Ingen avgift för begagnade spel på Xbox One

Medlem

Det är ju självklart med tanke på att det är lagstridigt att ta ut en sådan avgift i EU.

Andrahandsägaren av mjukvara måste alltid ha exakt samma rätt som förstahandsägaren.

*Therefore, even if the licence agreement prohibits a further transfer, the rightholder can no longer oppose the resale of that copy.*

Se http://europa.eu/rapid/press-release_CJE-12-94_en.htm

Medlem

De kan aldrig ha ett sånt system för då köper ingen konsolen. Blir som batman arkham city och silent hunter 5.

Inaktiv
Skrivet av Paladia:

Det är ju självklart med tanke på att det är lagstridigt att ta ut en sådan avgift i EU.

Andrahandsägaren av mjukvara måste alltid ha exakt samma rätt som förstahandsägaren.

*Therefore, even if the licence agreement prohibits a further transfer, the rightholder can no longer oppose the resale of that copy.*

Se http://europa.eu/rapid/press-release_CJE-12-94_en.htm

Spännande, någon som dragit detta kort mot EA, Ubisoft eller Valve?

Medlem

Det var mig en jäkla hets över det hela. Kan tänka mig att många utav er även spelar på pc och där har utlåning utav spel samt begagnade spel varit en rätt död distributionsform sedan länge.

Systemet lär nog fungera lite som deras Games on Demand-system de har idag där du kan spela spelet så länge du är inloggad med rätt konto, men så fort du loggar ut och in på ett annat konto så finns inte spelet kvar i listan.

Jäkla hype över Steam t ex, de har ju precis samma system som diskuteras här, men när det gäller en konsoll och Microsoft, då jävlar ska helvetet brytas lös.

Nu kommer säkert många påpeka att det är annorlunda, men skillnaderna är inte stora alls.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Förvirrat värre, onekligen kommer det ställa till det på begagnat marknaden. En utväg är ju att köpa spelen när de är riktigt billiga. Det går ju att köpa "nya" spel för en billig peng ett par månader senare efter släpp. Jag har sett "Bioshock Infinite" på MediaMarkt i Malmö för 249:- till PS3:an.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nej, vi beskrev precis scenariot när du tar med din spelskiva till kompisen, och sen tar med den hem. Nu kommer detta att skötas via molnet (om du installerat spelet där). Vad vi förstår kommer du att kunna koppla ifrån spelet från ditt konto, och därmed kunna sälja det som ett begagnat spel som inte kräver något ytterligare av den nya ägaren, som förvisso också måste koppla de till sitt Live-konto

Ni beskrev ett senario där man loggar in på sitt egna konto hos sin vän ( som spelet är knytet till ) och spelar vidare. Alla spel krävs ju att det installeras så skiva behövs inte.

Sedan går du hem, och tar med sig sitt koto, dvs just nu finns det inget konto som är knytet till just detta spel och nu kan din vän inte spela spelet, inte enns om skivan hade varit i enheten.

Dvs detta är exakt hur det funkar just nu med Xbox 360 spel eller PS3 o.s.v. för allt du laddar ner, du kan installera på fler enheter än din egen, men det krävs att du är inloggad på kontot som du har köpt dom på.

Dvs i det här fallet så låser sig _ALLA_ spel du köpt till ett enda konto och du kan inte låna ut skivor utan att också låna ut ditt Xbox live konto. Eller om personen i fråga också köper spelet efter.

Personligen ser jag inte vad detta skiljer sig från ett begagnat spel, hur gör du spelet till 'begagnat' hur säljer du din license till en annan. O.s.v. T:ex. allt de har pratat om är att låna ut skivan till en vän som sedan krävs att han köper spelet för samma summa pengar som det kostade till att börja med.

Hur säljer du spelet då?

När din kompis köper spelet efter att du tagit med dig ditt spel hem så får han en egen licens, han delar den inte med dig. Så om du vill sälja ditt spel efter att du avsagt dig din licens för den fysiska skivan så kan du göra det utan problem.

Så när det gäller försäljning och begagnad marknaden så fungerar det. Men som sagt det går inte att låna spel av varandra utan att betala utifrån den information som givits.

Medlem

Väldigt mycket här handlar om att det ska vara gratis att skicka spel kors o tvärs. Det ligger nog inte i box säljarnas intresse.¨
Dagens spelvärld ser inte ut så oavsett vilket märke man väljer.

"bojkott" Jag tycker inte att win 8 blev ett fjasko funderar suveränt bra enligt mig och visst hoppades man på ännu mer i nya xbox men det verkar bli ok för mig så det blir nog en när den släpps. Personligen gillar jag inte vissa saker som min sons ps3 har därför väljer jag MS konsolen. Gillar retro utseendet också.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Först skriver ni:
"Under gårdagskvällen cirkulerade uppgifter om att Microsoft skulle ta en avgift för att låta dig spela begagnade spel på din Xbox One. Det är nu bekräftat så inte är fallet och du kommer att kunna spela hos vänner."

Sedan skriver ni:
"Vill kompisen fortsätta spela efter att du loggat ut och gått hem kommer denne dock att behöva betala. "

Ni beskrev precis ett begagnat spel. Så det KOMMER kosta att spela begagnade spel.

Om du ändå förstod den meningen....

Det dom vill få fram är att du inte betalar något extra för att köra spelet på andra konsoler vilket du inte gör idag.

Men om du nu tar med dig ditt spel hem igen så måste ju din polare köpa ett eget.

Begagnade spel kommer kunna säljas på som vanligt men du måste ha en skiva för att starta spelet.

Annars räcker det med att en person i världen köper spelet och sedan bara skickar runt skivan......

Inaktiv

Digitala kopior med en licens som man äger och kan sälja vidare. Bättre än Steam.

Inaktiv

Jahapp...som väntat då.

http://kotaku.com/you-will-be-able-to-trade-xbox-one-games-on...

Citat:

"Microsoft corporate vice president Phil Harrison clarified a couple of details about the system's used game policy and explained that there will be a solution for people who want to trade games with their friends."

Citat:

"But what if you want to bring a game disc to a friend's house and play there? You'll have to pay a fee—and not just some sort of activation fee, but the actual price of that game—in order to use a game's code on a friend's account. Think of it like a new game, Harrison said. "

Citat:

"In other words: playing while you're there is free. If you want to lend it to them for a few days/weeks? They'll have to pay."

Då vet vi, som väntat. Däremot så har dom något "system" för att sälja sina spel online, vad det innebär kommer senare:

Citat:

"We will have a solution—we’re not talking about it today—for you to be able to trade your previously-played games online," Harrison said.

Skrivet av Rockartisten:

Det verkar som att alla vill att det ska vara avgifter och låsningar, så att de kan ha anledning att hata MS. Nu får ni fan ta och ge er, det är falska rykten, men ändå hänger ni kvar vid dem. Fan vad trött jag är på alla varumärkes-partiska nollor här på FZ.

Folk har ju erfarenhet av branschen som kunder sedan tidigare och vet troligen vad man har att vänta sig. Klart det blir rykten, och som allt verkar det nästan vara 100% bekräftat nu. Ingen hatar väl MS, men är negativa till hur man behandlas som kund. Som kund är man oftast i underläge i gamingvärlden.

Medlem

Så jävla dumt som det kan bara bli. Jag är inte så mycket för andrahands spel. Inte nyare generationer. Fast NES och sånt är ju ett måste. Men det här med att man ska koppla ett spel på sitt konto och sen gå och spela hos polaren så ska man logga in och spela, är det meningen att man ska ladda ner 50gb på polarens xbox? Det är ju Blu-ray skivor. Har dom verkligen tänkt ut den här skiten? I Usa så är många isp datamängds begränsade. Nej, detta är nog det sämsta DRM jag sett. Bättre att det hade hårdvarulås på xboxen som det är på vissa arkadmaskiner. För det kan ju inte vara nåt annat än ett agressivt tag piratkopiering den här cloudskiten ska vara

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mirage:

Ja Carl, och när den personen då vill koppla det till sitt konto, så ser MS att det redan är reggat hos någon annan vilket resulterar i att du måste betala. Jag har inte sett det skrivet, eller sagt officiellt av MS någonstans att du kan ta bort spelet från ditt konto.

Ja, om du inte vill ha spelet längre (sälja det vidare) kommer du med största sannolikhet att behöva avregistrera det från ditt konto permanent. Och då kostar det inte något för nästa person att koppla det till sitt konto. Hur det sköts rent tekniskt återstår att se, måste bli intressant för spelbutikerna att kontrollera om spelet är kopplat eller inte.

Kommer spelen ha cd-ny klar eller någon sorts streckkod som kinectkameran scannar igenom om man håller upp fodralet, kanske?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Med andra ord, man kan inte längre låna ut sina spel och sedan kan MS säga vad tusan de vill det ändrar inte det faktum att man inte längre "äger" sina spel på samma sätt som idag. Jag har hela tiden sagt att detta kommer ske med den nya generationen konsoler och det ser ut som jag fick rätt. När ska vi som konsumenter säga ifrån på skarpen? Verkar iaf som många ser förbi deras BS och är rejält förbannade med all rätta.

Medlem

Är inte det här en riktigt dålig lösning när det gäller kontosäkerhet? Det inbjuder ju delande av uppgifter inom hushåll, kollektiv osv?

Inaktiv

"Vill kompisen fortsätta spela efter att du loggat ut och gått hem kommer denne dock att behöva betala.", så...inte ett dugg bättre än Sony's patent som låser en skiva till en konsol. Ingen begagnat-marknad, ingen konsol. Som tvåbarnspappa har jag inte råd att köpa ett nytt spel för 7-800kr - medan begagnatmarknaden fylls på ganska fort med samma titel.

Wii U, bra saker...men för lite spel (än).

Inaktiv

Vad som stör mig mest med att spelen låses till ett live-konto, kräver registreringar/avregistreringar hit och dit o dyl är att det troligtvis kommer vara omöjligt att om 20 år plocka fram sin gamla xbox one och bli lite nostalgisk med gamla spel (så som jag gör med mitt NES idag).

Naturligtvis borde de göra så att det ALLTID går att spela om du har skivan...skivlöst spelande kan få kräva online-verifiering, men den fysiska skivan skall i sig fungera som en licens. Det blir då även möjligt att låna ut / sälja skivan utan hinder.

Hoppas EU hindrar den här skiten med att konsumenten begränsas i användandet av sin köpta produkt.

Medlem
Skrivet av awe:

Vad som stör mig mest med att spelen låses till ett live-konto, kräver registreringar/avregistreringar hit och dit o dyl är att det troligtvis kommer vara omöjligt att om 20 år plocka fram sin gamla xbox one och bli lite nostalgisk med gamla spel (så som jag gör med mitt NES idag).

Naturligtvis borde de göra så att det ALLTID går att spela om du har skivan...skivlöst spelande kan få kräva online-verifiering, men den fysiska skivan skall i sig fungera som en licens. Det blir då även möjligt att låna ut / sälja skivan utan hinder.

Hoppas EU hindrar den här skiten med att konsumenten begränsas i användandet av sin köpta produkt.

Mig med, kommer inte köpa en konsol om så är fallet då jag köper den endast för spelen. På Steam betalar jag aldrig fullpris, jag äger inte produkten och således tänker jag inte heller betala (vad jag anser det vara) ett överpris.

OT:
Om Sony går ut offentligt att de kommer köra efter samma modell som dagens konsoler så är Microsoft körda, då tror jag de kommer misslyckas så totalt att till och med Windows 8 försäljningen framstår som väldigt lyckad. Priset är i så fall det enda som kan rädda Microsoft, 1000 kr tillsammans med ett avtal kan jag mycket väl se bli en framgång, 3000 kr och ett avtal på något år däremot och läget är helt annorlunda.

Medlem

Kom just och tänka på en sak, kräver inte det här systemet att man är online när man ska spela? För är det så så förlorar dom nog en massa kunder, jag känner många som spelar SP spel på xbox och aldrig har varit uppkopplade...

Medlem
Skrivet av krythorian:

Kom just och tänka på en sak, kräver inte det här systemet att man är online när man ska spela? För är det så så förlorar dom nog en massa kunder, jag känner många som spelar SP spel på xbox och aldrig har varit uppkopplade...

Nej inte konstant, kravet verkar i nuläget vara att man måste koppla upp sig efter att 24 timmar passerat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Med andra ord, man kan inte längre låna ut sina spel och sedan kan MS säga vad tusan de vill det ändrar inte det faktum att man inte längre "äger" sina spel på samma sätt som idag. Jag har hela tiden sagt att detta kommer ske med den nya generationen konsoler och det ser ut som jag fick rätt. När ska vi som konsumenter säga ifrån på skarpen? Verkar iaf som många ser förbi deras BS och är rejält förbannade med all rätta.

Ingen äger ett köpta spel oavsett plattform. Man äger rätten att spela det men har ingen som helst ägande rätt.
Läser du igenom de avtal som gäller vid köp eller hoppas du att du äger spelet och gör vad du vill med det ?
Det verkar bara som att det är bara intressant om allt är gratis. Världen funkar inte så.. Spel industrin vill ha betalt för det mesta i dag ... Det är väl knappast nyheter..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Antowaan:

Säger inte att jag tycker det är rätt eller att det verkar vara ett smidigt system, men jag förstår varför dom göra så här. Förmodligen ett sätt att försöka hålla koll på piratkopierade spel i omlopp. Eller bara girighet...

visst säkert..
så bara för att microsoft och alla andra företag som finns i spelvärlden inte har lust att slänga ut miljontals dollar på folk som inte betalar för sig så är dom giriga?

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:

Med andra ord, man kan inte längre låna ut sina spel och sedan kan MS säga vad tusan de vill det ändrar inte det faktum att man inte längre "äger" sina spel på samma sätt som idag. Jag har hela tiden sagt att detta kommer ske med den nya generationen konsoler och det ser ut som jag fick rätt. När ska vi som konsumenter säga ifrån på skarpen? Verkar iaf som många ser förbi deras BS och är rejält förbannade med all rätta.

Ingen äger ett köpta spel oavsett plattform. Man äger rätten att spela det men har ingen som helst ägande rätt.
Läser du igenom de avtal som gäller vid köp eller hoppas du att du äger spelet och gör vad du vill med det ?
Det verkar bara som att det är bara intressant om allt är gratis. Världen funkar inte så.. Spel industrin vill ha betalt för det mesta i dag ... Det är väl knappast nyheter..

Jag har diskuterat detta tillräckligt och så här enkelt är det. Om jag inte till fullo äger ett spel så kommer jag inte köpa det till fullpris sedan kan utgivarna säga vad de vill. Jag är mycket väl medveten om att inget har förändrats att samma "regler" fortfarande gäller idag som när jag köpte spel som barn. Nu är det dock på det här lilla viset att tidigare kunde de inte kontrollera det här och för mig spelar det inge som helst roll vad jag får och inte får göra med en produkt jag köper. Det enda som spelar roll är att jag kan använda den så som jag själv vill.

Snål? Jag har nog lagt ut mer pengar än de flesta har gjort på spel och jag har tröttnar rejält på att betala dyra pengar för spel som jag enligt "avtal" inte äger. Nej tacka vet jag GoG som inte kör med sådan här "drakonisk" BS.

Om jag någonsin ska betala för ett nytt spel dag ett och det har DRM som jag inte gillar så får det i så fall vara ett spel som jag verkligen inte klarar av att vänta på, jag måste spela det så fort det kommer ut. Den senaste tiden har jag inte sett många sådana spel och det verkar som framtiden inte kommer bjuda på speciellt många heller för den delen. Kickstarter har däremot visat upp sådana spel och jag har nog lagt ut mer pengar på Kickstarter än jag gjorde under hela förra året på spel.

Medlem

[quote
Ingen äger ett köpta spel oavsett plattform. Man äger rätten att spela det men har ingen som helst ägande rätt.
Läser du igenom de avtal som gäller vid köp eller hoppas du att du äger spelet och gör vad du vill med det ?
Det verkar bara som att det är bara intressant om allt är gratis. Världen funkar inte så.. Spel industrin vill ha betalt för det mesta i dag ... Det är väl knappast nyheter..

[/quote]Jag har diskuterat detta tillräckligt och så här enkelt är det. Om jag inte till fullo äger ett spel så kommer jag inte köpa det till fullpris sedan kan utgivarna säga vad de vill. Det enda som spelar roll är att jag kan använda den så som jag själv vill.

Snål? Jag har nog lagt ut mer pengar än de flesta har gjort på spel och jag har tröttnar rejält på att betala dyra pengar för spel som jag enligt "avtal" inte äger. Nej tacka vet jag GoG som inte kör med sådan här "drakonisk" BS.
l.[/quote]

"Om du inte äger dem till fullo så betalar du inte full pris." Vilket i det här fallet vara utvecklings kostnaden.
"Och att du verkar få fullt ägande om du köper spel på GOG." Det var intressant.
Nej jag tror inte ditt snack går i hop. Visst kan man vara besviken på saker men tex begagnade spel marknaden förlorar utgivarna stora pengar på så klart de vill stoppa det.
Kan hålla med om att det finns saker som borde vara smidigare.
Men gratis och göra vad man vill .. Det kommer inte att hända. För då skulle en skiva av ett spel säljas till varje stadsdel och den lösningen köper nog inte spelindustrin. Men jag förstår hur du tänker men pengar styr så tänk om


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv

Om det nu inte är sant att man måste vara online minst en gång om dagen. Hur funkar det då med begagnade spel som redan är aktiverade och man inte har internet uppkoppling till konsolen för att kolla om spelet redan är aktiverat?

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Antowaan:

Säger inte att jag tycker det är rätt eller att det verkar vara ett smidigt system, men jag förstår varför dom göra så här. Förmodligen ett sätt att försöka hålla koll på piratkopierade spel i omlopp. Eller bara girighet...

visst säkert..
så bara för att microsoft och alla andra företag som finns i spelvärlden inte har lust att slänga ut miljontals dollar på folk som inte betalar för sig så är dom giriga?

Oj, försökte mig visst på lite ironi där på slutet ^^
Var lite luddig innan men vad jag menar är att jag inte har något emot att spelföretag använder DRM eller annan sorts skydd mot piratkopiering så länge dom gör det på ett smidigt sätt. Avskyr t.ex. spel till Xbox där man måste registrera sig på ytterligare ett konto när man väl kommit in i spelet typ Ubisoft. Det är ruskigt irriterande, tar tid och så måste jag komma ihåg ytterligare en kod.

Medlem
Skrivet av thiefen:

Om det nu inte är sant att man måste vara online minst en gång om dagen. Hur funkar det då med begagnade spel som redan är aktiverade och man inte har internet uppkoppling till konsolen för att kolla om spelet redan är aktiverat?

Det krävs att du är online för att spelet ska installeras och bli spelbart, inga spel går att spela direkt från skiva, troligtvis nån aktivering/signering som sker vid installationen

Medlem

Jag fattar fortfarande inte, vad är det som gäller?

Medlem

Ärligt talat så förstår jag mig inte på hur så många kan försvara Xbox One, dumt jädra namn förresten, för det här. Oavsett vad dom tänker och inte tänker göra, så kan dom göra va dom vill, då vi svenskar är så vana att ta den där bak, oavsett om det är regeringen eller Microfail.

Och, om dom aldrig hade tänkt att ta betalt för det, varför då ha ett sånt system samt prata om det? Vaddå för att förhindra folk att stjäla spel från sina polare? För mig så tyckte jag det mera såg ut som att dom ville kolla hur mycket skit dom kunde komma undan med, och sen så bara ändrade sig lite.

12
Skriv svar