Kommer Sony att begränsa begagnathandeln?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bent toe:

Merparten av alla i undersökningen behåller sina spel? Det trodde jag faktiskt inte. Är jag klar så säljer/byter jag in dem

Ett intressant utfall, helt klart.


signatur
Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Dinskugga:

Det var nog inte utan anledning EA tog bort sina olinepass.

Och jag är ganska säker på att detta var skälet. Att just MS och Sony gick med på eller valde att sätta någon form av skydd mot just beg handeln.

Precis vad jag tänkte, inte en chans att EA av alla plötsligt hade lyssnat på sina kunder, istället gör dom tvärtom och drar in något värre. Vad ska man med onlinepass till om man ändå inte kan sälja sina spel vidare?

Hoppas skydden knäcks dag 1, och att många kunder väljer bort dessa snart superlåsta plattformar. För det är väl dit vi är på väg?

edit: inser vilken hycklare jag är då jag shoppar spel på steam...fast mitt enda försvar där är att jag inte betalar 500sek per spel.. hjälper det?

Jag tycker inte att man kan jämföra digitalt/fysiskt på det sättet, och digitalt kan man ju inte sälja vidare på varken PS3 eller 360 heller, så jag enligt mig är du ursäktad

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Pfft jag trodde FZ:a var SONY-fanboyernas sverigefilial. :p.

Av allt hat mot Xbox så kan man tro det iaf.

Skitsnack. Att folk klagar på Xbox Juan betyder INTE att de automatiskt tycker om PS4an eller Sony. Du antar att det bara går att tycka på två vis när det i praktiken finns många olika positioner att ta.

I övrigt tror jag de flesta på den här sidan ser de nya konsollerna som en anledning att fortsätta hålla sig exklusivt vid sin PC.

Nää jag tänkte på att merparten (nåja, men en stoor del iaf) av inläggen som bashar Xbox, i nästa mening hyllar playstation.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av pubisboy:

Ska blir väldigt intressant att se om folk reagerar på samma sätt mot Sony som de gjort mot MS om det här...

Pfft jag trodde FZ:a var SONY-fanboyernas sverigefilial. :p.

Av allt hat mot Xbox så kan man tro det iaf.

Skitsnack. Att folk klagar på Xbox Juan betyder INTE att de automatiskt tycker om PS4an eller Sony. Du antar att det bara går att tycka på två vis när det i praktiken finns många olika positioner att ta.

I övrigt tror jag de flesta på den här sidan ser de nya konsollerna som en anledning att fortsätta hålla sig exklusivt vid sin PC.

Tyvärr så missar man en jävla massa bra spel om man håller sig till PC. Det är inget alternativ för min del iaf.

Så är det då fel på plattformen PC eller marknaden som gör fåniga exklusiva titlar till enbart en plattform eller föralldel bara till konsol.

Säljer aldrig något av mina spel hur dåliga de än är! och gillar inte att köpa beg spel. Har säker ca 600 spel i källaren och inget är till salu


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bent toe:

Merparten av alla i undersökningen behåller sina spel? Det trodde jag faktiskt inte. Är jag klar så säljer/byter jag in dem

Ett intressant utfall, helt klart.

Intressant jag men knappast relevant i detta fallet, det gör ju inte saken bättre på något sätt. Jag har aldrig sålt ett spel till mina TV spel men har givit bort hela maskinen med till syskon och syskon barn.

Men skulle aldrig låta dem begränsa mina val och aktivt stödja dem. Med dem för tillfället MS men om det samma gäller PS kommer jag inte köpa en sådan heller.

Medlem

Har cirka 50-55 ps3 spel och runt 10 xbox spel, aldrig funderat på att byta in/sälja. Jo, bytte ett Just Cause 2 som jag köpte för 140kr på webhallen mot Dead Island riptide för 1kr. Kommer köpa ett nytt Just Cause ändå. Gillar att spara mina spel, oftast får du dessutom extremt dåligt betalt för dem. Om jobbar/pluggar kan man ändå köpa spel billigt på ex webhallen, game.co.uk/amazon m.m.

Det här kommer inte störa mig personligen men uppenbarligen är det jobbigt för många andra.

Medlem

Har fortfarande kvar super Nintendo spel ^^ Super Metroid i original förpackning och allt innehåll är kvar. Ser det som en samling =D

Medlem

De enda spel jag köper brukar vara sådana som jag vill ha kvar i "bokhyllan", så därför är sällan begagnatmarknaden någonting för mig. Däremot händer det att jag köper någon begagnad titel ifall det är prisvärt...dvs inte på ruttna Game, som oftast är dyrare på beg. titlar än billigaste nypriset.
Men trots att detta då inte är någon big deal för mig så blir jag ändå förbannad på girigheten hos vissa företag när dom försöker både begränsa och/eller vinna på andrahandsmarknaden. Även om det inte finns någon 100% info om hur Sony tänker göra så är det bra att folk visar sitt missnöje NU, medans det finns hopp om att dom kanske ändrar sig.

Personligen kommer jag ge fingret åt alla konsoller som lägger in någon som helst begränsning på sin next-gen. Även om det inte betyder så mycket för mig så betyder det inte att det är rätt att göra. Kunde önska att alla tänkte likadant så kanske vi kunde slippa sån skit framöver.

Medlem

Om jag kommer ihåg det rätt sa dom lite efter deras press-conference att dom inte skulle begränsa begagnathandeln men det skulle ju kunna betyda att dom tänker ta betalt för det.
Personligen har jag kvar alla mina spel.

Medlem

hahaha. skrattar gott här med min PC :>
konsoller, dyrare spel, sämmre kontroller och nu detta.
vart ska det sluta? penga-ätande-lådor!

Ska nog dock köpa en Ps3 nu när många kommer vilja sälja dom


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Någon får ju gärna förklara vad som är bättre med att ha kvar ett spel eller flera i sin samling när man inte längre ANVÄNDER dem? Jämfört med att sälja det vidare... eller kanske bara GE bort det till en vän.

Hm... intressant är väl att de flesta PC-spelen idag är TOTALT låsta till användaren?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Någon får ju gärna förklara vad som är bättre med att ha kvar ett spel eller flera i sin samling när man inte längre ANVÄNDER dem? Jämfört med att sälja det vidare... eller kanske bara GE bort det till en vän.

Hm... intressant är väl att de flesta PC-spelen idag är TOTALT låsta till användaren?

Jo antingen förstår man varför man sparar på saker eller kommer man nog aldrig förstå vaför.

En anledning är att får man lust att spela något bra gammalt spel så kan man göra det när man vill för många är värda att spelas om. Samt att ha en komplett spelsamling är kul och bra för egot.

Fast jag gav bort Xbox 360'n med alla spel gillade aldrig att spela med gamepad. Är väl fast i PC träsket.
Säljer aldrig något spel så ev låsning stör mig inte alls.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

köper ibland begagnat och ibland nytt

säljer sällan spel men kan ge bort något spel till en kompis ibland som man inte spelar längre som han/hon kanske inte har råd att köpa.

delad glädje är dubbel glädje


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

ZF
Medlem
Skrivet av Exxo:

Någon får ju gärna förklara vad som är bättre med att ha kvar ett spel eller flera i sin samling när man inte längre ANVÄNDER dem? Jämfört med att sälja det vidare... eller kanske bara GE bort det till en vän.

Hm... intressant är väl att de flesta PC-spelen idag är TOTALT låsta till användaren?

de flesta PC-spel även utan och/eller innan DRM-eran är ju i princip värdelösa (bokstavligt, inte bildligt) så övergången till en marknad där byte eller försäljning inte tillåts var antagligen mer protestfri bara därför.

nu verkar iof även konsollspelen dyka de senaste åren, möjligen är marknaden lite övergödslad också.

Medlem
Skrivet av MutatedElk:

Jag har sen jag köpte mitt xbox 360 vid release:

- Lånat 1 spel av en kompis

- Köpt ett begagnat spel

- Lånat ut 2 spel till kompisar

Och jag har en hög med typ 25 spel där hemma, det är inte hela världen

Sedan jag köpte min xbox 360 på launch:
Köpt 2 spel till fullpris, nytt i butik.
Köpt 20+ spel på tradera/blocket etc, etc.
Sålt 20+ spel på tradera/blocket.

Lånat spel ofta från polare, och lånat spel till polare ofta.

Har nog 5 spel liggande, och 2 av dem borde jag sälja.

För min del spelar det stor roll med begagnatmarknaden.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bent toe:

Merparten av alla i undersökningen behåller sina spel? Det trodde jag faktiskt inte. Är jag klar så säljer/byter jag in dem

Ett intressant utfall, helt klart.

Att fejka ett utfall för att det ska passa företagets syften?


signatur

I drank what?

Inaktiv

Men jävla skitfasoner både MS och Sony sysslar med... Nä, skippar den här kommande generationen och hoppas på att de lär sig av sina misstag tills nästa... Vågar man gissa på att de skiter i vad folk vill ha tills nästa generation också? För min del blir det bara emulatorspel framför tv'n framöver.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av MutatedElk:

Jag har sen jag köpte mitt xbox 360 vid release:

- Lånat 1 spel av en kompis

- Köpt ett begagnat spel

- Lånat ut 2 spel till kompisar

Och jag har en hög med typ 25 spel där hemma, det är inte hela världen

Sedan jag köpte min xbox 360 på launch:
Köpt 2 spel till fullpris, nytt i butik.
Köpt 20+ spel på tradera/blocket etc, etc.
Sålt 20+ spel på tradera/blocket.

Lånat spel ofta från polare, och lånat spel till polare ofta.

Har nog 5 spel liggande, och 2 av dem borde jag sälja.

För min del spelar det stor roll med begagnatmarknaden.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bent toe:

Merparten av alla i undersökningen behåller sina spel? Det trodde jag faktiskt inte. Är jag klar så säljer/byter jag in dem

Ett intressant utfall, helt klart.

Att fejka ett utfall för att det ska passa företagets syften?

Är ingen fan över second hand butikernas policys, de livnär sig på utvecklarnas/utgivarnas bekostnad och alla som säljer och köper begagnat med gott samvete borde tänka om då de direkt skadar marknaden, man kan säga att de som säljer även köper nya spel för pengarna men det räcker inte på långa vägar för att väga upp det hela.

Själv har jag 5 spel till min PS3 och två till mitt Wii då spelen är åt helvete för dyra.
Ett resultat av att man inte kan sälja spelen second hand på Steam är att jag har kunnat köpa mer än 200 spel till samma pris som jag hade fått betala för 6 spel (visserligen fullpris) till en konsol, alla dessa reor har gjort att jag spelar mer än någonsin, har fler spel än jag hinner spela, ett problem jag mer än gärna har.

Om det finns en chans att detta får samma effekt på konsoler så vill jag hellre att detta sker än att konsolerna blir lika irrelevanta som dagens är för mig.

Jag säger inte att spelen är dåliga, bara att PC marknaden är betydligt mer attraktiv som det ser ut nu.

Medlem

Jo fast jag köpte sällan begagnat i butik och säljer aldrig till butik. Jag sköter all min begagnatförsäljning via tradera eller blocket. Jag ogillar också hur lite man får för spelen och vad de sedan tar för det.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar