Xbox One är inte bakåtkompatibel

Robot
Xbox One är inte bakåtkompatibel

Marc Whitten berättar det som många säkerligen antog, det är vettigt att behålla sin 360.

#microsoft


Medlem
Xbox One är inte bakåtkompatibel

Inte förvånad. Synd dock.

Mycket tråkigt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Synd men ändå ganska väntat!..

Betyder det här att 360 kontrollerna inte fungerar på nya xbox?


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Inte förvånad och jag läste precis att den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA (som ju väldigt lägligt slopat sitt Online pass). Sista är dock något som jag än så länge inte funnit någon säker källa på så det ska tas med en nypa salt men visst låter det väldigt troligt och helt i linje med vad jag väntat mig av Microsoft.

Medlem

Även om det inte är bakåtkompatibelt och kan spela gamla skivor så kanske en del spel kommer att släppas en gång till, digitalt?

Medlem

Ja johan för i självaste helvete ni kunde inte gjort en samlingsnyhet gällande XBOXEN?!=!!?

Döpa om fragzone.se till xboxzone.se?!?!?!

Ni har ju fullkomligt spårat med xbox.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

All In One my ass då... Blir man ju tvungen att ha den gamla framme hur som helst


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Inte förvånad och jag läste precis att den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA (som ju väldigt lägligt slopat sitt Online pass). Sista är dock något som jag än så länge inte funnit någon säker källa på så det ska tas med en nypa salt men visst låter det väldigt troligt och helt i linje med vad jag väntat mig av Microsoft.

Frågan är hur det ska gå till rent tekniskt? Om skivorna på något sätt märks när de första gången spelas i just din konsol så att de endast fungerar i just den konsolen sen (eller med det gamertag som tillhörde den konsolen) så skulle det väl kunna gå. Men annars...Hur ska maskinen annars veta att skivan är begagnad?

Eller är det det allseende ögat (Kinect 2.0 alltså) som ska känna igen ägaren?

Medlem

För min egen skull så är jag glad över att det blir ett lättare val att välja ps4a nu. Tv cod bilar & sport är inget för mej. Jo jag vet det andra tar dom sen. Allt var för amerikanskt för mej inte konstigt det heller men jag förstår att många är peppade som tycker tv bilar cod sport och americaner är mysigt.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av PcGamer:

Inte förvånad och jag läste precis att den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA (som ju väldigt lägligt slopat sitt Online pass). Sista är dock något som jag än så länge inte funnit någon säker källa på så det ska tas med en nypa salt men visst låter det väldigt troligt och helt i linje med vad jag väntat mig av Microsoft.

Frågan är hur det ska gå till rent tekniskt? Om skivorna på något sätt märks när de första gången spelas i just din konsol så att de endast fungerar i just den konsolen sen (eller med det gamertag som tillhörde den konsolen) så skulle det väl kunna gå. Men annars...Hur ska maskinen annars veta att skivan är begagnad?

Eller är det det allseende ögat (Kinect 2.0 alltså) som ska känna igen ägaren?

Enligt wired..com så ska alla spel installeras på hårddisken.

"Wired asked Microsoft if installation would be mandatory. “On the new Xbox, all game discs are installed to the HDD to play,” the company responded in an emailed statement. Sounds mandatory to us."
http://www.wired.com/gamelife/2013/05/xbox-one-analysis/

Skrivet av Banjo:
Skrivet av PcGamer:

Inte förvånad och jag läste precis att den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA (som ju väldigt lägligt slopat sitt Online pass). Sista är dock något som jag än så länge inte funnit någon säker källa på så det ska tas med en nypa salt men visst låter det väldigt troligt och helt i linje med vad jag väntat mig av Microsoft.

Frågan är hur det ska gå till rent tekniskt? Om skivorna på något sätt märks när de första gången spelas i just din konsol så att de endast fungerar i just den konsolen sen (eller med det gamertag som tillhörde den konsolen) så skulle det väl kunna gå. Men annars...Hur ska maskinen annars veta att skivan är begagnad?

Eller är det det allseende ögat (Kinect 2.0 alltså) som ska känna igen ägaren?

XB1 ska ju vara uppkopplat mot nätet under den tiden, så det finns säkert något system som märker av om det är samma disk som någon annan har använt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av PcGamer:

Inte förvånad och jag läste precis att den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA (som ju väldigt lägligt slopat sitt Online pass). Sista är dock något som jag än så länge inte funnit någon säker källa på så det ska tas med en nypa salt men visst låter det väldigt troligt och helt i linje med vad jag väntat mig av Microsoft.

Frågan är hur det ska gå till rent tekniskt? Om skivorna på något sätt märks när de första gången spelas i just din konsol så att de endast fungerar i just den konsolen sen (eller med det gamertag som tillhörde den konsolen) så skulle det väl kunna gå. Men annars...Hur ska maskinen annars veta att skivan är begagnad?

Eller är det det allseende ögat (Kinect 2.0 alltså) som ska känna igen ägaren?

Visserligen en sida som många anser skriver BS men detta låter ganska troligt då det är helt i linje med de rykten som varit den senaste tiden samt att Microsoft valde att inte uttala sig ett enda dugg på konferensen om just DRM.

http://kotaku.com/the-xbox-is-not-always-online-but-seems-to-...

Jag skrev igår att jag kunde tänka mig detta och nu verkar det mer och mer troligt att så är fallet.

Medlem
Skrivet av ThePunisher_313:

Betyder det här att 360 kontrollerna inte fungerar på nya xbox?

Inte nödvändigtvis. Anledningen till att de gamla spelen inte kommer fungera är att de helt enkelt inte är gjorda för samma arkitektur. Antar att även de nya kontrollerna kan kopplas in via USB och i så fall bör det hårdvarumässigt fungera.


signatur
Medlem

Är det så avancerat att göra konsolerna bakåtkompatibla?
Nog för att de kan sälja några extra exemplar av den föregående generationen, genom att strunta i bakåtkompabilitet, men så småningom upphör ju tillverkningen av dem.

Skrivet av Massy:
Skrivet av ThePunisher_313:

Betyder det här att 360 kontrollerna inte fungerar på nya xbox?

Inte nödvändigtvis. Anledningen till att de gamla spelen inte kommer fungera är att de helt enkelt inte är gjorda för samma arkitektur. Antar att även de nya kontrollerna kan kopplas in via USB och i så fall bör det hårdvarumässigt fungera.

Får ta och hoppas det, vill helst inte tvingas köpa till en extradosa för att kunna njuta av nästa Forza spel med polare.


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

DRM skadat skit. Jag har alltid favoriserat Xbox över Playstation, men nu är det slut med det. De kan ta sin Freedom Box och köra upp någonstans.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Värdelöst! Då kan jag lika gärna köpa en PS4. Anledningen till att jag var pepp på nya Xbox var för att man så klart skulle kunna lira sina gamla X360-spel.


signatur

War never changes.

Medlem

Tycker det är helt rätt. Gammal teknik ger inget nytt helt rätt att satsa framåt. Bra gjort MS.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Var det inte något som man kunde köpa till Xbox one som gav xboxet bakåtkompatibel? Har för mig jag läste något om det får någon månad sen

Medlem

Är du illa tvungen att posta den där bilden i var o varannan nyhet? E3 är om 2 veckor!

Inaktiv

lustig du var då, om du såg på visningen så sades det att spelen visas på E3.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

den inte heller kommer stödja begagnade spel såvida man inte betalar en extra kostnad för den vilket lär spela rätt i händerna på EA

Boom och där fick piraterna ytterligare följare som vill kunna lira vilka spel dem vill på sina konsoller, Hoppas dem hackar SKITEN ur one, förlåt 3 skall det vara, One var den första, så även här har dem fel. Jag tror Sony kammar hem detta, mkt beror ju på hur fan deras burk ser ut, slut på alla snygga linjer och sköna kurvor, nu syns det att det är MÄN som designat burkarna, stela, fula som fan och mkt väl värdelösa oxå, som vanligt!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Ingen fara. Tänkte köra på PS4 denna gång istället


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Det värsta med detta är nästan att Xbox 360'n hade mycket dålig hållbarhet. Särskilt de första generationerna av hårdvaran, men de körde på med sina ruttna X-clamps på dom nyaste modellerna också. Om man inte bryr sig om bakåtkompatibilitet kommer samtliga 360-spel aldrig mer kunna spelas den dagen när alla 360's har gått sönder (för det kommer de att göra, Slim håller bättre men den är på tok för varm för att hålla för evigt, inte som Nintendo 8-bit som fortfarande går att köra igång 30 år senare).

Tänk vilken grej, att förneka kulturarvet på det viset. Man får väl hoppas att det kommer en riktigt grym Xbox 360 emulator tids nog...

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Är det så avancerat att göra konsolerna bakåtkompatibla?
Nog för att de kan sälja några extra exemplar av den föregående generationen, genom att strunta i bakåtkompabilitet, men så småningom upphör ju tillverkningen av dem.

Det finns en anledning varför konsol spel måste portas till PC och har oftast urdålig prestanda.
Enda sättet en ny xbox skulle kunna var bakåtkompatibelt är att ha två uppsättningar hårdvara inuti, vilket skulle göra konsolen onödigt stor och klumping och dyr.

Medlem

Haha, inte ens bakåtkompatibel alltså. Från ett tekniskt perspektiv kanske jag inte är förvånad, men ännu en spik i kistan. Istället får man en konsol, som ser ut som en VCR från sent 70-tal, obligatoriskt inkopplad Kinect och utvecklingsbudget lagd mot amerikansk TV-integrering.

Jag var verkligen inte sugen alls på en konsol, men nånting väcker mitt intresse för en PS4 nu.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av v1lle3:

Är det så avancerat att göra konsolerna bakåtkompatibla?
Nog för att de kan sälja några extra exemplar av den föregående generationen, genom att strunta i bakåtkompabilitet, men så småningom upphör ju tillverkningen av dem.

Det finns en anledning varför konsol spel måste portas till PC och har oftast urdålig prestanda.
Enda sättet en ny xbox skulle kunna var bakåtkompatibelt är att ha två uppsättningar hårdvara inuti, vilket skulle göra konsolen onödigt stor och klumping och dyr.

Man får helt enkelt hoppas att de gamla konsolerna håller ett tag då, om man vill fortsätta spela sina gamla spel.

1
Skriv svar