Vårväder är macroglädje!

Medlem
Vårväder är macroglädje!

Att komma allt smått så nära är fantastiskt! Smutsa ner sina knän och stöta armbågarna i marken... det hör till och är nästan skrivet i receptet för en bra macrobild.

Jag bjuder på en riktigt gammal från Grekland och en ny från igår. Mycket nöje

Märker ni någon skillnad förresten? Det är 21MP i den första bilden och 36MP i den andra... mm nej trodde inte det. Däremot älskar jag den gluggen som första bilden är tagen med. Sigma 180/3,5 Macro. En herrejösses-glugg som är både stor och klumpig... lite som Dumbo. Lika underbar!

#blogg

Medlem
Vårväder är macroglädje!

Superfina! Dina bilder gör att jag börjar bli riktigt sugen på macro faktiskt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Superfina! Dina bilder gör att jag börjar bli riktigt sugen på macro faktiskt.

Ja men istället för att köpa dyr macro-optik så kan du fuska lite och testa med mellanringar. Andra bilden är tagen så och det enda kruxet är att du får plåta med alla inställningar manuellt.
Man måste också ha optik med separat bländarring för att det ska fungera.

Medlem

Åh fasen, det låter riktigt intressant. Dock då lite mer komplicerat, men det är bara kul.

Tack för tips!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Åh fasen, det låter riktigt intressant. Dock då lite mer komplicerat, men det är bara kul.

Tack för tips!

Du kör ju manuellt men har ljusmätaren i huset som ger dig vägledning. Så själva slutartiden är inte så knepigt. Tråkigt är ju dock om man har en tele (vilket är att föredra) utan bländarring för då funkar det bara på minsta bländaren. Vilket inte är att föredra. Men en billig äldre tele med bländarring är ju inte dyrt.

Alternativ två är ju att kika på en begagnad Sigma t ex en sådan som jag har 105mm eller så, som är ett äkta macro. Då fungerar ju all automatik i kameran, även om man där också oftast kör manuell fokusering i alla fall.

Medlem

Stort tack för bra tips, det här blir ett kul sommarprojekt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Stort tack för bra tips, det här blir ett kul sommarprojekt.

Stort lycka till!
Börja sommaren på Ebay och köp mellanringar. Observera att det kan ta rätt lång tid för leverans då många av de billiga ska skickas från Asien. Jag fick vänta en månad på mina. Men de kostade å andra sidan endast 4 USD

Medlem

Tack!

Bror min fotograferar mycket och är dessutom (precis som jag) teknisk prylgalning. Jag vet att han har minst ett macro, och förhoppningsvis även kanske mellanringar. Måste kika igenom hans gömmor vid tillfälle innan jag beställer. Man vet aldrig.

Men som du säger, de verkar riktigt billiga så man kanske borde lägga en beställning pronto ändå.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar