Rykten kring begagnathandeln på Xbox One

Robot
Rykten kring begagnathandeln på Xbox One
Medlem
Rykten kring begagnathandeln på Xbox One

Det positiva är att andrahandsvärdet höjs.

Inaktiv

Totalt värdelöst om det sämmer, och deras snack om att dom inte tar betalt för begagnade spel en lögn. Och samtidigt så sabbar dom hela prismodellen så att man "alltid" får betala nästan fullpris?

Påverkar detta att prissänkningen av nya spel kommer senare så är detta också en förlust för konsumenten. Man åsidosätter marknadens regler och låser in kunden. Stämmer detta så hoppas jag att folk tittar åt andra plattformar, Sony, Nintendo eller PC.

edit: för satan va svårt det ska vara att editera sitt inlägg o få det som det ska vara då?

Medlem

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Medlem
Skrivet av TheMadSwede:

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Och du menar att det kan du inte göra idag? Sälja dina beg spel..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av TheMadSwede:

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Man har väl alltid kunnat sälja begagnade spel? Det är ju nu som det blir komplicerat. Var ju bara o slänga upp skiten på blocket och casha in / gå till nån butik o byta in det.
Nu får ju butiken pröjsa för att de köpt in det om jag förstått det rätt? Så du får en liten summa, butiken betalar en stor summa och säljer sedan spelet för fullt pris igen eller? (annars tjänar de väl ingenting på detta, beror ju självklart på om ryktena stämmer). Vette fasiken vad jag tycker om det här, känns ju som att spelarna torskat på detta

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Totalt värdelöst om det sämmer, och deras snack om att dom inte tar betalt för begagnade spel en lögn. Och samtidigt så sabbar dom hela prismodellen så att man "alltid" får betala nästan fullpris?

Påverkar detta att prissänkningen av nya spel kommer senare så är detta också en förlust för konsumenten. Man åsidosätter marknadens regler och låser in kunden. Stämmer detta så hoppas jag att folk tittar åt andra plattformar, Sony, Nintendo eller PC.

edit: för satan va svårt det ska vara att editera sitt inlägg o få det som det ska vara då?

Varför skulle spelet minska i värde till att börja med? Ett spel blir inte sämre eller slits (Mer än den fysiska skivan) så det går inte att jämföra med andra prylar som blir begagnade som tex bilar där saker slits och måste bytas ut, därav sänks värdet.

Inaktiv

Avgiften som nämns här är på tok för hög, men det är fortfarande revolutionerande att man kan sälja sin digitala media. Nu är frågan då: Kommer detta att påverka Steam till att ändra sin affärsmodell?

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av TheMadSwede:

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Och du menar att det kan du inte göra idag? Sälja dina beg spel..

Inte digitala.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av TheMadSwede:

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Och du menar att det kan du inte göra idag? Sälja dina beg spel..

Detta är digital media, alltså kan du komma åt ditt spelbibliotek varsomhelst utan att ha det med dig. Det finns ingen som erbjuder att man ska kunna sälja sina licenser, och jag antar att det var det han syftade på.

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Aresz:

Totalt värdelöst om det sämmer, och deras snack om att dom inte tar betalt för begagnade spel en lögn. Och samtidigt så sabbar dom hela prismodellen så att man "alltid" får betala nästan fullpris?

Påverkar detta att prissänkningen av nya spel kommer senare så är detta också en förlust för konsumenten. Man åsidosätter marknadens regler och låser in kunden. Stämmer detta så hoppas jag att folk tittar åt andra plattformar, Sony, Nintendo eller PC.

edit: för satan va svårt det ska vara att editera sitt inlägg o få det som det ska vara då?

Varför skulle spelet minska i värde till att börja med? Ett spel blir inte sämre eller slits (Mer än den fysiska skivan) så det går inte att jämföra med andra prylar som blir begagnade som tex bilar där saker slits och måste bytas ut, därav sänks värdet.

Spel minskar inte pga slitage utan genom ålder. Ett spel som är ett år gammalt är generellt mindre värt än ett helt nytt, speciellt om det kommer uppföljare. Exklusive samlarobjekt såklart.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det positiva är att andrahandsvärdet höjs.

det gör det väl inte? Enda som händer är att priset för begagnade spel höjs.
skulle spel x kosta 100kr begagnat skulle det med detta kosta
350(avgift)+100kr (värdet)


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Binds spelen till ens konto eller till boxen? Tänkte på folk som skall sälja de på blocket med spelen till.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av TheMadSwede:

Schysst ju, att kunna sälja sina begagnade spel . Borde man kunna göra hos på alla konsoler! Men minus på att man inte kan låna ut spelen till polare utan att det kostar, "om det blir så."

Och du menar att det kan du inte göra idag? Sälja dina beg spel..

Detta är digital media, alltså kan du komma åt ditt spelbibliotek varsomhelst utan att ha det med dig. Det finns ingen som erbjuder att man ska kunna sälja sina licenser, och jag antar att det var det han syftade på.

Ja ursäkta min otydlighet "söndag och allt"
Det var just det jag menade

Inaktiv
Skrivet av delli:

Binds spelen till ens konto eller till boxen? Tänkte på folk som skall sälja de på blocket med spelen till.

Spelen binds till kontot och den konsol du installerar på först. Alltså kan man spela med vilken profil somhelst på den specifika konsolen.

Medlem

Om detta stämmer kommer många unga (som studenter med mindre pengar t.ex), barnfamiljer, mfl att nog inte bli speciellt intresserade av ONE. Jag tycker synd om MS, dom verkar lida av nån slags destruktivt beteende mönster, verkar som dom inte vill vara framgångsrika!? Win 8? Xbox One? Hmmm.... tråkigt... Jag gillar Windows, men med det här beteendet så kanske vi aldrig kommer se ett Win9. Iförsig är Win7 så bra, så det behövs egentligen inga nya OS på ett bra tag. Bara DX blir uppdaterat, eller kanske även där får OpenGL ta över, det är ju bättre än DX egentligen ändå så??


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av HaZe303:

Om detta stämmer kommer många unga (som studenter med mindre pengar t.ex), barnfamiljer, mfl att nog inte bli speciellt intresserade av ONE. Jag tycker synd om MS, dom verkar lida av nån slags destruktivt beteende mönster, verkar som dom inte vill vara framgångsrika!? Win 8? Xbox One? Hmmm.... tråkigt... Jag gillar Windows, men med det här beteendet så kanske vi aldrig kommer se ett Win9. Iförsig är Win7 så bra, så det behövs egentligen inga nya OS på ett bra tag. Bara DX blir uppdaterat, eller kanske även där får OpenGL ta över, det är ju bättre än DX egentligen ändå så??

Fattiga studenter kan väl dela profil. Då behöver snåljåparna inte ens skicka en skiva fram och tillbaka.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av HaZe303:

Om detta stämmer kommer många unga (som studenter med mindre pengar t.ex), barnfamiljer, mfl att nog inte bli speciellt intresserade av ONE. Jag tycker synd om MS, dom verkar lida av nån slags destruktivt beteende mönster, verkar som dom inte vill vara framgångsrika!? Win 8? Xbox One? Hmmm.... tråkigt... Jag gillar Windows, men med det här beteendet så kanske vi aldrig kommer se ett Win9. Iförsig är Win7 så bra, så det behövs egentligen inga nya OS på ett bra tag. Bara DX blir uppdaterat, eller kanske även där får OpenGL ta över, det är ju bättre än DX egentligen ändå så??

Fattiga studenter kan väl dela profil. Då behöver snåljåparna inte ens skicka en skiva fram och tillbaka.

I vanliga fall skulle jag ta det för självklart att du är sarkastisk, men som dagens samhälle ser ut, hur Sverige har förändrats, och hur egoismen, girigheten och bristen på solidaritet börjar ta över så tar jag inget för givet längre. Så jag låtsas som du är 100% allvarlig!? Och till det kan jag väl säga, grattis!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Detta rykte låter enligt mig HELT OSANNOLIKT

Inaktiv
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av HaZe303:

Om detta stämmer kommer många unga (som studenter med mindre pengar t.ex), barnfamiljer, mfl att nog inte bli speciellt intresserade av ONE. Jag tycker synd om MS, dom verkar lida av nån slags destruktivt beteende mönster, verkar som dom inte vill vara framgångsrika!? Win 8? Xbox One? Hmmm.... tråkigt... Jag gillar Windows, men med det här beteendet så kanske vi aldrig kommer se ett Win9. Iförsig är Win7 så bra, så det behövs egentligen inga nya OS på ett bra tag. Bara DX blir uppdaterat, eller kanske även där får OpenGL ta över, det är ju bättre än DX egentligen ändå så??

Fattiga studenter kan väl dela profil. Då behöver snåljåparna inte ens skicka en skiva fram och tillbaka.

I vanliga fall skulle jag ta det för självklart att du är sarkastisk, men som dagens samhälle ser ut, hur Sverige har förändrats, och hur egoismen, girigheten och bristen på solidaritet börjar ta över så tar jag inget för givet längre. Så jag låtsas som du är 100% allvarlig!? Och till det kan jag väl säga, grattis!

Om du menade ordvalet "snåljåpar", så nej, det var inte allvar. Jag är själv en fattig student.

Medlem

tur man håller sig borta från sketbox även denna gång....

Medlem

Bra att utvecklarna får en del av kakan

Medlem

Den stora frågan är om priset på nya spel blir lägre än förr, vet vi något om det än?

Medlem

Hejdå microsoft!


signatur
Medlem

Stackars satar som går på MS scam. Om sony gör samma sak är det Wii u för mig.

Medlem
Skrivet av Tobs:

Den stora frågan är om priset på nya spel blir lägre än förr, vet vi något om det än?

Inte idag kanske men det var ett himla liv när det var nytt. Steam då är inte vad Steam är idag.

Medlem

Stämmer det här så blir det definitivt en Ps4 för min del, kommer inte få ett öre för sina Xbox One spel på Game om det här stämmer


signatur

Game long and prosper

Medlem

Om det stämmer så blir det inget Xbox One för mig, vill kunna låna och låna ut spel.

Medlem

Ganska roligt men som man populärt brukar säga i USA See you in court!

Om detta skulle stämma bryter MS mot ett gäng med Europeiska lagar, dels en hög med konsumentlagar men även en väldigt stor hög av konkurrens lagar.

So i just say, Bring IT ON!

See you in court Microsoft.

Medlem

Ahahaha fy fan va sämst!!!
Hur ska man kunna få tag i ett Xbox One spel om 10-15 år när Gamestop inte längre är intresserade av att sälja begagnade Xbox One spel? Tradera/blocket funkar ju uppenbarligen inte...

12
Skriv svar