Svartvitt SEGA Master System?

Medlem
Svartvitt SEGA Master System?

Dammade av mitt gamla Master System idag, det fungerade utmärkt fast det stått i en garderob hos mina föräldrar de senaste 10 åren. Men efter en stund försvann färgen och nu är allt svartvitt . Har gjort en ny kanalsökning och även skruvat på den lilla justerskruven bredvid antennutgången men problemet kvarstår. Nån som haft samma problem och har en lösning?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

det var konstigt att den tappade färgen har du kollat så att du inte har skadad kabel

det skedde för för mig en gång på mitt mega drive 16bit

här kan du få hjälp

http://www.retrosuperstore.com/phpforum/viewforum.php?f=7&sid...


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Tack för länken! Det lustiga är att den är i färg de första fem minuterna efter att man startat. Sen måste man ha den avstängd nån halvtimme för att få färg igen. :\ Det är inget fel på kabeln, jag använder den till MegaDriven också.

Funderar på om jag måste byta adapter, använder MegaDrive-adaptern som är på 10V, men MS är specat till 9V...

Edit: Adaptern är visst på 9V, det är konsollen som är specad till 10V (Mega Driven alltså).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Löste det på mitt eget lilla vis. Sågade itu en gammal kylfläns och satte på "processorn". Nu går det fint som aldrig förr


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

vad bra att det löste sig.

jag trodde aldrig att en sådan lågt mhz antal kunde få processorn överhättad men man lär så länge man lever


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Det tragiska är att jag inte löst problemet. Det fungerade ett tag men det var nog en ren tillfällighet. Problemet kvarstår . Men processorn var faktiskt ordentligt varm. Jag funderar nog fortfarande på att det skulle kunna vara överspänning. Isf skulle ju den varma processorn vara ett tecken på felet snarare än orsaken. Det är iaf min amatörteori...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

kollade på min mega drive adapter

den har

output 10V 1,2 A 12va

undrar om inte din ger för mycket ström till dit master system


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Jo, det var min tanke också, det jobbiga är ju att alla mina 9V-adaptrar har pluspolen i mitten, så jag har inget att testa med. Jag vill helst inte börja klippa i dem i onödan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ingen kompis som har master system som du kan få låna en nätadapter av

annars tror jag claes olsson säljer adaptrar om man vill köpa någon


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Ja, jag får väl ta och gå till Clas nån dag. Eller gräva längre ner i min tekniklåda. Har inga Sega-kompisar. Alla är Nintendomänniskor...

Självklart hittade jag en passande adapter, men den var trasig så...

Tack för hjälpen iaf!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar