Andra delen i Tropes vs Women-serien

Robot
Andra delen i Tropes vs Women-serien

Anita Sarkeesian är tillbaka för att prata mer om hur kvinnor framställs i spelens värld.


Medlem
Andra delen i Tropes vs Women-serien

...and today's weather forecast is shitstorm...

Medlem

Anita Sarkeesian är {tillbaka med andra delen av Tropes vs Women. En filmserie där hon går igenom hur kvinnor framställs och varför det i vissa fall} inte {är} särskilt bra.

Kan dock sympatisera med vad hon påstår sig vara ute efter.
Det förändras sakta åt rätt håll, spelen kommer inte längre med planscher på lättklädda modeller iaf...

Medlem

Hon hittar många exempel som stödjer hennes teorier men avfärdar helt alla exempel som går emot dem...

Vad brukar sånt kallas, propaganda?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag kan bara säga, att i Links Pro så är det inte alls så som hon beskriver.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har spelat fler spel där man som tjej slaktar killar våg efter våg än killar som slaktar tjejer på löpande band. män målas som antingen gentlemän eller svin. kvinnor målas som bimbos som måste skyddas eller som en man i kvinnokropp... om man nu tycker att stereotyper i spel är ett problem, varför tar man bara upp ena sidans stereotyp?

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Anita Sarkeesian är {tillbaka med andra delen av Tropes vs Women. En filmserie där hon går igenom hur kvinnor framställs och varför det i vissa fall} inte {är} särskilt bra.

Kan dock sympatisera med vad hon påstår sig vara ute efter.
Det förändras sakta åt rätt håll, spelen kommer inte längre med planscher på lättklädda modeller iaf...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f1/Barbarian_-_The...

Jodå det händer fortfarande

Tråkigt att FZ väljer att uppmärksamma denna väldigt trångsynta människa som mer försöker skapa propaganda än en bra diskussion där hon ger en RÄTTVIS bild av båda håll.

Själv kommer jag aldrig förstå varför det är fel med en viss typ av attraktiva personer i spel/reklam.

(tar bara skit från luften nu)
En blonderad tjej med ansiktet fullt av sprutor, E kupor blir EJ GODKÄND medans en "vanlig" tjej som inte legat under skalpellen och som har sina B kupor blir godkänd.
(den ena anses vara alldeles för provocerande mot det sexiga hållet)
Vad skickar vi för budskap egentligen?

Edit:
Komiskt med hur hon kunde samla in en så stor summa pengar för denna skiten.
Skit säljer!

Medlem

Ser fram emot tredje delen och hoppas att hon i senare delar även utforskar de spel som faktiskt har starka kvinnliga huvudkaraktärer.

ZF
Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Anita Sarkeesian är {tillbaka med andra delen av Tropes vs Women. En filmserie där hon går igenom hur kvinnor framställs och varför det i vissa fall} inte {är} särskilt bra.

Kan dock sympatisera med vad hon påstår sig vara ute efter.
Det förändras sakta åt rätt håll, spelen kommer inte längre med planscher på lättklädda modeller iaf...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f1/Barbarian_-_The...

nä idag är det sällan tjejer på omslagen alls. den kristna högern har ju länge lobbat för att det helst enbart ska vara riktiga karlakarar på så att hela generationer i den känsliga puberteten inte blir förvirrade av vad förebilden är. det skulle kunna leda till en våg av homosexualitet, transvestitande och annat fjolleri.

Medlem

Ni som tycker att hon bara tar upp spel som stödjer det hon säger, undantagen verkar komma i senare delar:

The Fighting F#@k Toy - Video #2
The Sexy Sidekick - Video #3
The Sexy Villainess - Video #4
Background Decoration - Video #5
Voodoo Priestess/Tribal Sorceress - Video #6
Women as Reward - Video #7
Mrs. Male Character - Video #8
Unattractive Equals Evil - Video #9
Man with Boobs - Video #10
Positive Female Characters! - Video #11
Video #12 - Top 10 Most Common Defenses of Sexism in Games

En poäng jag tror många missar, är att det inte är något fel på ett enskilt spel där en stark man räddar en försvarlös kvinna, eller ett spel där en sexig lättklädd kvinna spelar huvudrollen. Problemet är att denna bild upprepas så ofta att den blir en självklarhet, och i hög grad påverkar könsrollerna på ett negativt sätt.

Medlem

Är det mycket spoilers i den här videon?

Medlem

Undrar samma sak som Jaxz. Sitter och spelar Raidou Kuzunoha Vs The Soulless army nu och vill inte få det spoilat.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Är det mycket spoilers i den här videon?

Ja.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Jaxz:

Är det mycket spoilers i den här videon?

Ja.

Tackar då undviker jag den. Gissar på att det är samma sak igen med argument som stöder hennes tes och att hon bortser från annat som motsäger sig den.

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Jaxz:

Är det mycket spoilers i den här videon?

Ja.

Tackar då undviker jag den. Gissar på att det är samma sak igen med argument som stöder hennes tes och att hon bortser från annat som motsäger sig den.

Jupp.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hennes första video var rätt usel, så jag tror jag avstår.

Problemet med videorna är att hon spelar igenom dom letandes efter felen, letar man efter fel så hittar man alltid dom(När hon ändå pratade om borderlands 2 konstigt att hon inte tog upp Lillith).

Sen så finns det spel där även manliga karaktärer ber om att man ska döda honom.

Medlem

Kan ni sluta upp med att referera till pseudovetenskapliga postmodernister och ge oss riktiga nyheter i stället?

Medlem

Hennes analyser är otroligt tendentiösa, och är man så hyperkänslig som Anita är så kommer man alltid att finna något som kan tolkas som negativt ur ett radikalfeministiskt perspektiv.

Jag minns när hon analyserade Mariah Carreys All I want from Christmas is you. När Mariah sjöng den så var låten enligt Anita ett exempel på hur popmusik framställer kvinnor som korkade våp vars enda önskan är att ha en "riktig man" vid sin sida. När samma låt sjöngs av en man så menade Anita att mannen som sjöng var en snuskgubbe till stalker som lurpassade på oskyldiga kvinnor.

Det går aldrig att göra människor som Anita nöjda.

Medlem

Alltså, jag tycker hennes två videos hittils har en poäng. När man ser på alla exempel hon drar upp, men man måste tänka lite själv och se att det inte bara är så även om det är ganska vanligt. Hennes övriga videos och analyser bryr jag mig inte om utan ser dessa två som de är och bildar mig en egen uppfattning.

Medlem

Så vad hon helt enkelt säger är att om 2 personer är gifta, och (i detta fallet) kvinnan dör (som uppenbarligen ses som ett objekt?) Ska man skita fullständigt i hennes död då? Bara titta på och tänka "Äh! Hon var ju ändå inte ..min.. så varför bry sig?"

och återigen är det jävligt svagt att både stänga av kommentarer likväl som vote-funktionen..
Hon vägrar ju ta diskussion för sitt eget material och att alla som hävdar annat har fel.

Inaktiv
Skrivet av Squeek:

Så vad hon helt enkelt säger är att om 2 personer är gifta, och (i detta fallet) kvinnan dör (som uppenbarligen ses som ett objekt?) Ska man skita fullständigt i hennes död då? Bara titta på och tänka "Äh! Hon var ju ändå inte ..min.. så varför bry sig?"

och återigen är det jävligt svagt att både stänga av kommentarer likväl som vote-funktionen..
Hon vägrar ju ta diskussion för sitt eget material och att alla som hävdar annat har fel.

Håller med. Så jävla fegt att ta bort kommentarsfunktionen.

Inaktiv

Jag håller väl inte med allt som Sarkeesian säger, men visst behövs bilden av kvinnor i spel förändras... På vissa håll alltså, andra inte. Det är ganska uppenbart vart förändringen behövs och jag förstår att kvinnor blir förbannade över att objektifieras på det sättet (nu kommer det väl som vanligt en drös butthurt singelkillar som tycker att kvinnor är elaka för att de inte får ragg och säger att det minsann finns spel där män objektifieras också).


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av arkhanari:

Kan ni sluta upp med att referera till pseudovetenskapliga postmodernister och ge oss riktiga nyheter i stället?

Likt de andra 18 nyheterna vi publicerade igår?


signatur
Inaktiv

Videon är rätt bra enligt mig och då är jag ändå inget fan av Anita. Hon är raljant och trångsynt många gånger (jag har sett i princip varenda video hon spelat in) och verkar ej kapabel att ta en diskussion kring sina teorier och påståenden vilket gör många av hennes insatser tämligen tveksamma.

Å andra sidan är man lika trångsynt själv om man inte kan medge att kvinnan har en poäng bara för att man irriterar sig på henne. I videon ovan så understryker hon rätt tydligt att var för sig så kan alla de exempel hon ges ses som harmlösa eller bara delar i en historia men vid en sammantagen bedömning så blir det ett problematiskt mönster där kvinnor rutinmässigt framställs som maktlösa och inte sällan blir ihjälslagna av sina män för att driva historien framåt.

JAG klarar iaf av att medge att jag förstår hennes resonemang utan att för den sakens skull dela hennes queerfeministiska världsbild i övrigt. Also: den nya videoserien håller mycket högre produktionsvärde än de tidigare projekten hon sysslade med och retoriken är inte alls lika aggressiv - positiva förändringar I say.

RHK
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hon hittar många exempel som stödjer hennes teorier men avfärdar helt alla exempel som går emot dem...

Vad brukar sånt kallas, propaganda?

Så om det finns spel som inte är som de hon tar upp så slutar de hon tar upp att existera? Förstår inte var i videon hon säger att de spel hon tar upp representerar alla spel.

Skrivet av KatOne:

...and today's weather forecast is shitstorm...

Snarare är prognosen förargade manliga gamers...

Inaktiv
Skrivet av Squeek:

Så vad hon helt enkelt säger är att om 2 personer är gifta, och (i detta fallet) kvinnan dör (som uppenbarligen ses som ett objekt?) Ska man skita fullständigt i hennes död då? Bara titta på och tänka "Äh! Hon var ju ändå inte ..min.. så varför bry sig?"

och återigen är det jävligt svagt att både stänga av kommentarer likväl som vote-funktionen..
Hon vägrar ju ta diskussion för sitt eget material och att alla som hävdar annat har fel.

...nej, det hon säger är att spelutvecklare systematiskt använder kvinnors maktlöshet, död och lidande som element för att driva handlingen framåt i spel som handlar om manliga protagonister - inte sällan i våldsglorifierande maktfantasier och att detta blir ett problem när det förekommer så frekvent pga. spelens normerande effekt.

Medlem
Skrivet av RHK:

Så om det finns spel som inte är som de hon tar upp så slutar de hon tar upp att existera? Förstår inte var i videon hon säger att de spel hon tar upp representerar alla spel.

Problemet är att hon aldrig utforskar alternativa förklaringsmodeller.

Det är exempelvis väldigt lätt att hitta evolutionsbiologiska förklaringar till varför män skyddar kvinnor, som i sig anses vara extra skyddsvärda. Om Anita verkligen hade använt sig av den vetenskapliga metoden och bemödat sig att vara objektiv så hade hon utforskat samtliga vinklar för att förklara företeelserna.

Medlem

Vilken oerhört välproducerad video! Antalet exempel är mycket stort och väldigt många av spelen hon tar upp har jag inte hört talas om (trots att jag spelat mycket).

Det klart att hon tar upp de exempel som visar på det värsta, det är ju det serien handlar om? Men det visar samtidigt att mycket av det som skapas i spel (generellt settt) är fruktansvärt fånigt (kan någon på allvar hävda motsatsen?).

Det kan vara roligt att spela för det, men historierna håller sig ofta på en låg nivå. Detta är inte så konstigt eftersom de flesta förläggare vänder sig till en målgrupp på 15-20 åriga pojkar. Jag minns själv hur man tyckte många spel / filmhistorier var coola när man var 15 men som man idag (26) tycker är skit.

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Rainbearer:

Anita Sarkeesian är {tillbaka med andra delen av Tropes vs Women. En filmserie där hon går igenom hur kvinnor framställs och varför det i vissa fall} inte {är} särskilt bra.

Kan dock sympatisera med vad hon påstår sig vara ute efter.
Det förändras sakta åt rätt håll, spelen kommer inte längre med planscher på lättklädda modeller iaf...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f1/Barbarian_-_The...

Jodå det händer fortfarande

Tråkigt att FZ väljer att uppmärksamma denna väldigt trångsynta människa som mer försöker skapa propaganda än en bra diskussion där hon ger en RÄTTVIS bild av båda håll.

Själv kommer jag aldrig förstå varför det är fel med en viss typ av attraktiva personer i spel/reklam.

(tar bara skit från luften nu)
En blonderad tjej med ansiktet fullt av sprutor, E kupor blir EJ GODKÄND medans en "vanlig" tjej som inte legat under skalpellen och som har sina B kupor blir godkänd.
(den ena anses vara alldeles för provocerande mot det sexiga hållet)
Vad skickar vi för budskap egentligen?

Edit:
Komiskt med hur hon kunde samla in en så stor summa pengar för denna skiten.
Skit säljer!

Wow, bara wow....

Du är i de tidiga tonåren och redan en självförhärligande manschauvinist. Raskt marscherat.

12
Skriv svar