sak.

Medlem

Blev så jäkla glad över att dom tog tillbaka det gamla lockpicking-systemet! och precis som föregående sa, det ser bara bättre och bättre ut.


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Kör dom heroengine eller har dom fått igång sin egna motor?

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Efter så många MMO-fiaskon är jag jävligt försiktig numera.

SW:TOR såg så bra ut men floppade totalt.
Jag hoppas ESO får den tid spelet behöver och den support post-launch som krävs.

Dessutom hoppas jag spelutvecklarna hoppar över den negativa trenden att göra allt till en instance och istället satsa på en open world pvp-modell med starka inslag av just crafting och annat.

Wildstar och ESO ser ut som de främsta utmanarna just nu men GW2 och SW:TOR såg fantastiska ut hösten 2012 innan de släpptes och allt bara raserade.

Min ståndpunkt är att vi troligen får vänta till Blizzard's Titan innan något verkligen rör om grytan.

Jag tycker iof inte att gw2 floppade. Spelade i typ 3 månader och hade as kul med polarna. Sen slutade vi dock pga inte så mkt att göra. Men flopp va det inte, folk spelar ju fortfarande så..

12
Skriv svar