Imac eller ej...

Medlem
Imac eller ej...

Svaret kommer i eftermiddag, men just nu lutar det starkt åt att jag köper denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=883555

Att tillägga är att "min" har 8gb RAM.

Jag kommer över den för 9500kr och säljer min PCrigg för samma summa.

Kan hända att folk här trodde att jag hade "cash". Jag kan säga er att fallet är snarare det motsatta. Dock är jag mycket "duktig" på göra bytesaffärer e.d.

Nu till min fråga (denna har jag även mailat apple om, samt ska ringa dem under dagen).

Jag är lite "orolig" över att den är lite "seg" och att jag kommer att ha stor nytta av att installera en SSD-disk?
Någon som anser att detta är smart tänkt? Eller kommer jag "klara" mig på den förinstallerade hårdddisken. Som sagt är det för surf, filmtittande, skolarbeten, och spel (D3, LoL, Warcraft, Company of Heroes 2 e.d..).?

Såg även en länk om en kille som lyckats göra en egen fusion drive, dock vill jag ej gå in och ändra i Apple, då garantin mm. (applecare) försvinner...
http://raoulpop.com/2013/01/27/how-to-create-a-fusion-drive-o...

Kortfattat. KOmmer jag ha nytta av en SSD-disk på denna dator? Snabbhet är viktigt för mig. När jag startar dator ska det max ta 10-15sec för allt att starta upp...

Ni har hittills varit klockrena med svar, tankar, åsikter mm. Snälla, keep up the good work!

#blogg

Medlem
Imac eller ej...

Testa den först, Mac är snabba från början. Jag har inte fusiondrive eller SSD men kollegor har bytt till det och dom har varit nöjda och rekommenderat mig att göra detsamma. När man däremot testar dom bärbara maskinerna på jobbet märker man inte något i den vanliga arbetsmiljön. Kan dock ha att göra med att Air och Pro har olika prestanda i övrigt som väger upp en del och att det demopaket som ligger i dom kan påverka en del.
Har inte klockat vad min mac startar på, stänger aldrig av den. Jag bara öppnar locket så kör man...

Du nämnde AppleCare, var det tillagt på maskinen?
AppleCare är, som du säkert redan vet, en tilläggsgaranti där man förlänger ordinarie 1 års garanti till 3 år med support. På en iMac gäller dessutom hämtgaranti vid serviceärenden.
Värt att nämna är att utan AppleCare har man bara 90 dagar fri support via telefon på ny produkt, därefter tar dom ut en symbolisk summa på en femhundring eller så... (i vissa fall kommer man runt det om de gäller garantiämnen)

Installerade en ny iMac hos fotoavdelningen på jobbet, tog 5-10 min från oöppnad kartong till inloggad och klar. Uppdateringar inte hämtade dock.

phi
Medlem

En SSD är helt klart att föredra. Jag skulle absolut inte vilja gå tillbaka till en mekanisk hårddisk igen efter att ha kört SSD ett tag nu.

Jag köpte en Macbook Air till exet för ungefär ett år sedan och trots att min gamla iMac hade mycket bättre specs så upplevdes hennes Air som mycket snabbare för dagligt användande i form av surf, filmtittande, lyssna på musik etc. Mycket tack vare SSD-disken.

Medlem

Glömde en sak, AppleCare kan läggas till när som helst under maskinens första år.

Medlem

Jag skulle inte vilja gå tillbaka till att ha OS och mina mest använda program på en mekanisk hårddisk nu, SSD är så mycket snabbare.

Medlem

Ringde Applesupport. Personen jag pratade med sa att jag skulle ringa min lokala Applesupport, vilket blev Digital In i Linköping. Ringde dit och hon som svarade där sa att de ej hade tekniker där men att hon till 85% trodde att det skulle vara möjligt.

Har mer eller mindre googlat hela förmiddagen och det är så svårt att finna svar.

Har hittat denna länk:
http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Dock, helst ser jag ju att Apple gör det, men annars...vågar man? har en vän som jobbar med datorer (exeo) och är riktigt duktig (han har byggt alla mina). kanske kan han, i värsta fall hjälpa mig.

Mina farhågor: Fläktarna ökar = oljud...jag HATAR oljud. Därav att jag först övervägde Imac, då de ska vara tysta.

Så, vad tror ni. Köpa och hoppas att det går? Inte hela världen om det ej går, men jag fruktar att jag i längden kommer ångra mig....

Medlem

Eller en PC + en bil ; )

Medlem
Medlem

Jag tycker att många av Apples produkter är extremt högt prissatta. Du får en mycket bättre dator för mindre pengar om du bygger en själv tex. Dom enda apple produkterna som har lockat mig har varit iPad 3, 4 och Mini. Trodde förresten att det stod Ermac som förmodligen alla vet är en karaktär ur Mortal Kombat

phi
Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Ringde Applesupport. Personen jag pratade med sa att jag skulle ringa min lokala Applesupport, vilket blev Digital In i Linköping. Ringde dit och hon som svarade där sa att de ej hade tekniker där men att hon till 85% trodde att det skulle vara möjligt.

Har mer eller mindre googlat hela förmiddagen och det är så svårt att finna svar.

Har hittat denna länk:
http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Dock, helst ser jag ju att Apple gör det, men annars...vågar man? har en vän som jobbar med datorer (exeo) och är riktigt duktig (han har byggt alla mina). kanske kan han, i värsta fall hjälpa mig.

Mina farhågor: Fläktarna ökar = oljud...jag HATAR oljud. Därav att jag först övervägde Imac, då de ska vara tysta.

Så, vad tror ni. Köpa och hoppas att det går? Inte hela världen om det ej går, men jag fruktar att jag i längden kommer ångra mig....

Alltså att det går installera en SSD är det ju inga tvivel om och det är inte svårt att göra det själv heller bara man har ett gäng torx-mejslar.

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+SSD/8905/1

Sen om man vill göra det själv eller låta en tekniker göra jobbet är ju upp till var och en. Beror ju helt hur blir med AppleCare osv.

Medlem
Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Slog till!

Grattis! Hoppas den blir, och funkar, så bra som du hoppades.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tack!
Får den nästa söndag, den 2/6.
Blir nog en extremt subjektiv "recension" dagarna därefter:)

1
Skriv svar