Kommer Sony att begränsa begagnathandeln?

Robot
Kommer Sony att begränsa begagnathandeln?

Det är fortfarande väldigt oklart hur begagnatmarknaden kommer att se ut på nästa generations konsoler.


Medlem
Kommer Sony att begränsa begagnathandeln?

Jag behåller i stort sett ingenting. Är jag klar med spelet är jag klar med det. Det finns ingen anledning att det ska samla damm om jag kan få tillbaka lite av investeringen. Jag har alltid föredragit Xbox över PS, men med denna generationens konsoller är det inte en chans att jag skaffar en Xbox iaf.


signatur

I drank what?

Medlem

De borde ju kunna sätta avgiften för begagnade spel för mindre än 35$ (Xbox) i alla fall. Om denna avgift inte går ner väsentligt tror jag begagnatmarknaden kommer vara obefintlig.

Medlem

PS3 har ju en avgift på 10 euro för att "låsa upp" ett begagnat spel, för att kunna spela det online, vilket är ganska fair ändå...

Inaktiv

Värt att nämna i artikeln, är patentet Somy's patent. Råder ju inga tvivel om att detta är något vi får se i PS4. Intressant är hur Sony inte berättat det, medan Microsoft gör det. Ärlighet, eller en obehaglig överraskning när man köpt en dyr konsol (och spel...)

http://m.techspot.com/news/51227-sony-applies-for-rfid-drm-pa...

Medlem
Skrivet av Miindz:

De borde ju kunna sätta avgiften för begagnade spel för mindre än 35$ (Xbox) i alla fall. Om denna avgift inte går ner väsentligt tror jag begagnatmarknaden kommer vara obefintlig.

Ja, men då har de ju lyckats, för de vill ju inte ha en begagnatmarknad så om de driver upp priserna så pass högt för ett beg spel så kommer ingen vara intresserad. Win-win för dem, lose-lose för kunderna. Precis som i vanlig ordning med andra ord.

Jag hoppade över förra generationens konsoller och det verkar som om jag hoppar över denna också, känns mer och mer som om konsollerna bara blir mer lika PC fast med hutlös DRM inbakad (där PC-världen snarare går åt andra hållet) och hutlösa priser... nej, tror jag hellre investerar mina pengar i en bra spel-PC som också kan användas för annat.

Sneglar lite åt Sonys håll dock men om de inför liknande DRM för beg-marknaden så får det vara för mig. Nästa steg för Microsoft och Sony är väl att införa hyr-spel istället, man köper aldrig nåt utan betalar månadskostnad per spel... hoppas de gör nåt sånt, för då kommer de verkligen skjuta sig själva i foten. Höj gärna priset på spelen också... typ 800-900kr/spel.

Inte skadeglad alls, nejdå :)... allvarligt dock, de måste bli mindre konsumentfientliga och börja erbjuda kunderna mer för de hutlösa priserna de redan tar ut. Själv köper jag mina spel på Steam-reor och GMG-reor som jag sedan spelar så lång tid jag orkar. Och får spelföretagen för sig att stänga ner aktiveringsservrar eller liknande så finns det alltid tredjeparts-lösningar. Inte med konsollerna dock....

/kramar om mitt gamla SNES. Inget DRM, billiga spel (även på den tiden) och spel som fortfarande står sig idag.

Medlem

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Det borde dom göra när det finns något att reagera mot, då Sony inte gått u med något än...


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Säljer i stort sett aldrig några spel, tänk om man skulle få för sig att spela igenom dom igen. De enda spelen jag brukar byta in är föregående årets FIFA mot det nya...

Medlem

Det var nog inte utan anledning EA tog bort sina olinepass.

Och jag är ganska säker på att detta var skälet. Att just MS och Sony gick med på eller valde att sätta någon form av skydd mot just beg handeln.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Precis, kommer båda konsolerna dumma sig mot den begagnade marknaden så kommer nog folk tvingas "förlåta" en av konsolerna motvilligt.

Själv kommer jag försöka hålla ut tills Valve visar sin konsol och hoppas att dom inte skiter på begagnade spel, annars blir det nog en Ps4 för min del, känner mig väldigt kluven till Xbox One, får hoppas dom visar upp konsolen på riktigt under E3.


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag tror inte att folk kommer reagera på samma. För vi har nu fått ut vår ilska över xbox one så om ps4 gör samma sak så tror jag inte nederbörden blir lika stor. Dock kan vi ju bli besvikna men det är ju en annan femma :).

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Precis, kommer båda konsolerna dumma sig mot den begagnade marknaden så kommer nog folk tvingas "förlåta" en av konsolerna motvilligt.

Själv kommer jag försöka hålla ut tills Valve visar sin konsol och hoppas att dom inte skiter på begagnade spel, annars blir det nog en Ps4 för min del, känner mig väldigt kluven till Xbox One, får hoppas dom visar upp konsolen på riktigt under E3.

WiiU försäljningen lär ju öka på rätt bra iaf

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Fast det var ju mer än 'begagnade-spel-blockering' folk reagerade på vad gäller XBone, jag är säker på att PS4an kommer att ha negativa punkter(vilken konsol har inte det liksom), men i dagsläget är de färre/mindre allvarliga än de som hos XBone.

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Fast det var ju mer än 'begagnade-spel-blockering' folk reagerade på vad gäller XBone, jag är säker på att PS4an kommer att ha negativa punkter(vilken konsol har inte det liksom), men i dagsläget är de färre/mindre allvarliga än de som hos XBone.

Förvisso, men vi har knappt hört nåt alls som PS4 och ändå är folk så jääävla snabba att hata på precis allt fast de inte har en jä-la aning om hur nåt kommer att bli än.

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Precis, kommer båda konsolerna dumma sig mot den begagnade marknaden så kommer nog folk tvingas "förlåta" en av konsolerna motvilligt.

Själv kommer jag försöka hålla ut tills Valve visar sin konsol och hoppas att dom inte skiter på begagnade spel, annars blir det nog en Ps4 för min del, känner mig väldigt kluven till Xbox One, får hoppas dom visar upp konsolen på riktigt under E3.

Har du en aning om hur Steam fungerar? Jag kan slå vad om vilken summa som helst att den inte kommer att kunna spela fysiska spel(förutom de spel som kommer med steamnyckel) och kommer därför inte att kunna spela begagnade spel alls, möjligtvis så kommer man väl att kunna sälja sina spellicenser snart...

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Javas:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Precis, kommer båda konsolerna dumma sig mot den begagnade marknaden så kommer nog folk tvingas "förlåta" en av konsolerna motvilligt.

Själv kommer jag försöka hålla ut tills Valve visar sin konsol och hoppas att dom inte skiter på begagnade spel, annars blir det nog en Ps4 för min del, känner mig väldigt kluven till Xbox One, får hoppas dom visar upp konsolen på riktigt under E3.

WiiU försäljningen lär ju öka på rätt bra iaf

Njaa, säg inte det, genomruttet spelutbud!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Fast det var ju mer än 'begagnade-spel-blockering' folk reagerade på vad gäller XBone, jag är säker på att PS4an kommer att ha negativa punkter(vilken konsol har inte det liksom), men i dagsläget är de färre/mindre allvarliga än de som hos XBone.

Förvisso, men vi har knappt hört nåt alls som PS4 och ändå är folk så jääävla snabba att hata på precis allt fast de inte har en jä-la aning om hur nåt kommer att bli än.

Men vi har ju faktiskt hört och mer eller mindre bekräftat en massa av de negativa sakerna om XBone, varför ska man inte göra sin röst hörd och klaga på det då?
Och jag hörde i alla fall en massa om PS4 redan i februari, de enda negativa sakerna som jag kommer på just nu var: ingen riktig bakåtkompatibilitet och massa facebooktrams, inget som jag egentligen bryr mig så där finns inget att klaga på för mig där.

Medlem

Till FZ: Varför kan inte ni ta upp de mera intressanta punkterna i detta som till exempel vad säger lagen i Europa och Sverige om detta.

För om jag inte har väldigt fel är detta som Microsoft och eventuellt kanske Sony tänker göra olagligt.

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Fast det var ju mer än 'begagnade-spel-blockering' folk reagerade på vad gäller XBone, jag är säker på att PS4an kommer att ha negativa punkter(vilken konsol har inte det liksom), men i dagsläget är de färre/mindre allvarliga än de som hos XBone.

Förvisso, men vi har knappt hört nåt alls som PS4 och ändå är folk så jääävla snabba att hata på precis allt fast de inte har en jä-la aning om hur nåt kommer att bli än.

Men vi har ju faktiskt hört och mer eller mindre bekräftat en massa av de negativa sakerna om XBone, varför ska man inte göra sin röst hörd och klaga på det då?
Och jag hörde i alla fall en massa om PS4 redan i februari, de enda negativa sakerna som jag kommer på just nu var: ingen riktig bakåtkompatibilitet och massa facebooktrams, inget som jag egentligen bryr mig så där finns inget att klaga på för mig där.

Klart men får klaga om man vet exakt vad man klagar på. Detta är inte riktat till dig utan i största allmänhet.
Som nu när folk har gnällt nåt kopiöst på MS bland annat p.g.a. begagnat-grejen och lovprisat Sony, "hej då Fag-box, hej PLAYstation", och nu visar det sig att Sony antagligen också kommer ha nåt liknande.
Varken Sony eller Microsoft har säkert avslöjat hälften alla detaljer med konsolerna och ändå så hänger upp sig på rykten och spekulationer som kommer från alla möjliga håll som om de vore ren fakta.
Vänta ett par månader tills vi vet allt, SEDAN kan man klaga när man vet helheten.

Inaktiv
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Fast det var ju mer än 'begagnade-spel-blockering' folk reagerade på vad gäller XBone, jag är säker på att PS4an kommer att ha negativa punkter(vilken konsol har inte det liksom), men i dagsläget är de färre/mindre allvarliga än de som hos XBone.

...och här börjar ursäkterna. Inte partisk alls, nej då;)

Medlem

Jag har sen jag köpte mitt xbox 360 vid release:

- Lånat 1 spel av en kompis

- Köpt ett begagnat spel

- Lånat ut 2 spel till kompisar

Och jag har en hög med typ 25 spel där hemma, det är inte hela världen

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Pfft jag trodde FZ:a var SONY-fanboyernas sverigefilial. :p.

Av allt hat mot Xbox så kan man tro det iaf.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Säljer knappt vidare något spel, köper däremot 90% begagnat.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

De kommer säkerligen ha ngt system för detta för de utvecklare som vill ha en sån begränsning. Tror varken MS eller Sony kommer tvinga ngn att använda det om de inte vill. Samma som med regionsskyddet. Det är också frivilligt.

Inaktiv
Skrivet av Dinskugga:

Det var nog inte utan anledning EA tog bort sina olinepass.

Och jag är ganska säker på att detta var skälet. Att just MS och Sony gick med på eller valde att sätta någon form av skydd mot just beg handeln.

Precis vad jag tänkte, inte en chans att EA av alla plötsligt hade lyssnat på sina kunder, istället gör dom tvärtom och drar in något värre. Vad ska man med onlinepass till om man ändå inte kan sälja sina spel vidare?

Hoppas skydden knäcks dag 1, och att många kunder väljer bort dessa snart superlåsta plattformar. För det är väl dit vi är på väg?

edit: inser vilken hycklare jag är då jag shoppar spel på steam...fast mitt enda försvar där är att jag inte betalar 500sek per spel.. hjälper det?

Medlem

Ni måste inse att vildavästern eran är över. Inge mer låna ut hur som helst, bränn o spela gratis. Det e slut på parasiterandet!
Dags o börja betala för sig.

Ni som tycker det e FÖR.JEVLIT (Stefan & Krister) med ingen begagnatmarknad kan jag bara säga: Välkommen ti PCvärlden!

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Pfft jag trodde FZ:a var SONY-fanboyernas sverigefilial. :p.

Av allt hat mot Xbox så kan man tro det iaf.

Skitsnack. Att folk klagar på Xbox Juan betyder INTE att de automatiskt tycker om PS4an eller Sony. Du antar att det bara går att tycka på två vis när det i praktiken finns många olika positioner att ta.

I övrigt tror jag de flesta på den här sidan ser de nya konsollerna som en anledning att fortsätta hålla sig exklusivt vid sin PC.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Pfft jag trodde FZ:a var SONY-fanboyernas sverigefilial. :p.

Av allt hat mot Xbox så kan man tro det iaf.

Skitsnack. Att folk klagar på Xbox Juan betyder INTE att de automatiskt tycker om PS4an eller Sony. Du antar att det bara går att tycka på två vis när det i praktiken finns många olika positioner att ta.

I övrigt tror jag de flesta på den här sidan ser de nya konsollerna som en anledning att fortsätta hålla sig exklusivt vid sin PC.

Tyvärr så missar man en jävla massa bra spel om man håller sig till PC. Det är inget alternativ för min del iaf.

Medlem

Merparten av alla i undersökningen behåller sina spel? Det trodde jag faktiskt inte. Är jag klar så säljer/byter jag in dem


signatur

"High life on low budget"

12
Skriv svar