Unity blir gratis för indieutvecklare

Robot
Unity blir gratis för indieutvecklare

Nu kan den som vill utveckla spel till mobiler göra så utan att betala dyra licenspengar.

#nyhetstips, #year-walk, #wasteland-2


Medlem
Unity blir gratis för indieutvecklare

Kommer säkerligen löna sig i det långa loppet. Kul att se att det fortfarande finns företag som verkar förstå sig på den här "infekterade" industrin.

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

Inaktiv
Skrivet av cyberboycoolen:

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

...och Windows Phone.

Medlem
Skrivet av cyberboycoolen:

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

Vilket förhoppningsvis kan leda till bättre spel och jag kan bara se på det som något positivt.

Skribent
Skrivet av cyberboycoolen:

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

Ah, den meningen försvann Tackar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag hade ju redan licens ;_;

Medlem
Inaktiv

Unity verkar vara en bra och flexibel motor som också är gratis eller billig. Kommer flera spel jag är intresserad av som är gjorda med den.
http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-list

Shysst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fantastiska nyheter, jag har väntat på en dag som denna ska ta och putsa av mina kod knackar böcker i hyllan kanske?

Medlem

Sitter redan med nya gratisvarianten. Supernice och superkul!

Medlem
Skrivet av Kimeriderf99:

Jag hade ju redan licens ;_;

Med licens får man fortfarande unika features som dynamic lights och lite sånt joxx. Så det är fortfarande rättså värt iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyberboycoolen:

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

...och Windows Phone.

Jättetrevligt för de 3 personerna som använder windows phone.

Medlem

Innefattar detta också Ouya tro? I så fall lär det poppa upp en hel del spel där.

Inaktiv
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyberboycoolen:

Unity har alltid haft en gratisversion. Det som är skillnaden nu är att dom låter indieutvecklare distribuera spel till Android & iOS.

...och Windows Phone.

Jättetrevligt för de 3 personerna som använder windows phone.

Tönt!

Skribent
Skrivet av Rurounin:

Innefattar detta också Ouya tro? I så fall lär det poppa upp en hel del spel där.

Ja, det måste det ju göra.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Blackberry och windows 8 store kommer också att släppas fritt.
Desutom kommer gratisversionen att få tillgång till skuggor från dynamsika ljus i nästa version : )

Medlem

Släppte Unity för ett tag sedan just för deras stränga avtal då de kommer till att dela med sig av spelet. Skönt att detta är löst Blir självfallet att man börjar igen

Medlem

Problemet är att Unity3d Basic är riktigt uselt för mobiler överhuvudtaget. Det finns t.ex. inga möjligheter att använda optimering/batching vilket i sin tur leder till att du bara kan göra ganska simpla saker. Temple Run är förmodligen gjort med Basic och ni ser ju hur det ser ut. Betyder iof inte att spelet inte kan vara roligt eller en hit.

Medlem

Utvecklar man nåt värt att sälja så kan man ju gott punga ut med 500 spänn eller vad licensen går på. Tyvärr innebär ju detta först och främst att ytterligare en stadig ström av avföring kommer till vår kära google play och appstore.

Ur evalueringssynpunkt är det ju säkert trevligt dock även om jag föredrar att skriva mina grejer själv.

Medlem
Skrivet av raslon:

Utvecklar man nåt värt att sälja så kan man ju gott punga ut med 500 spänn eller vad licensen går på. Tyvärr innebär ju detta först och främst att ytterligare en stadig ström av avföring kommer till vår kära google play och appstore.

Ur evalueringssynpunkt är det ju säkert trevligt dock även om jag föredrar att skriva mina grejer själv.

Lite dyrare än så blir det. Unity3D Pro kostar $1500 och sedan $1500 var för iOS Pro och Android Pro. Så under 30 lakan kommer du inte.

Medlem
Skrivet av sebrock:
Skrivet av raslon:

Utvecklar man nåt värt att sälja så kan man ju gott punga ut med 500 spänn eller vad licensen går på. Tyvärr innebär ju detta först och främst att ytterligare en stadig ström av avföring kommer till vår kära google play och appstore.

Ur evalueringssynpunkt är det ju säkert trevligt dock även om jag föredrar att skriva mina grejer själv.

Lite dyrare än så blir det. Unity3D Pro kostar $1500 och sedan $1500 var för iOS Pro och Android Pro. Så under 30 lakan kommer du inte.

Nåja, detta gällde ju Basic. Har för mig den brakade loss på $100 eller dylikt innan. Och 30 lax är inte mycket i sammanhanget (minus avdrag på moms för enskild firma etc) med tanke på arbetsinsatsen. Gratisappar i all ära men jag betalar gärna en slant för kvalitet.

Medlem

Tror 2014 kommer bli ett toppenår för indieutveckling. Med greenlight och ps4ans kraftsatsning för att öka tillgängligheten och variation genom att göra spelen lättåkomligt till den stora massan.

1
Skriv svar