Andra delen i Tropes vs Women-serien

Medlem
Skrivet av elimsen:

Ni som tycker att hon bara tar upp spel som stödjer det hon säger, undantagen verkar komma i senare delar:

The Fighting F#@k Toy - Video #2
The Sexy Sidekick - Video #3
The Sexy Villainess - Video #4
Background Decoration - Video #5
Voodoo Priestess/Tribal Sorceress - Video #6
Women as Reward - Video #7
Mrs. Male Character - Video #8
Unattractive Equals Evil - Video #9
Man with Boobs - Video #10
Positive Female Characters! - Video #11
Video #12 - Top 10 Most Common Defenses of Sexism in Games

En poäng jag tror många missar, är att det inte är något fel på ett enskilt spel där en stark man räddar en försvarlös kvinna, eller ett spel där en sexig lättklädd kvinna spelar huvudrollen. Problemet är att denna bild upprepas så ofta att den blir en självklarhet, och i hög grad påverkar könsrollerna på ett negativt sätt.

Klarsynt elimsen - håller med du!

Medlem
Skrivet av Izgard:
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Rainbearer:

Anita Sarkeesian är {tillbaka med andra delen av Tropes vs Women. En filmserie där hon går igenom hur kvinnor framställs och varför det i vissa fall} inte {är} särskilt bra.

Kan dock sympatisera med vad hon påstår sig vara ute efter.
Det förändras sakta åt rätt håll, spelen kommer inte längre med planscher på lättklädda modeller iaf...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f1/Barbarian_-_The...

Jodå det händer fortfarande

Tråkigt att FZ väljer att uppmärksamma denna väldigt trångsynta människa som mer försöker skapa propaganda än en bra diskussion där hon ger en RÄTTVIS bild av båda håll.

Själv kommer jag aldrig förstå varför det är fel med en viss typ av attraktiva personer i spel/reklam.

(tar bara skit från luften nu)
En blonderad tjej med ansiktet fullt av sprutor, E kupor blir EJ GODKÄND medans en "vanlig" tjej som inte legat under skalpellen och som har sina B kupor blir godkänd.
(den ena anses vara alldeles för provocerande mot det sexiga hållet)
Vad skickar vi för budskap egentligen?

Edit:
Komiskt med hur hon kunde samla in en så stor summa pengar för denna skiten.
Skit säljer!

Wow, bara wow....

Du är i de tidiga tonåren och redan en självförhärligande manschauvinist. Raskt marscherat.

Tråkigt nog så är jag i det sista året av tonåren så än så länge får man inte köpa på bolaget...

Medlem

Jag förstår inte hennes ståndpunkt riktigt, känns som hon bara försöker sprida sin misär.

Hon pekar hela tiden ut hur enskilda kvinnliga karaktärer i många spel framstår som försvarslösa offer. För det första så finns det självklart en jävla massa försvarslösa män och kvinnor, att hjälten är mycket starkare än personen hen försöker rädda är uppenbart. Det är inte en karaktärssvaghet att inte vara stark i strid, bara för att man räddar en kvinna eller man så betyder inte det att det är kvinno eller mansförnedrande, bara att karaktären i fråga inte är bra på att slåss.

Det ända jag kan få ut av henne är att hon helt enkelt vill ha mer kvinnliga huvudkaraktärer, så varför gick hon inte den kreative banan istället för den kritiserande? Problemet är att män är överrepresenterade både som konsumenter och skapare, självklart blir spelen designade i mer typiska manliga fantasier, och det är inget fel med det, felet är väl snarare att det saknas kvinnliga motsvarigheter.

Medlem

Det sorgliga är inte att Anita producerar sina videor, det hoppas jag hon fortsätter att göra, det sorgliga är att alla som inte gillar dem måste in och visa hur mycket de hatar dem. Som ni säkert förstår är jag inget större fan av hennes klipp, men jag har inget behov av att försöka bevisa att hon är dum eller att hon har fel. Varför orka bry sig?

Jag nöjer mig med att fortsätta njuta av sexiga tjejer i spel så kan hon fortsätta slåss för det hon tror på.

RHK
Medlem
Skrivet av pezit:

Jag förstår inte hennes ståndpunkt riktigt, känns som hon bara försöker sprida sin misär.

Hon pekar hela tiden ut hur enskilda kvinnliga karaktärer i många spel framstår som försvarslösa offer. För det första så finns det självklart en jävla massa försvarslösa män och kvinnor, att hjälten är mycket starkare än personen hen försöker rädda är uppenbart. Det är inte en karaktärssvaghet att inte vara stark i strid, bara för att man räddar en kvinna eller man så betyder inte det att det är kvinno eller mansförnedrande, bara att karaktären i fråga inte är bra på att slåss.

Det ända jag kan få ut av henne är att hon helt enkelt vill ha mer kvinnliga huvudkaraktärer, så varför gick hon inte den kreative banan istället för den kritiserande? Problemet är att män är överrepresenterade både som konsumenter och skapare, självklart blir spelen designade i mer typiska manliga fantasier, och det är inget fel med det, felet är väl snarare att det saknas kvinnliga motsvarigheter.

För några år sedan var det ungefär lika många tjejer som killar som spelade spel så som konsumenter är män inte överrepresenterade längre.

Däremot på spelutvecklarfronten är det cirka 10% tjejer i Sverige om jag inte minns fel. Jag tror att man bland en hel del spelutvecklare välkomnar sådana här belysningar, har en del kompisar i branschen som jag vet var med och backade kickstartern.

Jag får inte bilden av att hon tycker det är karaktärssvagt utan mer att det är beklämmande att det är mall 1 A i så många spel. Tror till och med att hon sa det någonstans i videon att det inte nödvändigtvis är det enskilda spelet i sig utan att det blir normen, någon som minns?

Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av pezit:

Jag förstår inte hennes ståndpunkt riktigt, känns som hon bara försöker sprida sin misär.

Hon pekar hela tiden ut hur enskilda kvinnliga karaktärer i många spel framstår som försvarslösa offer. För det första så finns det självklart en jävla massa försvarslösa män och kvinnor, att hjälten är mycket starkare än personen hen försöker rädda är uppenbart. Det är inte en karaktärssvaghet att inte vara stark i strid, bara för att man räddar en kvinna eller man så betyder inte det att det är kvinno eller mansförnedrande, bara att karaktären i fråga inte är bra på att slåss.

Det ända jag kan få ut av henne är att hon helt enkelt vill ha mer kvinnliga huvudkaraktärer, så varför gick hon inte den kreative banan istället för den kritiserande? Problemet är att män är överrepresenterade både som konsumenter och skapare, självklart blir spelen designade i mer typiska manliga fantasier, och det är inget fel med det, felet är väl snarare att det saknas kvinnliga motsvarigheter.

För några år sedan var det ungefär lika många tjejer som killar som spelade spel så som konsumenter är män inte överrepresenterade längre.

Däremot på spelutvecklarfronten är det cirka 10% tjejer i Sverige om jag inte minns fel. Jag tror att man bland en hel del spelutvecklare välkomnar sådana här belysningar, har en del kompisar i branschen som jag vet var med och backade kickstartern.

Jag får inte bilden av att hon tycker det är karaktärssvagt utan mer att det är beklämmande att det är mall 1 A i så många spel. Tror till och med att hon sa det någonstans i videon att det inte nödvändigtvis är det enskilda spelet i sig utan att det blir normen, någon som minns?

Fast nu glömmer du att killar och tjejer spelar olika typer av spel. Så att bara säga att "det finns lika många tjejer som killar som spelar" är en sanning med modifikation. Tjejer spelar The Sims, Animal Crossing och andra sociala spel som inte går ut på att tävla eller innehåller vapen och våld. Killar spelar mer tävlingsinriktat. Nintendos VD Satoru Iwata gick för en tid sedan ut med hur otroligt många tjejer det var i Japan som köpte nya Animal Crossing - betydligt fler än killarna.

När man då utvecklar spel anpassar man givetvis produkten efter målgruppen. Gör man ett spel riktat mot killar är det självklart logiskt att snygga och sexiga tjejer stoppas in.

Zelda är ett spel som spelas lika mycket av båda könen. Det är inte så mycket våld och action, utan lite mer lugnt tempo och pussellösning. Min lillasyster (som är 16) är kär i Link, något hon inte direkt håller hemlig.. Hade det inte varit för hans dragningskraft hade hon kanske inte gett serien en chans (och därmed inte upptäckt hur roliga spelen var).

Att det inte görs FLER spel åt tjejer beror ju på att det inte finns fler tjejer som utvecklar spel, och det kan man knappast beskylla några andra än de själva för. Tjejer är helt enkelt inte lika intresserade av det som killar, och resultatet blir därefter.

12
Skriv svar