Portade Amigaspel.

Medlem
Portade Amigaspel.

Hej!
Någon som vet var det finns Amigaspel portade och uppsnofsade för dagens PC´s?
Inget warez utan schyssta spel, utan simulatorer.
Har själv en Amiga 600HD, men skulle vilja se om det kommit något brutalt till PC Världen.

Högst på listan står Superfrog som var skapligt skoj till Amigan, så den skulle man ju vilja ha i PC format ....nå´n som vet var det kan finnas?

Har letat lite här och där men inte hittat riktig PC variant (utan Amiga emu)....
8)


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Medlem

har läst någonstans om att det fanns en emulator för att köra amiga spel på en dator men minns inte var för det var ett år sedan


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Det finns en emulator som heter WinUAE. Fungerar fantastiskt bra.


signatur

"A squid eating dough in a polyethylene bag is fast and bulbous. Got me?"

Medlem

Ingen portning men ifall du gillade gamla The Chaos Engine och Alien Breed kanske Shadowgrounds skulle kunna vara något.

Demo: http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=13114

Inaktiv

http://amigos.amiga.hu/ancientoys/d.html

Där är ett gäng spel.

WINUAE kör jag, kanonenkel. Man emulerar 4:a disketstationer som man kan dra upp i 800% normal inladdningstid. Står på länken exakt hur man gör. Vill du ha kickstart's så kan jag pm:a dig om en länk där de finns.

Medlem

WinUAE, inklusive diverse Kickstartar och en jäkla dröse med spel, har jag fått av brorsan, och det är kanonbra!!! Ska kolla av alla eminenta länkar !!!

Tänkte mest på om det kommit ut lite grafikmässigt förbättrade spel som kanske utnyttjar PC grafiken mer än bara emulerar den "gamla" grafiken.


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

Men hur menar du? Amiga's grafik och ljud är ju den bästa

Medlem

Superfrog släpptes även till DOS, fast Amigaversionen är bättre.

Another World från 1991 släpptes ju nyligen till Windows med smått upphottad grafik. Demo finns att ta ner här. Kostar 7 euro.

Medlem

Hur får man WinUAE att fungera? Får bara en massa felmeddelanden om Kickstart. Var kan man få tag i dessa Kickstart filer? Behöver man fixa något annat än Kickstart filerna för att få det att fungera?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Jag har för mig att du får en A500 kickstart till WinUAE, vill du kunna köra spel avsedda för A1200 måste du köpa en annan kickstart eftersom de fortfarande är copyrightskyddade. De går att få tag på utan att göra rätt för sig men det får du själv ordna.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

A500 Kickstarten är väl fortfarande copyrightskyddad och inkluderas inte med WinUAE


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Upphovsrätten på kickstarten tar aldrig slut, men OM du äger en Amiga så går det tekniskt och legalt att dumpa kickstart rom till fil och använda den, jag körde AmigaMon och dumpade kick 1.3 och 3.0 till disk.

Förövrigt så funkar de emulerade rom filerna ganska bra de också.

Back to topic: Tyvärr har mycket få Amigaspel blivit portade till PC. Bara de spel som släpptes till flera platformar finns både till PC och Amiga och de som finns är troligtvis ganska gamla, typ DOS versioner.

Inaktiv

Jag har hittat en hel del gamla Amiga spel som portats till den tidens PC. OK de har ofta inte samma klass som orginalen pga Amigans överlägsenhet som speldator men de är ofta tillräckligt bra för en nostalgitripp.

Ett tips är att söka bland "abandonware"-siter som Abandonia http://www.abandonia.com/index2.php. Där finns även mjukvaror som t.ex "DOS-box" med vilken du kan simulera lägre klockfrekvenser. Kan vara bra att ha om du inte är snabb.... mycket snabb .:)

Medlem
Inaktiv

Kommer inte på nåt på rak arm, men en annan sån ^ sida är home of the underdogs.

1
Skriv svar