NarcoGuerra – kan du få ett slut på kriget mot droger?

Robot
NarcoGuerra – kan du få ett slut på kriget mot droger?

Kriget mot droger har inte riktigt gått som pappa i väst hoppats på, men kanske kan du få ett slut på det med hjälp av din mobil.

#narcoguerra


Medlem

Meh. No Windows Phone

Medlem
Skrivet av neocon:

Hoppas dom lägger dom in valet "legalization" så får jag InstaWin!

Men åh, fett lamt.

Då kan man ju vare sig bli rik på att sälja undermålig produkt på svarta marknaden som finansierar annan brottslighet och lösa tvister med våld, eller gå till val på den tårdrypande drömmen om ett frihetshatande narkofacistiskt storebrorssamhälle.

Medlem

Fan, hur svårt kan det vara, bomba alla nästen bara.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av neocon:

Hoppas dom lägger dom in valet "legalization" så får jag InstaWin!

Men åh, fett lamt.

Då kan man ju vare sig bli rik på att sälja undermålig produkt på svarta marknaden som finansierar annan brottslighet och lösa tvister med våld, eller gå till val på den tårdrypande drömmen om ett frihetshatande narkofacistiskt storebrorssamhälle.

Jävlar vad snabbt drogliberalerna stormade nyheten med haschpipan i högsta hugg.

Medlem
Skrivet av red_laces:

Jävlar vad snabbt drogliberalerna stormade nyheten med haschpipan i högsta hugg.

Jävlar vad snabbt moralisterna stormade nyheten med ad hominem i högsta hugg.

Vill inte göra FZ till något slags diskussionsforum för narkotikadiskussion men fundera långt och tungt på varför du motsätter dig en kontrollerad marknad likt den med alkoholen kring droger.

Bruk och missbruk av ruspreparat har alltid, och kommer alltid att finnas. Istället för att bekämpa det faktumet med "men det är ju inte rätt" och "tänk på barnen" för att sedan ivra på hårdare lagstiftning så kan man titta på lösningar som faktiskt fungerar.

Sverige har haft enorma problem med alkohol tidigare, i synnerhet under tidigt 1900-tal och tidigare. Det mesta prövades och ett förbud var uppe på tapeten, men i slutändan finns det enbart en enda faktor som har bidragit till att minska problemen.

En kontrollerad marknad

Medlem

Det luktar änna lite skunk..

OML
Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av red_laces:

Jävlar vad snabbt drogliberalerna stormade nyheten med haschpipan i högsta hugg.

Jävlar vad snabbt moralisterna stormade nyheten med ad hominem i högsta hugg.

Vill inte göra FZ till något slags diskussionsforum för narkotikadiskussion men fundera långt och tungt på varför du motsätter dig en kontrollerad marknad likt den med alkoholen kring droger.

Bruk och missbruk av ruspreparat har alltid, och kommer alltid att finnas. Istället för att bekämpa det faktumet med "men det är ju inte rätt" och "tänk på barnen" för att sedan ivra på hårdare lagstiftning så kan man titta på lösningar som faktiskt fungerar.

Sverige har haft enorma problem med alkohol tidigare, i synnerhet under tidigt 1900-tal och tidigare. Det mesta prövades och ett förbud var uppe på tapeten, men i slutändan finns det enbart en enda faktor som har bidragit till att minska problemen.

En kontrollerad marknad

Det finns dock en stor skillnad mellan alkohol och exempelvis cannabis. I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver. Genom att skapa egen kontrollerad marknad gör vi det okej, den blir normaliserad och något som hör till allas vardag och då kan vi aldrig bli av med den helt. Även om vi kanske upplever en tillfällig minskning av användandet så kommer det inte vara bra i längden.

Nu kanske du vill säga att det inte är farligt och att du av någon, för mig, outgrundlig anledning vill att cannabis ska finnas i Sverige men då är våra ståndpunkter så långt isär att en vidare diskussion inte kommer att leda någonstans för är det något jag har lärt mig så är det att cannabis(miss)brukare, och andra droganvändare, bara ger sig när de stöter på något i deras egna liv som avskräcker dem från drogen.

Medlem

Jag läste i tidningen så sent som igår att sverige är självförsörjande vad gäller cannabisodling så att argumentera som om att cannabisrökare inte fanns i samhället idag känns inte trovärdigt.

Medlem

hade vi haft samma straff på droger i sverige som usa hade ingen jävel knarkat

phi
Medlem
Skrivet av Vioche:

hade vi haft samma straff på droger i sverige som usa hade ingen jävel knarkat

Ja, för det är ju ingen jävel som knarkar i USA.

Medlem
Skrivet av Vioche:

hade vi haft samma straff på droger i sverige som usa hade ingen jävel knarkat

Tack för inlägget, alltid bra med ett skratt på morgonen så man vaknar till!

phi
Medlem
Skrivet av OML:

Det finns dock en stor skillnad mellan alkohol och exempelvis cannabis. I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver. Genom att skapa egen kontrollerad marknad gör vi det okej, den blir normaliserad och något som hör till allas vardag och då kan vi aldrig bli av med den helt. Även om vi kanske upplever en tillfällig minskning av användandet så kommer det inte vara bra i längden.

Nytt påfund? Såvitt jag vet så kunde man köpa cannabis på apotek mellan 1869 - 1950. På 60-talet var sverige även ett utav de länder där det brukades mest cannabis i hela europa.

Det finns alltså ett kulturellt bruk av cannabis i sverige. För övrigt så tycker jag att du kan kolla på länder där cannabis har legaliserats och framför allt kolla på hur bra det fungerar jämfört med länder där det är olagligt.

Citat:

Nu kanske du vill säga att det inte är farligt och att du av någon, för mig, outgrundlig anledning vill att cannabis ska finnas i Sverige men då är våra ståndpunkter så långt isär att en vidare diskussion inte kommer att leda någonstans för är det något jag har lärt mig så är det att cannabis(miss)brukare, och andra droganvändare, bara ger sig när de stöter på något i deras egna liv som avskräcker dem från drogen.

Det finns många anledningar till varför cannabis bör legaliseras. Men för att inse det behöver man dels vara normalbegåvad och ha förmågan att tänka själv istället för lyssna till all skrämselpropaganda som man blivit matad med under hela sin uppväxt.

Men den största anledningen enligt mig är att en legalisering och en kontrollerad marknad skulle innbära att man mer eller mindre pissar på den organiserade brottsligheten. Dom som odlar och säljer kommer att bli tvungna att lägga ner eftersom att dom inte längre tjänar några pengar på det.

Fråga vilken minderårig som helst om det är lättare att få tag på t.ex hasch eller alkohol och svaret du kommer att få är att hasch är mycket lättare att få tag på. En stor anledning till detta är just pga cannabis är olagligt men vore det lagligt så hade den organiserade brottsligheten för cannabis försvunnit och det enda sättet att få tag på cannabis vore att gå till en motsvarighet till systembolaget. Hoppsan hejsan, nu tjänar sverige dessutom pengar på en legalisering samtidigt som man motarbetar organiserad brottslighet. Men det är väl en outgrundlig anledning det också.

Sen hade jag kunnat dra säkert ett femtiotal andra argument för varför cannabis bör legaliseras med vetenskapliga studier som stöd för mina argument men det känns som att det vore bara slöseri med tid eftersom att du uppenbarligen är av ståndpunkten att cannbis är någonting dåligt och bör vara olagligt.

Det är litegrann som att diskutera guds existens, evolutionsteorin och bibeln med en starkt religiös människa. Du får aldrig den personen att ändra ståndpunkt om sin religion eftersom att personen är så djupt indoktrinerad att det är lönlöst.

Medlem
Skrivet av OML:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av red_laces:

Jävlar vad snabbt drogliberalerna stormade nyheten med haschpipan i högsta hugg.

Jävlar vad snabbt moralisterna stormade nyheten med ad hominem i högsta hugg.

Vill inte göra FZ till något slags diskussionsforum för narkotikadiskussion men fundera långt och tungt på varför du motsätter dig en kontrollerad marknad likt den med alkoholen kring droger.

Bruk och missbruk av ruspreparat har alltid, och kommer alltid att finnas. Istället för att bekämpa det faktumet med "men det är ju inte rätt" och "tänk på barnen" för att sedan ivra på hårdare lagstiftning så kan man titta på lösningar som faktiskt fungerar.

Sverige har haft enorma problem med alkohol tidigare, i synnerhet under tidigt 1900-tal och tidigare. Det mesta prövades och ett förbud var uppe på tapeten, men i slutändan finns det enbart en enda faktor som har bidragit till att minska problemen.

En kontrollerad marknad

Det finns dock en stor skillnad mellan alkohol och exempelvis cannabis. I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver. Genom att skapa egen kontrollerad marknad gör vi det okej, den blir normaliserad och något som hör till allas vardag och då kan vi aldrig bli av med den helt. Även om vi kanske upplever en tillfällig minskning av användandet så kommer det inte vara bra i längden.

Nu kanske du vill säga att det inte är farligt och att du av någon, för mig, outgrundlig anledning vill att cannabis ska finnas i Sverige men då är våra ståndpunkter så långt isär att en vidare diskussion inte kommer att leda någonstans för är det något jag har lärt mig så är det att cannabis(miss)brukare, och andra droganvändare, bara ger sig när de stöter på något i deras egna liv som avskräcker dem från drogen.

cannabisfrön har hittats i mängder av vikingagravar. visst, cannabis har inte haft en lika central roll som alkoholen haft genom vår historia, men den har varit närvarande.

jag tycker det du säger om att "sverige inte behöver" cannabis är ett kosntigt argument. är det upp till regeringen att bestämma vad enskild individ behöver? en del gillar att supa sig fulla och släppa på hämningarna en aning och andra gillar det rus cannabis har att erbjuda. alla är vi olika och alla gillar vi olika saker. varför skall just det ruset vara straffbart? det finns en anledning till varför fler och fler länder avkriminaliserar (och tolererat i fler och fler länder) detta rus. folk börjar inse att cannabis kanske inte alls är en dödsdrog som regeringarna tidigare propagerat för.

Medlem

Den svenska folkdrogen alkohol är tillåten och dödar varje år många människor (indirekt), men andra droger har det inte lika gynnsamt!

Den svenska drogpolitiken är hyckleri när det är som allra bäst!

Medlem
Skrivet av OML:

I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver.

Get your facts straight. Faktum är att cannabis är mer svenskt än vad kristendomen är, om man nu ser "vad folk gjorde förr" som någon slags extra bra argument.

Svensk järnålder: Shamaner använde ceremoniell cannabis
Norskt fynd av vikingahampa

Medlem
Skrivet av OML:

Det finns dock en stor skillnad mellan alkohol och exempelvis cannabis. I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver. Genom att skapa egen kontrollerad marknad gör vi det okej, den blir normaliserad och något som hör till allas vardag och då kan vi aldrig bli av med den helt. Även om vi kanske upplever en tillfällig minskning av användandet så kommer det inte vara bra i längden.

Jag menar att det inte är någon egentligen skillnad mellan alkohol och någon annan drog man brukar i berusningssyfte. Det är samma psykologiska process som leder till beslutet att stoppa i sig preparatet, och det är samma argument man stöter och blöter i sitt huvud.

I den bästa av världar skulle såklart ingen känna ett behov av att berusa sig, men att basera lagstiftning på en önskedröm vilket vi gör just nu påminner mer om religiös moralism än något annat.

Cannabis, alkohol, ecstasy, heroin, amfetamin, kokain, LSD, svampar etcetc är här för att stanna. Det är ett obestridbart faktum. Sverige kommer aldrig att bli narkotikafritt. Så ser det ut.

Det är efter denna premiss vi måste arbeta och utforma vårt samhälle. Vi kan inte lulla runt och tänka "knark är bajs" och tro att det är bra så, det är oerhört naivt och rent av ondskefullt emot tusentals svenskar. Opiatberoende är som absolut störst bland folk som har fått sina tabletter utskrivna av läkare, ofta för att lindra smärtan efter en skada som sedan utvecklas till ett regelrätt beroende.

Genom att vägra bland annat dessa individer (men givetvis också helgknarkarna och klassiska sprutmissbrukare) ett så normalt liv som möjligt så gör vi både dem och samhället en björntjänst. Sverige kryllar av missbrukare som av rädsla för repressalier från polis och arbetsplats inte vågar söka hjälp. Jag kan erkänna att jag är en av dem. Jag har varit i kontakt med sjukvården men valt att avbryta det samarbetet då jag inte kan få någon "hjälp" utan att på köpet åka på husrannsakan, sparken från jobbet och antingen böter eller ett kort fängelsestraff. I dagsläget väljer jag att ensam och i visst samråd med trogna vänner försöka bryta mitt destruktiva mönster och det går väl ärligt talat sådär.

Skrivet av OML:

Nu kanske du vill säga att det inte är farligt och att du av någon, för mig, outgrundlig anledning vill att cannabis ska finnas i Sverige men då är våra ståndpunkter så långt isär att en vidare diskussion inte kommer att leda någonstans för är det något jag har lärt mig så är det att cannabis(miss)brukare, och andra droganvändare, bara ger sig när de stöter på något i deras egna liv som avskräcker dem från drogen.

Det handlar inte om huruvida jag vill att det ska finnas, eller du vill att det inte ska finnas.

Verkligheten ser ut som sådan att droger finns i Sverige, det finns mängder av dem, utbudet ökar och priserna sjunker. En ideologisk diskussion kring om det är rätt eller fel är meningslös, det steget har vi passerat för decennier sedan.

Nu är det tamejfan på tiden att börja diskutera frågan utifrån den position vi befinner oss i. Ska vi fortsätta lagföra, straffa, sparka in dörrar, söka igenom lägenheter, analysera urin och döma folk till potentiellt livslångt utanförskap för den moraliska aspekten av frågan eller ska vi se över våra rutiner som uppenbarligen inte fungerar och börja använda oss av metoder som minskar missbruket, minskar skadorna, slår undan benen på internationella kriminella karteller och hjälper människor?

Allt vi gör i dagsläget förvärrar missbruket, skadorna, göder kriminella nätverk och slår ut människor. Det är på tiden att vi gör något nytt, och vi i lilla Sverige har turen att utvecklas "långsammare" än vår omvärld i många frågor och kan därför apa efter framgångsrecept. Titta på de länder som lyckas vända utvecklingen och kopiera deras metoder, oavsett vilka "signaler" det sänder.

Om alternativet är att unga människor ska dö ensamma i smutsiga lägenheter, livrädda för att ringa ambulansen eller att vi "sänder signaler" att något som objektivt inte är jättebra för oss skulle vara OK så väljer jag det sistnämnda alla dagar i veckan.

AW8
Medlem

Rena rama knarkarkvarten!


signatur

PC gamer 'til I die.

OML
Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av OML:

Det finns dock en stor skillnad mellan alkohol och exempelvis cannabis. I sverige finns inte cannabis som en kulturell faktor i historien medan alkohol gör det och därför skulle det vara orimligt att förbjuda alkohol.

Cannabis är ett nytt påfund (i Sverige) som Sverige inte behöver. Genom att skapa egen kontrollerad marknad gör vi det okej, den blir normaliserad och något som hör till allas vardag och då kan vi aldrig bli av med den helt. Även om vi kanske upplever en tillfällig minskning av användandet så kommer det inte vara bra i längden.

Jag menar att det inte är någon egentligen skillnad mellan alkohol och någon annan drog man brukar i berusningssyfte. Det är samma psykologiska process som leder till beslutet att stoppa i sig preparatet, och det är samma argument man stöter och blöter i sitt huvud.

I den bästa av världar skulle såklart ingen känna ett behov av att berusa sig, men att basera lagstiftning på en önskedröm vilket vi gör just nu påminner mer om religiös moralism än något annat.

Cannabis, alkohol, ecstasy, heroin, amfetamin, kokain, LSD, svampar etcetc är här för att stanna. Det är ett obestridbart faktum. Sverige kommer aldrig att bli narkotikafritt. Så ser det ut.

Det är efter denna premiss vi måste arbeta och utforma vårt samhälle. Vi kan inte lulla runt och tänka "knark är bajs" och tro att det är bra så, det är oerhört naivt och rent av ondskefullt emot tusentals svenskar. Opiatberoende är som absolut störst bland folk som har fått sina tabletter utskrivna av läkare, ofta för att lindra smärtan efter en skada som sedan utvecklas till ett regelrätt beroende.

Genom att vägra bland annat dessa individer (men givetvis också helgknarkarna och klassiska sprutmissbrukare) ett så normalt liv som möjligt så gör vi både dem och samhället en björntjänst. Sverige kryllar av missbrukare som av rädsla för repressalier från polis och arbetsplats inte vågar söka hjälp. Jag kan erkänna att jag är en av dem. Jag har varit i kontakt med sjukvården men valt att avbryta det samarbetet då jag inte kan få någon "hjälp" utan att på köpet åka på husrannsakan, sparken från jobbet och antingen böter eller ett kort fängelsestraff. I dagsläget väljer jag att ensam och i visst samråd med trogna vänner försöka bryta mitt destruktiva mönster och det går väl ärligt talat sådär.

Skrivet av OML:

Nu kanske du vill säga att det inte är farligt och att du av någon, för mig, outgrundlig anledning vill att cannabis ska finnas i Sverige men då är våra ståndpunkter så långt isär att en vidare diskussion inte kommer att leda någonstans för är det något jag har lärt mig så är det att cannabis(miss)brukare, och andra droganvändare, bara ger sig när de stöter på något i deras egna liv som avskräcker dem från drogen.

Det handlar inte om huruvida jag vill att det ska finnas, eller du vill att det inte ska finnas.

Verkligheten ser ut som sådan att droger finns i Sverige, det finns mängder av dem, utbudet ökar och priserna sjunker. En ideologisk diskussion kring om det är rätt eller fel är meningslös, det steget har vi passerat för decennier sedan.

Nu är det tamejfan på tiden att börja diskutera frågan utifrån den position vi befinner oss i. Ska vi fortsätta lagföra, straffa, sparka in dörrar, söka igenom lägenheter, analysera urin och döma folk till potentiellt livslångt utanförskap för den moraliska aspekten av frågan eller ska vi se över våra rutiner som uppenbarligen inte fungerar och börja använda oss av metoder som minskar missbruket, minskar skadorna, slår undan benen på internationella kriminella karteller och hjälper människor?

Allt vi gör i dagsläget förvärrar missbruket, skadorna, göder kriminella nätverk och slår ut människor. Det är på tiden att vi gör något nytt, och vi i lilla Sverige har turen att utvecklas "långsammare" än vår omvärld i många frågor och kan därför apa efter framgångsrecept. Titta på de länder som lyckas vända utvecklingen och kopiera deras metoder, oavsett vilka "signaler" det sänder.

Om alternativet är att unga människor ska dö ensamma i smutsiga lägenheter, livrädda för att ringa ambulansen eller att vi "sänder signaler" att något som objektivt inte är jättebra för oss skulle vara OK så väljer jag det sistnämnda alla dagar i veckan.

Tack för ditt inlägg. Det var bra och genomtänkt.

Jag håller med om att vissa droger inte är värre än alkohol, bara med annorlunda effekter, men alkohol är mycket farligt och jag tycker att vi bör tänka efter mycket noga innan vi gör ännu ett farligt berusningsmedel rumsrent.

Jag kan tänka mig att problemet du beskriver skulle kunna förbättras genom en avkriminalisering av användning (men ej av försäljning och odling). Dock så vet jag inte hur långt man ska eller kan gå för att smälla de kriminella på fingrarna. Ska staten ta över försäljning av alla droger eller bara av de lätta? Ska staten ta över bordellverksamhet också eftersom det också är något som alltid kommer att finnas?

Det finns många bekymrade kvinnor (och män) som frivilligt säljer sig själva percis som många dras mot droger. Hur långt ska staten gå och har inte staten ett moraliskt ansvar att rent principiellt ta ställning mot ting som dessa.

Medlem
Skrivet av OML:

Tack för ditt inlägg. Det var bra och genomtänkt.

Jag håller med om att vissa droger inte är värre än alkohol, bara med annorlunda effekter, men alkohol är mycket farligt och jag tycker att vi bör tänka efter mycket noga innan vi gör ännu ett farligt berusningsmedel rumsrent.

Jag kan tänka mig att problemet du beskriver skulle kunna förbättras genom en avkriminalisering av användning (men ej av försäljning och odling). Dock så vet jag inte hur långt man ska eller kan gå för att smälla de kriminella på fingrarna. Ska staten ta över försäljning av alla droger eller bara av de lätta? Ska staten ta över bordellverksamhet också eftersom det också är något som alltid kommer att finnas?

Det finns många bekymrade kvinnor (och män) som frivilligt säljer sig själva percis som många dras mot droger. Hur långt ska staten gå och har inte staten ett moraliskt ansvar att rent principiellt ta ställning mot ting som dessa.

Absolut det är en väldigt svår fråga och jag brukar försöka att inte försöka övertyga folk om andra ståndpunkter, utan bara visa att det inte helt svart och vitt. Folk har bestämda uppfattningar i en sån infekterad fråga som narkotika och det blir nästan som att diskutera ateism-religion med folk djupt rotade på vardera sida.

Jag kan givetvis empiriskt bara tala för mig själv men jag är exempelvis en fullt integrerad ung svensk man som ingen utåt sett skulle misstänka att något inte stämmer. Jag studerar, jobbar, gymmar 5-6ggr i veckan, sköter kosten och rör mig i helt normala kretsar, mestadels kring folk som varken brukar eller missbrukar. Sen har jag såklart också mina "pundarpolare" som jag träffar regelbundet och gör vissa andra grejer med.

Ideologiskt tycker jag att den individuella friheten ska ge en rätten att stoppa i dig vad du vill, när du vill. Rent praktiskt är det krångligare att lösa. En avkriminalisering skulle hjälpa absolut, men det skulle ändå tvinga människor att röra sig i kriminella kretsar för att få sina produkter. Att det skulle säljas på apotek via recept är en annan lösning, men även den har sina baksidor.

Tyvärr finns det ingen praktisk perfekt lösning att gå till, men jag menar att det finns åtminstone lösningar som är bättre både för brukarna, missbrukarna och samhället än att med våld försöka tvinga folk till underkastelse.

Att en människa med drogproblematik skulle vara undernärd, blek, smutsig och sitta på t-centralen med en spruta i armen är en bild väldigt långt ifrån verkligheten. Du och jag skulle mycket väl kunna vara kollegor och arbetskamrater och du skulle med all sannolikhet inte betrakta mig som någon annan än en vanlig snubbe. De människor jag känner som pundar hårdast är även dem integrerade i samhället med skillnaden att när andra går på krogen så sitter dom i en lägenhet och mentalt befinner sig i en annan värld, men även vi går upp på måndagen, duschar och åker till jobb/skola. Skillnaden mellan knarkare och icke-knarkare är ofta lika liten som mellan någon som dricker och är nykterist.

1
Skriv svar