Vi behöver begagnathandeln

Skribent
Vi behöver begagnathandeln

Jag var en riktig Nintendo-slav när jag var liten, vilket inte var en helt problemfri tillvaro med en veckopeng på typ 20 spänn när ett spel kostade 600 riksdaler. Jag brukade få nya NES-spel två gånger om året: en gång på julafton och en gång för födelsedagspengar under sommaren.

Alla som spelar frekvent vet att två spel om året är på tok för lite underhållning. Så hur löser man problemet?

Man lånar spel av kompisar. Byter. Köper billiga spel (med trasiga manualer som sitter fast i kassetten med gummiband) i spelbutiken nere på stan.

Jag har begagnathandeln att tacka för att jag över huvud taget har ett spelintresse idag.

Därför känns det vemodigt att rapportera nyheter som denna, när det ryktas att Xbox One kommer begränsa den här marknaden rejält – och framför allt driva upp priserna till 90% av ursprungspriset. Sony ryktas göra något liknande. Det är som sagt bara rykten, men värt att tänka på.

För om jag hade varit tio år idag och velat spela massor av kul spel, hade jag tjatat på föräldrarna för att få en Xbox One då? Finns det inte bättre alternativ?

Känner ni till någon annan spelmarknad med många billiga spel?

Som man laddar hem?

Ofta gratis?

Till ett format du alltid har i fickan?

Hade jag varit tio år idag hade jag uteslutande spelat på mobiltelefonen. Och när jag vuxit upp och fått en stabil inkomst, hur ska konsoljättarna få mig, som fostras in i gratisspelsträsket, att börja betala flera tusen kronor för konsoler som kör spel för 600 kronor (exklusive betal-dlc)?

Det får de inte.

Vill dagens stora konsoljättar framtidssäkra den traditionella spelbranschen behöver de begagnathandeln för att fostra unga spelare in i systemet för spelmässiga finsmakare. Tyvärr verkar de istället vara upptagna med att komma på nya sätt att krama fler kronor ur varje såld kopia.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Vi behöver begagnathandeln

Åh tänk om man kunde köpa super metroid till snes för 5 dollar

Medlem

Man behöver inte vänta mer än några månader för att köpa spel billigt. T.ex 199 kr/st för Assassins Creed 3, Far Cry 3 till ps3" hos cdon.

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Normalt tycker jag nog att TB har en del vettigt att säga men den här gången tycker jag nog att han bara svamlade. Han påstår flera gånger att han skjuter hål på argumenten men han kommer då bara med lika dåliga argument själv.

Jag tror bara att han är sur sedan han jobbade i Game-butiken


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Håller med angående Game och Gamestop, men att stoppa begagnat-handeln helt är fortfarande dumt. Det är som Mattias säger, begagnat-handeln behövs för att skapa "finsmakare". Hade det inte varit för begagnat så hade jag aldrig spelat varken Silent Hill eller Final Fantasy VII

EDIT: och idag äger jag över 60 xbox360-spel tack vare mitt framodlade spelintresse och så givetvis en massa andra på PC och Wii, de flesta är köpta som egna kopior.

Medlem

Det här är inget nytt, men definitivt något att tänka på. Något som slog mig nu när jag sett/hört detta är att EA än en gång blev utsett till USAs sämsta bolag, när Game och Gamestop lätt skulle kunna fylla den tronsitsen med sina giriga, feta arslen.

Nej, det känns som att den allt mer populära "Mojang-metoden" där man betalar direkt till utvecklarna är den mest rättvisa.

Medlem

Kan ju också som motvikt till TB's video lägga till en från Jimquisition som har motsatt åsikt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Begagnat marknaden gynnar mest andra bolag som tjänar pengar på något andra har gjort. Fel enligt mig.
Och varför ska det gå att låna kompisens spel?
Betala för det du använder eller låt bli .

Anser inte att det behövs en extra marknad för att folk inte betalar för att använda sina spel. Men ok beg spel och sälja då gillar jag MS förslag.
Tycker att hanterings kostnaden som MS beskrev till Xbox one var bra ett fast pris och inga giriga butiker som trycker upp priserna.

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig. Har aldrig köpt något begspel och har spelat sedan 1984.
Man väljer att spela eller inte det har inte med begagnatmarknaden att göra mer än att du får billigare spel det fostrar knappast någon att bli spelare.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Var en riktig skitunge som liten, hyrde NES spel och byte innehållet mot andra andra spel jag tröttnat på.

Stackars folk som hyrde Zelda i god tro och fick sedan spela Ice Climber

Skribent
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

ZF
Medlem

begagnat ska tillåtas punkt slut.

men jag tror knappast mobiler hindrar nån att upptäcka dedikerade spelmaskiner. för det finns ju praktiskt taget inga dedikerade mobilspel på dem, allt som är nått större och mer genomarbetat är gamla konverteringar från de dedikerade spelmaskiner de menas kunna ersätta, fast med värdelösa kontroller.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.

Du är väl spelare för att du gillar att spela inte för att det finns begagnade spel. Eller!

Om det ska finnas en begspels marknad så ska den vara reglerad och inte fri prissättning som i dag då inte spelarna tjänar på det utan en massa butiker som tar den stora kakan.

Sätt ett vettigt fast begpris på spelen där reg kostnaden är inbakad så ok enligt mig. Även om jag själv aldrig befattar mig med begspel så tycker jag det ska vara vettiga priser och lätt att nyregistrera spel man köpt.
Att låna ut spel kors o tvärs till kompisar kommer det nog att bli stop på. Vilket är förståeligt sett utifrån spelutgivarnas hårda ekonomi i dag. Den stora gratis tiden är över för spelarna i dag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.

Du är väl spelare för att du gillar att spela inte för att det finns begagnade spel. Eller!

Om det ska finnas en begspels marknad så ska den vara reglerad och inte fri prissättning som i dag då inte spelarna tjänar på det utan en massa butiker som tar den stora kakan.

Sätt ett vettigt fast begpris på spelen där reg kostnaden är inbakad så ok enligt mig. Även om jag själv aldrig befattar mig med begspel så tycker jag det ska vara vettiga priser och lätt att nyregistrera spel man köpt.
Att låna ut spel kors o tvärs till kompisar kommer det nog att bli stop på. Vilket är förståeligt sett utifrån spelutgivarnas hårda ekonomi i dag. Den stora gratis tiden är över för spelarna i dag.

Grejen är ju den att retailers inte tjänar särskilt mycket på att sälja nya spel, utgivarna tar nästan allting. Kolla på videon som Parzec länka. Om utgivarna kunde vara schystare så hade kanske inte varit nån hets bland GAME och Gamestop om att försöka sälja begagnat före nytt.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.

Du är väl spelare för att du gillar att spela inte för att det finns begagnade spel. Eller!

Om det ska finnas en begspels marknad så ska den vara reglerad och inte fri prissättning som i dag då inte spelarna tjänar på det utan en massa butiker som tar den stora kakan.

Sätt ett vettigt fast begpris på spelen där reg kostnaden är inbakad så ok enligt mig. Även om jag själv aldrig befattar mig med begspel så tycker jag det ska vara vettiga priser och lätt att nyregistrera spel man köpt.
Att låna ut spel kors o tvärs till kompisar kommer det nog att bli stop på. Vilket är förståeligt sett utifrån spelutgivarnas hårda ekonomi i dag. Den stora gratis tiden är över för spelarna i dag.

Grejen är ju den att retailers inte tjänar särskilt mycket på att sälja nya spel, utgivarna tar nästan allting. Kolla på videon som Parzec länka. Om utgivarna kunde vara schystare så hade kanske inte varit nån hets bland GAME och Gamestop om att försöka sälja begagnat före nytt.

Håller med dig om det. Därför vill jag ha en bättre reglering av priserna på alla spel. Det ska inte vara så att det är bättre att sälja begspel. Ärligt talat 5-800 kr st för ett konsol spel är löjligt dyrt.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.

Du är väl spelare för att du gillar att spela inte för att det finns begagnade spel. Eller!

Om det ska finnas en begspels marknad så ska den vara reglerad och inte fri prissättning som i dag då inte spelarna tjänar på det utan en massa butiker som tar den stora kakan.

Sätt ett vettigt fast begpris på spelen där reg kostnaden är inbakad så ok enligt mig. Även om jag själv aldrig befattar mig med begspel så tycker jag det ska vara vettiga priser och lätt att nyregistrera spel man köpt.
Att låna ut spel kors o tvärs till kompisar kommer det nog att bli stop på. Vilket är förståeligt sett utifrån spelutgivarnas hårda ekonomi i dag. Den stora gratis tiden är över för spelarna i dag.

Grejen är ju den att retailers inte tjänar särskilt mycket på att sälja nya spel, utgivarna tar nästan allting. Kolla på videon som Parzec länka. Om utgivarna kunde vara schystare så hade kanske inte varit nån hets bland GAME och Gamestop om att försöka sälja begagnat före nytt.

för en stor vinst eller hög lön gör ju alltid att folk och färetag genast nöjer sig med lite mindre maximering. eller inte..

Skrivet av chopper:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av chopper:

"Utan beg marknaden vore jag inte spelare i dag" skit snack enligt mig.

Nu kommer det ta ganska lång tid innan det går att bevisa om jag har rätt eller fel. Vi får väl höras av i mitten av näst-nästa konsolgeneration och se vem som snackar skit – förutsatt att de stora aktörerna väljer att begränsa begagnathandeln.

Du är väl spelare för att du gillar att spela inte för att det finns begagnade spel. Eller!

Om det ska finnas en begspels marknad så ska den vara reglerad och inte fri prissättning som i dag då inte spelarna tjänar på det utan en massa butiker som tar den stora kakan.

Sätt ett vettigt fast begpris på spelen där reg kostnaden är inbakad så ok enligt mig. Även om jag själv aldrig befattar mig med begspel så tycker jag det ska vara vettiga priser och lätt att nyregistrera spel man köpt.
Att låna ut spel kors o tvärs till kompisar kommer det nog att bli stop på. Vilket är förståeligt sett utifrån spelutgivarnas hårda ekonomi i dag. Den stora gratis tiden är över för spelarna i dag.

Grejen är ju den att retailers inte tjänar särskilt mycket på att sälja nya spel, utgivarna tar nästan allting. Kolla på videon som Parzec länka. Om utgivarna kunde vara schystare så hade kanske inte varit nån hets bland GAME och Gamestop om att försöka sälja begagnat före nytt.

Håller med dig om det. Därför vill jag ha en bättre reglering av priserna på alla spel. Det ska inte vara så att det är bättre att sälja begspel. Ärligt talat 5-800 kr st för ett konsol spel är löjligt dyrt.

undrar hur marginaler skiljer mellan begagnatbilar och nybil. vi behöver helt klart regleringar på fler områden.

ps. glöm inte rösta VPK om nått år!

1
Skriv svar