Så fungerar ekonomin i Rift

Robot
Medlem
Så fungerar ekonomin i Rift

Pay 2 Win. Nej tack.

Medlem

Får spelet fler kärning stöd i den uppdateringen?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

Jag betalar gärna för mig, fast jag ser helst att det jag betalar för inte förstör spelupplevelsen. Jag köpte gärna ett antal saker från Valve i Dota2, för att ge utvecklarna pengarna för en bra produkt.

Medlem
Skrivet av Jelen:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

Rent hypotetiskt, vad är det du vinner över?

Inaktiv
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

Rent hypotetiskt, vad är det du vinner över?

Ingen, för det finns ingenting idag värt att köpa som går att ge till någon annan. Bästa gearen i spelet är fortfarande drops, PVP gear valutan ska inte ändras vad jag har hört och ranksen kommer finnas kvar. Dvs det enda du kan köpa är skräp, hästar och costumes.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

Rent hypotetiskt, vad är det du vinner över?

Ingen, för det finns ingenting idag värt att köpa som går att ge till någon annan. Bästa gearen i spelet är fortfarande drops, PVP gear valutan ska inte ändras vad jag har hört och ranksen kommer finnas kvar. Dvs det enda du kan köpa är skräp, hästar och costumes.

Det var dit jag var på väg att komma, nu pajade du för mig :'(

Medlem

<--- person som spelar rift.

Så som det ser ut i dags läget om man tiitar på vad butiken har för utbud så är allt i den time savers och kosmetiska saker. Samt boosts i form av att du får mer currency som inte har någon gräns på hur mycket du kan farma den i följd.

Du måste fortfarande ha Reputaion för att kunna använda vissa saker. och du kan inte köpa det bästa prylarna. Det absolut bästa prylarna är drops från raid bossar.

Den enda "paywall" som existerar i spelet är 4 souls (roller ) som man kan köpa men teoretisk inte behöver.

Medlem

Till alla "Pay-to-win" haters på FZ.se.

Detta är ett utdrag från RIFT's Free-to-Play sida: http://www.riftgame.com/en/promo/freetoplay.php

Citat:

The RIFT Store
We're vastly expanding the in-game RIFT Store, adding mounts, gear, boosts, companion pets, and more.

Important:
RIFT will not become "pay-to-win" with this change. The best items in the game will always have to be earned in Telara!

Gifting
Gifting lets you send and receive a huge variety of in-game items. When browsing the new RIFT Store and merchants, you’ll see a gift box icon next to items that can be sent as gifts. Just click the icon to open the Gifting window, where you can choose to add a custom message, pick a wrapper, and send!

Förstorade den viktigaste texten ovan, för dom som är lite synskadade och inte kan läsa, och på något vis tror att spelet ändå blir Pay-to-Win. Ingen som tvingar er att spela spelet. Har inget emot om dom skulle göra gear köpbart med riktiga pengar, så länge samma gear går att förtjäna med ingame valuta.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

så här ligger det till, I MMORPG spel ska man aldrig aldrig sa jag aldrig? kunna köpa saker för riktiga pengar ! aldrig! man ska farma till sig saker kämpa, inte möta en med fetare bankonto och som då kan förstöra spelet för de som vägrar betala för saker.
Men om nu Rift ska bli F2P så måste de få in pengar nånstans, så detta är väl deras och många andra mmos lösning tyvärr.

Medlem

Har vart nyfiken på Rift så F2P var välkommet. Hoppade på the Secret world och har testat swtor litegrann. Av de två spelen tycker jag TSW sköter affären snyggast. Man känner sig inte tvingad att handla, men man blir lockad. Har inte nått end game så jag vet inte om det känns surt att betala för story-paketen.
Men i swtor kan man inte ens lämna in en quest utan att få skrivet på näsan att man inte betalar. Även om jag förstår att de behöver pengar för att rulla så blir det lite avsmak när man får det skrivet på näsan konstant. Jag har personligen fått avsmak för deras affärsmodell redan innan jag kommit ur nybörjarzonen och därför inte riktigt fastnat för spelet än.

TSW har lite P2W genom deras AP-boosts. Men eftersom spelet inte följer ett klassiskt levelsystem så är det ändå inte riktigt P2W, det handlar mer om att betala för respec (fast ändå inte alls.) Man kan nämligen låsa upp alla skills i spelet på en karaktär men det tar hysteriskt lång tid.

Ska kanske nämna att jag är småbarnsförälder och spelar därför mycket sporadiskt. Det känns lite onödigt att betala månadsavgifter på spel när jag vet att jag bara kommer hoppa in då och då för lite questar.

Medlem

Haha, att folk ens whinar om hur man betalar för att spela..
Ni borde koncentrera er på vilket jävla causal spel skiten är.

Nu tänker ni; "Oh nej! en hate'r"

Nej, jag köpte Rift tidigt och spelade beta osv.
Fick en bild av att spelet var riktigt bra faktiskt.
Men sen när man kommit upp till högre level så började man märka de där små felen.

kass grafikmotor, dåligt designade spells(tex, silence som gör lika mycket dmg som alla andra attacker man har)
Och deras super USLA macro system som tänker åt en.

Tex. För att maxxa sin dps så lägger man in alla spells man har i ett macro och spammar sönder. Blir det problem? kommer det fungera sämre än om man körde spell för spell?

Nej, för att ha maximal DPS så är macrosen ett måste mer eller mindre(eftersom det underlättar hur man toppar dpsen)
OCH systemet tänker åt dig tex. har den spellen CD? nej/ja? hur som helst så vet den exakt vad den ska göra.
och på toppen av berget så finns det spells i spelet som aktiveras om man tex dodge'ar ett slag. och det fungerar också perfekt i ett macro. Så fort spellen aktiveras och man spammar macrot så går just den spellen av direkt.

Sämre designval av ett spel får man leta efter.
Är tammefan värre än GW2.

Hoppas Wildstar kan göra ett positivt intryck nu :).

Edit: Vill påpeka att jag oftast är ganska tävlingsinriktad i spel.
varför spela om man inte ens kan visa att man är en av de bättre?

Medlem
Skrivet av adfi:

Edit: Vill påpeka att jag oftast är ganska tävlingsinriktad i spel.
varför spela om man inte ens kan visa att man är en av de bättre?

För att ha kul? Om bara de bästa skulle vara på en mmo server så skulle det bli riktigt jävla tomt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Pay2Win

Kasst, tråkigt och förbannat onödigt

Medlem

Vad alla än tycker om spelet så kommer ni själva snart kunna testa det gratis och bilda er egen uppfattning. Där har ni fördel nummer ett.

Medlem

gillar systemet om det är som neverwinter jävligt bra system där du kan tjäna ihopa det utan betala ett öre också.

Dock tar det ju sin tid

Sen hade jag ju föredragit oldschool systemet där jag spelar för få saker men faktum är vi har ju olika tider att spela vissa har stora familjer och vänner att hjälpa och kanske har max 10 timmar att spela om veckan medans andra kanske har 30.

Sålänge det inte berör gear i sånna här spel tycker jag det är bra.

Medlem

Tycker f2p-system för spel är smått missledande. Det skapar bara en illusion om att spelen är gratis eller billiga att spela, men i själva verket så är de riktigt dyra att vara konkurrenskraftig i.

Har inget emot att de som exempelvis jobbar ska kunna spara in tid genom att köpa för riktiga pengar. Dock så kommer majoriteten av de som inte betalar att hamna efter då en kraftig inflation sker på grund av denna konvertering, se TERA.

Inaktiv

Måste man köpa en kopia för att kunna spela eller är det gratis att ladda ner också?

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

så här ligger det till, I MMORPG spel ska man aldrig aldrig sa jag aldrig? kunna köpa saker för riktiga pengar ! aldrig! man ska farma till sig saker kämpa, inte möta en med fetare bankonto och som då kan förstöra spelet för de som vägrar betala för saker.
Men om nu Rift ska bli F2P så måste de få in pengar nånstans, så detta är väl deras och många andra mmos lösning tyvärr.

Vad spelar det för roll ifall någon betalar sig till samma nivå som du? Det kommer alltid finnas asiater som ligger före dig.

Så länge dem inte kan få saker som är bättre en vad du kan få så är det inte p2w.

Ta Eve som exempel, där finns PLEX, som i princip är ett 30dagars game card, detta går att köpa för riktiga pengar och sedan sälja in-game för Isk (Spel valutan)

Vissa betalar pengar för plex, använder hälften och säljer hälften, på så sätt kan dem spela, och få pengar enkelt, andra farmar pengar och köper plex, på så sätt kan dem spela gratis, men måste jobba lite för sig.

Med andra ord. Tid är pengar, Vissa lägger pengar, andra lägger tid, men det är samma sak.


signatur

Rwa?

Medlem

lol på alla tomtar och troll som verkar ha fått för sig att kosmetiska föremål och xp pots är pay 2 win


signatur

Game long and prosper

tka
Medlem
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

Synd att du känner sånt hat, vi andra föredrar nog månadsavgiften dom har istället. Synd att Trion inte lyckats behålla sina spelare i detta till en början underbara spel, utan blivit tvungna att ändra modell till P2W istället.

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

så här ligger det till, I MMORPG spel ska man aldrig aldrig sa jag aldrig? kunna köpa saker för riktiga pengar ! aldrig! man ska farma till sig saker kämpa, inte möta en med fetare bankonto och som då kan förstöra spelet för de som vägrar betala för saker.
Men om nu Rift ska bli F2P så måste de få in pengar nånstans, så detta är väl deras och många andra mmos lösning tyvärr.

Förstöra spelet? "Åh nej han har en flashigare häst nu kan jag inte spela!!!"

Medlem
Skrivet av tka:
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

Synd att du känner sånt hat, vi andra föredrar nog månadsavgiften dom har istället. Synd att Trion inte lyckats behålla sina spelare i detta till en början underbara spel, utan blivit tvungna att ändra modell till P2W istället.

Jag föredrar månadsavgift också men så får du inte glömma bort att det här systemet inte är p2w på något sett...

Medlem

Nog för att man kan ogilla f2p, men det här är ju trots allt den mildaste versionen, som inte ger en övertag över motståndare eller i grupper. Alltså, inte pay to win, även om det kanske är en smidig fras att racka ned med.

Det är ju även möjligt att ha en kritisk syn på saker och ting utan att vara så definitiv. T.ex. så föredrar jag månadsavgift för det blir mindre känsla att man tar fram kreditkortet stup i kvarten, men mmo-t jag spelar till och från (wow) har även en rent idiotisk prissättning på de digitala produkterna i blizzards onlineaffär, även om det bara är kosmetiska grejer. Det betyder ju inte att spelet automatiskt blir ospelbart, i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Jelen:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

På vilket sätt gör dessa förändringar spelet till P2W? Vore även intressant att höra din definition av att "vinna" då jag inte verkar dela den.

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

Jag betalar gärna för mig, fast jag ser helst att det jag betalar för inte förstör spelupplevelsen. Jag köpte gärna ett antal saker från Valve i Dota2, för att ge utvecklarna pengarna för en bra produkt.

Jag vill bara gör dig uppmärksam på, om du inte redan var medveten, att Valve har en jävligt unik position och är en av de ytterst få som kan släppa spel till förlust för att i slutändan ändå tjäna pengar. Det är svårt för mig att komma på en annan utgivare som kan göra vad Valve gjort med Dota 2 och TF2.

Medlem
Skrivet av krythorian:
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av KungFuMunchkin:
Skrivet av Jelen:

Pay 2 Win. Nej tack.

Börjar bli trött på alla "Pay 2 Win" kommentarer på vart och vartannat F2P spel. Det är väl klart att de börjar sälja föremål som är lockande att köpa och som gör nytta i spelet. Hur förväntar ni er att spelet ska gå runt?

MMO genren har blivit en mögelost full med bortskämda snorungar som inte vill betala för sig utan allt ska vara gratis. Det är som allt annat här i livet (som ni kommer lära er när ni växer upp), inget är gratis.

Betala för dig eller stick!

så här ligger det till, I MMORPG spel ska man aldrig aldrig sa jag aldrig? kunna köpa saker för riktiga pengar ! aldrig! man ska farma till sig saker kämpa, inte möta en med fetare bankonto och som då kan förstöra spelet för de som vägrar betala för saker.
Men om nu Rift ska bli F2P så måste de få in pengar nånstans, så detta är väl deras och många andra mmos lösning tyvärr.

Förstöra spelet? "Åh nej han har en flashigare häst nu kan jag inte spela!!!"

Nu menar jag andra saker som kanske vapen eller xpboost, tycker man ska kunna köpa sånt för ingame pengar eller poäng som man tjänat ihop. Och asiater är i en klass för sig

Medlem
Skrivet av Jelen:

Det är Pay 2 Win för man kan betala för att få in-game valuta som man kan köpa gear för. Path of Exile, ännu ett F2P-spel, har bara kosmetiska saker till salu, vilket är så man skall göra F2P spel.

Orsaken till alla P2W kommentarer är för att de flesta företag gör misstaget och GÖR ett F2P-spel till ett P2W-spel. F2P kan fungera om det görs rätt, vilket få lyckas med (TF2, Dota2, PoE, tex.)

Om jag vill att någon skall kunna köpa sig förbi det jag spenderat flertalet timmar på att skaffa skulle jag inte spelat något spel utan hållt mig till det verkliga livet.

I och med att du inte kan köpa de bättre gearseten i spelet är jag inte helt med på vad du menar. Det du lootar i raider/instanser spöar så vitt jag vet det mesta (om inte allt) på AH. Snabbare levling har jag svårt att klassa som P2W.

Att du sedan nämner TF2 som ett exempel på bra F2P gör mig ännu mer brydd då man kan köpa just bättre vapen där.

Skrivet av blohm:

Pay2Win

Kasst, tråkigt och förbannat onödigt

Snälla utveckla dessa P2W-kommentarer.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

12
Skriv svar