Valves Greenlight, bakom kulisserna.

Medlem
Valves Greenlight, bakom kulisserna.

(Orkar man inte läsa massa text och bara vill se hur greenlightstatistiken ser ut, så rulla nedåt.)

Efter att Hammerwatch passerade genom Valves Greenlighttjänst för ett par veckor sedan, så har vi fått många frågor om vad vi gjort och hur vi fick in folk att rösta upp oss och

Det är väldigt lätt att svara på, svaret är att "vi har inte gjort så mycket alls, själva". Vi har mer eller mindre utvecklat spelet och sedan visat det på några få ställen, mest på Tigsource, som är ett indieforum, Greenlighten själv så klart, lite här på fragzone, körde några lördagar på Reddits lördagstråd, men reddit är en så jobbig sida så det orkade jag inte fortsätta med, tror inte reddit gav så mycket alls - inte den delen av reddit.

Den bästa reklamen för spelet har nog alltid varit trailen, med den musiken och känslan, gauntletkopplingen, sedan har själva Greenlightsidan hjälpt till att trycka ut den på nätet. Det är nämligen inte bara spelare som gillar små indiespel som sitter och kollar på Greenlight, det är massa nyhetssidor, andra utvecklare och även distributörer (som inte är valve) som hänger där.

Inte allt för länge efter att vi la upp spelet på Greenlight så plockade Indiegames.com upp och visade det och därefter så spred det sig til PCGamer och vidare, som ni förstår så är det en boll som rullar på och vi har blivit kontaktade av många personer som ville ha en beta, göra YTfilmer, sedan är det även andra utvecklare som mailat oss, både stora och små.

Om man tar själva affärsbiten av det hela, så var det oklart hur vi sedan skall sälja spelet när det väl är klart, själva, på någon annan sida eller ha en förläggare. Ganska snabbt så blev vi dock kontaktade av en annan digital distributör, man kan säga att det är den tredje största kanske, sedan efter ytterligare någon vecka den näst största. Efter att de papprena var skrivna och sådant så var det ju bara Greenlighten kvar att passera, vilket vi nu har gjort.

Nu skall bara spelet bli klart också.

Här är en bild på Greenlightsidan, precis innan Valve plockade ut oss, all statistik och så:

Som de skrev på Indiegames.com, det verkar vara en lätt pitch och ja, det har alltid varit en lätt pitch, alla gillar gamla gauntlet och att spela på sådant är alltid bra, det är en lätt design, bara slå på monster och uppgradera sin gubbe efter en simpel modell, perfekt för att spela med flera andra.

Vill ju gärna göra en mer eller mindre kopia på gamla Syndicate, men kasta in lite moderna funktioner som bra coop, mer avancerade uppdrag, bättre karaktärsutveckling, men behålla samma gameplay i samma miljöer - det är också en lätt pitch, alla vill ha ett nytt bra "riktigt" Syndicate. Nu håller en av skaparna till Syndicate Wars på att göra ett sådant, det hindrar inte andra från att göra samma sak (Syndicate är bättre än Syndicate Wars btw).

Hmm och Commandos... sneak gameplay i coop, funkar som ett SWATspel med...

#blogg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Valves Greenlight, bakom kulisserna.

Intressant. Ska försöka komma ihåg att hålla koll på det.

1
Skriv svar