Bara jag som tycker DotA spel är sjukt överskattade?

Medlem
Bara jag som tycker DotA spel är sjukt överskattade?

Jag kommer ihåg när jag först testade Dota som mod till Warcraft 3. Jag tyckte det var lite småkul men inget mer än så. Blev snabbt less och tyckte det kändes enformigt.

Vad är det som gör att dessa spel är så eftertraktade. Är det för att dom är gratis samt att det är beroendeframkallande att fixa nya hjältar?
Jag är själv ett stort RTS fan, men jag ser inget specielt med strategin. Visst jag vet att det finns en massa teamwork, strategier för att vinna etc. Men själva gameplayet ser så tamt ut. du kontrollerar en snubbe, klickar några skills, det är aldrig speciellt mycket att hålla reda på jämnfört med andra strategispel.
Kan inte säga att jag är ett stort Starcraft fan, men i det spelet så ser man åtminstone när någon har bra macro och micro. Som Esport är dessa spel underhållande att se på, samma gäller CoH eller MoW. Underhållande strider och inte bara massa kitande fram och tillbaka och lite specialattacker.
Kanske är det just pga att det är lätt att lära sig men svårt att bemästra som gör det är så populär, vad vet jag.

Personligen så ser jag inte charmen i detta. Men nån får gärna förklara.

Inaktiv

Jag spelar inte jättemycket MOBA-spel men har kört en del HoN och DotA2 och förmodligen är det så enkelt att det är en smaksak. Vissa gillar den mer snabba strategi-actionen i MOBA-spel medans andra föredrar de storskaliga striderna RTS-spel har att erbjuda.

Jag tycker att DotA2 och HoN är kul att köra med kompisarna mot andra på internet och kombinera olika hjältar vilket kan ge väldigt tillfredställande resultat ibland Men vissa gillar äpplen, andra apelsiner och det är inte helt lätt att förklara varför det är så, som att försöka förklara en färg

Medlem

Antar att det är individuellt. Sen då du inte har spelat det särskilt mycket så är det inte konstigt om du inte riktigt finner charmen och djupet i det.

Jo, det finns visst ganska mycket mer djup med varje karaktär mer än att klicka några skills. Man måste veta vilket tillfälle det är bäst att använda dem och på vem det är bäst att använda dem på. Sedan så handlar det mycket om fog of war. Din karaktär kan utifrån dina skills mindtricka dina motspelare oerhört mycket, vilket i vissa fall leder till att man nästan kan ta ner hela fiendelaget ensam eller lyckas fly från svåra situationer. (Kan ju påpeka att det är väldigt svårt och det är ibland en del tur inblandat) Alla hjältar kräver bra micro, makro och allt var det heter. Det är en del av att mindtricka. Vissar hjälter kräver mer eller mindre av båda delar. Vissa hjältar kan exempelvis summona varelser i strid. Med dessa kan man exempelvis blocka fiendehjältar från att fly, eller använda för att blockera vissa hjältars särskilda attacker. Beroende på vilken hjälte du spelar som så har du en viss roll i laget. Det finns kortfattat: Carry(Vars roll är att bli växa sig så stark som möjligt till senare i spelet), Ganker(Vars uppgift är att ta död på fiendehjältar eller hjälpa till att ta död på hjältar), Supporter(Vars uppgift är att assistera sitt lag genom att köpa exempelvis wards och utrustning som hjälper laget att bli starkare, utrustning som healar, ger olika attackbonusar osv.)
Sen finns det självklart en massa subgrupper inom dessa grupper.

När man väljer hjältar så ska dessa hjältar ha en bra kemi med varandra, hjältarna ska kunna kombinera sina abilities för att kunna lättare ta ner andra fiendelaget. Samtidigt så ska val av hjältar försöka vara counters på fiendelagets hjältar. Och inte tala om att varje individuell hjälte ska skaffa utrustning som hjälper till att kontra olika fiendehjältar.

Och då det är olika lanes i spelet så ska man ju försöka räkna ut vilken lane kombinationer av hjältar kommer gå någonstans. Och då ska man ju själv använda sig av en kombination av hjältar som ska kunna dominera den lanen.

Detta är bara grundaspeketer jag tagit upp nu, inlärningskurvan i MOBA-spel är nämligen enorm.

Nu var detta en ganska flummig och dåligt formulerad text men jag hoppas den ger lite insikt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Man skall inte jämföra mobas med rts, det är helt olika spel.
Att det är grattis lockar säkert, men Hon sålde dugligt innan det gick free to play, så det är nog inte orsaken. Man kan heller inte låsa upp nya gubbar i Dota så det kan omöjligt vara anledningen.

Det som jag iaf tyckte var kul med Hon/Dota var att matcherna var ganska långa (ca40min) det var extremt team baserat, med 5v5 och det räcker med att en spelare i laget är dålig, så kan han förstöra hela matchen.

Sen att det inte är mycket att hålla reda på tror jag mer handlar om att du är oerfaren. Exempel. Du skall hålla reda på din hero, dina skills, vart dina lagkamrater är, vad dem har för skill på cd, items dem och du och fienderna har, vilka som lever. Vem som har runan, vart den spawnar, när du skall stacka, när du skall lasthita/Denie:a du behöver map controll, samtidigt som du skall hålla reda på omgivningen och vart du kan fly ifall någon kommer, när du har chansen att hoppa på ngn osv osv.

Gjejen är att matcherna kan bli väldigt adrenalin fyllda. Kör man en match som passerar 60minuters sträcket och man inte har någon aning om vem som kommer vinna, ena fighten förlorar ni, andra förlorar dem osv, det blir sjukt spänt.

Så ja:
Adrenalin.
Gemenskap inom laget (Om man kör 5st då)
Oförlåtligt; en person som dör 54min in i matchen kan vara avgörande. (Tänk en enda death, så sent, kan helt avgöra hela matchen.)
"Mycket" står på spel.
Det är till största del skills som avgör vem som vinner.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Man skall inte jämföra mobas med rts, det är helt olika spel.
Att det är grattis lockar säkert, men Hon sålde dugligt innan det gick free to play, så det är nog inte orsaken. Man kan heller inte låsa upp nya gubbar i Dota så det kan omöjligt vara anledningen.

Det som jag iaf tyckte var kul med Hon/Dota var att matcherna var ganska långa (ca40min) det var extremt team baserat, med 5v5 och det räcker med att en spelare i laget är dålig, så kan han förstöra hela matchen.

Sen att det inte är mycket att hålla reda på tror jag mer handlar om att du är oerfaren. Exempel. Du skall hålla reda på din hero, dina skills, vart dina lagkamrater är, vad dem har för skill på cd, items dem och du och fienderna har, vilka som lever. Vem som har runan, vart den spawnar, när du skall stacka, när du skall lasthita/Denie:a du behöver map controll, samtidigt som du skall hålla reda på omgivningen och vart du kan fly ifall någon kommer, när du har chansen att hoppa på ngn osv osv.

Gjejen är att matcherna kan bli väldigt adrenalin fyllda. Kör man en match som passerar 60minuters sträcket och man inte har någon aning om vem som kommer vinna, ena fighten förlorar ni, andra förlorar dem osv, det blir sjukt spänt.

Så ja:
Adrenalin.
Gemenskap inom laget (Om man kör 5st då)
Oförlåtligt; en person som dör 54min in i matchen kan vara avgörande. (Tänk en enda death, så sent, kan helt avgöra hela matchen.)
"Mycket" står på spel.
Det är till största del skills som avgör vem som vinner.

Va fasiken. Din text blev ju mycket bättre och simplare.

Usch jag är verkligen inte bra på att förklara


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Skämtar du? jag som tycker det var skit kluddigt

Men det gör inget, de grejerna jag missade tog du upp, och vad du missade tog ja upp, dem komplimenterar varandra antar jag


signatur

Rwa?

Medlem

Jag tycker inte att någon genre är mer överskattad än någon annan.
Ordet "överskattat" används alltför ofta i sammanhang där någon person helt enkelt bara ogillar en sak.

RTS är trevliga att hoppa till när man är trött på FPS-spelen eller MMOs. Om man spelar ett spel för länge, eller dröje länge med att ta upp det igen, då förloras känslan för vad spelet står för, kanske hände det dig?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av v1lle3:

Jag tycker inte att någon genre är mer överskattad än någon annan.
Ordet "överskattat" används alltför ofta i sammanhang där någon person helt enkelt bara ogillar en sak.

Truer words have seldom been spoken.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Jag tycker inte att någon genre är mer överskattad än någon annan.
Ordet "överskattat" används alltför ofta i sammanhang där någon person helt enkelt bara ogillar en sak.

Nej det behöver det inte vara. Visst jag gillar inte dessa spel, men inte ogillar heller, det är mest bara något jag inte förstår mig på. Samma som furries och dvärgsex.

Dessa spel är sjukt populära, mer än RTS som det i grund och botten kommer ifrån. Visst det kanske klassas som MoBA eller ARTS, RTT eller whatever.
Personligen så ser jag inte vad som gör dessa så populära. Jag ser vad som kan få spelare hooked, lätta att komma in i. Freetoplay, beroendeframkallande element som att fixa nya hjältar och man kan teama upp med flera.
Men jag ser inget med gameplayet som skulle få mig att villja ta upp det hära. Jag ser inte heller vad som skulle göra att jag vill se turneringar etc...
Men som sagt alla har olika smaker.

Citat:

Adrenalin.
Gemenskap inom laget (Om man kör 5st då)
Oförlåtligt; en person som dör 54min in i matchen kan vara avgörande. (Tänk en enda death, så sent, kan helt avgöra hela matchen.)
"Mycket" står på spel.
Det är till största del skills som avgör vem som vinner.

Tack för alla föklarlingar. Men finns inte detta i typ de flesta spelen man lirar online. Speciellt I RTS spel.

Medlem

Enen gång, du kan inte låsa upp ny hjältar, så det är inte anledningen
Sen skulle jag nog inte säga att de är lätta att komma in i, om man jämför med dagens spel. Det är många saker man skall förstå och veta hur dem fungerar (Bara att lära sig alla 100+ hjältars förmågor, för och nackdelar, alla items, osv tar tid, och då är det fortfarande mkt mer att lära sig)

Och jag står fast i att det inte är ett rts, det påminner mer om ett isotopiskt RPG i så fall. (Du styr en gubbe, du gåt upp i lvl, skaffar gear, speccar för olika spels osv)

Citat:

Adrenalin.
Gemenskap inom laget (Om man kör 5st då)
Oförlåtligt; en person som dör 54min in i matchen kan vara avgörande. (Tänk en enda death, så sent, kan helt avgöra hela matchen.)
"Mycket" står på spel.
Det är till största del skills som avgör vem som vinner.

Inte på samma nivå som något Fps lr rts jag lirat i alla fall. (Aldrig spelat något som kan bli så intensivt som en DotA/HoN match)
Tror ärligt det är något man måste uppleva för att förstå.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

...det är mest bara något jag inte förstår mig på. Samma som furries och dvärgsex.

Tack för att du gav mig ett gott skratt innan sovdags!

Medlem

Jag anser att dota-spel är sjukt överskattade. Jag förstår inte charmen helt enkelt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

JAg förstår mig mindre på de som följer youtubers som spelar moba spel, om själva spelet inte är lockande för mig så kan ni gissa hur perplex jag blir när folk sitter ner och tittar på andra som spelar spelet. Jag blir bättre och får tips, på vadå? vilken gubbe har en sak som ger mer? jag ( JAG ) förstår bara inte charmen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

JAg förstår mig mindre på de som följer youtubers som spelar moba spel, om själva spelet inte är lockande för mig så kan ni gissa hur perplex jag blir när folk sitter ner och tittar på andra som spelar spelet. Jag blir bättre och får tips, på vadå? vilken gubbe har en sak som ger mer? jag ( JAG ) förstår bara inte charmen.

Tja, jag antar att det är ungefär likadant för mig när det kommer till folk som kollar på Starcraft på youtube.

Det är ju självklart att man inte förstår och inte finner charmen i någonting man inte förstå sig på och inte intresserar sig i

Edit: Kollar jag på exempelvis den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=bAVv6g8KcWM Så blir jag helt till mig hur jädrans sjukt detta är. Men du kanske tycker det är sjukt konstigt av mig att tycka så när du själv kollar på den. Och det är ju förstås helt enkelt pågrund av att du inte besitter samma intresse och "kunskap" .


signatur

Everybody needs help.

Sant, men även om jag inte förstår så är jag inte rädd för att fråga, tyvärr har jag inrte fått några upplysande svar utöver, jag blir bättre på att spela. Kanske är sant, men förstår fortfarande inte, så på samma frekvens är jag inte änn. Kanske behöver en ny antenn.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Sant, men även om jag inte förstår så är jag inte rädd för att fråga, tyvärr har jag inrte fått några upplysande svar utöver, jag blir bättre på att spela. Kanske är sant, men förstår fortfarande inte, så på samma frekvens är jag inte änn. Kanske behöver en ny antenn.

Jag tror helt enkelt inte det går att uppskatta om man inte förstår vad som händer.
Var likadant när jag började med moba spel, tyckte själv inte det var så speciellt, såg bara 10 gubbar som kastade saker på varandra och rätt som det var så skrek massa.

Sen när jag lärde mig hur spelet gick till, och kunde se vad som hände i en teamfight (istället för bara massa effekter och siffror) så blev jag skit intresserad av det.
Som sagt tidigare det är ett väldigt adrenalin fyllt spel, mer en något annat jag någonsin spelat.


signatur

Rwa?

Medlem

http://www.joindota.com/en/start

Kolla en ordentlig dota-match med kommentatorer så inser man ganska snart det väldiga djupet i just DotA
Men tycker man inte om konceptet med 5v5 som tävlar i list och utförande bör man nog bara ge upp och kolla någon annanstans.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

PvP spel där man är 100% beroende på hur 4 randoms (nope har inte 4 vänner som spelar sånt härnt tjafs) spelar, där matcherna håller på en timme även om man får feta pisken? Nej tack, det skyr jag som pesten. Hatar alla moba spel, har försökt mer än en gång att tvinga mig till att prova. Vrålar och avinstallerar inom en minut.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Traveller in time:

JAg förstår mig mindre på de som följer youtubers som spelar moba spel, om själva spelet inte är lockande för mig så kan ni gissa hur perplex jag blir när folk sitter ner och tittar på andra som spelar spelet. Jag blir bättre och får tips, på vadå? vilken gubbe har en sak som ger mer? jag ( JAG ) förstår bara inte charmen.

Tja, jag antar att det är ungefär likadant för mig när det kommer till folk som kollar på Starcraft på youtube.

Det är ju självklart att man inte förstår och inte finner charmen i någonting man inte förstå sig på och inte intresserar sig i ;)M

Edit: Kollar jag på exempelvis den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=bAVv6g8KcWM Så blir jag helt till mig hur jädrans sjukt detta är. Men du kanske tycker det är sjukt konstigt av mig att tycka så när du själv kollar på den. Och det är ju förstås helt enkelt pågrund av att du inte besitter samma intresse och "kunskap" .

Jag tycker inte om SC 2, tycker gameplayet känns föråldrat och blir sjukt less på att hela tiden bli tvungen att tänka på resurshantering. Men jag kan ändå förstå varför folk gillar att se det som E-sport.
Man får se en jävla massa snabbt micro med stora arméer, i dota spelen är det mest bara en massa spring med en hjälte, blir som inte lika intressant att se även om det blir ibland intensiva stunder mot andra hjältar.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Traveller in time:

JAg förstår mig mindre på de som följer youtubers som spelar moba spel, om själva spelet inte är lockande för mig så kan ni gissa hur perplex jag blir när folk sitter ner och tittar på andra som spelar spelet. Jag blir bättre och får tips, på vadå? vilken gubbe har en sak som ger mer? jag ( JAG ) förstår bara inte charmen.

Tja, jag antar att det är ungefär likadant för mig när det kommer till folk som kollar på Starcraft på youtube.

Det är ju självklart att man inte förstår och inte finner charmen i någonting man inte förstå sig på och inte intresserar sig i ;)M

Edit: Kollar jag på exempelvis den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=bAVv6g8KcWM Så blir jag helt till mig hur jädrans sjukt detta är. Men du kanske tycker det är sjukt konstigt av mig att tycka så när du själv kollar på den. Och det är ju förstås helt enkelt pågrund av att du inte besitter samma intresse och "kunskap" .

Jag tycker inte om SC 2, tycker gameplayet känns föråldrat och blir sjukt less på att hela tiden bli tvungen att tänka på resurshantering. Men jag kan ändå förstå varför folk gillar att se det som E-sport.
Man får se en jävla massa snabbt micro med stora arméer, i dota spelen är det mest bara en massa spring med en hjälte, blir som inte lika intressant att se även om det blir ibland intensiva stunder mot andra hjältar.

Du skulle bara veta vilken micro man kan ha med den här enda hjälten! Önskar jag hade en bra video att länka


signatur

Everybody needs help.

1
Skriv svar