Processorn beter sig märkligt.

Medlem
Processorn beter sig märkligt.

Jag köpte precis en ny processor, AMD FX 6100 Black Edition. Den fungerar jätte bra, alla spel flyter på grymt osv. Men jag har ett litet problem och det är att den hoppar upp och ner i MHz. När jag har igång CPUID så ser jag att även under max load så gör den detta. Det är inget som påverkar spelandet (än) men det är fortfarande otroligt frustrerande att veta om det. Jag har stängt av cool&quite, turbocore osv men inget har hjälpt. Har även testat att klocka upp och ner men inget hjälper. Några förslag på vad det kan vara?

Mainboard: ASUSTEK M5A78L-M LX
Cpu: AMD Fx 6100 BE
RAM: 8GB DDR3 1600MHz
Grafik: XFX Radeon HD R7850 Black Edition 2GB

Skrivet av emil-eriksson:

Jag köpte precis en ny processor, AMD FX 6100 Black Edition. Den fungerar jätte bra, alla spel flyter på grymt osv. Men jag har ett litet problem och det är att den hoppar upp och ner i MHz. När jag har igång CPUID så ser jag att även under max load så gör den detta. Det är inget som påverkar spelandet (än) men det är fortfarande otroligt frustrerande att veta om det. Jag har stängt av cool&quite, turbocore osv men inget har hjälpt. Har även testat att klocka upp och ner men inget hjälper. Några förslag på vad det kan vara?

Mainboard: ASUSTEK M5A78L-M LX
Cpu: AMD Fx 6100 BE
RAM: 8GB DDR3 1600MHz
Grafik: XFX Radeon HD R7850 Black Edition 2GB

Jadu vad fan kan de va. Ha du kollat vad moderkortet stödjer?

Medlem
Skrivet av emil-eriksson:

Jag köpte precis en ny processor, AMD FX 6100 Black Edition. Den fungerar jätte bra, alla spel flyter på grymt osv. Men jag har ett litet problem och det är att den hoppar upp och ner i MHz. När jag har igång CPUID så ser jag att även under max load så gör den detta. Det är inget som påverkar spelandet (än) men det är fortfarande otroligt frustrerande att veta om det. Jag har stängt av cool&quite, turbocore osv men inget har hjälpt. Har även testat att klocka upp och ner men inget hjälper. Några förslag på vad det kan vara?

Mainboard: ASUSTEK M5A78L-M LX
Cpu: AMD Fx 6100 BE
RAM: 8GB DDR3 1600MHz
Grafik: XFX Radeon HD R7850 Black Edition 2GB

Om du kollar i "processer" ( Tryck CTRL+Alt+Del samtidigt så får du upp aktivitetshanteraren) så får du se vilka processer som är igång och vilka som tar mest i cpu belastning.
När du identifierat denna (dessa) processer, så googla och eller skriv i tråden.

Det kan vara typ virus/malware eller en dålig/saknad drivrutin som spökar.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Long shot: Gå in i power options å tryck i performance.

Är det specifik Mhz den hoppar i?

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av emil-eriksson:

Jag köpte precis en ny processor, AMD FX 6100 Black Edition. Den fungerar jätte bra, alla spel flyter på grymt osv. Men jag har ett litet problem och det är att den hoppar upp och ner i MHz. När jag har igång CPUID så ser jag att även under max load så gör den detta. Det är inget som påverkar spelandet (än) men det är fortfarande otroligt frustrerande att veta om det. Jag har stängt av cool&quite, turbocore osv men inget har hjälpt. Har även testat att klocka upp och ner men inget hjälper. Några förslag på vad det kan vara?

Mainboard: ASUSTEK M5A78L-M LX
Cpu: AMD Fx 6100 BE
RAM: 8GB DDR3 1600MHz
Grafik: XFX Radeon HD R7850 Black Edition 2GB

Om du kollar i "processer" ( Tryck CTRL+Alt+Del samtidigt så får du upp aktivitetshanteraren) så får du se vilka processer som är igång och vilka som tar mest i cpu belastning.
När du identifierat denna (dessa) processer, så googla och eller skriv i tråden.

Det kan vara typ virus/malware eller en dålig/saknad drivrutin som spökar.

det fanns ingen process som drog mer än 1 % cpu..

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Long shot: Gå in i power options å tryck i performance.

Är det specifik Mhz den hoppar i?

ja MHz hoppar. även multipliern, men det är ju samma sak, typ. Vi snackar inte små hopp heller. när det inte är någon load på datorn så hoppar den från 4000MHz till 1400MHz och vid max load 4000MHz till 3200MHz.

Testpilot

Jag hade liknande problem , lösningen för mig var att byta moderkort. I och med detta tyckte jag det var lika bra att köpa ny processor på samma gång.
Min i5 processor klockade sig upp och ner lite som den ville och gjorde även så att burken random rebootade.
Nu var det ju inte direkt "oväntat" då jag kört processorn överklockad i över 1 år .. så tillslut gav väl spänningsregulatorerna på moderkortet upp.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag hade liknande problem , lösningen för mig var att byta moderkort. I och med detta tyckte jag det var lika bra att köpa ny processor på samma gång.
Min i5 processor klockade sig upp och ner lite som den ville och gjorde även så att burken random rebootade.
Nu var det ju inte direkt "oväntat" då jag kört processorn överklockad i över 1 år .. så tillslut gav väl spänningsregulatorerna på moderkortet upp.

Jasså? Ja moderkortet har nu nåt år på nacken men datorn fungerar ju fint förutom då just detta fenomenet att MHz hoppar runt lite. Har även läst att AMD's nya processorer klockar sig själva beroende på belastningen men det känns som att när jag maxar crysis 3 så ska processorn ge järnet och inte klocka ner sig.. men men. blir kanske ett nytt moderkort då om inte nån annan har andra förslag att testa först.

Testpilot

Ja normalt ska processorn klocka ner sig vid icke belastning osv .. men då den som för mig då klockade lite som den ville oavsett vilken last man hade och om man körde nåt benchmarkprogram i några timmar, då konstaterade jag att det var kört.

Dra hem tex OCCT och låt den belasta datorn någon timme och se sedan hur spänningar och annat beter sig.
http://www.ocbase.com/

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ja normalt ska processorn klocka ner sig vid icke belastning osv .. men då den som för mig då klockade lite som den ville oavsett vilken last man hade och om man körde nåt benchmarkprogram i några timmar, då konstaterade jag att det var kört.

Dra hem tex OCCT och låt den belasta datorn någon timme och se sedan hur spänningar och annat beter sig.
http://www.ocbase.com/

OCCT verkar riktigt bra, har kört prime95 tidigare. Den ligger stabilt på samma MHz just nu i testandets stund. Återkommer senare hur det ser ut efter en-två timmar. Tack!

Medlem

Vad har du för inställningar i AMDs kontrollpanel?
[http://i.imgur.com/kgFF6Mw.png?1?6636]

Om klockfrekvensen ändå hoppar upp och ned, kolla i BIOS/UEFI efter funktioner som automatiskt klockar ner.

Medlem
Skrivet av Karelazi:

Vad har du för inställningar i AMDs kontrollpanel?
[http://i.imgur.com/kgFF6Mw.png?1?6636]

Om klockfrekvensen ändå hoppar upp och ned, kolla i BIOS/UEFI efter funktioner som automatiskt klockar ner.

Båda reglagen är på max. Vad är UEFI? Ja asså jag har suttit och skummat igenom BIOS in till minsta atom känns det som och jag hittar inte så många funktioner som klockar ner automatiskt. Och även om en sån funktion är på så ska den fortfarande inte klocka ner när det är hög belastning på cpu:n. Jag blir tokig snart

Har kört OCCT i en timme nu och där ser det stabilt ut. Är OCCT väldigt exakt i sina mätningar? CPU-Z och Harware Monitor kanske inte stämmer så bra? Har du någon erfarenhet av dessa program, vilket man kan lita på?

Tack!

Medlem

Det är inget konstigt om den klockar ned sig om det inte är någon last, det gör alla moderna CPU:er för att spara ström. Däremot låter det konstigt om den klockar ned sig om lasten ligger på 100%.

Har du kollat temperaturen på CPU:n? Den kan ibland klocka ned sig om den blir för varm.

Har du uppgraderat BIOS till den senaste?

Medlem
Skrivet av emil-eriksson:
Skrivet av Harakiri:

Jag hade liknande problem , lösningen för mig var att byta moderkort. I och med detta tyckte jag det var lika bra att köpa ny processor på samma gång.
Min i5 processor klockade sig upp och ner lite som den ville och gjorde även så att burken random rebootade.
Nu var det ju inte direkt "oväntat" då jag kört processorn överklockad i över 1 år .. så tillslut gav väl spänningsregulatorerna på moderkortet upp.

Jasså? Ja moderkortet har nu nåt år på nacken men datorn fungerar ju fint förutom då just detta fenomenet att MHz hoppar runt lite. Har även läst att AMD's nya processorer klockar sig själva beroende på belastningen men det känns som att när jag maxar crysis 3 så ska processorn ge järnet och inte klocka ner sig.. men men. blir kanske ett nytt moderkort då om inte nån annan har andra förslag att testa först.

Spel belastar inte CPU så mycket som man kan tro. Nästan allt jobb sker på GPU numera så det är inte så konstigt om din propp tar en liten siesta då och då.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar