Den döende fps-spelaren

Medlem
Den döende fps-spelaren

Jag är en dinosaurie. En stofil. Utspelad. Jag är irrelevant för dagens marknad. Det var Counter-Strike som gjorde det. Sedan följde en hel våg av krigsspel med världskrig nummer två som tema. Realism var ordet.

Vad hände? Under senare halvan av 90-talet fram till första halvan av 00-talet kunde man få tag i supersnabba, hektiska, våldsamma, over the top och helt sanslösa spel. Spel där fokus låg på feta vapen, galna powerups och mängder av frags. Varje spelare börjar med samma förutsättningar, och inget mer än individens skicklighet och reflexer spelade roll.

Det var spel som Unreal Tournament och Quake III Arena som styrde vårt adrenalinbehov rakt in i en vägg i 700km/h, och det krävdes fem raketer för att sänka en motståndare. Alla började med en skruttig liten picka, men alla kunde plocka upp vapen och hälsa från marken. Det var RÄTTVIST på ett sätt som inte längre existerar.

I dag krävs det bara en kort salva i ryggen för att sänka en motståndare, och det handlar därför allt mer om vem som ser vem först. Att springa omkring och vara mobil brukade vara nödvändigt för att kontrollera en karta och dess powerups, nu gör det dig sårbar för campare och snipers.

I dag är tempot rejält nerskruvat, och du kan glömma strafejumping, boostjumping, double jumping och walljumping. Inte ens Halo bjuder på något djup i sitt rörelseschema. I samband med Halo: ODST testade jag Halo 3 online, och kunde efter några minuter konstatera att det är alldeles för långsamt för att mäta sig med Unreal Tournament och Quake III Arena.

I dag börjar inte alla matchen under samma förutsättningar. I dag handlar det om klasser, vapenuppgraderingar, perks och levlande. Och jag är en gammal dinosaurie, som efterlyser det simpla i en dödsmatch. Vad hände med konceptet där det inte fanns något annat än du, jag och kartan? Vad hände med det snabba, det direkta, det rena?

Ge mig en arena fylld med enorma laservapen och powerups. Skippa allt annat. Jag vill inte ha realism, jag vill inte ha långsamt tempo, jag vill inte ha andra förutsättningar än min motståndare. Jag vill ha den gamla skolans fps tillbaka!

#blogg

Medlem
Den döende fps-spelaren

Instämmer. Jag kan inte ens se skillnad på de nya spelen längre. Alla är tråkiga realistiska krigsspel. Quake 3 är ju guld! Mer sånt. I genren "krigsspel" så gillar jag bara Codename Eagle. Skönare känsla får man leta efter. Realismen är ersatt med go arkadkänsla. Spelar det fortfarande.

Skägg.
10 Chambers

Jag håller också med, även om jag är gravt biten av Bad Company 2 för tillfället. Quake Live är ett bra komplement när man behöver instant gratication-action, gärna Clan Arena. Att realism har blivit något att efterfråga, i allt, är jag inte vän med.

Övrigt, skönt skrivet


signatur
Medlem

Jag skulle vilja både hålla med och inte, seriöst realism voot? Det är ju det som saknas i 90% av alla moderna spel. Red Orchestra osv är ty de enda ordentliga PC spelen som finns kvar att hoppas på.

Diggar quake,doom , cs , css , cod1,2, moh osv allt som släpptes innan 2005 då allt plötsligt skulle förenklas och spel designas för "icke gamers". 2006 året då spel och dedikerade serverar, pc inställningar, server settings, fov ja året då allt började tyna bort.

Istället får man autolåsande knivar, och alla möjliga grejer , tänk att Cod en gång var PC exklusivt med exklusiva vapen för båda sidorna.. svårt att tro i dagens läge. One shot HS fanns förr, men har tynat bort det med mot att man kan peppra 500kulor i någon.

Realism är knappast något som äntrat eller förstört dagens spel industri , det finns knappt någon realism där, dessutom vore väl knappast BF särskilt roligt med powerups och bunnyhoping..

Skägg.
10 Chambers

How is TF2 treating you?


signatur
Medlem

TF2 är underbart! Hatar dock fortfarande spioner, men har lärt mig att skjuta på folk som springer åt felt håll.

Medlem

Det handlar inte ens om skicklighet idag, för vill du så kan du "köpa" dina färdigheter och använda dem mot andra spelare på direkten, och detta är något man ser i fler spel som kommer, framförallt personer som inte har någon tid att lägga på seriöst spelande, utan köper sina packs och perks, glöm ej heller att dem måste ha en användarmanual samt demo på hur man spelar.

Gametips om man så vill.

Annat var det på vår tid, Doom, Quake, Quake II, Q3 samt Unreal Tournament - Strid på kniven 100% inlevelse och skicklighet, och man kunde lätt mata 8-10tim bara för att bli bättre och lära sig nya strategier.

BF 1942 var ok, och även BF2, vi hade flera klaner som vi spelade med, var kul till en början, men sen när alla skitungar med aimbot, tkare och fucking lamers kom och förstörde för oss andra, så drog man sig tillbaka, det var inte kul om man inte kunde ha en viss disciplin.

På det planet var faktiskt Swat sant Rainbow Six förbannat bra, det var mer "mogna spelare" som hängde på servrarna, där kunde man skapa en bra grund att stå på och man såg hur spelare inkl en själv utvecklades och formade ett bra team.

Det var kul tider, men roligast var trots allt 700km in i väggen med Q3 och Unreal Tournament!

Vad har vi idag?

CRAP!

Realism är följande, du har en fiende i ett hårkors, skott avlossas och han dör, SLUT!

Skall man se krasst på utvecklingen så finns det inga riktiga realistiska simulatorer, förutom Americas army, Bf2 Reality mod och kanske Arma 2 alt 3, personligen tycker jag dem är crap,

Bara för att det kallas simulator alt realistisk fps så innebär det inte automatiskt att det är skojj.

Skojj är något som utvecklare borde ta mer fasta på, när spelare slår ihjäl timme efter timme och inte ens märker utav klockan, då vet man att det är bra,

Cod var ok, restan skit

Cs skall vi bara inte diskutera, innan bomben kröjjade så var det kul, sen när alla skulle lira, så skräpade man ner där oxå.

Spelvärde framför grafik, blir så trött på alla grafikbögar som skall ha det fetaste för att ändå sitta på en 22" monitor, hahaha
så löjligt

Q3 och UT

Sen gick det utför!


signatur

Denon / Pioneer

Ja, ett nytt Unreal Tournament hade varit gott, då kunde alla som hoppar och studsar i Call Of Duty skutta vidare dit


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

checka in spelet warsow :).
Passar nog er som gillar quake ^^-

(finns på steam greenlight också. gogo vote'a så vi får det på steam :D!)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av adfi:

checka in spelet warsow :).
Passar nog er som gillar quake ^^-

(finns på steam greenlight också. gogo vote'a så vi får det på steam :D!)

Installerade tidigare i veckan men inte hunnit testa.


signatur
1
Skriv svar