Var har hänt med communityn?

Medlem
Var har hänt med communityn?

Vad har hänt med vårat vackra FZ? Jag känner mindre och mindre sug för att posta, och orkar inte ens läsa vissa nyheter då det är så otroligt dålig stämning.

Det ska hatas företag, de ska bojkottas för att de släpper för sällan, för ofta, släpper fel, tar för mycket betalt, har fel lanseringssystem eller annat.

Det ska då också såklart kastas paj och fulnamn på alla som har en annan åsikt.

Just nu är det sjukt populärt att hata DICE då BF4 ska innehålla en kampanj, ungefär. För man kan inte tycka om singleplayer. Men vet ni vad? Jag ser fram emot kampanjen! Det gjorde jag i trean också, och jag älskar singleplayer-spel.

Så om ni inte gillar det, fine. Men låt oss som gör det prata om det och uppskatta det. Man gjorde precis samma sak i BF3, och pratade om SP först, och därefter MP. Det har att göra med att man vill spara det folk ser fram emot mest till sist. Så gör man inom praktiskt taget alla branscher. Man teasar först, och gör något som kallas building suspense.

Det har ingenting att göra med att DICE, för att citera kommentarer från de senaste veckorna, har;

Tappat förståndet
Tagit droger
Lobotomerat sig
Fått kuken insparkad av EA
Böjer sig vackert framåt för EA
Suger stenhårt
Inte vill göra bra spel längre
med flera.

DICE är ansvariga för spelets presentationer, och gör det de vill med hur de presenterar det inför en release. Detta är dessutom inget konstigt tillvägagångssätt alls.

Ingen verkar bry sig om att företag gör något som är deras vision. Deras arbete och deras stolthet. Lämna de ifred, låt bli att köpa spelet ifall ni inte gillar det och låt oss som tänker göra det prata om det i god ton och om det vi vill gällande spelet.

PS. Kom inte och säg att jag säger vad ni får prata om nu, för det gör jag inte, men vad tjänar någon på att ena halvan sitter och är otrevliga och kastar pajer omkring sig.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Var har hänt med communityn?

Du är vis min vän ! Bra skrivet.

Medlem

Men sedär. Jag har setat och dragit på mig bältet och väntat på hatpostsen som sedvanligen brukar komma.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Branschen är piss dålig just nu och har varit så i flera år. Jag tror att folket är mer negativ till minsta lilla nyhet för att dom är trötta på situationen. Och dom har rätt till den inställningen med tanke på hur dom har blivit behandlad.

Jag menar, är det verkligen för mycket att kräva FOV sliders i PC spel 2013?

Ska man behöva köpa DLCs för att få uppleva hela spelet vid release?

Det finns nästan ingen fokus på PC längre och vi lever på samma spel i nya fodral eller matrester från konsoler.

Bara att titta på reaktioner mellan DICE vs CDPROJECT. Det först nämnda kör COD paketet med "alla ska med". Det sista nämnda kör sin egen nisch med en målgrupp.

Slutar med att DICE hamnar under beskjutning för att dom lyssnar inte på hardcore minoriteten, och detta tas ut på kommentarsfältet.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Tycker det är en skillnad på att klaga bara för att klaga och klaga på något som faktiskt ÄR dåligt. Alla får tycka som de vill förstås, men har någon utvecklare tagit ett dåligt beslut ska denne naturligtvis få höra det. Ta t ex: Nya metro där man bestämt sig för att ta extra betalt för en svårighetsgrad.
Se på nyheter om CDPROJECT och jämför med battlefield.

Precis som matte89 varit inne på finns det anledningar till varför folk blir missnöjda. Tänk va tråkigt om alla skulle tycka lika?

Chattenkanalen till xbox live eventet var jag med på de första 10-15 minuterna. Sen mynnade samtalsämnet ut i personangrepp och loggade ur mig. Så här upplevde jag inte fz förr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Men problemet är att spelen har blivit sämre. Du måste tåla att höra kritik. Allt kan inte vara perfekt hela tiden.

"Men vet ni vad? Jag ser fram emot kampanjen! Det gjorde jag i trean också, och jag älskar singleplayer-spel. "

Jag var med i en omröstning på Battlelogs hemsida vad man mest längtade efter och 85-90 % ville se Multiplayer.

Inte fan vill jag köpa Battlefield 4 när dom redan utannoserat 1 DLC och säkert 5-6 DLC efter det.

Skägg.
10 Chambers

Man får också komma ihåg att det som i grunden driver missnöjet är en stor passion för spel, vilket de flesta som besöker FZ har. Nyhetskommentarer är en sak men det finns andra sätt att mötas, diskutera spel ur en det här gillar jag"-synvinkel.


signatur
Medlem

Jag har ett stort missnöje mot flera av de större spelförlagen, framförallt då EA, vilket jag inte drar mig för att uttrycka. Spelindustrin är en bransch som jag (och antagligen ni också!) har ett stort personligt intresse av, och när jag ser något jag inte tycker om säger jag också det.

Däremot tycker jag inte att det leder till dålig stämning! Det är bra att få till lite diskussioner kring ämnet, och det är sällan negativt att tycka olika. Sedan är mognadsnivån bland vissa här på FZ rätt så låg, vilket ofta bidrar till en del av de kommentarer du pratade om - det håller jag definitivt med om.

Det jag ser som ett bra mycket större problem med FZ är de radikala och främlingsfientliga åsikter som under många år frodats på forumen. Det finns en anledning att jag i allmänhet endast läser och kommenterar artiklar och blogginlägg.

Medlem

Ang. stämningen på forumet så kan jag bara konstatera att den tog en riktig nosedive då vi slogs ihop med pcgamerforumet för ett gäng år sedan. Troll och fjortispopulationen ökade markant då enligt min erfarenhet,


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Beror ju på ett stort missnöje och att vi kunder blir dåligt behandlade. Du vet ju själv vad som har hänt de senaste åren, EAs klavertramp, DLC (dåliga sådana), mikrotransaktioner, spel som inte är klara, patchar som fuckar upp spel, falsk marknadsföring, vissa spel blir sämre än sina föregångare (enklare, eller bara klipp o klistra) etc etc. Kvalitén har ju sjunkigt från de stora utvecklarna, det är ju klart. Tänk om alla la ner lite tid på sina spel som Blizzard och Valve. Säger inte att dom är perfekta men det märks när man spelar deras spel.

Ska vi endast prata communityn så har ju något annat hänt med själva forumet. På frontsidan ser vi ju mest diskussioner om nyheter, och där gnälls det såklart en del. MEN finns också en hel del positiva kommentarer, dock upplever jag forumet som ganska så dött. Var lite mer roliga diskussioner för några år sedan.

Sen är det en del småfolk här, och antar att många har tagit sina diskussioner till andra forum, som kanske swec? Där är ju attityden och stämningen helt annorlunda.

Sen som Stephan säger, det finns en del främlingsfientliga åsikter här, och vissa har en konstig kvinnosyn. Kanske har det med åldern att göra? Hursomhelst så bidrar det till en sämre stämning, och jag inte kan hålla käften när jag ser korkade inlägg från herp o derp om hur "verkligheten" är.

Medlem

Bajskastning är aldrig roligt. Problemet är att många har åsikter om vad de inte gillar, gärna starkare än om vad de gillar. Passion för spel är nog som sagt det som förenar alla på forumet. Passion skapar starka känslor. Det är få förunnat att kunna konstruktivt skriva om passionerade saker med självkontroll och konstruktivitet. Enda sättet att få bukt med tråkiga inlägg är att moderera hårt. Vilket inte brukar vara särskilt uppskattat...

Ett tips från mig är att inte hugga tillbaka på bajskastning. Det är bara att mata skitsnacket.

Medlem

Har inte lagt märke på något sådant alls...
Jag kanske helt enkelt inte bryr mig eller är för van

Medlem

Tyvärr är det så att vi skulle klaga ännu mer och då med plånboken istället. När någon postar här handlar det om att skriva av sig frustration för att man blivit våldtagen analt (ursäkta språket) igen. Men det har gått dithän när det gäller EA/Activision e t c att de bestämmer vad vi skall gilla. Amerikansk corporate bullshit om "användarupplevelser" haglar som flaskor på en Sex Pistols reunion spelning.
Visst, man kan tänka sig att "köp inte skiten då!" men som sagts tidigare i tråden så brinner många här för gamla och nya bra spel. Man kan bara förvänta sig mycket känslor i ett sådant forum.

Så, summa sumarium, vi har klagat för lite och på fel sätt. Därför sitter vi i denna sitsen och därför klagar folk i forumen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Man kan också fråga sig vad som händt med folket som trubbats av och inte vill stå upp för något de tycker är fel.

"jaha här köpte jag ett spel och öppet och omaskerat så lovades än det ena och än det andra och nu står jag här och spelet har verkligen massor med brister och lite eller inget av det jag lovats har uppfyllts".

-"nämen åh så trevligt, jag tror jag knyter näven i fickan och muttrar något"

Varför det? DU blev blåst. DU blev lurad. DU förleddes. Kliver man utanför dataspelens värld är det brottsligt och det finns myndigheter som jobbar med att jaga och ta emot anmälningar på just det där.

Så varför lägger du dig på rygg och hoppas att bli hörd och att nåt förändras utan insats?

Azynkron här ovan skriver dessutom mycket vist. +1


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Dice tycker jag förtjänar allt skit dom kan få.
Jag vill påstå att dom ljuger folk rakt upp i ansiktet,
redan i bf2 visade dom saker och sa saker som sen inte kom in i spelet, ett av dessa som många hoppades på inkluderat mig själv var battlefields svar på hltv, som dom kallade för bftv i ett pressmeddelande, vilket blev battlefield recorder, vilket inte var samma sak, ingen aning om var det gick fel, men folk var inte glada, spelet i sig var helt ok så man överlevde. dock blev man mer kritisk till dice. Det låter alltid så himla bra, nätkod är dom nog sämst på att göra, men fina löv är det ialla fall.

Sen efter just bf2 har dom sagt VARJE gång att dom stöder klan scenen och e-sporten, men det har dock bara blivit sämre, det har gått så långt så det är svårt att faktiskt driva en match utan massa onödiga små regler, för att inte tala om hur platt spelet blivit, Det är som dom kört tidigare spel och tänkt, detta är för svårt med folk som använder taktiskt tänkande, vi gör om banor och spelet så dom inte kan detta och då blir det lättare för mig.

Jag köpte inte battlefield3, jag har inte köpt något förresten sen bf2, och jag kommer inte köpa bf4, quake och arma är spelen för multiplayer, cod och nu bf är för små ungar som gråter när det blir för svårt.

Dom får gärna spelen förövrigt, men jag gillar inte spel som är för lätta, och kan man inte köra organiserat mot andra bra spelare och lag så kan det kvitta.

Medlem
Skrivet av Kane:

Man kan också fråga sig vad som händt med folket som trubbats av och inte vill stå upp för något de tycker är fel.

"jaha här köpte jag ett spel och öppet och omaskerat så lovades än det ena och än det andra och nu står jag här och spelet har verkligen massor med brister och lite eller inget av det jag lovats har uppfyllts".

-"nämen åh så trevligt, jag tror jag knyter näven i fickan och muttrar något"

Varför det? DU blev blåst. DU blev lurad. DU förleddes. Kliver man utanför dataspelens värld är det brottsligt och det finns myndigheter som jobbar med att jaga och ta emot anmälningar på just det där.

Så varför lägger du dig på rygg och hoppas att bli hörd och att nåt förändras utan insats?

Azynkron här ovan skriver dessutom mycket vist. +1

Håller med. Man borde egentligen anmäla saker mer, men jag tror folk tycker det handlar om så små summor pengar och att det bara tar en massa tid.

Medlem

Nu verkar nästan alla som kommenterar anta att jag inte orkar ta en diskussion, eller inte klarar av att folk har olika åsikter. Det är inte fallet. Det är hur åsikterna presenteras.

Väldigt många talar för andra med saker som "Ingen bryr sig om singleplayer, skit i den!". Men vi som gör det då? Vi har ingen talan i det läget, då halva forumet sitter och spyr galla och säger att ingen bryr sig.

Jag har heller aldrig sagt att alla ska tycka lika, såklart. Men om ett spel inte passar, så passar kanske ett annat. Det är så oerhört tråkigt när folk skriver saker som "Battlefield 3.5" och "Samma spel, inget nytt", när företagen lägger ner mängder med pengar och energi på det.

Varför är vissa av de nya Porsche 911 intressanta? De ser ut nästan precis som de tidigare, med lite interna förbättringar och småskillnader. Trots det ser jag ingen som klagar på att de ser och fungerar nästan likadant ut. Iterationer är inte enorma förändringar, utan en uppföljning på det förra. Så är det, och så vill DICE bevisligen ha det just nu. Det innebär inte att man behöver hata företaget. Allt kan inte passa alla.

Och självklart ska man klaga när något är fel. Men om man t.ex förhandsbokar innan ett spel är släppt så har man trots allt själv gjort beslutet att man vill ha spelet, trots att man är medveten om att saker kan förändras. Det finns ingen lag som säger att ett företag inte kan ångra sig innan release och förändra saker. Har du ett skrivet kontrakt på att de har lovat något är det en annan sak.

Men som sagt, åsikterna är inte det egentligen problemet. Problemet är att åsikterna framförs på följande sätt;

"men VAFAN är ni på droger eller?! jävla idioter, ingen bryr sig om singleplayer!!"

Man tröttnar på sånt efter 400 kommentarer som ser ut så. Skriver någon däremot;

"Synd att de satsar så mycket på Singleplayer som de gör, jag hade föredragit full fokus på multiplayer."

Då öppnar man för diskussion. En diskussion är en helt annan sak än att klaga. Man måste inte klaga för att framföra sin åsikt, vilket många tycks ha missat.

Ofta är det också så att folk klagar på saker de inte riktigt vet hur de fungerar. T.ex "Men sluta göra DLC och fixa buggarna istället!", vilket är ett väldigt vanligt klagomål i nästan alla spel som har DLC. (Vilket är de flesta idag) Företag som t.ex DICE och Bioware har olika arbetsteam som gör olika saker. De som gör DLC har inte möjligheterna att göra patchar t.ex, oavsett hur situationen ser ut. Det innebär att tillägg eller avsaknad av endera inte påverkar den andra.

Så min summa summarum är att om man helt enkelt håller god ton, undviker att kasta könsord och svordomar mot hälften av alla företag som nämns, och håller diskussionerna på ett civiliserat plan, så finns inte problemet.

PS. Ang. DLC-debatten, hur mycket billigare kan vi inte få tag på spelen idag, mot när DLC inte fanns? Idag får man tag på ett spel pre-release för 200-250 kronor legitimt, och ofta då med preorder bonus. Gå tillbaka ett par år, när inga spel hade DLC, och det var fysisk spelbutik som gällde i de flesta fallen, och spelet kostade då 5-600.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

PS. Ang. DLC-debatten, hur mycket billigare kan vi inte få tag på spelen idag, mot när DLC inte fanns? Idag får man tag på ett spel pre-release för 200-250 kronor legitimt, och ofta då med preorder bonus. Gå tillbaka ett par år, när inga spel hade DLC, och det var fysisk spelbutik som gällde i de flesta fallen, och spelet kostade då 5-600.

Ge något exempel där man kan köpa ett spel för 200-250 kr? Går vi tillbaka i tiden när spelen kostade 599-699 kr så innehåll det väldigt mycket och man fick gratis patchar, content m.m.

Battlefield 4 = 599 kr
BF 4 Premium = 500 kr
Battlefield 3 = Inte ens klart...har vissa vänner som inte ens får igång det och blir kickade fortfarande på grund av Dice och EA:

Medlem

Jag betalade 250kr för BF4 på preorder från Greenmangaming.

Battlefield 4's Premiumtjänst är inte annonserad än, så priset på det har vi ingen aning om.

Battlefield 3 funkar perfekt för mig och alla jag känner, oddsen ligger nog på att dina "vissa vänner" kanske har lite tekniska problem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag betalade 250kr för BF4 på preorder från Greenmangaming.

UK£ 44.99 = 452.395708 Swedish kronor
http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/shooter/battle...

Troligt.

Medlem

GMG har alltid rabattkuponger. Jag hade en 35%. Så okej, 294.

Det är fortfarande billigare idag än det var förr.

Poängen är fortfarande att communityn har blivit otroligt mycket otrevligare och aggressivare, vilket också syns här inne.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Communityn har följt övriga samhället. Varför skulle det inte?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Stag:

Poängen är fortfarande att communityn har blivit otroligt mycket otrevligare och aggressivare, vilket också syns här inne.

Tycker folk har blivit dummare och dummare, som Kane är inne på, bend over and take it, tycker inte jag man ska acceptera, man måste få vädra sin åsikt, samtidigt så blir många som jag frustrerade över hur lite makt man har i sammanhanget och hur lite det gör.
Sen är det populärt bland "unga" att vara negativa för det är mer tufft än att vara positiv, Men faktum är att hela spelindustrin är så typiskt amerikaniserad med en massa BS, tittade på xbox one presentationen och utvecklarna till nya cod var på scen och pratade om spelet.

Dom säger att dom inte ska köra säkert ect med det nya spelet, och sen drar dom upp exempel på hur dom inte gör det.
Ny motor, behövs väl, men inget speciellt med det.
men sen kommer, nytt scenario, nya karaktärer, dom kör med hundar mer, och kolla hur mycket mer högupplöst allt är. man sitter dock och väntar på att det ska komma vad dom pratade om, att dom inte skulle köra den säkra vägen, men det kommer aldrig, hur kan dom komma undan med detta.. Som skribent skulle man sänka dom, och kritisera dom för det skitsnack som det är, var är det ni pratade om?
Sen stör det mig hur ord som innovation kastas runt i total obetydelse, låter som himla bra, men var är den?
Den existerar inte. obetydligt säljsnack är vad det är, på gränsen till ren lögn, det skulle vara straffbart.

Medlem

Ofta är det snudd på falsk marknadsföring, speciellt när varenda CoD-spel kallas innovativt och banbrytande. MW1 var verkligen det, efter det så... Mja.

Men nu tappar vi tråden! Som du säger så är det populärt och tufft att vara negativ och hata just nu, även om det är tydligt att personen som hatar något också använder detsamma.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Som du säger så är det populärt och tufft att vara negativ och hata just nu.

Detta är inget nytt alls, att det syns mycket nu beror nog mer på att mer och mer folk börjat tröttna. Negativetet har funnits i dom mindre community som jag varit med i sen många år tillbaka. Bara att det är mer av det nu så det är svårt att missa.

Medlem

Håller med dig Stag, blir tråkigare stämning här hela tiden.

Självklart är det bra att våga uttrycka sitt missnöje och kanske framförallt på forum där skaparna kan ta till sig detta.
Men folk verkar inte inse att för att göra någon skillnad är det bättre att diskutera saken i god ton om man vill bli tagen seriöst.

Att skrika med versaler och hot hjälper inte ett dugg då motparten går in i försvarsställning, istället för att kanske lyssna på en väl framförd konstruktiv kritik.
Det är grundläggande kommunication vi pratar om här, att stå och skrika hjälper en inte att vinna någon debatt, utan man är snarare förste förloraren.

Medlem

Inriktade communitys får allt svårare att klara sig då livslängden på ett spel är mindre idag än det var. Framförallt är livslängden för ett spels community mindre. Nytt spel > vidare till nytt community som poppat upp till nytt spel/spelserie.

Då dessa forum poppar upp och försvinner eller tappar i aktivitet så migrerar fler till generella forum som Fz. Då ser jag det som naturligt att även Fz påverkas av en förändrad spelvärld.

De som växer upp numera är inte heller vana att inte få som de vill. Söndercurlade ungar som ska samsas med de som åt bark till frukost och åkte buss 10 mil till skolan och var så fattiga att de fick slå in sina egna kläder på julafton och ge till sig själva.

Dagens unga har aldrig varit utan internet. Aldrig utan mobiltelefon. Tror tusan att gammalt och erfaret krockar med ungt och oerfaret. Det ena måste inte vara bättre än det andra men att det är en kulturkrock bara där betyder problem i communityn.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

1
Skriv svar