GTA IV - Rant deluxe

Testpilot
GTA IV - Rant deluxe

Efter mina tidigare äventyr tog jag mig i kragen och lyckades installera GTA IV.

Min tidigare Sleeping Dogs genomspelning har gett mig ordentliga perspektiv att verkligen såga skiten ur GTA IV.

Positivt:

* Stor värld , fritt att röra sig & massor massor av uppdrag.
* Levande värld , folk lever sitt liv och trafiken är massiv.
* Storyn är underbar , vissa av karaktärerna är underbart skruvade , Brucie tex som är sjukt rolig.
* Trots alla nackdelar som kommer i nästa spalt så fastnar man och kämpar sig genom spelet trots svordomar och icke optimerat spel.

Smackdown:

* Windows live .. Rockstar club .. ÅÅÅHH! Finns det nåt jobbigare än windows live? Funkar dåligt , hindrar spelen att funka , sabbar saves osv !
* Grå och trist värld , allt är grått!
* Ingen kantutjämning ! Urgh va fult.
* Kasst optimerat , detta på ett spel som funnits ute i åratal men fortfarande grymma FPS drops och det på en såpass snabb maskin som min! (Sleeping Dogs har snyggare & färggladare grafik , lika massiv värld och 60-100FPS överallt)
* Filmsekvenser som inte pallar med Vsync off , gubbarna skakar som tokiga ibland då de rör sig.
* Kamerahantering som suger , kameran zoomar ned allt för jäkla mycket för att man ska kunna köra bil vettigt när farten ökar.
* Vem uppfann fysiken till bilarna i detta spel ?, i äldre GTA var bilåkandet bra .. men i denna är det helt cpskadat även om jag förstår att det är ”mer realistiskt”
* Bilåkandet blir en pina tillslut , tur det finns taxi
* Savepoints , skall ägna en hel del åt detta:

VAFAN! Tex. om uppdraget består i av följande :

Exempel 1:
1: Plocka upp och skjutsa kille over halva jävla kartan. (tar ett par minuter)
2: Gå in på industriområde
3: Gör en seg klättersekvens där man klättrar upp på taket.
4: Filmsekvens
5: Hoppa ner från tak och börja skjut fiender
6: Sno lastbil som fienden vaktar.
7: Försvara dig mot fiender som pepprar lastbil.
8: Bli av med wanted status från polisen!

Efter 5 omladdningen då man endera misslyckats och dött , sprängt lastbilen i striden , sprängt lastbilen då den blivit sönderpepprad , sprängt lastbilen då polisen pepprade den osv osv
JA DÅ BLIR MAN LACK PÅ SAVEPOINTS då man börjar om från början i steg 1!!

Exempel 2:
1: Plocka upp folk i bil , åka över hela jävla banan (tar säkert 3-4 minuter bara bilåkandet)
2: Filmsekvens (prisa gud att det går o skippa)
3: Pang pang i en bank
4: Filmsekvens
5: Shootout på gatan mot polisen i 3-4 småsekvenser.
6: Fly ner i tunnelbanan och skjut lite till
7: Kom upp ur tunnelbanan och skjut mot poliser som en dåre och sedan fly
8: Fly från polisen och bli av med wanted statusen

Ja inse , denna sekvens dog jag inte lika mycket i som den första men sådana här saker är inte KUL.
Att starta om där man misslyckats är okej om man nu slipper göra om 5 moment innan som man KLARAT GALANT.

Det är fan inte så roligt att klara av en lång jävla sekvens med shootout (Ex. då man räddar Roman som är kidnappad) för att sedan dö då man kör över en explosiv tunna då man skall köra honom hem = börja om från början med eldstriden.

Ett annat exempel: Gjorde ett uppdrag som var långt och innehöll en biljakt , efter att man var klar så ringde min gubbe upp uppdragsgivaren samtidigt som jag hade Wanted-status , det innebar att min gubbe endast kunde gå , inte kunde stjäla en bil och åkte fast från polisen som var i närheten medan han babblade om att ”mission accomplished!” åååå så fick man ju såklaaaaart starta om från steg 1!

Sleeping Dogs är ju överlägset där man faktiskt har checkpoints för varje delmål man gör i ett uppdrag vilket hindar dig från att kasta ut tangentbordet genom fönstret efter 5e gången man laddat om.

Rockstar har inte heller skärpt sig med savepoints på nyare spel , Max Payne 3 var dåligt gjort det med även om det tråkiga inte var lika utpräglat som i GTA IV
Man slipper iallafall de otaliga * ”Plocka upp snubbe och kör över hela kartan och sen starta uppdraget savepoints”

Är jäääkla glad att jag inte lagt mer pengar på GTA IV än vad jag gjort , det var inte många kronor jag gav för det samlingspacket av alla GTA spelen vid STEAM sommarrean förra året.

Trots denna rant , jag SKA köra igenom hela spelet ! Det är en principsak eftersom jag har spelat igenom alla de tidigare GTA spelens story.

Kiri – OUT!

#blogg

GTA IV - Rant deluxe

Det är en av anledningarna till varför jag inte gillade tidigare GTA, drygt att spela om och om igen.

"Sleeping Dogs", verkar kul, men typ 20 DLC:er finns att ladda ned och köpa på STEAM att man undrar vad det handlar om.

Är det OK spel, vad ger du på en skala 1 till 10?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är en av anledningarna till varför jag inte gillade tidigare GTA, drygt att spela om och om igen.

"Sleeping Dogs", verkar kul, men typ 20 DLC:er finns att ladda ned och köpa på STEAM att man undrar vad det handlar om.

Är det OK spel, vad ger du på en skala 1 till 10?

Har än inte tagit mig genom GTA IV, men jag vill göra det innan femman kommer. Det jag stör mig på mest är att det är för mörkt, rörelserna känns otympliga i jämförelse med Sleeping Dogs och Max Payne samt att behöva börja om, och om igen från början för att man klantar till ett moment.

Sleeping Dogs var för övrigt riktigt bra, får ta och köra igenom det en andra gång snart. Bra handling och sköna kampsports strider.

Testpilot

Sleeping Dogs ger jag en 8 eller 9 av 10 möjliga ..
Då de fixat musaccelerations problemen i en patch så är inställningarna riktigt bra , tar lite tid att vänja sig med att ha samma tangent för "springa som hoppa" .

Det har ett riktigt bra fightingsystem som är riktigt kul , tar en del träning att bemästra systemet men då man låst upp de roliga special moves som finns är man en grym fighter , nästan lika coolt som Batman spelen.

Sen är det nackdel att det har gazzilioner med DLC.
Jag har dock sorterat fram de som ger innehåll och inte bara outfits eller pengar :

* Nightmare in north point
Separat DLC där man räddar "Not ping" i ett antal uppdrag med mycket fighting.
Låser upp nån outfit i riktiga spelet om jag minns rätt.

* Zodiak Tournament
Fightas på en ö i en turnering , låser upp en del outfits.

* Wheels of fury
Ett par korta uppdrag för att bygga den ultimata sportbilen som du sedan kan använda i riktiga spelet.

* Year of the snake.
Separat polis DLC där du skall kämpa mot terrorister som polis , låser upp polisbilar & polis-outfits i riktiga spelet.

Resten av DLC är småsaker som outfits eller bilar & andra "fusk" för att hitta pengar och xp i spelet.

Inget av detta behövs egentligen då man kan maxa nästan allt på sin gubbe i vanliga kampanjen utan DLC .
Är lite svårare att maxa ut din TRIAD status .

Skaffa det på nån steam rea eller liknande så har man gjort ett fint klipp , 40+ timmars spelande med DLC blev det för mig!

Medlem

Jag tyckte Sleeping Dogs var riktigt kasst, hade inte den starka storyn som jag tycker att GTA IV hade(och som motiverade mig att spela det spelet).

phi
Medlem

Du träffade i princip varenda punkt som gör att jag inte tycker att GTA IV är ett bra spel och jag förstår faktiskt inte storheten med det.

Har ju inte direkt några högre förväntningar om det kommande GTA-spelet.

KoP
Medlem

Fysiken i GTA IV är ju underbar. Och dom något blekare färgerna har jag peronligen inga problem med då det skänker en skitigare, hårdare och mera realistisk ton till det hela.

Har bara testat demot av Sleeping dogs, men det kändes bara som en plastig, lightversion av GTA IV så man vart ju inte direkt sugen på att skaffa det.

Testpilot

Sleeping Dogs har en kortare story än GTA IV .. den är dock mer enkelspårig med en röd tråd som fick mig att känna mer med Wei än vad jag känner för Nico i GTA IV.

Håller med att storyn är grym i GTA , det är massor av skruvade karaktärer , massor av de arketyper av kriminella man kan tänka sig i en enda soppa , vilket också gör att man blandar ihop folk och tillslut inte har så bra koll på vem som är vem.

Sleeping Dogs är som en modern Hong Kong version av GTA Vice city med ett fightingsystem som är till viss del plockat från Batman spelen. Jag gillar det starkt iallafall.

Kämpar vidare i GTA nu , får se hur många timmar det tar innan jag är klar med storymissions , ligger på 31timmar hittills.

Medlem

Tröttnade på Sleeping dogs efter 30 minuter. Jag hade alldeles för stora förväntningar.

1
Skriv svar