Rykte: 38 000 sålda Wii U i Amerika under april

Robot
Rykte: 38 000 sålda Wii U i Amerika under april

Om de nya siffrorna stämmer visar "Big N" upp fortsatt småskaliga Wii U-siffror.

#nintendo, #wii-fit-u, #pikmin-3, #the-legend-of-zelda-the-wind-waker


Medlem
Rykte: 38 000 sålda Wii U i Amerika under april

En av anledningarna till varför jag har svårt för Nintendo nuförtiden är just spelutbuden. Wii var för klen för de flesta spelen, Wii U klarar av moderna spel men får ändå mest remakes som man redan spelat förut...

Nintendos största misstag förutom att göra Wii till en last gen konsol var att sälja Rare!!


signatur

Game long and prosper

Redaktör
Ponny
Skrivet av Javas:

Nintendos största misstag förutom att göra Wii till en last gen konsol var att sälja Rare!!

Rare är ett så sorgligt kapitel i spelhistorien. Från Goldeneye, Banjo och Donkey Kong Country till – Kinect Sports? Yay? Nej.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Javas:

En av anledningarna till varför jag har svårt för Nintendo nuförtiden är just spelutbuden. Wii var för klen för de flesta spelen, Wii U klarar av moderna spel men får ändå mest remakes som man redan spelat förut...

Nintendos största misstag förutom att göra Wii till en last gen konsol var att sälja Rare!!

Det sorgliga är ju att de har gjort exakt samma misstag nu med Wii U. Kommer ju inte klara av samma spel som PS4 och nästa X-Box.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Att den säljer så dåligt just nu har bara med speltorkan att göra. Var likadant för 3DS första året, den sålde skit innan spelen och prissänkningen kom.

Nintendos problem är att de ratade gamers förra generationen, och denna generation har casualspelarna sedan länge gått över dit spelen är billigast - surfplattor och smarta telefoner. Med Wii U ville Nintendo ha både casuals och gamers - men de har förlorat båda två och har nu bara Nintendo-fansen kvar.

Casual-publiken kommer inte gå att få tillbaka så länge prislappen på spelen ligger på 500 spänn. Gamers kommer alltid välja efter prestanta och där ligger de också i lä.

Dock tror jag att de kan rädda Wii U med riktigt bra spel som inte ser ut som något katten släpat in även om man jämför med Ps4. Och sådana spel tror jag helt klart är möjliga.

Medlem

Jag är säker på att Nintendo har ett par ess i rockärmen som kommer öka försäljningen av konsoler. Glöm inte att 3DS hade samma tragiska siffror under sin första tid, men som kom spelen och då tog försäljningen rejäl fart.

Jag känner många som avvaktar pga spelbrist. Jag köpte mitt för att jag tyckte det var en intressant maskin, och jag ångrar det inte ett dugg.

Sega har visat ett starkt intresse för Wii U, Ubisoft gick nyligen ut med att dom inte kommer ge upp Wii U, och vi kan nog förvänta oss att en massa andra tredjepartstillverkare kommer ge sitt stöd till Wii U.

Bara för att Wii U säljer dåligt nu och att EA har tagit avstånd så betyder det inte att allt är kört, utan snarare tvärtom. Nu när en stor aktör är borta så lockar man till sig andra aktörer som nu har fått ett större utrymme att jobba på.

Medlem

Folk köper Wii U utan nya spel utannonserade, imponerande.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Jag är säker på att Nintendo har ett par ess i rockärmen som kommer öka försäljningen av konsoler. Glöm inte att 3DS hade samma tragiska siffror under sin första tid, men som kom spelen och då tog försäljningen rejäl fart.

Jag känner många som avvaktar pga spelbrist. Jag köpte mitt för att jag tyckte det var en intressant maskin, och jag ångrar det inte ett dugg.

Sega har visat ett starkt intresse för Wii U, Ubisoft gick nyligen ut med att dom inte kommer ge upp Wii U, och vi kan nog förvänta oss att en massa andra tredjepartstillverkare kommer ge sitt stöd till Wii U.

Bara för att Wii U säljer dåligt nu och att EA har tagit avstånd så betyder det inte att allt är kört, utan snarare tvärtom. Nu när en stor aktör är borta så lockar man till sig andra aktörer som nu har fått ett större utrymme att jobba på.

Du skrev vad jag tänkte skriva. Graciaz.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Att den säljer så dåligt just nu har bara med speltorkan att göra. Var likadant för 3DS första året, den sålde skit innan spelen och prissänkningen kom.

Nintendos problem är att de ratade gamers förra generationen, och denna generation har casualspelarna sedan länge gått över dit spelen är billigast - surfplattor och smarta telefoner. Med Wii U ville Nintendo ha både casuals och gamers - men de har förlorat båda två och har nu bara Nintendo-fansen kvar.

Casual-publiken kommer inte gå att få tillbaka så länge prislappen på spelen ligger på 500 spänn. Gamers kommer alltid välja efter prestanta och där ligger de också i lä.

Dock tror jag att de kan rädda Wii U med riktigt bra spel som inte ser ut som något katten släpat in även om man jämför med Ps4. Och sådana spel tror jag helt klart är möjliga.

Jag håller helt med, och skulle dom sänka priset på konsollen och spelen (som är som sagt remakes, dom flesta), och göra sin egen grej av det hela. Jag tror inte det är kört för N, men då måste dom släppa på sin stolthet, svälja den helt enkelt, och dra ner byxorna och bli rövknullade ett tag, och när väl spelen med det lilla extra kommer, för som sagt allt är inte grafik, så kommer fler bli intresserade av WiiU. Det största misstaget som Nintendo gjorde var att släppa konsollen med så få spel vid släpp, speciellt helt nya IP´s, och inte haft tillräckligt med spel som kommit närmaste månaderna. Det har kommit typ 4-5 nya spel sen konsolen släpptes, och inga av spelen är några super spel som säljer konsoller. Nintendo borde ha planerat bättre, tagit lite mer risker, haft bättre hårdvara (inte för att wiiu är dålig, men för alla prylbögar som flesta gamers är), och sett till ha Zelda, Mario Kart, och mycket mycket mer. Det var som dom trodde att allt skulle gå lika enkelt som med gamla Wii, men jag tror Nintendo hade flyt att Wii blev så stort, dom borde ha insett det och inte tagit för givet att allt löser sig så länge Nintendo står på produkten. Jag förstog aldrig varför Wii blev sådan hit, så det måste ha varit helt enkelt att dom hade jävligt mycket flyt med allt.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag är säker på att Nintendo har ett par ess i rockärmen som kommer öka försäljningen av konsoler. Glöm inte att 3DS hade samma tragiska siffror under sin första tid, men som kom spelen och då tog försäljningen rejäl fart.

Jag känner många som avvaktar pga spelbrist. Jag köpte mitt för att jag tyckte det var en intressant maskin, och jag ångrar det inte ett dugg.

Sega har visat ett starkt intresse för Wii U, Ubisoft gick nyligen ut med att dom inte kommer ge upp Wii U, och vi kan nog förvänta oss att en massa andra tredjepartstillverkare kommer ge sitt stöd till Wii U.

Bara för att Wii U säljer dåligt nu och att EA har tagit avstånd så betyder det inte att allt är kört, utan snarare tvärtom. Nu när en stor aktör är borta så lockar man till sig andra aktörer som nu har fått ett större utrymme att jobba på.

Fast 3DS har ju inte blivit någon succé i väst direkt, utan fått se sig krossad av smarta telefoner eftersom många barn idag har sin egen telefon och spelen är mycket billigare på den. 3DS har sålt OK i USA och Europa, inte mer. I Japan är den en succé däremot.

Javisst är det så. Folk väntar tills konsolen har tillräckligt många spel de vill, sedan slår de till. Och Wii U har idag en massa lama konverteringar plus ett fåtal exklusiva titlar - det räcker förstås inte.

SEGA gör bara skit, så där har jag inga förväntningar (fatta om Nintendo skulle utveckla ett Sonic-spel istället, då jävlar...). Ubisoft är viktigt stöd, men jag tvivlar på att "massa andra" av jättarna kommer ge sitt stöd. De kommer snarare fokusera på Nextbox och Ps4 eftersom de är så resurskrävande (manskap) och spelmarknaden blir alltmer polariserad - snart finns det bara utrymme för Hollywood-produktioner och små mobilspel - mellanproduktionerna är utdöende. Och det är precis mellanproduktioner Nintendo sysslar med.

Min gissning är att Wii U kommer sälja som Game Cube, alltså drygt 20 mille är allt är över. 3DS har idag sålt drygt 30 mille vilket är helt OK med tanke på att den bara funnits i två år. Men några 100 miljoner blir det knappast för den, snarare kanske den kan konkurrera ned GBA som landade på runt 70 miljoner.

Nintendo måste göra radikala ändringar till sina nästa konsoler, den saker är säker. Tur att de har pengarna att göra det.

Medlem

De förtjänar inget annat.

De kör samma titlar år ut å år in.. Zelda å Mario i all ära, men kanske komplettera med något nytt efter 20 år?

Å snälla Nintendo, försök i alla fall hänga med i tekniken. Internet har funnits ett bra tag, men stödet är ju skrattretande (friends code WTF!?)

Å när ni gör en "next-gen konsol för hardcore gamers" så ska den inte vara tröttare än konsoler som är 8 år gamla.

Innovationen å nytänkandet är ju totalt obefintligt.
SKÄRP ER!

Skribent
Skrivet av Dagonath:

De förtjänar inget annat.

De kör samma titlar år ut å år in.. Zelda å Mario i all ära, men kanske komplettera med något nytt efter 20 år?

Å snälla Nintendo, försök i alla fall hänga med i tekniken. Internet har funnits ett bra tag, men stödet är ju skrattretande (friends code WTF!?)

Å när ni gör en "next-gen konsol för hardcore gamers" så ska den inte vara tröttare än konsoler som är 8 år gamla.

Innovationen å nytänkandet är ju totalt obefintligt.
SKÄRP ER!

Säg det till Sony och Microsoft.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Dagonath:

De förtjänar inget annat.

De kör samma titlar år ut å år in.. Zelda å Mario i all ära, men kanske komplettera med något nytt efter 20 år?

Å snälla Nintendo, försök i alla fall hänga med i tekniken. Internet har funnits ett bra tag, men stödet är ju skrattretande (friends code WTF!?)

Å när ni gör en "next-gen konsol för hardcore gamers" så ska den inte vara tröttare än konsoler som är 8 år gamla.

Innovationen å nytänkandet är ju totalt obefintligt.
SKÄRP ER!

Mjaaa... nu ska du lyssna här...

Visst mjölkar de sina karaktärer MEN själva speldesignen brukar faktiskt vara förvånansvärt fräsch. Alltså: gamla karaktärer men fräscha spelupplevelser med dessa gamla karaktärer. Så upplever jag det i alla fall, med undantag för New Super Mario-spelen.

Wii U använder inte ens Friend Codes, visste du det? För det här tror jag är ett av Nintendos största problem, folk vet inte vad Wii U är eller vad den faktiskt kan göra. När jag spelar online i Monster Hunter är det inga jävla koder jag måste mata in, och jag kan röstchatta med vem som helst (inte bara registrerade vänner).

Medlem

Med tanke på att det såldes 140000 Xbox 360 i Nordamerika under april så är 38000 Wii U katastrofalt.

Dock inte speciellt förvånande.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:

Nintendos största misstag förutom att göra Wii till en last gen konsol var att sälja Rare!!

Rare är ett så sorgligt kapitel i spelhistorien. Från Goldeneye, Banjo och Donkey Kong Country till – Kinect Sports? Yay? Nej.

Om du tycker Kinect Sports är det värsta som hänt Rare så måste din hjärna ha förträngt Banjo Kazooie: Nuts & Bolts...åh herrejösses, var inte säker på att jag ens skulle kunna skriva namnet


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Bojkott:

Jag är säker på att Nintendo har ett par ess i rockärmen som kommer öka försäljningen av konsoler. Glöm inte att 3DS hade samma tragiska siffror under sin första tid, men som kom spelen och då tog försäljningen rejäl fart.

Jag känner många som avvaktar pga spelbrist. Jag köpte mitt för att jag tyckte det var en intressant maskin, och jag ångrar det inte ett dugg.

Sega har visat ett starkt intresse för Wii U, Ubisoft gick nyligen ut med att dom inte kommer ge upp Wii U, och vi kan nog förvänta oss att en massa andra tredjepartstillverkare kommer ge sitt stöd till Wii U.

Bara för att Wii U säljer dåligt nu och att EA har tagit avstånd så betyder det inte att allt är kört, utan snarare tvärtom. Nu när en stor aktör är borta så lockar man till sig andra aktörer som nu har fått ett större utrymme att jobba på.

Fast 3DS har ju inte blivit någon succé i väst direkt, utan fått se sig krossad av smarta telefoner eftersom många barn idag har sin egen telefon och spelen är mycket billigare på den. 3DS har sålt OK i USA och Europa, inte mer. I Japan är den en succé däremot.

Javisst är det så. Folk väntar tills konsolen har tillräckligt många spel de vill, sedan slår de till. Och Wii U har idag en massa lama konverteringar plus ett fåtal exklusiva titlar - det räcker förstås inte.

SEGA gör bara skit, så där har jag inga förväntningar (fatta om Nintendo skulle utveckla ett Sonic-spel istället, då jävlar...). Ubisoft är viktigt stöd, men jag tvivlar på att "massa andra" av jättarna kommer ge sitt stöd. De kommer snarare fokusera på Nextbox och Ps4 eftersom de är så resurskrävande (manskap) och spelmarknaden blir alltmer polariserad - snart finns det bara utrymme för Hollywood-produktioner och små mobilspel - mellanproduktionerna är utdöende. Och det är precis mellanproduktioner Nintendo sysslar med.

Min gissning är att Wii U kommer sälja som Game Cube, alltså drygt 20 mille är allt är över. 3DS har idag sålt drygt 30 mille vilket är helt OK med tanke på att den bara funnits i två år. Men några 100 miljoner blir det knappast för den, snarare kanske den kan konkurrera ned GBA som landade på runt 70 miljoner.

Nintendo måste göra radikala ändringar till sina nästa konsoler, den saker är säker. Tur att de har pengarna att göra det.

Nä några 100 miljoner tror inte jag heller att den kommer upp i. Jag tror att den slutar på runt 50 miljoner och sen släpper Nintendo en ny. Sen tror jag inte att varken PS4 eller nästa Xbox kommer upp i så enorma siffror heller. Kanske runt 60 miljoner, sen är det nog dags för en ny generation även där.

PS3 och Xbox 360 hade rejält påkostade komponenter när dom kom, och redan efter 4-5år så hade dom halka efter rejält prestandamässigt. Så vi lär inte få lika lång livslängd denna gång, och kommer alltså inte nå upp till dom enorma siffrorna vi hade denna generation.

Och ang Sega så ja, dom har släppt en hel del skit nu på sistone. Men rätt så nyligen så gick dom ut med att Yakuza 1 och 2 kommer i HD till Wii U, vilket öppnar upp för många andra HD-remakes, t.ex. Shenmue, Power Stone m.m.. Dom gick ju även ut med att det kommer ett exklusivt Sonic till Wii U. Så Nintendo och Sega kan ha ett starkt samarbete under den kommande tiden, vilket kan bli väldigt intressant. Skulle Shenmue HD komma exklusivt till Wii U så skulle försäljningen öka i raketfart.

ZF
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så Nintendo och Sega kan ha ett starkt samarbete under den kommande tiden, vilket kan bli väldigt intressant. Skulle Shenmue HD komma exklusivt till Wii U så skulle försäljningen öka i raketfart.

haha, ja de kanske känner nån historiskt besjälande koppling till sin gamla ärkerival. det är inte utan att ironins keruber verkar inblandade.

Medlem
Skrivet av Dagonath:

De förtjänar inget annat.

De kör samma titlar år ut å år in.. Zelda å Mario i all ära, men kanske komplettera med något nytt efter 20 år?

Å snälla Nintendo, försök i alla fall hänga med i tekniken. Internet har funnits ett bra tag, men stödet är ju skrattretande (friends code WTF!?)

Å när ni gör en "next-gen konsol för hardcore gamers" så ska den inte vara tröttare än konsoler som är 8 år gamla.

Innovationen å nytänkandet är ju totalt obefintligt.
SKÄRP ER!

Pikmin, Animal Crossing, Wario Ware, Wave Race, Excite Truck, Kid Icarus, Xenoblade Chronicles, Wii Sports, Sin and Punishment, Disaster Day of Crisis, Wii Fit, Fire Emblem,...

Tycker inte man kan anklaga Nintendo för att inte hitta på nya IPs, även om deras bread and butter cirkulerar kring Mario och gänget, av förståeliga skäl. Samma sak som att Activision kör på sitt race med CoD och Ubi kör på med AssCreed.

Tycker man sedan att spel som Super Mario Galaxy inte är ett steg framåt spelmässigt och innovationsmässigt från Super Mario 64 så tycker jag nog inte heller att Assassins Creed 3 är nåt gigantiskt hopp från ditons etta.

Kollar man på vad Mario har gjort genom åren, Mario Party, Super Paper Mario, Mario Strikers Charged osv. Så är alla spelen väldigt olika varandra. Även om alla spelen involverar Mario. Ungefär som att en skådespelare kan spela i flera olika filmer i olika genres.

Att kalla en teknisk underlägsen konsol för oinovativ, är också befängt i mina ögon. Innovation handlar väl inte om att samma gamla trötta spel ska komma ut med bättre grafik?

Wii-kontrollen förnyade sättet som folk ser på Motion Control, och fick flera miljoner nya människor att intressera sig för spel. DSen med sin dubbelskärm var också en gigantisk succe.

Med det sagt så håller jag faktiskt med om att Nintendo sköter sin Wii U lite konstigt. Den är på tok för dyr, och spelutbudet är kasst. Att släppa en hel hög spel till hösten är ju idiotiskt, vem har råd att köpa 5 AAA titlar på en gång? Långt ifrån alla skulle jag tro.

1
Skriv svar