Call of Duty: Ghosts-motorn en uppgradering

Robot
Call of Duty: Ghosts-motorn en uppgradering

Infinity Ward har inte byggt en helt ny motor utan snarare uppgraderat den gamla.

#id-software, #quake-iii-arena, #call-of-duty-ghosts


Medlem
Call of Duty: Ghosts-motorn en uppgradering

Jotack, det såg man lång väg

Medlem

Alltid MINST tre år efter

Medlem

Så om man har högre FPS så skjuter man snabbare igen då? :<

Medlem

En motor handlar inte alltid om grafiken.. det finns saker under the hood som är kritiska och behöver hållas uppdaterade.

Skägg.
10 Chambers

Samtidigt kan jag köpa hans argument att gameplay sätts i första rummet. Titta på Counter-Strike, som baserades på Half-Life-motorn som baserades på id Tech 1. Var det ett sämre spel bara för att modellerna var kantiga? Inte alls.

Call of Duty hittade snabbt en multiplayernisch där det inte handlar om att vara snyggast utan bygga gameplay som hookar folk och där de kan mötas på ungefärliga villkor.


signatur
Medlem

Perfekt, betyder att CoD-känslan inte kommer försvinna utan det är bara bättre grafik.

Hoppas bara IW lärt sig utav Treyarch när det kommer till att hantera fuskare på PC-plattformen. MW3 var ju helt ospelbart, aimbots och wallhacks på varje server.

Inaktiv

"Det tar för lång tid". Han kunde lika gärna sagt -Vi orkar inte.

Medlem
Medlem

När jag läste nyheten om att nya CoD för en ny generation skulle vara snyggast hitintills så höll jag på att skriva en sarkastisk kommentar om att de kanske skulle ta det stora steget till id tech4....

Jämförelsen med CS haltar rejält då CS har släppts 2 gånger till nya spelmotorer. CoD lever på samma motor efter 9 spel under lika många år. CoD 1 och 2 släpptes väll till xbox? Missta er inte, jag spelar fortfarande ett lätt modat CoD2 då och då. Men jag betalar inte 500kr om året för det.

Jag antar att de inte kommer uppdatera motorn förs de kört hela varumärket i graven a la Guitar Hero. Då har de kanske tid att lägga lite mer än 2 år på ett spel.

Medlem

Han säger att det är tricky att veta vad en ny motor är samtidigt som han konstaterar att en ny motor är en motor som är byggd från grunden som skulle ta 2 år minst med en arme på 200 pers. Grafik är inte allt men jag har själv spelar nästan alla CoD spel och det blir väldigt tråkigt i längden som spelare att sitta och spela på en motor som bara uppdaterar vissa enstaka visuella saker och inte ändrar kärnan, det blir samma skit förutom nya animationer och högre polygon count.

Medlem

Jag är mindre negativ till detta än många, varför?

1. Jo, för att Quake-motorn är kanske världens bästa motor när det gäller FPS, väldigt låg latency och grym hit registration.

2. Som du märker så är ändå grafiken klart bättre än den var för MW3. Det är Crysis (ettan) nivå på det. Crysis 1 på max håller än idag bra nivå grafikmässigt.

På sikt behöver vi ändå en utmanare till CoD-serien men anledningen varför BF-serien inte komma hota dem är ganska enkel: Frostbite är en sämre motor, BF-serien har också MYCKET sämre nätkod. Hitregistration är ofta ett skämt i Battlefield.

Allt detta spelar roll. I grund och botten så är CoD populärt för att det som finns under ytan är mer solitt än det som finns hos konkurrenternas.

Dock ska det tilläggas att jag inte längre spelar CoD, spelade första BLOPS hög grad även om jag började med hederliga gamla CoD 1 en gång i tiden.

Men jag testade BLOPS 2 hos en polare här om dagen på PC och slogs av hur spelmekaniken fortfarande idag är så bra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av maucau:

När jag läste nyheten om att nya CoD för en ny generation skulle vara snyggast hitintills så höll jag på att skriva en sarkastisk kommentar om att de kanske skulle ta det stora steget till id tech4....

Jämförelsen med CS haltar rejält då CS har släppts 2 gånger till nya spelmotorer. CoD lever på samma motor efter 9 spel under lika många år. CoD 1 och 2 släpptes väll till xbox? Missta er inte, jag spelar fortfarande ett lätt modat CoD2 då och då. Men jag betalar inte 500kr om året för det.

Jag antar att de inte kommer uppdatera motorn förs de kört hela varumärket i graven a la Guitar Hero. Då har de kanske tid att lägga lite mer än 2 år på ett spel.

Fast det var ju först med Global Offensive 1.6 pensionerades på allvar. Source slog ju aldrig.


signatur
Medlem

Uppdateringar av en befintlig motor fungerar nog bättre än att de bygger en helt ny.
Risken är att gameplayer får en annan känsla och det är en stor risk att ta med en så pass framgångsrik franchise.

Till er som gnäller om att det handlar om pengar och att de inte vill lägga tid och cash på det, ja, det är fullt möjligt.
Men nu handlar det om att tjäna pengar när man driver ett företag så det är inte särskilt konstigt det heller?
Själv tycker jag att det är en ganska stor grafisk skillnad mellan Q3 och black ops 1 (den senaste varianten jag äger) så det är ju inte som att deras uppdateringar inte märks av

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av maucau:

När jag läste nyheten om att nya CoD för en ny generation skulle vara snyggast hitintills så höll jag på att skriva en sarkastisk kommentar om att de kanske skulle ta det stora steget till id tech4....

Jämförelsen med CS haltar rejält då CS har släppts 2 gånger till nya spelmotorer. CoD lever på samma motor efter 9 spel under lika många år. CoD 1 och 2 släpptes väll till xbox? Missta er inte, jag spelar fortfarande ett lätt modat CoD2 då och då. Men jag betalar inte 500kr om året för det.

Jag antar att de inte kommer uppdatera motorn förs de kört hela varumärket i graven a la Guitar Hero. Då har de kanske tid att lägga lite mer än 2 år på ett spel.

Fast det var ju först med Global Offensive 1.6 pensionerades på allvar. Source slog ju aldrig.

Nää, 1.6 håller i sig. Enligt Steams egen stats sida.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av maucau:

När jag läste nyheten om att nya CoD för en ny generation skulle vara snyggast hitintills så höll jag på att skriva en sarkastisk kommentar om att de kanske skulle ta det stora steget till id tech4....

Jämförelsen med CS haltar rejält då CS har släppts 2 gånger till nya spelmotorer. CoD lever på samma motor efter 9 spel under lika många år. CoD 1 och 2 släpptes väll till xbox? Missta er inte, jag spelar fortfarande ett lätt modat CoD2 då och då. Men jag betalar inte 500kr om året för det.

Jag antar att de inte kommer uppdatera motorn förs de kört hela varumärket i graven a la Guitar Hero. Då har de kanske tid att lägga lite mer än 2 år på ett spel.

Fast det var ju först med Global Offensive 1.6 pensionerades på allvar. Source slog ju aldrig.

Nej, men ingen betalade 500kr om året (exklusive DLC) för 1.6. Jag gnäller inte på att folk spelar gamla spel. Jag gnäller på att ett företag som tjänar fantasisummor på en spelserie inte kan ge spelserien ett års andrum för att uppdatera spelmotorn. Jag förstår hur de tänker, men de kommer ju slå på den här döende hästen tills den inte rör sig mer.
Man hade ju kunnat tro att en ny konsolgeneration hade vart ett bra tillfälle att byta motor. 1 gång per decennium?

Sedan var CS ett e-sportspel, och sådana är av naturen konservativa. För att en scen ska kunna uppstå runt ett spel så måste ju spelet bibehållas någorlunda konsekvent. Om proffsen måste lära om sig spelet varje år kommer ingen bli lika mästerlig i spelet som Flash. Det blir silly season halva säsongen.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Jag är mindre negativ till detta än många, varför?

1. Jo, för att Quake-motorn är kanske världens bästa motor när det gäller FPS, väldigt låg latency och grym hit registration.

2. Som du märker så är ändå grafiken klart bättre än den var för MW3. Det är Crysis (ettan) nivå på det. Crysis 1 på max håller än idag bra nivå grafikmässigt.

På sikt behöver vi ändå en utmanare till CoD-serien men anledningen varför BF-serien inte komma hota dem är ganska enkel: Frostbite är en sämre motor, BF-serien har också MYCKET sämre nätkod. Hitregistration är ofta ett skämt i Battlefield.

Allt detta spelar roll. I grund och botten så är CoD populärt för att det som finns under ytan är mer solitt än det som finns hos konkurrenternas.

Dock ska det tilläggas att jag inte längre spelar CoD, spelade första BLOPS hög grad även om jag började med hederliga gamla CoD 1 en gång i tiden.

Men jag testade BLOPS 2 hos en polare här om dagen på PC och slogs av hur spelmekaniken fortfarande idag är så bra.

Jag gissar att du har en lång erfarenhet i nätkod och hitregestration branschen...

Medlem

Om dom inte har tid för ett sånt projekt på två år... Pumpa inte ut mer spel varje år då.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

"Det tar för lång tid". Han kunde lika gärna sagt -Vi orkar inte.

Eller så är utvecklarna under en jävla press från utgivare och finansiärer och har helt enkelt inte tid. Man behöver inte hata på ALLT.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Jag är mindre negativ till detta än många, varför?

1. Jo, för att Quake-motorn är kanske världens bästa motor när det gäller FPS, väldigt låg latency och grym hit registration.

2. Som du märker så är ändå grafiken klart bättre än den var för MW3. Det är Crysis (ettan) nivå på det. Crysis 1 på max håller än idag bra nivå grafikmässigt.

På sikt behöver vi ändå en utmanare till CoD-serien men anledningen varför BF-serien inte komma hota dem är ganska enkel: Frostbite är en sämre motor, BF-serien har också MYCKET sämre nätkod. Hitregistration är ofta ett skämt i Battlefield.

Allt detta spelar roll. I grund och botten så är CoD populärt för att det som finns under ytan är mer solitt än det som finns hos konkurrenternas.

Dock ska det tilläggas att jag inte längre spelar CoD, spelade första BLOPS hög grad även om jag började med hederliga gamla CoD 1 en gång i tiden.

Men jag testade BLOPS 2 hos en polare här om dagen på PC och slogs av hur spelmekaniken fortfarande idag är så bra.

Som den lilla CoD hatälskaren jag är och ännu större Crysisfan höll jag på att tuppa av, behöver du en laseroperation för ögonen?

Har du sett bilden med "dynamiskt ljus" i nya cod som sprids i var och varannan tråd?

NOT EVEN CLOSE.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

I övrigt verkar de inte bli av med den gråbruna nyansen som präglar spelen..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Jag är mindre negativ till detta än många, varför?

1. Jo, för att Quake-motorn är kanske världens bästa motor när det gäller FPS, väldigt låg latency och grym hit registration.

2. Som du märker så är ändå grafiken klart bättre än den var för MW3. Det är Crysis (ettan) nivå på det. Crysis 1 på max håller än idag bra nivå grafikmässigt.

På sikt behöver vi ändå en utmanare till CoD-serien men anledningen varför BF-serien inte komma hota dem är ganska enkel: Frostbite är en sämre motor, BF-serien har också MYCKET sämre nätkod. Hitregistration är ofta ett skämt i Battlefield.

Allt detta spelar roll. I grund och botten så är CoD populärt för att det som finns under ytan är mer solitt än det som finns hos konkurrenternas.

Dock ska det tilläggas att jag inte längre spelar CoD, spelade första BLOPS hög grad även om jag började med hederliga gamla CoD 1 en gång i tiden.

Men jag testade BLOPS 2 hos en polare här om dagen på PC och slogs av hur spelmekaniken fortfarande idag är så bra.

LAWL


signatur

Riktiga män dansar inte, de har råd att stå i baren..

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Jag är mindre negativ till detta än många, varför?

1. Jo, för att Quake-motorn är kanske världens bästa motor när det gäller FPS, väldigt låg latency och grym hit registration.

2. Som du märker så är ändå grafiken klart bättre än den var för MW3. Det är Crysis (ettan) nivå på det. Crysis 1 på max håller än idag bra nivå grafikmässigt.

På sikt behöver vi ändå en utmanare till CoD-serien men anledningen varför BF-serien inte komma hota dem är ganska enkel: Frostbite är en sämre motor, BF-serien har också MYCKET sämre nätkod. Hitregistration är ofta ett skämt i Battlefield.

Allt detta spelar roll. I grund och botten så är CoD populärt för att det som finns under ytan är mer solitt än det som finns hos konkurrenternas.

Dock ska det tilläggas att jag inte längre spelar CoD, spelade första BLOPS hög grad även om jag började med hederliga gamla CoD 1 en gång i tiden.

Men jag testade BLOPS 2 hos en polare här om dagen på PC och slogs av hur spelmekaniken fortfarande idag är så bra.

Först måste jag bara säga: inget illa menat.

Men ärligt talat, är du en troll eller ej?
Har du någon som helst aning vad det är ens du talar om?
Skulle du kunna påstå att du kan förklara de ord som du skriver, som i själva verket inte har någon större betydelse, som till exempel --> nätkod ???

Jag tror att det är ett välkänt fenomen att CoD är populärt då det är väldigt enkelt för nya spelare att få känslan om att de är på samma nivå som mer erfarna spelare, då alla erfarenhetsgränser suddas ut. Medan samma personer skulle inte klara av att spela Battlefield då det skulle vara på tok för svårt för dem.
Missta mig ej, jag har spelat båda spelen och spelar varken det ena eller det andra. Men konsensus är och har alltid varit att CoD är populärt på grund av sin simplicitet, inte på grund av sin låga latency, hit registration, nätkod och gud vet vad.

>.<

Medlem
Citat:

– Vi har aldrig kännt att tekniken har sinkat oss ur ett gameplay-perspektiv. Vi har aldrig kommit till en punkt där vi tänkt "om bara vi hade mer hästkrafter så kunde vi skapa den här coola gameplay-funktionen".

Helt klart dålig fantasi och innovationsanda från deras sida i så fall.

Medlem

Men alltså att säga "är xxxxx ett sämre spel för att det använder en gammal motor" är ju löjligt, cs var bra när det kom, men precis som t.ex wow så blev det för stort för att självdö en naturlig död. Cs idag är skit, samma gäller wow och cod, cod har inte uppgraderats ordentligt förräns nu, alltså typ tio år. Då är det minsta man kan vänta sig att dom inte hittar på ursäkter att göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt, särskilt när vi tar steget över till next-gen, men dom stannar kvar i 2007. Det är patetiskt.

Medlem

"Men vi har ju uppgraderat motorn till oigenkännlighet. Då kan vi få säga att det är en ny motorn?"

Frågan är hur länge kan dem "uppgradera" en existerande motor innan dem till slut har rört all kod eller kommer på att i grunden kanske det inte vare så bra. Framtiden säger "...".

Medlem
Skrivet av Deli:

Men alltså att säga "är xxxxx ett sämre spel för att det använder en gammal motor" är ju löjligt, cs var bra när det kom, men precis som t.ex wow så blev det för stort för att självdö en naturlig död. Cs idag är skit, samma gäller wow och cod, cod har inte uppgraderats ordentligt förräns nu, alltså typ tio år. Då är det minsta man kan vänta sig att dom inte hittar på ursäkter att göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt, särskilt när vi tar steget över till next-gen, men dom stannar kvar i 2007. Det är patetiskt.

Agreed 100%!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Hette det inte på xbox avtäckandet att det var en "brand new engine"?

Medlem

I called bogus, så fort jag såg "ny" grafikmotor under konferensen!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hyffsat road av de reflexsiva CoD-hatarna här i tråden.

Min poäng med att CoD har en bättre hitregistration än BF3 är inte direkt kontroversiell.

Att BF3 sedan är ett mer tekniskt avancerad spel ur ren grafiksynpunkt är det ingen tvekan om - men det är inte det som är poängen.

Skrivet av bäverville:

Jag gissar att du har en lång erfarenhet i nätkod och hitregestration branschen...

Det är allmänt känt att Quake-motorn och nätkoden till deras spel är generellt sett bland de allra bästa i spelbranschen. CoD har lånat båda delarna.

Om du inte vet det så är det synd om dig.

12
Skriv svar