Gammalt är 'coolt'?

Medlem
Gammalt är 'coolt'?

Har alltid funderat över det. Jag får det intrycket jämt och ständigt i olika former.
Att ju äldre spel/konsoler man föredrar eller tycker om, ju större e-penis anses man ha.

Varför är det så? Eller är det jag som är helknäpp och får det intrycket?

Medlem

Det beror nog på att fler har spelat äldre spel och har lättare att associera vissa spel med bra och äldre minnen. På så vis kan vissa personer få mer respekt och sin tur, större ''e-penis''


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Skribent

Min e-penis har bara blivit fattigare.

Men har det inte bara med ett stort intresse för spel att göra? Själv älskar jag mitt Pong, för man blir påmind hur det hela började. Från pixlar som rör på sig till nära fotorealistiskgrafik. Det är en jäkla resa spelen gjort. Dessutom har alla utvecklare verktygen att förmedla en känsla nu, medan man förr hade väldigt få medel att förmedla något alls. Och det, min vän, är coolt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Dessutom har alla utvecklare verktygen att förmedla en känsla nu, medan man förr hade väldigt få medel att förmedla något alls. Och det, min vän, är coolt.

Ärligt talat så känner jag mer för karaktärer osv i äldre spel en dagens.
Sen finns det spel idag som berör på ett sätt eller annat, men de är bara ett par st "guldkorn"


signatur

Rwa?

Medlem

Retro är väl rätt så x-penis över lag i vårt samhälle.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Själv älskar jag mitt Pong, för man blir påmind hur det hela började. Från pixlar som rör på sig till nära fotorealistiskgrafik..

Jag drar mig ofta till minnes när jag och kompisen satt framför hans C128 (go64 ftw!) och spelade "Law of the West" från diskett. Det närmaste man kunde komma ett "FPS".

Vi talade ofta om hur häftigt det vore med ett spel där man som soldat kunde springa omkring fritt i en värld. Vi enades lika ofta om att det var omöjligt för det skuile krävas datorer som var stora som en gymnastiksal...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Att man har en förkärlek för en del äldre spel antyder i mina ögon att man är en erfaren spelare som har varit med länge. Man kan fortfarande tycka om dagens spel men det är klart att om man har spelat i 20 år är det mer rimligt att de spel man har haft mest kul med släpptes de första 15 åren och inte de fem sista.

Att däremot barskt sitta och upprepa "bah, det var bättre förr!" tycker jag är lite löjligt. En del saker har blivit sämre, andra bättre.

Medlem

Har väldigt bra minnen från Sega Saturn, PS1, N64 och PS2. Nostalgi helt enkelt. Coolt har jag aldrig associerat det med, men däremot sjukt fina minnen

Medlem

Sega Mega Drive med 4-way adapter så man kunde köra 4 i NHL Hockeyn... Det var tider det. Då var det tvivels utan bättre förr

Sega <> Nintendo
Amiga <> Atari
PC <> Mac


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Om gammalt är nya inne, hur blir det då med Xbox One som folk hånar på grund av utseendets likheter med en VHS-spelare?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Personligen så har jag (trots att jag är ganska gammal) endast spelat i få år ifall man ser till vissa andra som talar om Amigor etc etc.

Det fanns väldigt mycket färre spel på den tiden och med det i åtanke så var man inte så bortskämd som man är idag. Ta D2 till exempel.

Nytt och intressant gameplay (som jag aldrig hade sett förut åtminstone)
Mitt första RPG
Första verkliga beroendekänslan (bara en Baal-run till!)

Allt detta tror jag verkligen spelade in i att jag tycker att spelen var bättre förr pga att jag helt enkelt inte visste annat. Ovanstående är högst personliga åsikter btw


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av conthox:

Om gammalt är nya inne, hur blir det då med Xbox One som folk hånar på grund av utseendets likheter med en VHS-spelare?

Kan vara olika orsaker, de som gnäller kanske är dem som inte gillar gamla spel?
Själv tycker jag xboxone ser ganska ok ut, lite retro still.

Skrivet av Kleptomaniac:

Det fanns väldigt mycket färre spel på den tiden och med det i åtanke så var man inte så bortskämd som man är idag. Ta D2 till exempel.

Nytt och intressant gameplay (som jag aldrig hade sett förut åtminstone)
Mitt första RPG
Första verkliga beroendekänslan (bara en Baal-run till!)

Allt detta tror jag verkligen spelade in i att jag tycker att spelen var bättre förr pga att jag helt enkelt inte visste annat. Ovanstående är högst personliga åsikter btw

Självklart har det med saken att göra, och nostalgi kan förvränga ett spel ganska mycket.
Men personligen tycker jag faktiskt oftast att de äldre spelen är bättre.
Körde D2 strax innan jag köpte D3, och hade roligare i D2.
Testade BF2 efter några månader med BF3, och hade roligare i BF2.

Sen skiljer sig ju detta från person till person.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av conthox:

Om gammalt är nya inne, hur blir det då med Xbox One som folk hånar på grund av utseendets likheter med en VHS-spelare?

Kan vara olika orsaker, de som gnäller kanske är dem som inte gillar gamla spel?
Själv tycker jag xboxone ser ganska ok ut, lite retro still.

Nu var mitt inlägg lite med glimten i ögat. Jag menade mer att om gammalt är coolt och Xbox One ser ut som en VHS, så måste den logiska följden bli att Xbox One är cool. Fast så är det inte. Aja, det var mest på skämt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av tavener:

Har väldigt bra minnen från Sega Saturn, PS1, N64 och PS2. Nostalgi helt enkelt. Coolt har jag aldrig associerat det med, men däremot sjukt fina minnen

Kom igen.. Lucas Arts första alster innan de fick storhetsvansinne i slutet på 90-talet. Det var grejor.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det handlar nog mest om vilket årtionde man är född på. Dom flesta av oss började nog lira när vi var barn, och det var spelen vi lirade då som gjorde oss intresserade av spel. Jag är en 80-tals gamer, och 8bit och 16bit ligger mig varmt om hjärtat, och allt innan det, alltså spel från 70-talet och begynnelse, tycker jag mestadels är skräp. Men dom som växte upp då hade inget annat och tyckte säkert att det var hur jävla coolt som helst att styra ett sträck fram och tillbaka.

Dom som är född på slutet av 90-talet och början av 00-talet tycker nog samma sak, att allt innan deras tid är skit. För mig kvittar det om du älskar Pong, Monkey Island, Super Mario eller COD, så länge man hjälps åt med att hålla spelbranschen vid liv så får var och en hålla på med vad dom tycker är roligast

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av tavener:

Har väldigt bra minnen från Sega Saturn, PS1, N64 och PS2. Nostalgi helt enkelt. Coolt har jag aldrig associerat det med, men däremot sjukt fina minnen

Kom igen.. Lucas Arts första alster innan de fick storhetsvansinne i slutet på 90-talet. Det var grejor.

Asså jag kommer knappt ihåg Lucas Arts spelen. Det enda spelet jag kommer ihåg var att man flög rymdskepp, var skitsvårt dog hela tiden

Medlem

Du tänker på lite nyare grejer i form av star wars och sånt.

Innan de började med sånt så hade de otroligt kvalitativa spel där man lagt ner åtskilligt med tid på storyn i spelet. Till exempel Secrets of Monkey Island är titlar som många av oss håller otroligt högt. Pek.och-klick-äventyrsspel var det som gällde då med problemlösningspussel som i många fall var så skruvat att man inte klarade dem för att man inte var galen nog att tänka i sådana banor.

Vill minnas att det var LucasFilm som gav ut dem innan de blev LucasArts.

En kommentar på att krysslåda1 inte är "cool" för att den ser ut som retro är just för att den ser ut som retro. Du blir inte retro för att du ser ut som retro. Därtill krävs givetvis en så exakt kopia som möjligt. Nu LIKNAR krysslåda1 en gammal VHS. Hade man valt en exakt avbild av en sån hade den tvivels utan fått en hel del fans judst på grund av det även om den stora massan givetvis sågat det för att det inte såg nytt och modernt ut. För den moderna spelaren är utseendet 90% och gameplay 10% av spelet.

Tar man som exempel denna retroradio så är den ju cool för att den är en exakt typ av radio som fanns när det begav sig. Det gör den retrocool och köparna kan identifiera sig med den och ha igenkänningsägande.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Du tänker på lite nyare grejer i form av star wars och sånt.

Innan de började med sånt så hade de otroligt kvalitativa spel där man lagt ner åtskilligt med tid på storyn i spelet. Till exempel Secrets of Monkey Island är titlar som många av oss håller otroligt högt. Pek.och-klick-äventyrsspel var det som gällde då med problemlösningspussel som i många fall var så skruvat att man inte klarade dem för att man inte var galen nog att tänka i sådana banor.

Vill minnas att det var LucasFilm som gav ut dem innan de blev LucasArts.

https://www.youtube.com/embed/ySmLlHTV5rU

En kommentar på att krysslåda1 inte är "cool" för att den ser ut som retro är just för att den ser ut som retro. Du blir inte retro för att du ser ut som retro. Därtill krävs givetvis en så exakt kopia som möjligt. Nu LIKNAR krysslåda1 en gammal VHS. Hade man valt en exakt avbild av en sån hade den tvivels utan fått en hel del fans judst på grund av det även om den stora massan givetvis sågat det för att det inte såg nytt och modernt ut. För den moderna spelaren är utseendet 90% och gameplay 10% av spelet.

Fan va mysig musik
Här är ett spel jag blev livrädd för som liten

Medlem

Vad jag kan störa mig på är att vissa människor tycker och tänker:

"Jag gillar retro spel, det gör mig till en coolare och smartare person än de som spelar dagens spel. De är ju bara kids som inte fattar nånting"

Ja, många äldre spel är bättre än de spel som görs idag. Men det känns så dumt när vissa går runt och verkar "hävda sig" bara för att de spelat gamla spel och lyssnar på 8-bit musik.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Vad jag kan störa mig på är att vissa människor tycker och tänker:

"Jag gillar retro spel, det gör mig till en coolare och smartare person än de som spelar dagens spel. De är ju bara kids som inte fattar nånting"

Ja, många äldre spel är bättre än de spel som görs idag. Men det känns så dumt när vissa går runt och verkar "hävda sig" bara för att de spelat gamla spel och lyssnar på 8-bit musik.

Jag fattar noll när det kommer till Pokemon och Bakugan, så inne du kommer vara om ett par år när du kan dra fram dom sakerna och säga "detta är retro, ni fattar ingenting".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Apministern:

Vad jag kan störa mig på är att vissa människor tycker och tänker:

"Jag gillar retro spel, det gör mig till en coolare och smartare person än de som spelar dagens spel. De är ju bara kids som inte fattar nånting"

Ja, många äldre spel är bättre än de spel som görs idag. Men det känns så dumt när vissa går runt och verkar "hävda sig" bara för att de spelat gamla spel och lyssnar på 8-bit musik.

Jag fattar noll när det kommer till Pokemon och Bakugan, så inne du kommer vara om ett par år när du kan dra fram dom sakerna och säga "detta är retro, ni fattar ingenting".

Haha! Kanske det Dock så vet jag knappt vad Bakugan är själv...


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Johan Olander:

Själv älskar jag mitt Pong, för man blir påmind hur det hela började. Från pixlar som rör på sig till nära fotorealistiskgrafik..

Jag drar mig ofta till minnes när jag och kompisen satt framför hans C128 (go64 ftw!) och spelade "Law of the West" från diskett. Det närmaste man kunde komma ett "FPS".

Vi talade ofta om hur häftigt det vore med ett spel där man som soldat kunde springa omkring fritt i en värld. Vi enades lika ofta om att det var omöjligt för det skuile krävas datorer som var stora som en gymnastiksal...

https://www.youtube.com/embed/IrMk9RyCWKI

Jag kollade igenom hela longplay. Lite skillnad på spellängden förr då man kunde göra speedruns på 13 min
Det blev ändå lite drygt precis mot slutet så det var nog tur att spelet inte var längre. Då inser man att dagens spel generellt sett är enormt mycket bättre.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Referensramen är lite annorlunda idag än då.

Sen får mabn väl vara lite rättvis också. Att dagens datorkraft och erfarenhet kan producera sånt som det gör idag mätt mot dåtidens kunskap och begränsade datorkraft...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

1
Skriv svar