Xbox-avtäckningen: "Ett slag i ansiktet på Sony"

Medlem

Förstår inte Minneshysterin!
De sitter på några generationer gammal hårdvara och optimeringen på konsoler brukar ju vara ganska gedigen jämfört med alla tusentals olika PC-kombinationer!
Så vad ska de med allt GDDR minne och RAM-minne till?

Det är en bit över vad en highend PC idag har och på dom används det knappast fullt ut för spel.
Grafikkretsen har ju inte ens kraft nog att driva spelen i så pass höga inställningar att det kommer behöva 4Gb?!

Försöker de sälja på gamla försälningsknep?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Det är en bit över vad en highend PC idag har och på dom används det knappast fullt ut för spel.
Grafikkretsen har ju inte ens kraft nog att driva spelen i så pass höga inställningar att det kommer behöva 4Gb?!

Försöker de sälja på gamla försälningsknep?

Killzone-demot Sony visade upp använde tydligen ca 3 GB av minnet som grafikminne.

Skillnaden mot PC är bland annat att utvecklarna VET att varenda användare på en konsol har exakt samma hårdvara och kan koda därefter. Det tar såklart emot lite mer att spendera tid och pengar på effekter och "lull-lull" om det är 5-10% av PC-spelarna som som har hårdvara som kan köra det.

Trots att hårdvaran i PS4 blir mer lik PC så finns det kanske en liten risk att en del spel faktiskt kan bli svårare att porta till PC. Om spelen börjar använda 4-5 GB grafikminne på konsoler så är det inte många som har en PC med så kraftfullt grafikkort. Det går troligen att lösa på andra sätt men en portning kanske inte alltid blir så enkel som man kan tro.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av mosoloa1:

"Hela tolv gigabyte high-speed RAM ska klämmas in, tidigare har det sagts vara åtta." Standard idag men bra där

Tvivlar på att vanligt folk sitter på 12 GB GDDR5 i datorn.

Jo jag håller med. Sitter fortfarande med 4 GB ram. Räcker gott och väl. 12 GB är inte standard idag.

Tror han syftade mer på att man inte sitter med GDDR minne men istället sitter med DDR.

GDDR minne är otroligt mycket bättre på beräkningar som tex. grafik och fysik medans DDR är bättre på lite vad som helst.

Därför tjänar en spelmaskin så mycket på använda GDDR som minne då allt är optimerat.
Eftersom en PC inte är optimerad och måste kunna hantera allt så blir det snabbare med DDR.

Hur som helst har jag 32gb DDR3 i datorn och 4gb GDDR5 (varav 2*2 speglat)


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelar ingen roll vad de visar i morgon, är PS-fanboy så det blir Sony i vilket fall!

Medlem
Skrivet av dotque:

Förstår inte Minneshysterin!
De sitter på några generationer gammal hårdvara och optimeringen på konsoler brukar ju vara ganska gedigen jämfört med alla tusentals olika PC-kombinationer!
Så vad ska de med allt GDDR minne och RAM-minne till?

Det är en bit över vad en highend PC idag har och på dom används det knappast fullt ut för spel.
Grafikkretsen har ju inte ens kraft nog att driva spelen i så pass höga inställningar att det kommer behöva 4Gb?!

Försöker de sälja på gamla försälningsknep?

Du har rätt gällande grafik och minnesmängd, med de kort vi har idag (för PC) börjar väl 2gb bli lite till mängd först när man går över FHD 1920x1080.
Vill man ha 4k texturer så vill jag helst ha 4Gb till GPU (ta skyrim som ex. med 4k texturer, det upplever jag som smärtsamt med 2Gb) sen vill CPUn ha sitt minne också, så där är 2Gb till. Då är vi helt plötsligt över de 4Gb som du nämner.
Systemet tar en del, och sedan kanske dom lärt sig att ingen gillar att vänta på de sega laddningstiderna som Blu-Ray erbjuder och väljer att ladda in/cacha data i bakgrunden (pre-loading). Tycker 6 till 8 Gb känns som rimligt för en konsol som riktar sig till 1920x1080.

Men helt klart är att 12Gb känns som ett enormt kliv mot förra generationens 512Mb så vad de eventuellt använder det till mer än högre upplösning på texturer återstår att se och om det i huvud taget stämmer.

Medlem

Har införskaffat både PS3 och Xbox 360, i bägge fallen var jag tillbaka framför PCn efter några veckor och sedan dess har 360n mest stått och samlat damm och PS3 används bara som Blu-ray spelare.
Vet inte vad det är med konsolspelande men man känner sig aldrig riktigt inne i spelen på samma sätt som PC. Även fast det känns mer avslappnat är kontrollerna aldrig lika precisa.
Men det kommer säkert sluta med att jag köper bägge från nya generationen förr eller senare ändå.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av mosoloa1:

"Hela tolv gigabyte high-speed RAM ska klämmas in, tidigare har det sagts vara åtta." Standard idag men bra där

Tvivlar på att vanligt folk sitter på 12 GB GDDR5 i datorn.

Jo jag håller med. Sitter fortfarande med 4 GB ram. Räcker gott och väl. 12 GB är inte standard idag.

Tror han syftade mer på att man inte sitter med GDDR minne men istället sitter med DDR.

GDDR minne är otroligt mycket bättre på beräkningar som tex. grafik och fysik medans DDR är bättre på lite vad som helst.

Därför tjänar en spelmaskin så mycket på använda GDDR som minne då allt är optimerat.
Eftersom en PC inte är optimerad och måste kunna hantera allt så blir det snabbare med DDR.

Hur som helst har jag 32gb DDR3 i datorn och 4gb GDDR5 (varav 2*2 speglat)

Ja, det var det jag menade.

Angående topic känns det lite väl i överkant, visst hade det varit nice med en såpass kraftig maskin men det känns som det skulle bli för dyrt.
Sen är frågan om MS skulle tjäna på att ligga så mycket högre i kraft, då multiplatformsspel ofta är utvecklade med den "svagaste" maskinen i åtanke.

Men vi får se imorgon, ser själv gärna att den är lite dyrare och kraftigare.

Medlem
Skrivet av dotque:

Förstår inte Minneshysterin!
De sitter på några generationer gammal hårdvara och optimeringen på konsoler brukar ju vara ganska gedigen jämfört med alla tusentals olika PC-kombinationer!
Så vad ska de med allt GDDR minne och RAM-minne till?

Det är en bit över vad en highend PC idag har och på dom används det knappast fullt ut för spel.
Grafikkretsen har ju inte ens kraft nog att driva spelen i så pass höga inställningar att det kommer behöva 4Gb?!

Försöker de sälja på gamla försälningsknep?

Det känns som att du har en poäng med detta, jag har svårt för att se någon stor fördel med så mycket minne som både PS4:an och boxen verkar få.
Kanske är det som man gjort på grafikkort till PC; Man ökar hellre det förhållandevis billiga minnet än att satsa på verkliga prestandavinster som bättre Cpu/Gpu.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av dotque:

Det är en bit över vad en highend PC idag har och på dom används det knappast fullt ut för spel.
Grafikkretsen har ju inte ens kraft nog att driva spelen i så pass höga inställningar att det kommer behöva 4Gb?!

Försöker de sälja på gamla försälningsknep?

Killzone-demot Sony visade upp använde tydligen ca 3 GB av minnet som grafikminne.

Skillnaden mot PC är bland annat att utvecklarna VET att varenda användare på en konsol har exakt samma hårdvara och kan koda därefter. Det tar såklart emot lite mer att spendera tid och pengar på effekter och "lull-lull" om det är 5-10% av PC-spelarna som som har hårdvara som kan köra det.

Trots att hårdvaran i PS4 blir mer lik PC så finns det kanske en liten risk att en del spel faktiskt kan bli svårare att porta till PC. Om spelen börjar använda 4-5 GB grafikminne på konsoler så är det inte många som har en PC med så kraftfullt grafikkort. Det går troligen att lösa på andra sätt men en portning kanske inte alltid blir så enkel som man kan tro.

På PC kan man ställa ner grafiken. Något som borde vara ett val även på konsol ifall man hellre tar några fler FPS än t ex feta skuggor.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ducci:

Du har blandat ihop det hela, jag ska upplysa dig.

MS tar betalt för Live tjänsten som innehåller film, musik, spel, voip och special rabatter.

Du har samma struktur om du är Sony kund PS3 användare.

Sony tar betalt för sin plus-tjänst.

Är du allvarlig nu? Förstår du inte skillnaden på en tilläggstjänst och grundläggande möjlighet att spela online?

Jag ser skillnaden i att det är 2 olika tjänster, xboxlive tjänsten innehåller mer än bara rabatter, det är röst komunikation, m.m.

Förstår dock inte argumentet till varför detta skulle vara gratis.

Medlem

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Alltid spelat playstation kommer alltid att spela playstation, playstation 4 för min del.
Playstation har funnits längre och har mycket bättre exlusiviteter. Även om den nya xboxen har bättre hårdvara har den ju inte bättre spel än playstation.
Spelmässigt har playstation alltid varit min favoritkonsol, nu på senare tid gillar jag det även mer än nintendo.
12 gb ram, finns inga spel som kräver mer än 8gb ändå.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Sexig hårdvara

Inaktiv
Skrivet av dotque:
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!

IBM tillverkar processorer för sina servers.

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!

IBM tillverkar processorer för sina servers.

Ja? Var det relevant här tyckte du?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ducci:

Du har blandat ihop det hela, jag ska upplysa dig.

MS tar betalt för Live tjänsten som innehåller film, musik, spel, voip och special rabatter.

Du har samma struktur om du är Sony kund PS3 användare.

Sony tar betalt för sin plus-tjänst.

Är du allvarlig nu? Förstår du inte skillnaden på en tilläggstjänst och grundläggande möjlighet att spela online?

Jag ser skillnaden i att det är 2 olika tjänster, xboxlive tjänsten innehåller mer än bara rabatter, det är röst komunikation, m.m.

Förstår dock inte argumentet till varför detta skulle vara gratis.

PS har röstkommunikation gratis.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av rewoX:
Skrivet av crazycat690:

Rykten går ju alltid, men hur mycke skulle dedär kosta igentligen?

egentligen* .. allt det dom snacka om skulle en dator med liknande gå på runt 10-12k kanske mer eller mindre?

10-12k... 10.000 kronor? Vore en del mer än 1000 euro (finländare här), dayyyum 0.o Eller tolka ja fel? Som sagt, finländare här ._.

På något sätt tvivlar jag på att de kommer att ha väldigt mäktig NextBox, om de vill locka casual gamers samt om de har med Kinect, de måste hålla ned kostnaderna om de vill sälja. Förstås spekulerar jag bara men som de ser ut så tror jag inte att de kommer att satsa på kraftig hårdvara.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

"I grafikprocessorn finns fyra gigabyte GDDR5 och på den specialbyggda åttakärninga CPU:n finns åtta gigabyte GDDR5."

Specialbyggd CPU? Låter lite som det som skedde med PS3'an...

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag förstår inte hur XBoxfantaster kan acceptera att behöva betala för ett Guldabbonemang bara för att kunna använda IE på sin XBox? Youtubeappen kostar, allting kostar. Så, först betalar du för konsollen, sedan dina spel och sedan vill de dessutom ha betalt för sidotjänsterna? Helt horribelt. Jag skyller inte på MS, de får göra vad de vill, men att folk ACCEPTERAR DET? Helt otroligt.

I hear you.

För min del behöver jag inte acceptera något eftersom jag aldrig betalat för Gold och ser ingen anledning att göra det nu heller. Handlar inte om pengar utan det är ren principfråga.

Har alltid spelat enbart offline på Xboxen och kommer att fortsätta med det. Bästa multiplayer-upplevelsen på Xboxen är dessutom local split-screen co-op med polare - det finns ingen online-variant som slår det.

Online-spelande får jag ändå nog av på PC och där är det förstås inga som helst extra avgifter.

Inaktiv
Skrivet av dotque:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!

IBM tillverkar processorer för sina servers.

Ja? Var det relevant här tyckte du?

Ja om det var så självklart, hur var det så svårt att förstå att dem skulle sälja CPU till MS?

Medlem

Jag är inte en fattig luffare och 70kr i månaden är en jävla piss i havet. Jag äger ett PS3 och en X-box. Kan helt klart säga att jag har haft minst strul med X-boxen, i jämförelse med mitt PS3.

70kr hit och dit, meh.

Kvalitet före pissiga gratistjänster, i min mening. Sist jag vart imponerad av Playstation var när första konsolen kom ut.

phi
Medlem
Skrivet av Networc:

12 gb ram, finns inga spel som kräver mer än 8gb ändå.

"640K ought to be enough for anyone."
- Bill Gates, 1981.

Medlem
Skrivet av xXFirebatXx:

"I grafikprocessorn finns fyra gigabyte GDDR5 och på den specialbyggda åttakärninga CPU:n finns åtta gigabyte GDDR5."

Specialbyggd CPU? Låter lite som det som skedde med PS3'an...

Dock så ska det ju vara x86 baserat så det blir som på PC ändå typ-ish

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av jacke910:
Skrivet av walter_iego:

*host*

Xbox Fusion...

Xbox Fusion var ju bara ett hittepå namn av en användare på Reddit som tydligen spred sig lite väl mycket.

Det kanske det var, men Microsoft har köpt den domänen, skriver du:

www.xboxfusion.com

- så kommer du till Xbox-sidan.

I vilket fall som helst ska det bli kul att se imorgon vad det blir av det hela.

Den adressen är reggad 2004. www.xboxnow.com. 2000. Snacka om gamla adresser.

ZF
Medlem

ahaha, UG granskar!

måste vara årets mest lyckade trollande redan nu. fyra tummar upp. (två på fötterna)

Medlem
Citat:

PS har röstkommunikation gratis.

Tänker du på den web baserade Jajah, som är typ en egen variant av messenger?
om det är det du menar så är inte det att jämföra med Live, är mer likt som när du hyr en TS server till PC. det är en stor anledning till varför Live måste kosta pengar, server hyra.
Web baserade gratis tjänster finns till båda konsollerna så som skype messenger youtube osv.

Att tilläga är att om det handlar om snålhet så kan man få allt gratis till xbox, MS bjuder nämligen alla som startar ett Xbox konto på 1 månad gold, om det handlar om att man inte gillar att betala för sig, så kan man snåla och starta ett nytt konto i början av varje månad.

Medlem
Skrivet av trashlight:

"I grafikprocessorn finns fyra gigabyte GDDR5 och på den specialbyggda åttakärninga GPU:n finns åtta gigabyte GDDR5"

Har jag missat nått eller finns det två GPU's i konsollen? :S

De sa att det är totalt 12GB 4 för gpu och 8 för cpu.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!

IBM tillverkar processorer för sina servers.

Ja? Var det relevant här tyckte du?

Ja om det var så självklart, hur var det så svårt att förstå att dem skulle sälja CPU till MS?

Men för i helvete.
För att de inte kommer sälja någon CPU till MS för Xboxen, AMD kommer stå för den.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv
Skrivet av dotque:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Mikzarn:

"IBM kommer under morgondagen berätta mer om grafikprocessorns kapacitet. Det sägs att den är 4.9 teraflops stor."

What? Titan levererar 4.5 teraflops.

Jag skulle inte lita på ett enda ord från 360 crunch.

Särskilt inte med tanke på att IBM inte står för någon hårdvara?
Eller har jag missat något de senaste veckorna?!

IBM tillverkar processorer för sina servers.

Ja? Var det relevant här tyckte du?

Ja om det var så självklart, hur var det så svårt att förstå att dem skulle sälja CPU till MS?

Men för i helvete.
För att de inte kommer sälja någon CPU till MS för Xboxen, AMD kommer stå för den.

Trollar du eller försöker du vara seriös?

AMD kommer självklart leverera GPU:n.

Skriv svar